Elephone P6 32GB Zwart Review

HannahBG 14 november 2013, 2.512 views

Elephone P6 32GB Zwart

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit, voelt lekker in de handen.
  • Voelt nooit te warm aan wanneer je zware applicaties draait.
  • Lekker snel en vloeiend interface.
  • Beschikbaarheid van Google Apps en de TouchWiz imitatie maakt het heel makkelijk te gebruiken.
  • Lange accuduur en je krijgt zelfs een tweede batterij er gratis bij.

Minpunten

• Ondanks het scherpe beeld vind ik 720p te weinig voor een phablet van dit formaat.
  • Kwaliteit van de speakers moet veel beter kunnen
  • Alleen de originele oordopjes werken met deze firmware, mogelijk aan te passen met een app

Voor fans van de Samsung Galaxy Mega, brengt Elephone, een lokaal Chinees bedrijf gevestigd in Shenzhen, een phablet uit die vrijwel identiek blijkt te zijn aan zijn Samsung concurrent. Wat je gerust een kopie of imitatie kunt noemen, de Elephone P6 is een geduchte concurrent van de Mega met verbeterde specificaties. De P6 is te verkrijgen in twee varianten, afhankelijk van hoeveel interne geheugen en schijfruimte wilt. Er is een 16GB versie dat met 1GB werkgeheugen wordt geleverd, terwijl de 32GB, ook wel een advanced P6 genoemd, 2GB werkgeheugen beschikbaar zal hebben. Je hebt nog ruimte voor extra schijfruimte door middel van een micro-SD card wat tot wel 64GB kan ondersteunen.

Voor deze phablet heeft Elephone voor Mediatek gekozen, namelijk de MTK6589T quad-core processor dat met een snelheid van 1.5 Ghz functioneert. Voor deze review heb ik de 32GB met 2GB RAM mogen testen.

http://imageshack.com/a/img826/6659/5dxe.th.jpg http://imageshack.com/a/img577/1426/nnt7.th.jpg http://imageshack.com/a/img10/1268/3qsb.th.jpg

Voor de grootte van het display kiest Elephone voor een 6.3” inch display met een IPS capacitief multi-touch screen en een resolutie van 1280 bij 720 pixels wat mij vooraf beetje tegenviel, maar vanwege de hoge DPI (320) moet ik eerlijk zeggen dat het er heel mooi en scherp uitziet.

Verder zijn er twee camera's beschikbaar, 2 megapixel aan de voorkant en 8 megapixel aan de achterkant, met een enkele LED flitser erbij. Voor de batterij heb je 3000mAh tot je beschikking wat je een hele dag zoet kan houden, en om het nog beter te maken krijg je een tweede batterij gratis erbij!

Qua ingangen heb je eigenlijk maar twee tot je beschikking, namelijk een 3.5mm koptelefoon aansluiting en een micro-USB aansluiting. De accessoires die je erbij krijgt zijn: micro-usb datakabel, usb stroom stekker, oordopjes, een screenprotector, twee batterijen, een boekje in het Chinees en als toppunt een S-view flip case, gelijkwaardig aan die de S4 en Galaxy Note 3 gebruiken.

Design en Display
Op eerste gezicht lijkt hij erg veel op de Galaxy Mega van Samsung, iets wat waarschijnlijk de bedoeling was van het bedrijf. Wanneer je hem eenmaal in je hand hebt voelt hij heel erg fijn aan, de knoppen voelen niet goedkoop aan en reageren heel goed, en wat mij het meest opviel is het gewicht van het toestel. Hij voelt heel erg licht aan en gemakkelijk om in je hand vast te houden. Wat vele mogelijk dat als goedkoop ervaren, heb ik persoonlijk liever een lichtere phablet vanwege de schermgrootte.

http://imageshack.com/a/img59/5333/jizd.th.jpg http://imageshack.com/a/img96/7789/0gt1.th.jpg http://imageshack.com/a/img18/9453/lcqk.th.jpg

Zoals te zien op de foto's, heeft het een groot sticker met 1920*1080 FHD erop, wat een productiefout blijkt te zijn. Wees dus niet verward, het scherm heeft een maximum resolutie van 1280 bij 720 pixels! Persoonlijk vind ik dat een telefoon met deze schermgrootte standaard met full HD moet geleverd worden, om echt te kunnen genieten van dit gigantisch scherm. Als je vergelijkt naar de DPI met de Mega, dan doet Elephone het stukken beter. De Mega heeft maar een DPI van 233 terwijl die van de P6 een stuk hoger ligt, namelijk op 320. Wanneer je eenmaal op volledige helderheid draait en vervolgens video's kijkt dan ben je echt aan het genieten.

Connectiviteit
Zoals vele Chinese smartphones is duaal-sim praktisch een standaard in elk smartphone, dat is in dit geval niets anders. De Elephone P6 ondersteunt 2G frequenties op 850/900/1800/1900 Mhz en 3G op 852/2100 Mhz. Verder ondersteunt ie Bluetooth 4.0, WiFi IEEE802.11b/g/n en uiteraard GPS. Wat vaak het geval is bij processors van Mediatek is dat de GPS altijd handmatig moet worden ingesteld met een GPSfix applicatie e.d. Tot mijn verbazing was ik erg blij om achter te komen dat de GPS zonder problemen functioneert en binnen 7 seconden een nauwkeurige locatie heeft gevonden.

De telefoon heeft twee aansluiting mogelijkheden, namelijk voor een koptelefoon en de standaard micro-usb poort. Mijn probleem met de 3.5mm koptelefoon aansluiting was dat ik mijn eigen koptelefoon niet werkend kon krijgen. Het geluid wordt niet doorgevoerd wanneer je de kabel erin doet, wat ik heel apart vond. Ik dacht eerst dat het een fout in de hardware was maar eenmaal de originele bijgeleverde oordopjes erin gestopt te hebben, werkte het opeens wel. Alhoewel de kwaliteit van de oordopjes net zo slecht is als de speakers. Mogelijk zal je het via een software patch of met andere rom kunnen oplossen.

Camera
Twee camera's zijn er tot je beschikking. De camera aan de voorkant heeft een resolutie van 2MP wat zeer voldoende is voor videochats of Skypen. Op de rechter foto kan je de kwaliteit van de front-camera bekijken. Aan de linkerkant zie je een foto gemaakt met de camera aan de achterkant, die een resolutie van 8MP beschikt, tevens met LED flitser voor in het donker. Wat ik je adviseer met deze camera applicatie is om de instellingen te verhogen, met name de exposure niveau omhoog doen, wat de gehele kwaliteit verbetert van de foto's. De 8MP camera is niet zo scherp als die van officiŽle merken met 8MP, maar voor een phablet vind ik foto kwaliteit niet een struikelblok.

http://imageshack.com/a/img109/448/88gg.th.jpg http://imageshack.com/a/img18/5132/vnl6.th.jpg

Batterij
Iets wat Elephone niet heeft verbeterd t.o.v. de Galaxy Mega is de capaciteit van de batterij. Waar je bij die van Samsung 3200mAh krijgt meegeleverd, heeft Elephone voor een ietwat kleinere capaciteit gekozen, namelijk 3000mAh. Dit wil niet zeggen dat je veel accuduur kwijt raakt, de batterij kan makkelijk een volle dag mee zonder in de lader te moeten.

Software
Elephone P6 draait op Android 4.2.2 en komt met Google Apps voor geÔnstalleerd wat een aangename verrassing is. Verder zal je merken dat de interface heel erg op die van Samsung’s TouchWiz lijkt, met name ook sommige applicaties zoals S Note. De firmware draait vlekkeloos en afgezien van de twee Chinese applicaties, is het redelijk schoon en kun je het meteen out-of-the-box meteen gebruiken.

http://imageshack.com/a/img819/1209/3pip.th.png http://imageshack.com/a/img707/1482/g4ih.th.png http://imageshack.com/a/img690/3549/8qaj.th.png http://imageshack.com/a/img843/3154/h3ka.th.png http://imageshack.com/a/img62/6285/ogob.th.png

Performance
Uitgerust met een MTK6589T, Cortex A7 quad-core processor van Mediatek, vastgesteld op een snelheid van 1.5 Ghz, heb ik niks slechts te zeggen over de prestaties. Multitasking gaat heel vloeiend en ik ervaar weinig vertraging wanneer je tussendoor naar andere apps omschakelt. Wat mij erg opviel is dat nadat ik een 1080p filmpje liet afspelen voor een half uur ik verwacht had dat hij mogelijk erg warm zou zijn. Integendeel, hij voelt nauwelijks warm aan wat wel aangeeft dat de processor erg efficiŽnt te werk gaat. Afspelen van 1080p video bestanden gaat heel vloeiend en zonder vertraging, ook het vooruit spoelen geeft geen vertraging mee. Op Antutu scoort hij 16530 wat wel een mooi getal is, als je nagaat dat de Galaxy Mega maar rond de 13621 zat. Qua prestaties doet de Elephone P6 het een stukken beter dan de Mega.

http://imageshack.com/a/img837/2152/yts.th.gif http://imageshack.com/a/img547/7811/gma.th.gif http://imageshack.com/a/img194/3144/8hop.th.gif

Het is erg duidelijk dat de Elephone het model van de Galaxy Mega heeft gekopieerd en geprobeerd te verbeteren, en dat hebben ze zeer prima gedaan. Qua prestaties en scherpte van het scherm, ongeacht dezelfde resolutie, doet de Elephone P6 het veel beter. Kleine dingetjes wat mij wel stoort is het probleem met de koptelefoon aansluiting wat niet altijd vlekkeloos gaat, verder vind ik de kwaliteit van de speakers erg goedkoop en hadden ze van mij wel wat meer aandacht aan mogen schenken. Ik had graag liever een full hd resolutie gezien vanwege de schermgrootte, maar ik heb niet veel te klagen over de resolutie en scherpte van het scherm.

Hij presteert zeer goed voor mijn ervaring, werkt heel snel en vloeiend en verhit nauwelijks wanneer je zware applicaties draait voor een langere tijd. Multimedia bekijken is een plezier op dit toestel alhoewel ik zou aanraden om externe speakers of koptelefoon aan te sluiten voor een betere geluidservaring.

Qua accuduur gaat hij een hele dag mee zonder te moeten opladen, en indien nodig heb je een tweede batterij gratis meegeleverd dus je zult zo snel niet met een leeg telefoon staan. Als we het over software hebben dan kun je hem meteen out-of-the-box gebruiken, aangezien hij al voor geÔnstalleerd staat met Google Apps en een TouchWiz interface heeft, voelt hij erg gelijk aan een Samsung toestel.

Ter conclusie, als je voor een mooi en groot phablet zoekt dat goede prestaties en mooi beeld levert, niet te onhandig in je hand ligt en weinig werk geeft om de software in orde te krijgen, dan is dit de juiste keuze voor jou.

Voor meer camera fotos, screenshots en benchmarks bezoek het product fotoalbum

VIDEO: Klik hier

8 / 10

Heb jij ook een Elephone P6 32GB Zwart?

goede revieuw, maar waar koop je dit toestel en voor hoeveel? ik kan hem niet bij een Nederlandse winkel vinden, dus ben benieuwd waar je hem kan bestellen.
uhm...Antutu mag dan wel 320 ppi aangegeven bij de specs maar 6.3" HD blijft 233 PPI.
Gelijk aan het scherm van mijn galaxy S1 uit 2010 ;)