Specificaties Socket 1150 met Intel H81 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock H81M-HDS Review

Foritain 17 november 2013, laatste update op 17 november 2013, 4.851 views

ASRock H81M-HDS

Pluspunten

• Nieuwe firmware nu standaard
  • ...Werkt dus gewoon direct goed in W7, W8
  • Zeer goedkoop
  • Voldoende features voor budget-pc
  • Breede ondersteuning oude apparatuur (PS/2, VGA)
  • ...naast voldoende ondersteuning nieuwe apparatuur (USB3.0, HDMI)
  • Ziet er toch chic uit

Minpunten

• Eigenlijk geen bord voor luxere systemen
  • .. 4 Sata kan beperken

Layout Score: 5
Review: ASRock H81M-HDS

Beste (mede)tweakers, voor een eenvoudige build in de Cooler Master Silencio 352 (Zie mijn review hiervan hier), een kast met USB 3.0 poorten voor op, was ik op zoek naar het meest eenvoudige / voordelige moederbord wat aan de eisen voldeet. De eisen waren vrij eenvoudig:
  • Socket 1150
  • mATX
  • Interne USB 3.0 Poort
  • 3 Sata aansluitingen (SSD, HDD, ODD)
  • Sata III
  • Goede compatibiliteit met ook oudere toebehoren: PS/2, VGA
Dit lijkt mij een vrij standaard lijstje voor een budget-tot-mid-end consumenten desktop. En gezien de grote merken, en intel, hun stabiliteit goed in orde hebben, en de prestaties van de verschillende moederborden (er zijn op de welbekende grote reviewsites voldoende uitgebreide tests te vinden) maakt het m.i. tegenwoordig weinig uit welk merk je pakt, je de features maar voldoen voor je build, en als de prijs maar goed is.

De benodigde features voor mijn build in beeld: Extern de ps/2 en VGA poorten, en intern USB3.0 header & Sata IIII

Een korte seach in de pricewatch gaf de ASRock H81-HDS als goedkoopste geschikte moederbord. Echter bleek daar al een review van te zijn, met "slechts" 3 sterren (iets wat mij normaliter eenvoudig verder zou doen kijken), waar in stond dat de compatibiliteit met Windows 7 pas na een bios update in orde was. Gezien mijn eerdere goede ervaringen met ASRock kon ik het toch niet laten, en dus dit bordje aangeschaft om te kijken of ze dit inmiddels hebben verholpen.

De voornaamste reden om toch een korte review achter te laten is om aan te geven dat ASRock inmiddels de 1.40 bios standaard in het bordje heeft zitten, en dat zowel Windows 7 als Windows 8 direct out-of-the-box goed functioneren. Er staat ook groot "New Version!" op de doos bij ontvangst. Ik heb uiteraard alle begrip voor de eerdere review om mensen te waarschuwen als ze Windows 7 willen gebruiken, echter voeg ik bij deze simpelweg graag toe dat je je met dit bordje geen zorgen meer hoeft te maken dat er extra handelingen nodig zijn.

En daar staat 'ie al, de 1.40 bios die W7 problemen verhielp. Daarnaast de eenvoudig zichtbare frontpanel indeling

Wat bij een budget bord van belang is dat het gewoon goed werkt, dat het toch van degelijke kwaliteit is (o.a. Solid caps), en dat het goedkoop is, en dat doet de H81M-HDS gewoon prima. Daarnaast ziet dit bordje met zijn zwarte uiterlijk er gewoon goed, en toch neutraal (lees, stoort niet met de meeste cases / componenten) uit.

Tweakers die hopen op een gedetailleerde prestatie-review moet ik helaas teleur stellen. Ik heb niet voldoende vergelijkingsmateriaal om daar een zinnige toevoeging voor te schrijven. Het moge ook duidelijk zijn dat dit moederbord een duidelijke doelstelling heeft: Voldoende mogelijkheden voor de meeste huis/tuin/keuken gebruikers, voor een zeer lage prijs.

Het bordje zelf komt met de gebruikelijke acccessoires; 2 Sata kabels, een (zilverkleurig) i/o paneel en een handleiding die toch niemand leest. De indeling is vrij standaard, zaken als frontpanel aansluitingen staan goed op het bord zelf te lezen, dus het bordje in het bouwen en het gebruik is zo eenvoudig als het komen kan. Een groot pluspunt, wat niet alle fabrikanten altijd even eenvoudig maken, is de driver installatie CD. De automatische installer (uiteraard klik je 'drivers only' aan) werkt goed, zonder dat je er regelmatig iets door moet klikken, oftewel lekker unattended, iets wat ik persoonlijk zeer waardeer.

Niet de beste foto, kwam ik helaas te laat achter, maar laat het bordje toch redelijk zien.

Oftewel geen echte review, maar meer een kleine samenvatting om aan te geven dat de ASRock H81M-HDS gewoon prima in elkaar zit, en ook voor Windows 7 gebruikers gewoon direct te gebruiken is. Als dit bord aan de feature-eisen van je build voldoet, is het zeker niet af te raden. Voor budget systemen die aan 4 Sata aansluitingen genoeg hebben, en zelfs systemen met een niet-al-te-gekke GPU voor af en toe een spelletje, is dit bord m.i. prima geschikt, en gezien de scherpe prijs verwacht ik dat je dit bord in een flink aantal systemen zult terug gaan vinden.

Nog even de ASRock H81M-HDS in de case, neutraal donker kleurschema bevalt mij prima

Heb jij ook een ASRock H81M-HDS?

Vanmorgen heb ik hetzelfde boardje en dezelfde CPU geinstalleerd en zojuist aangezet en ben nog bezig met de Windows 8 => 10 installatie.

En dan nu mijn vraag: Het valt mij op dat de CPU-koeler (dezelfde stock koeler als die jij hebt) bij mij alleen in het begin bij opstarten even aan gaat en daarna uit blijft. Is dit normaal? Hij is nu nog niet aan geweest (ik hou de case nog even open om te kijken).

De temperatuur van de CPU schommelt volgens Speccy tussen de 34 en 35 graden.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 19 augustus 2015 10:51]

Ik zou je CPU temps even checken en bijv Prime draaien ofzo. Op zich moet de fan wel heel langzaam gaan draaien, maar wel altijd -blijven- draaien. Naar mijn weten staat een stock koeler nooit stil. Bij het opstarten gaat ie normaliter even op volle toeren, dat is wel correct.

Weet je zeker dat je hem wel op de CPU fan header hebt aangesloten?
Okee, dank je voor je reply. Goed om te weten want de computer viel uit tijdens Prime en toen zag ik dat de temperatuur 85 graden was, nog voor dat ik de kast open had voor een dubbelcheck na je tip en zag dat de fan nog steeds niet draaide.

Wat bleek, Intel had zijn fan-snoer zo trak langs de fan gewikkeld dat de fan niet kon draaien, hij zat gewoon klem door zijn eigen draad. Ik had hem niet helemaal afgewikkeld want dan zou het snoer te lang zijn, dus ik vond het wel mooi om hem te laten zitten het eerste stukje. Ik had er alleen wel wat aan moeten wrikken om wat extra speling te krijgen. :)

Bij een tweede systeem dat we gisteren hebben in elkaar gezet was dit weer zo. Het snoer zat zo strak er omheen gewikkeld dat de fan weer op slot zat. NIet echt handig van Intel als je het mij vraagt, maar goed... :)

Het boardje bevalt verder prima. Goede en makkelijke aansluitingen. Thanks again. :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 21 augustus 2015 11:27]

Hey Foritain,

Bedankt voor de review/samenvatting :P

Ik overwoog zelf ook om dit moederbord samen met dezelfde silencio 352 in elkaar te zetten.
Enige wat ik wilde weten is of hij aan alle eisen voldoet zoals de usb 3.0 aansluiting, daarom was deze review heel handig voor mij.

Nogmaals bedankt ;)
Graag gedaan :) En bedankt voor je reactie!
toch altijd fijn even te lezen dat iets ook wel werkt.

heb je toevallig ervaring met de service van asrock? ik wil namenlijk wel even aankaarten dan mocht er iets mis zijn met het bord, de service is echt om te huilen bij asrock.

defect itx moederbord, 3 maanden weg voor rma komt een mail: uw garantie is vorige maand verlopen dus we kunnen u niet helpen. belletje erachteraan en zelf vonden ze het toch ook wel heel erg vervelend en als goedmaker zou er gratis een nieuw moederbord komen.

maar ze wilden enkel een atx moederbord opsturen, het bleek niet mogelijk een itx bord te krijgen (ookal was dit itx bord goedkoper dan het besproken atx bord). ik heb ze gebeld en gevraagd hoe zij denken een atx bord in een itx case te proppen, maar dat was toch echt niet hun probleem, ze vonden het wel heel vervelend allemaal maar meer konden ze echt niet voor me betekeken.

[Reactie gewijzigd door mission op 2 april 2015 09:33]

Geen ervaring mee. Van de meeste bedrijven (waaronder ASRock) hoor ik meestal zowel positieve als negatieve verhalen. Kan er zelf niet zeggen dat ze er op één of andere manier uit sprongen. Wel een vervelend verhaal overigens
Wat voor een high-end GPU zou je in een H81 setup willen stoppen die NIET genoeg hebben aan een x16 PCIe 2.0slot?
Ik zie niet echt hoe dat een minpunt is eigenlijk. Als je een GPU pakt die hier daadwerkelijk tekort aan zou hebben, dan heb je er in de regel ook een wat flinkere setup achterzitten lijkt me.
Praktisch maakt PCIe 2.0 tov 3.0 natuurlijk weinig uit, en neem ik aan dat iemand die met een flinke game kaart aan de bak gaat toch geen budget-bord zou kopen. Ik zie het dan ook niet zo veel als een minpunt dan als een indicatie (aan mogelijke kopers) dat dit bord eigenlijk niet voor zware game doeleinden is ontworpen. De algemene beoordeling daar m.i. ook niet onder mag leiden, evenals bijv. geen overclockbaarheid op een H81 chipset, dus vandaar dat ik die ook op 5 sterren heb gezet.

Gezien je het eigenlijk nog beter als pluspunt kunt waarderen dat er al PCIe (Budgetbordjes zonder PCIe zijn er ook nog kennelijk.)op zit zal ik hem wel bij de minpunten verwijderen. (en ook even de betrouwbaarheid-sterretjes aanpassen, kan mij niet herinneren dat ik dat heb aangeklikt, en is weinig zeggend met een nieuw bord wat ik slechts een weekje heb. Voorlopig werkt het voortreffelijk, zal het bij crashes wel aanpassen ;) ).

Wederom bedankt voor je feedback! Waardeer het zeer :)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 17 november 2013 16:50]

Wat is het stroomverbruik van dit bordje? :Y) Neemt het ook minder dan een die fysiek groter is? :)
Ik zou niet met zekerheid durven zeggen of een kleiner mATX bordje per definitie minder gebruikt dan een grotere. Maar ASRock komt meestal wel gunstig uit wat verbruik betreft. Ik heb wel een energiemeter maar die is niet van pro-kwaliteit, en je bent natuurlijk ook nog eens afhankelijk van andere parts, en ik heb weinig vergelijkend materiaal daar voor. Dus een waardevolle toevoeging mbt verbruik kan ik je niet geven.
Okay, geeft niet. Over het stroomverbruik van moederborden zwijgen toch het gros der ICT-sites: er wordt meestal alleen gemeten wat een processor, videokaart of compleet systeem in idle/load verbruikt. Een search met Google leverde niet direct review(s) op waar enkel het stroomverbruik van verschillende moederborden gemeten werd (zoals de oudere H61\71 chipsets). En zo word het wel heel erg moeilijk inschatten wat de H81 verstookt.
Veel zal het niet zijn: de southbridge wordt niet actief gekoeld en de heatsink is plat ;)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 1 februari 2014 03:08]

Ik zou ook zo 1-2-3 niet weten hoe ik praktisch verbruik zou kunnen meten zonder cpu e.d. :P

Enige eerlijke manier is exact dezelfde cpu en ram over zetten, met gelijke voltages, dezelfde voeding en dezelfde meetapparatuur voor elke test. Oftewel als ik je nu een getal zou geven kan je daar niets mee, een vergelijking met een andere review zou dan enkel een verkeerd beeld geven.

Er zijn wel af en toe vergelijkingstests, en zelden zit er nog een uitschieter tussen. Voor 24/7 gebruik zeker de moeite om aandacht aan te besteden, maar voor 'normaal' gebruik zal je er in de rekening weinig van merken. Al komt ASRock in de regel daar gemiddeld best positief in naar voren, zo was de B75-Pro3-M een populaire suggestie voor zuinige 24/7 systemen bijvoorbeeld (o.a. door Mr. Zuinigheid: Mux)