Seagate Desktop HDD, 3TB Review

[ti] 15 november 2013, 3.139 views

Seagate Desktop HDD, 3TB

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Slechte kwaliteit

In totaal heb ik 5 van deze schijven in mijn bezit gehad, waarvan er inmiddels 3 van zijn overleden. 1 was DOA, de andere twee gaven er na anderhalf jaar binnen een week van elkaar de brui aan. Na anderhalf jaar dus nog maar twee werkende exemplaren van de vijf, maar mijn vertrouwen in deze schijven is inmiddels gereduceerd tot nul. De overlevende schijven gaan de deur uit, en ik ga op zoek naar wat anders. De prestaties en prijs per gb zijn verder allemaal wel prima, maar wat heb je eraan als het een totaal onbetrouwbare schijf blijkt te zijn. Als je data belangrijk voor je is dan raad ik deze schijf simpelweg af.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 3TB?

Meer advertenties

Wat betekent hier 'overleden' en 'gaven er de brui aan'?
Wat vermeldde de SMART-info van de vijf schijven?

[Reactie gewijzigd door Kalief op 16 november 2013 03:20]

Ik heb de smart gegevens nu niet bij de hand, maar een schijf maakt 'n enorm tikkend geluid en wordt vervolgens niet goed herkend door het systeem. De ander wordt nog wel herkend, maar geeft na een paar lees acties I/O errors en er is niks meer vanaf te halen. Mocht ik de smart info nog terugvinden dan zal ik deze nog even posten.
Hoewel de 'review' niet echt uitgebreid of netjes onderbouwd is, ben ik t wel met je conclusie eens.

Ik heb zelf 4 barracuda's in mijn nas zitten, waarvan ze ook alle 4 (niet tegelijk) zijn overleden.
Gelukkig steeds kunnen vernieuwen in de garantie, maar zodra er nu een stuk gaat buiten garantie dan komt er bij mij ook een ander merk in.

Ik snap dat deze schijven niet zijn bedoeld voor 24/7 gebruik, maar mijn nas staat ook niet 24/7 aan. Ongeveer 6 uur per dag. Dit kan zelfs overeenkomen met normaal computergebruik.
Helaas alsnog zoveel uitval.

Voor mij dus ook never geen Seagate meer...
Hier hetzelfde verhaal, 4 schijven van dit type st3000dm001 in Synology NAS gehad, inmiddels zijn er 3 defect en ga ik voor de 2e keer de garantieprocedure in.
Wordt de hoge uitval bij de NAS zoals hierboven beschreven niet gewoon veroorzaakt door een te hoge temperatuur? Ik lees dat bij veel NAS units ook die van Synology de temeratuur van de schijven tot boven de 60 graden op kan lopen bij normaal gebruik. In een normale desktop opstelling komt dit normalitair niet veel boven de 30 graden.
Tevens is de warmte ontwikkeling van een 7200 toeren schijf ook 1 van de redenen dat deze schijven vaak worden afgeraden in een NAS.
Temperatuur van de schijven was meestal 35 a 36 graden, en de middelste twee net 'n graadje hoger. Nooit boven de 40 gekomen.
Hier ook problemen in een Synology NAS.
Maar ook op een WHS2011 server die alleen in het weekend aanstond.

Weet niet wat er mis gaat, maar in een server/nas setup zijn ze onbetrouwbaar.
Heb ze nu in mijn desktop zitten (heb ze er bijtijds uitgehaald als ik de verhalen zo lees).
Wel een beetje zonde van al die opslagcapaciteit.
Volgende keer toch maar speciale NAS / Server schijven kopen :(

ps.
Had ze niet zozeer voor de lage prijs gekocht, maar voor de performance.
Maar als ik goed nagedacht had...voor een NAS / Server is betrouwbaarheid
wellicht het belangrijkst....
Jammer dat deze schijven bij jou zo slecht presteren. Heb zelf ook 1 van deze serie. In het begin ook getik gehad, daarom direct een firmware upgrade gedaan. Geen getik of gedoe meer. NAS staat 24/7 aan, schijven gaan na een uur in sleep, werkt allemaal naar behoren. Alleen de spin-up time is wat lang (7 seconden). Wellicht heb je een blauwe-maandag schijf gehad, maar als er al drie zijn overleden wordt het wel erg gortig. Heb je ook al een firmware upgrade gedaan of heb je ze gewoon af-fabriek gebruikt?
ik heb er 2 gekocht 1 is nu near dead 3% healt nog maar zo ineens vorige pmaand nog 100% schijf is 1.5 jaar oud segate is echt slecht bedrijf geworden rebilty levens duur is slecht

nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst

geen segate meer voor mij da sta vast
Ik heb 3 van deze drives, en er zijn er nu ook 2 binnen een week min of meer overleden.
Ik ben nog aan het proberen er wat data vanaf te halen, maar de ene heeft 64k reallocated sectors, de andere 20k reallocated and 20k pending.

Zelfs de drive met 64k reallocated sectors geeft nog geen smart errors, zo te zien is de threshold 85k sectors, en is het maximum 128k sectors. Ik heb nu toch maar een paar hitachi drives gekocht.

edit: Ik draai de laatste firmware, CC4H. De drives zaten in een NAS, 24/7 aan, maar 90% van de tijd spinned down.

[Reactie gewijzigd door nielsdc op 25 januari 2014 15:53]

raar deze berichten, ik ben juist zeer tevreden over deze schijven heb 6 van deze op mijn areca 1231ML kaart in Raid 5 staan en heb in die anderhalf jaar nog geen klachten gehad,
server draaid wel 24/7 maar disk spin down aanstaan op de controller
Type: 9YN166
Firmware: CC4H

Dit is de grootste miskoop die ik gedaan heb op Harddisk gebied.

Eerst in Synology DS1010 nas gehad, gaf synology ineens aan dat de schijf corrupt was.
Heb de data niet meer kunnen redden.

Vervolgens in een Windows 8 PC gestopt, opnieuw gepartitioneerd, format gedaan en een chkdsk gedaan. Gaf geen enkel probleem aan. Dacht dus dat het wellicht aan de compatabiliteit met Synology zou kunnen liggen.

Dus als data disk onder Windows 8.1 gebruikt.
Soms ben ik gewoon de disk ineens "kwijt". Reboot helpt dan ook niet.
Moet de PC echt uitzetten om de schijf weer een schop vooruit te geven.

Heb er 2 van, de ander gebruik ik als backup disk voor images van systemen en die heb ik niet zo vaak gebruikt. Maar beide zullen vervangen moeten worden door betrouwbare schijven, alleen nog even uitzoeken welke dat dan zullen moeten worden.
Kun je eens kijken op je schijven of deze geproduceerd zijn in China (CH) of in Thailand (TH)? Ik lees op meerdere fora terug dat de batches uit China berucht zijn om hun slechte kwaliteit. Mijn drie overleden schijven waren ook allen van de China-variant. De batches uit Thailand zouden beter moeten zijn...
PN: 1CH166-301
Date: 13192
Site: TK

Dat is de ene schijf.
Moet de PC uitzetten voor de andere :D

Maar dat is wat je met de CH bedoeld dus?

Raar dat er toch Product of Thailand op staat?
Bij mij staat op de Chinese variant: "Product of China" (ook in Chinese tekens) en Site: "SU".

Ik heb ook nog twee Thaise varianten (de twee vervangers onder garantie), daarop staat: "Made in TH" (Thailand dus) en "Site: TK". Deze zouden volgens "het internet" beter moeten zijn dan de Chinese varianten, maar blijkbaar heb jij dus gedonder met de Thaise variant.