Specificaties Android, iOS compatibel en 38g - Bekijk alle specificaties

Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart) Review

Valentijn 15 november 2013, laatste update op 13 augustus 2014, 3.752 views

Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart)

De pebble smartwatch. Voor de de toekomst; voor de ander een lelijk ding. Love it or hate it, its up to you.

Pluspunten

• Stevig
  • Veelzijdigheid
  • Display
  • Accuduur
  • Waterdicht

Minpunten

• na lang nadenken*: Het 'bulky' design

Een paar maanden geleden was ik op zoek naar een horloge. Ik was klaar met het 'uit je broekzak toveren' van mn telefoon iedere keer. En zeker met een Otterbox defender case, is dat soms een hele klus. Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op smartwatches. Naar mijn mening een opkomende markt. Een goede prijs/kwaliteit verhouding was voor mij belangrijk; Ik kwam bij de Pebble smartwatch uit.

Wat feitjes:
  • 44 x 168 pixel display black and white e-paper
  • Bluetooth 2.1+ EDR and 4.0 (Low Energy)
  • 4 buttons
  • Vibrating motor
  • 3 axis accelerometer with gesture detection
  • 5 ATM (tot 5 meter diep gegarandeerd waterdicht)
De testomgeving
Voor deze review heb ik mijn pols gebruikt als locatie. In combinatie met mijn S3

De button layout
Met andere woorden, aan de linkerkant zit de terugknop. Aan de rechterkant zit boven de 'up' knop, in het midden de 'select/forward' knop en onderaan de 'down' knop

Huh? Pebble? Een smart-wat? Een smart watch. Oftewel, een slim horloge. Slim is hij zeker, en handig, en stevig, en waterdicht en blablabla....

Hij staat in verbinding met je telefoon. In hele grote lijnen betekend dit dat je notificaties op je pols ontvangt. De mogelijkheden zijn echter groot. Behalve mailtjes, whatsapp berichten, enz enz, kan je hem ook gebruiken als navigatie.

Het scherm. Toen ik de doos openmaakte, was deze op t eerste gezicht kleiner dan ik had verwacht. Maar zodra ik hem aanzette, maakte de relatief hoge resolutie plaats voor deze gedachte. Het scherm is lekker scherp, en goed te lezen in de buitenlucht. Dit komt omdat al het overige omgevingslicht word opgenomen om het contrast te vergroten. En dit werkt fantastisch. En mocht je ooit in het donker willen zien hoe laat t is? Schud met je pols en het backlight gaat eventjes aan. Deze is voor de rest altijd uit, tenzij je de knoppen gebruikt.(instelbaar) Maar zoals ik al eerder beschreef heb je deze overdag totaal niet nodig.

In principe is de Pebble iets voor iedereen. De software kan je over het algemeen onderverdelen in 2 categorien: Watchfaces en Watchapps. Watchfaces zijn in principe de klokjes. Deze zijn er heel veel en iedereen kan ze maken. Zo zijn er verschillende site's en is er een android app voor (KLIK), watchapps zijn de apps zoals runkeeper en pebble bike. Ook zijn er van deze heel veel(KLIK) . Denk aan calenders, stopwatches, weer en ga zo maar door. dat is t mooie resultaat van de open SDK. Dit betekend dat iedere ontwikkelaar zelf apps kan maken, op t gebied van watchfaces kan echt iedereen het.

Over de accu ben ik erg tevreden, volgens Eric gaat hij een week mee. Met t bandje is niks mis, ook heb ik het idee dat hij wel tegen een stootje kan En dan heb ik het nog niet eens over de waterdichtheid gehad. Dit maakt de Pebble downright AWESOME. Ook onderscheid hij zich hiermee van vrijwel iedere smartwatch op de markt. Een horloge is een gebruiksvoorwerp. Daarom vind ik dus ook dat als in Nederland woont, je je geen zorgen moet hoeven te maken over een paar druppels regen.

Enkele voorbeelden van notificaties:

Conclusie:

De Pebble is in mijn ogen een betaalbaar stukje toekomst, om je pols. Het ding barst van de potentie. Ook doet het karakter van het bedrijf me goed. Geen onnodige functies of fragiele knopjes, maar gewoon kwaliteit. Zoals t hoort. Ik ben daarom ook echt tevreden over mijn aankoop. De mogelijkheden zijn oneindig. Denk aan de tasker app of de accelero meter. Zelf gebruik ik mijn Pebble zelfs onder de douche. Want als je je telefoon op de badkamer laat liggen, kan je vanaf je Pebble de muziek besturen. Handig of niet? Ik gebruik hem ook veel in combinatie met mijn agenda. 10 minuutjes van te voren lees ik op mn pols waar ik precies moet zijn. Een ander sterk punt is het bescheiden design. Voor de meeste mensen lijkt het van een afstandje een gewoon horloge. Maar als je de functionaliteit beschrijft valt menig mond open

Een paar maanden geleden was ik op zoek naar een horloge. Ik was klaar met het 'uit je broekzak toveren' van mn telefoon iedere keer. Ik vond de Pebble en totaal geen spijt van mijn aankoop.

Oordeel:

Ik zal in de toekomst nog een stuk toevoegen, nadat ik de watch wat langer in mijn bezit heb. De fotos in dit artikel heb ik zelf gemaakt. Het beeldscherm is in werkelijkheid haarscherp. Door de lage F waarde van de lens (1.4) kan het lijken alsof t vaag is. Ook heb ik de foto' s extreem moeten verkleinen, waardoor de letters kleiner lijken. Origineel: 3872x2592. De review heb ik bewust onder de zwarte versie gezet. gezien t gebrek aan reviews vond ik het vooral belangrijk dat hij onder de aandacht kwam. Ik schrijf namelijk reviews voor mijn lezers. Niet voor de karmapunten. Mocht je ooit een high-res foto willen hebben, PM me gerust. Ook ga ik graag in gesprek over specefieke vragen.

Heb jij ook een Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart)?

Reviews door de redactie

Goede review, ik heb hem gister binnen gekregen. Ik moest echter nog wel 41 euro aan BTW en invoerrechten betalen!

Verder had ik direct problemen met de update, na het koppelen met mijn telefoon moest ik de update naar 1.13 uitvoeren, helaas kwam ik hiermee in een loop terecht. Dit was overigens wel op te lossen maar is niet iets waar je mee bezig wil zijn als je hem net binnen hebt.
Ondanks dit alles ben ik er erg tevreden over en heb ik nog geen spijt van mijn aankoop!
Thanks, mijn streven bij het schrijven van een review, het overzichtelijk, en gewoon lekker luchtig te houden. Aan bergen met exacte statistieken heeft niemand iets, daar is een review ook niet voor, daar komt nog bij dat men vaak deze al weet voordat men de review leest. En zelfgemaakte foto's natuurlijk
Hoeveel hebt u voor het toestelletje betaald en waar hebt u deze gehaald?
Kan zijn dat ik erover gelezen heb.

Leuke review btw.
Bedankt!
Ik heb mijn Pebble op de site besteld (getpebble.com)
Dit is (op bestbuy voor amerikanen) de enige manier om hem te kopen. Op het moment dat ik hem kocht was de wisselkoers 112 euro. Ik heb bij aankomst in Nederland geen invoerrechten hoeven betalen. Binnen een dag na aankomst had ik hem, lekker vlot dus :)

Wederom, mocht je specefieke vragen hebben; voel je vrij om te PM'en
Thanks voor de info. Getpebble dan.
Ja maar deze vragen kunnen andere mensen misschien ook boeien dus vandaar :).
Zeer leuke review om te lezen. Ook erg mooie foto's!
Het horloge oogt wel wat plastic en groot als ik hem zo om je pols zie zitten.
Thanks, ik doe mn best om ze informatief te houden, en toch luchtig. De grootte valt mee. Als jr wil kan ik een foto maken met een ander voorwerp, zodat je de grootte beter kan inschatten
Dat zou ik wel waarderen. Zou je hem eens met een 2-euromunt willen vergelijken?
Super bedankt voor deze review!

Ik was al een tijdje op zoek naar een degelijke soort van smartwatch die waterdicht was. Ik woon namelijk op Bonaire, maar wilde geen standaard waterdicht horloge. Tot 5 meter is echt perfect.

Nogmaals bedankt, het had waarschijnlijk nog lang geduurd voordat ik de Pebble gevonden had :p
At your service haha.

Bonaire? Wauw. Daar kom ik mijn pebble graag een keer testen op de waterdichtheid. Kan je niet een mooie foto maken? Dan zal ik hem in de review zetten.
Is goed, moet eerst zo'n ding hier nog krijgen ;) (Heb er 2 maanden over gedaan om een nieuwe videokaart hier naartoe te krijgen..) Maar als ik er een heb zal ik zeker een foto voor je maken!
Leest super weg! Vooral door die dikgedrukte woorden/zinnen. Top.
Dankjewel, ik ben zelf ook een grote fan van luchtige reviews
5 Bar waterdicht = tot 50 Meter diep!
Gradaties van waterdichtheid

3 Atm./30 meter: bestand tegen regen en opspattend water.
5 Atm./50 meter: geschikt om mee te douchen of mee te zwemmen aan de oppervlakte van het water.
10 Atm./100 meter: geschikt voor de meeste vormen van watersport zoals snorkelen.
20 Atm./200 meter: geschikt voor alle vormen van watersport en duiken tot 40 meter diepte.
100 Atm./1000 meter: geschikt voor diepzeeduiken

Ik denk dat als je 50 meter gaat duiken, je wel een duikhorloge pakt

[Reactie gewijzigd door Valentijn op 13 december 2013 14:13]

Top review Ún in combi met Android! laat ik nou zowel een iPhone 4S en een Samsung S4 hebben ;-)

Meteen twee vragen: hoe gaat het qua notificaties met Whatsapp en hoe gaat het navigeren waar je het over hebt? Ik las in de iOS review dat WhatsApp redelijk gedoe was op de 4S.

Volgens mij ondersteunen (als ik me niet vergis, en anders wordt ik vast gecorrigeerd) zowel de 4S als de S4 BT 4.0?

Andere vraag die ik heb: ik heb ook handsfree in de auto en vraag me af dat wel goed gaat met de telefoon(s)? Dus multiple connects met verschillende devices?

Ohja: de S4 draait inmiddels op 4.3.3 (meen dat die ook voor de S3 beschikbaar is): heb jij nog gedoe gehad na Android updates?

Afijn hopelijk weet jij/iemand de antwoorden op mijn vragen...
Hoi, allereerst bedankt voor de positieve feedback :)
Qua whatsapp ondervind ik op android geen problemen. (geen ervaring met ios)
Er zijn verschillende apps. De standaard pebble app laat alleen nieuwe berichten zien, onofficiele apps laten je ook daadwerkelijk de inhoud zien.. Ik denk niet dat je deze luxe op ios hebt, maar not sure.

De S4 ondersteunt bt4.0 sowieso, de 4s denk ik ook wel, het is een nieuwe telefoon, dus geen probleem.

Nu; mulitple connections. Ik was laatst op een feestje waaraan ik mijn telefoon aan draadloze speakers had gekoppeld, en mijn pebble aan mijn telefoon. Het wow-effect van omstanders was erg hoog. MIjn telefoon kon het handelen, maar had het wel zwaar. Het is dus wel mogelijk. (s3)

IK draai momenteel Cyanogenmod 10,2 en heb eigenlijk nooit problemen ondervonden. De s4 en s3 zijn allebei zeer populaire telefoons, dit betekend dat hij vrijwel nooit problemen heeft met apps, omdat ontwikkelaars hierop letten

Ps: kijk eens op de pebble forums. Hier kan je waarschijnlijk wel veel lezen over je vraag... ;)