Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB Review

Roel Broersma 22 oktober 2008, laatste update op 22 oktober 2008, 7.218 views

Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB

Pluspunten

• Snelheid (90 - 100MB / sec valt wel te halen, getest middels de areca read/write test van de ARC-1220 op 10% van de schijf)
  • Momenteel de grootste HD en het enige merk dat dit biedt (1,5TB!)
  • (heb je ze dus nodig voor de grootte dan heb je helaas geen 'enterprise' alternatief )

Minpunten

• Slechte quality control van Seagate (veel DOA's of defect binnen 48uur)
  • Slechte support voor nieuwe firmware van Seagate.
  • Een IDLE stroomverbruik van 8Watt vind ik redelijk veel in vergelijking met de WD Green schijven.
  • De snelheid is dan wel veel maar de 120MB/s sustained data rate heb ik nooit gehaald, terwijl ik wel de testcapaciteit hiervoor had (een MTRON 7500 SSD haalde het wel)

Slechte Quality Control
Grofweg doet 1 op de 4 schijven het niet of gaat stuk binnen 48uur. Bij mij waren het er 2 van de 4! (lees gerust eens deze thread: http://www.newegg.com/Pro...se&Local=y&PageStyle=lite ).
Reacties dat ik deze schijf dan maar niet moet kopen omdat het geen Enterprise schijf ik veeg ik zo van tafel, want dat heeft er niets mee te maken dat de schijven DOA aankomen of binnen 48uur uit het array liggen. Daarnaast wil het feit dat ik 4 van deze schijfjes op een Areca ARC-1220 Raid controller heb zitten niet zeggen of ik de schijven voor 'Enterprise' doeleinden gebruik. Ook heeft de Enterprise versie geen 1,5TB alternatief, die zijn er simpelweg nog niet.

Update: De schijven worden soms ook zomaar uit het array gegooit en geven dan "Failed" op de Areca controller. Als ik deze 'defecte' schijven met SMART uitlees krijg ik geen errors, ik zal vanavond de SEATOOLS proberen. Ik vermoed dat hier een firmware/compatibility issue meespelt, of ze zijn echt slecht/DOA... (zoals op Newegg staat)

UPDATE:
Ik heb de derde schijf aan een PC gehangen en met SeaTools onderzocht. De schijf maakt een 'klikkend' geluid, SMART zegt dat de schijf 100% OK is. Een SHORT Drive Self Test (DST) Failed.
De vierde schijf heb ik ook met SeaTools onderzocht. Zodra ik deze aan een PC hing merkte ik dat de schijf vreselijk firbeert, zelfs als ik hem op de grond leg en ik zet m'n schoen erop voel ik hem hefig trillen.. :X Ook deze drive maakt een 'klikkend' geluid.

Slechte Support
Slechte ondersteuning van Seagate, als je om een firmware update vraagt (er staat vrijwel geen informatie online!) dan wordt je gevraagt om het serie nummer (alsof ik het voor een ander merk ga gebruiken :S )
Als dan blijkt dat het een OEM drive is (bij veel online winkels waar je koopt weet je dat niet, je weet namelijk niet waar zij hem weer vandaan halen), dan krijg je hem niet en zegt men: "Het heeft geen zin de nieuwe firmware op een OEM drive te installeren, het werkt toch niet", terwijl dit (na het op andere manier verkrijgen van de firmware) wel degelijk werkt.

Snelheid
De volgende snelheden zijn gemeten op een ARC-1220 controller met 256MB Cache.
comando "disk rwtest drv=3 p=20" in de Linux "arecacli".
Disk1: Read xfer rate = 86840 KBytes/sec / Write xfer rate = 13250 KBytes/sec (no r/w errors)
Disk2: Read xfer rate = 85160 KBytes/sec / Write xfer rate = 13110 KBytes/sec (no r/w errors)
Disk3: - Viel halverwege uit (FAILED) en heb ik dus niet kunnen meten :( )
Disk4: - (Voordat ik het command had ingetypt stond deze disk op op FAILED :( )
Ik weet niet waarom de WRITE snelheid zo traag is, dit moet ik nog uitzoeken.
Aardig snel met leze dus, maar de 120MB/sec heb ik nooit gehaald, ook niet met 10% of 100%.

Verschil in SAS en SATA firmware
Daarnaast weet Seagate Support Personeel niet het verschil tussen SAS en SATA firmware's, terwijl ze wel aparte SAS en SATA firmware's beschikbaar hebben. Als je dergelijke schijven op een SAS Controller (bijv. de Areca ARC-1680) aansluit, dan heb je namelijk een andere firmware nodig (anders krijg je bijv. timeouts omdat de disk na een tijdje in een soort self-recovery modus slaat, lees daar onderaan meer over).
Probeer dan maar is 'officieel' bij Seagate de juiste firmware te verkrijgen. Zo heb je voor de 1TB Enterprise variant (ES.2 ST31000340NS) bijv de AN05 (SAS) en SN05 (SATA) firmware. Standaard zit de SN0x firmware op de drive.
Mijn 1,5TB AS Drives kreeg is overigens met firmware SD17. (zie hier voor SAS/SATA firmware problemen: http://forums.seagate.com/stx/board/message?board.id=ata_drives&message.id=1734 )

Mijn gebruik
Momenteel gebruik 4 van deze schijven op een Areca ARC-1220 in RAID-5 met OpenFiler als OS op een aparte drive en doet dienst als backup van mijn echte NAS. Ik wacht echter nog totdat ik 2 van de defecte schijven weer retour krijg van de webshop waar ik ze heb gekocht en hoop dat dat die dan niet DOA zijn ;)

Ervaring t.o.v. zijn broer(tje) (de ST31000340NS) en t.o.v. Areca
Ook heb ik het broer(tje) van deze schijf (de 1TB ES.2 ST31000340NS SATA versie met AN05 SAS firmware) op een Areca 1680-ix24 controller, daar zitten 7 schijven in een RAID-6 array met een Hotspare. De snelheid per schijf is iets minder maar ik heb de schijven nu al een half jaar en er is er pas eentje van defect gegaan (binnen een maand), die gaf een klikkend geluid en de Areca gooide hem niet uit de array (de drive ging proberen zichzelf te recoveren.. uit...aan...uit...aan.., hij hield de hele raidset op!). Areca heeft toen een firmware update uitgebracht waarin dit werd opgelost.
Toen Areca met firmware (eigenlijk Intel IOP firmware): 4.3.3.2 om de hoek kwam ging het mis, veel klachten van mensen over 3 tegelijkertijd uitvallende schijven, Time-Out errors, failed-array sets, etc. Dit is pas opgelost als je de AN05 firmware op de schijf zet, dat is de aparte SAS controller firmware. WD kent het probleem van de time-outs ook en heeft er ook een firmware upgrade voor. Voor de 1,5TB (ST31500341AS) schijven heb ik dit nog niet meegemaakt.
Zie:
- KB: SAS a must for ARC-1680
- KB: Time out issues, use SAS firmware

Overige info
- Alles is voorzien van 'aarde'.
- De webshop waar ik ze vandaan heb is: 4AllClients.nl (gewoonweg de goedkoopste webshop genomen, leek me een goede testcase :Y) )
- De schijven zitten in een Supermicro 6025 chassis (hebben ook in een 4U x24 chassis gezeten om te testen met de 1680 controller) en de chassis staan in een Luchtdicht rack met overdruk. Er zit een Airco op het rack en de temperatuur in het rack (bovenin gemeten) komt nooit boven de 35 graden Celcius.
- Link naar de datasheet: http://www.seagate.com/do.../ds_barracuda_7200_11.pdf

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB?

Jammer je had veel meer kunnen maken van deze review. Blijkbaar beschik je over veel meer gegevens dan je in je review zet.

De positieve en negatieve punten onder aan je review is een zeer compacte samenvatting van je review en dient derhalve geen nieuwe informatie te bevatten. Plots komen daar, voor de eerste keer, gemeten snelheden voor en de info dat er geen enkele andere fabrikant is welke zulke grote schijven fabriceert. Dat weten we natuurlijk allemaal wel, maar het hoort niet op die plaats voor de eerste keer vermeld te worden.

Verder kan ik me volledig aansluiten bij de opmerking van dispie, koop de juiste schijf voor de juiste toepassing. De (veel duurdere) ES serie is idd gemaakt voor jou soort toepassingen. Koop je die niet ga je dan niet lopen beklagen over het feit dat hij niet precies doet wat je er van verwacht. Maar kijk nog eens goed in de spiegel en wees zo sportief om te zeggen "eigen schuld, dikke bult!". Natuurlijk willen we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ook ik heb miskopen gedaan in het verleden omdat ik beknibbelde, maar daar kreeg de fabrikant dan achteraf niet de schuld van. IK was daaraan schuldig.

Dat de ondersteuning van Seagate enige upgrades behoeft kan ik alleen maar onderschrijven. Ik heb met de support ook een (onopgelost) probleem gehad met mijn Seagates 7200.10 320 GB. Deze staan in RAID 5 geschakeld. Seagate levert bij hun schijven een mooie (?) back-up tool. Deze tool controleert van te voren of er een Seagateschijf in je systeem zit, maar ja door de RAID 5 kan hij die dus niet vinden. Seagate schrijft terug dat ze dat probleem kennen, maar lekker niet oplossen...... Sta je dan met je 3 Seagateschijven. Vind ik erg slecht, voor de rest super tevreden over de schijven.

Waar ik je om zou willen verzoeken: Maak er nog even een review van, zijn we met z'n allen toch wel erg benieuwd naar en laat de klaagzang de ondertoon voeren.
Hier heb je geen gelijk in. Als je RAID controller gebrekkige gegevens teruggeeft aan het OS dan kan de backup tool van segate niets aan veranderen.

Verder over de support klacht van de reviewer. Als je 100% support wilt van seagate moet je een retail kopen. Op een oem is dat een gok of de oem partij de support heeft opgekocht of niet. Dat betekent dat seagate op dit soort verkopen minder verdienen.

Verder is het handig van seagate om het serienummer te registreren, omdat ze een probleem geschiedenis eraan kan koppelen. Stel dat je op een ander moment aan de bel trekt dan wil je het hele verhaal toch niet weer herhalen, omdat het toevallig door een ander persoon behandeld wordt.
Een andere belangrijke reden om het serienummer te controleren, is om te weten welke hardware en firmware er in de schijf aanwezig was en op die manier de correcte nieuwe firmware aan te kunnen boeden.
Heb er even wat meer info ingezet, als jullie nog dingen willen weten (behalve slechte ervaring ;) ) Let me know, ik heb ze.. en ik heb een goede test environment en ik zal ze komende week toch nog niet in 'productie' gebruiken..
Ik heb zijn kleinere 1Tb 7200.11 broertje geen probleem what so ever snel en stabiel

voor me server heb ik de 1Tb Es.2 ook nergens problemen mee

zal beide schijven aan iedereen aanraden boven iedere andere schijf eigenlijk

lees je nooit eerst een zooi reviews voor je iets koopt of iets geschick is voor je systeem of wat je er mee wil doen je hebt nu gamers schijven gekocht zo te zien voor een server setup.

die zelfde fout maken ook al die mensen die voor hun raid een F1 samsung kopen zijn er gewoon niet voor gemaakt.
Kan je mij vertellen waarom een F1 samsung niet geschikt is voor een raid. Ik ben van plan om een conceptronic CH3SNAS icm met deze harde schijf aan te schaffen. Volgens informatique verkoper is dit een prima combi.
Roel,
bedankt voor je tijd en moeite!
Ik snap niet dat mensen zo kunnen zeuren over je inspanningen.
Ik ben blij met deze informatie.
Ook snap ik de opmerking niet dat je dan maar enterprise schijven moet kopen.
Dit is gewoon een wan-product! Mijn consumenten PC staat gemiddeld ook 8 uur te draaien per dag; en jij hebt die schijven nog geen weken in huis gehad, dus als ik dit product in mijn PC had gestopt, dan had ik waarschijnlijk ook binnen enkele weken een klapdisk gehad. Vind Pjerry dat ik dan als consument maar genoegen moet nemen met leesfouten? Ik mag van een Fiat panda net zoveel rij-uren verwachten als een BMW; ik zit alleen minder luxe en kan niet zo hard. Maar ze doen allebei wat ze moeten doen en dat hoort met harde schijven ook zo te zijn...
Mijn twee centjes...
juist.

deze resultaten zou ik zelfs niet pikken van de allergoedkoopste schijven!
Inderdaad, als je een Fiat Panda koop, en hij is al kapot voordat je de garage uit bent, dan zeg je ook niet, pech gehad, had je maar een duurdere auto moeten kopen, dus dat is echt de reinste kolder!
"zelfs als ik hem op de grond leg en ik zet m'n schoen erop voel ik hem hefig trillen"
Looks like a professional to me.
Ik had de schijf uit de server (uit het raid array) gehaald en hem aan een losse PC gekoppeld,.. de schijf trilde letterlijk de pan uit... toen ik eerst heel voorzichtig m'n hand erop legde voelde ik hem trillen.. m'n hand trilde mee.. Ik merkte dat de vibratie zo intens was dat de vloer begon mee te trillen.. toen ik (na eerst veel andere dingen te hebben geprobeerd) uiteindelijk m'n VOET erop zette... kon ik het trillen nogsteeds niet stoppen.. AARGGH.. :|

...van een professional... ;)

[Reactie gewijzigd door Roel Broersma op 12 november 2008 13:47]

Niet echt een volwaardige review, dit is meer een beoordeling/klacht. 2 sterren.
Ik kan ook een lap specificaties ophoesten, maar die kun je het best bij de bron vandaan halen:
- http://www.seagate.com/ww...f5ee0a0aRCRD&locale=en-US

Het gaat juist om mijn ervaring/review van dit product, dat het een erg negatieve is, dat komt inderdaad goed naar boven, dat kan namelijk ook.
De review is wel objectief; Er wordt niemand afgezeken, er staan geen onredelijke zaken is en alles wordt onderbouwt. Mis je ergens een onderbouwing, geef me dan even aan van welke zin/mening.
.. ik had ook gewilt dat ik in 1x 4 werkende schijven kreeg die het nog lang zullen volhouden, en dat hadden die tientallen mensen op NewEgg ook gewilt.. we kunnen de werkelijkheid niet aanpassen voor de review en ook dat hoort er dus in te staan...
Ik vraag me af hoe de schijven nu functioneren ;), Na bijna een jaar? Ik zat te twijfelen om deze schijf als externe back-up (via eSATA) te gebruiken maar dit is dus een NO GO |:(
Beetje erg korte review, kan je iets meer vertellen over de defecten?

Ik heb zelf een stuk of 16 Seagate schijven in gebruik (hele huishouden) van verschillende grootte's maar nooit problemen gehad eigenlijk.
Met andere Seagate schijven ook nooit problemen gehad (wel is een defecte), maar niet zoveel als met deze.
Misschien even de aarde van je computer checken
Als je kijkt op newegg...dan hebben wel enorm veel mensen problemen met deze schijf. Erger nog dan de Samsung F1 serie

Wel erg vreemd...schijven met >300GB platters hebben zat problemen met uitval.
Toen ik bij NewEgg terecht kwam en ik las al die verhalen schrok ik ook een beetje...
Eerst dacht ik nog dat ik de enige was die 4 schijven kocht er 2 stuk gingen binnen 48uur.

Maar... is er dan niemand van Seagate dit dit (of bij NewEgg) leest ?.. :|
Misschien moet hij het juiste product kopen. Dit zijn consumenten schijven, niet gemaakt met als doel om op een sas controller te zetten daarvoor hebben ze immers een ES serie.

zoals de eerste poster al terecht opmerkt is dit geen review maar een klacht. En voor serieuze RAID setup's hebben verschillende computer fabikanten goede complete oplossingen met goede support
Hmm, heb nu net een weekje 13 van deze schijfjes in raid 6 en nog geen probleem. Hopelijk blijft het zo brrrrrr......
Hou ons op de hoogte d3vy, post je het als de eerste uitvalt.. ? ;)