Cooler Master SAF-S12-E1 , 120mm Review

TommyCP 17 oktober 2008, laatste update op 17 oktober 2008, 736 views

Cooler Master SAF-S12-E1 , 120mm

Pluspunten

• Stil
  • Hebben gedurende een jaar gebruik geen gebreken vertoond

Minpunten

• Nauwelijks airflow
  • Duur
  • Korte kabel

Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 1
Ik heb een jaar lang twee Cooler Master SAF-S12-E1 Ultra Silent Fans gebruikt in mijn Antec P180 behuizing, en ben ontevreden over deze casefans. In principe doen ze wat de specs beloven; ze draaien op een laag toerental (720 RPM) en zijn stil, maar verplaatsen hierbij niet veel lucht (11 CFM). En hierin zit het probleem met deze fans: 11 CFM is zo weinig dat het nauwelijks de moeite waard is. Een rasechte miskoop dus, en het is dat ik er 12 euro per stuk voor heb betaald en dat mijn systeem het met weinig airflow kon doen, anders had ik ze direct vervangen door een set betere casefans. Want die zijn er: casefans zoals de Nexus/Yate Loon D12SL-12 en de Noctua NF-S12-800 bieden drie keer meer airflow met een soortgelijke geluidsproductie, en (in het geval van de Nexus/Yate Loon) tegen een lagere prijs. Want dat is ook een minpunt aan de Cooler Master SAF-S12-E1: voor 12 euro, wat redelijk prijzig is voor een casefan, krijg je slechts een matzwarte fan zonder fancontroller, verlichting en met een zeer kort kabeltje. Ik kan deze casefans niemand aanbevelen.

Heb jij ook een Cooler Master SAF-S12-E1 , 120mm?