Texas Instruments TI-84 Plus Review

RdeGroot 13 november 2013, 810 views

Texas Instruments TI-84 Plus

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit

Minpunten

• Traag
  • Niet gebruikersvriendelijk

Toen ik zag dat er geen n geschreven review was voor de TI-84 plus, besloot ik dat dit het moment was om mijn eerste uitgebreide review te schrijven. Wanneer iemand kritiek heeft, graag een pm zodat ik kan verbeteren.

Voor deze review heb ik de GR gereset, en firmwareversie 2.55MP gebruikt. Deze review is gericht op middelbare scholieren.

Bouwkwaliteit
Ik gebruik de TI- 84 plus nu ongeveer drie jaar. Het is een stevig, degelijk apparaat. Heeft bij mij na al die jaren van slordig gebruik geen krassen, doet het nog prima. Ligt ook redelijk in de hand, goede bouwkwaliteit, daar zal het niet aan liggen.

Gebruik
De rekenmachine is redelijk precies in de berekeningen, gebruikt 9 decimalen; ruim genoeg voor middelbare schoolonderwijs. Het scherm is minder precies, lage resolutie.
Voor de standaard van 2013 is hij traag. Ruim 15 seconden duurt het om drie sinussen te tekenen, nog langer duurt het om bijvoorbeeld het oppervlak tussen twee sinussen te berekenen.
Ook is de rekenmachine met de meegeleverde apps niet gebruikersvriendelijk. Op internet is een flinke gebruikershandleiding van maar liefst 755 bladzijden te vinden; jammer dat de middelbarescholier niet op een aantrekkelijkere manier z'n GR kan leren te gebruiken. Wiskunde is mijn beste vak en interesse, dat geldt natuurlijk niet voor anderen. Veel medeleerlingen kunnen nogsteeds slecht van hun GR gebruikmaken; ook na een aantal GR-lessen. Ik begrijp de scholen die voor GeoGebra kiezen.
Deze GR wordt redelijk ondersteund, al is het aanbod in apps mager.

Persoonlijk vind ik 98,- erg veel voor een ouderwets apparaat. Op scholen is de TI-84 plus de standaard, en er zijn weinig alternatieven, voor gebruik in de klas. Misschien is de TI-Nspire een alternatief. Nog duurder, maar is wel veel sneller, en heeft een beter (kleuren)beeldscherm.

Als ik nu op het punt stond om er n aan te schaffen, zou ik het ondanks deze (niet zo positieve) review tch doen. Er zijn simpelweg weinig alternatieven, en het is handig om dezelfde GR te hebben als de rest van de klas.

edit: firmwareversie toegevoegd

Heb jij ook een Texas Instruments TI-84 Plus?

Mbt de traagheid, je zou de TI-8* iets kunnen overklokken :P

Ik heb zowel een 83+ als 84 silver liggen, wat ik opvallend vind is dat die dingen in de loop der jaren nagenoeg niets goedkoper zijn geworden...

[Reactie gewijzigd door Raven op 15 november 2013 14:42]

Klopt: Maar lieft 2 euro in 3 jaar.
Heb je in de loop der tijd wel de firmware een update gegeven? Dit deed wonderen bij mijn exemplaar. (Inmiddels bijna 6 jaar in gebruik)
En ja, de handleiding is misschien dik maar legt wel exact uit hoe alles werkt. Meeste schoolmethodes (als Moderne Wiskunde) omvatten ook een "knoppencursus" om de belangrijkste functies aan te leren.
Ja, recent nog geupdate(naar 2.55MP?).
Er is volgens mij ook wel een XKCD over dit ding te vinden, over hoe alles is veranderd in 10 jaar tijd, behalve de GR's...

Met een andere firmware wordt ie wel iets sneller, maar de cpu is gewoon traag. Er is gewoon weinig te vinden wat snel is en maanden kan werken op 4 batterijen.
Weet iemand of er op de TI-84 Plus een examenknop zit? De mijne is 4 jaar oud. Kan het zijn dat dit een nieuwe eis is van scholen? Ik geloof dat je dan alle functies uit kan zetten?