Specificaties Small form factor, 17 interne bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Phenom Mini-ITX Wit Review

BitFenix Phenom Mini-ITX Wit

Pluspunten

• Stoffilters
  • Veel koelingsmogelijkheden
  • Clean uiterlijk
  • SSD montage in het deurpaneel
  • Deels modulair interieur

Minpunten

Introductie
Onlangs heeft BitFenix naast de Prodigy een tweede mini-ITX kast gelanceerd genaamd de Phenom. Aan mij de schone taak deze kast uit te mogen pakken, te proberen en hierover te rapporteren. Zoals meerdere mensen wellicht zullen concluderen na de foto's goed bekeken te hebben; van binnen lijkt hij toch wel heel erg op de Prodigy. Ik denk dat de indeling exact hetzelfde is. Maar of dit een slecht iets is?

Bouwkwaliteit en afwerking
Ik heb onlangs de BitFenix Shadow mogen reviewen en hiervan had ik aangegeven dat de metaaldikte iets aan de dunne kant was. Laat ik hier kort over zijn. Dat is bij de Phenom absoluut niet het geval. De bouwkwaliteit en afwerking zijn gewoon top. De kast als geheel voelt solide, maar ook als je een deurpaneel eraf haalt dan is dit echt een stevig paneel. Geen gezwabber en gewiebel. De afwerking van de onderdelen is netjes; geen scherpe randen of onafgewerkte hoekjes waar je je aan open kunt halen. De afwerking van de lak is netjes. De softtouch voor en bovenpanelen zijn strak, niets zit scheef. Op dit vlak is er absoluut niets op aan te merken.

Inbouwmogelijkheden
Aan de ene kant denk je wellicht; het is een ITX kast. Veel "mogelijkheden" zijn er niet. Je past het op de aangegeven plekken en daarmee uit. Deels is dit wel waar. Er passen alleen ITX moederborden in. BitFenix verkoopt een afzonderlijke versie die mATX moederborden ondersteunt. Echter qua inbouwmogelijkheden zijn er wel degelijk opties. De binnenzijde is deels modulair. De middelste HDD cage klik je er vrij eenvoudig uit en in. De onderste HDD cage komt met een klein aantal schroeven aan de onderzijde zo los. Hierdoor krijg je behoorlijk wat ruimte in zo'n relatief klein kastje. Maar dan kun je nog steeds een aantal SSDs kwijt in de deur zelf waar een zeer handig ophangsysteem ervoor zorgt dat je ook deze ruimte optimaal kunt benutten. Kortom je kunt hem helemaal vol knallen met harde schijven (en er kunnen verbazend veel harde schijven in deze ITX kast) of de kooien vrij eenvoudig eruit halen en de ruimte voor andere dingen gebruiken. Ook kun je aan de bovenzijde vrij eenvoudig een 240mm radiator hangen. Denk bijvoorbeeld aan een closed loop processor koeler. De ruimte is daar speciaal voor vrij gehouden en de bevestigingsplekken zijn erg stevig. Er is ruimte voor 1 5,25 inch apparaat. Denk aan een DVD brander of een fancontroller. Echter je kunt er niet eenvoudig bij. De voorkant moet er voor afgeklikt worden. Nu gaat dit vrij eenvoudig. Maar als je nog heel veel gebruik zou maken van je DVD of bluray speler is dit niet ideaal. Ben je helemaal over gegaan op USB en downloaden, dan maakt dit helemaal niets uit. Zoveel zul je niet aan je fancontroller zitten. Er passen door de layout van deze kast ook behoorlijk grote processor koelers in en als je de bovenste HDD kooi eruit klikt past er een flinke grafische kaart in ook. Op de foto's op de website van BitFenix zelf zie je een Galaxy GTX770 HOF editie. Ik heb dezelfde witte variant van KFA2 en ik kan je vertellen dat is een behoorlijk lange kaart. Dit geeft aan dat je er dus gewoon ook een prima gamesysteem in kwijt kunt. Voeg er als laatste aan toe dat je veel verschillende maten fans erin kwijt kunt. En ik denk dat we de inbouwmogelijkheden voor een MiniITX kast toch wel bovengemiddeld mogen noemen.

Koelingsmogelijkheden
Een groot pluspunt van deze kast is de mogelijkheid om veel en veel verschillende maten fans in de kast te kunnen plaatsen. De voorzijde kan dubbele 120mm fans aan of een enkele 140/180/200/230mm fan. Kijk, dat is nog eens keus hebben qua fanmaat. De achterfan kan een 120mm of een 140mm zijn. Daarnaast is er bovenin plaats voor twee 120mm fans. Door deze ruime keuze kun je eenvoudig closed loop waterkoelers (zoals een Corsair H100i) kwijt bovenin of een enkele Corsair H80i of H90 achterin. Er is vrij veel ruimte boven het moederbord. Zelfs zoveel dat je er gerust een high-end processor luchtkoeler kwijt kunt. Wederom voor een ITX kast echt heel ruim en biedt veel koelingspotentieel. Door de ruimte en diverse plaatsingen van fans is het niet alleen zo dat je een goed luchtgekoeld systeem kunt bouwen. Het biedt ook veel potentieel voor het inbouwen van custom waterkoeling. Je kunt tot een 200mm*200mm radiator kwijt voorin, een 120mm*240mm bovenin en een 140mm*140mm achterin. Uiteraard gaat allemaal tegelijk een beetje krap worden. Maar het biedt voldoende potentieel voor een goed watergekoeld systeem van cpu, memory en grafische kaart.

Vormgeving
Blijft een moeilijk punt. Vreselijk subjectief. Maar toen ik de eerste keer deze kast zag in het wit wist ik dat ik hier een project mee wilde doen. Zelfs mijn vrouw vindt het een mooie computerkast. En die interesseert zich er echt helemaal niet voor. De nieuwe voor en bovenkant sluiten perfect aan bij de zijkanten. Echt een schitterend clean geheel. Doordat de "handvatten" van de Prodigy er niet meer zijn maakt het bovenrooster nu ook meer deel uit van het design. En dat is net die zwarte onderbreking die de kast nodig heeft. Verder niets meer aan doen. Netjes de knoppen aan de zijkant met de USB poorten. Hierdoor oogt de kast als totaal zo rustig en clean. Een typisch geval van meer door minder :)

Installatiegemak
Zoals eerder aangegeven maakt de kast gebruik van twee HDD kooien. Hier haal je de HDD sleeden uit, bevestig je de HDDs in en schuif je zo terug. In de deur kun je zo twee SSDs plaatsen met schroefjes. Ook de DVD speler of fancontroller zul je moeten plaatsen met schroefjes. Er is waarschijnlijk niet gekozen voor toolless in verband met de ruimte die dit weer in neemt. Op zich wel een klein minpuntje. De voorkant van de kast en het bovenfilter klik je met het grootste gemak los en weer vast. Geen enkele moeite op dat vlak. Er zijn veel manieren om de bekabeling van de voeding door de kast heen te leiden en uit het PSU compartiment te halen. Je moet er alleen om denken dat als je het zijpaneel terug plaatst dat de bedrading van de USB poorten en power knop enzo niet ergens klem komen te zitten. Dat is het nadeel van de plaatsing hiervan in het zijpaneel. Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel, een schittende plek om daar SSDs kwijt te kunnen, maar dan is de bedrading weer wat lastiger als je de deur eraf haalt en er weer op zet.

Modbaarheid
Wat zal ik hier eens over zeggen? De indeling van de kast is deels modulair waardoor je hier al aan de slag kunt. De zijpanelen zijn strak en van goede kwaliteit, dus ook hier kun je mee uit de voeten. De voorkant en bovenkant zijn vrij strak en dus ook bruikbaar / laten ruimte over om je ideeŽn op los te laten. Aan de binnenzijde is er veel ruimte voor een waterkoeling setup. Ik denk dat deze kast zich uitstekend leent om gemod te worden. Dit hadden we al gezien bij de iets oudere broer de Prodigy. Dat werd na release meteen een hit in de casemodding scene. Het internet staat vol met buildlogs van de meest uiteenlopende variaties met de Prodigy. Op het gebied van modding heeft ook deze kast veel opties en mogelijkheden. Uiteraard tot zover de ruimte dit toe laat.

Features
Ik heb deze sectie zelf toegevoegd omdat ik dit persoonlijk belangrijk vind aan een kast. Hiermee kan een kast zich in een bepaald segment boven de competitie uit laten stijgen. De BitFenix Phenom heeft rondom stoffilters. Alleen aan de voor-onderkant niet waar je een soort handgreep hebt om de voorkant los te halen. Het stoffilter aan de bovenkant en die van de voeding zijn uitneembaar en eenvoudig schoon te maken. Er zitten twee usb3.0 poorten op de zijkant van de kast. De boven- en voorkant hebben de BitFenix soft touch treatment gehad. Er zitten een speciale SSD mount aan de binnenkant van de deur welke ik alleen nog bij BitFenix gezien heb en ik persoonlijk erg handig vind. De HDD cage is eenvoudig los te maken en de HDD bays zijn toolless erin en eruit te schuiven. Uiteraard zijn de mogelijkheden tot cablemanagement gering in zo'n kast, net als de mogelijkheid tot het plaatsen van diverse Bluraybranders en fancontrollers, etc. Maar goed het is dan ook een MiniITX kast.

Momenteel ligt de prijs net onder de 70 euro. Letterlijk een paar euro boven de prijs van zijn halfbroer de Prodigy. Ik denk dat dit een zeer nette prijs is. Je krijgt er erg veel voor. Niet alleen een kast met goede looks en zeer nette afwerking, maar ook met veel ruimte voor hardware (voor een miniITX kast), veel koelmogelijkheden en zeer goed modbaar. Ik denk niet dat hij prijs/performance of prijs/kwaliteit een echte tegenstander heeft. Behalve dan de Prodigy. Maar dan komt de kwestie van smaak om de hoek.

Ik denk dat deze review deels een copie zou kunnen zijn van die van de Prodigy. Grotendeels komen deze twee broertjes met elkaar overheen. En toch qua uitstraling hebben ze beiden een andere invalshoek. Bitfenix is mijn inziens momenteel de koning van de MiniITX kast. Niet zozeer voor een HTPC, al zou dit wel kunnen, maar vooral voor de desktop. De Phenom is geen saaie, statische kast die klein is omdat hij vooral zo min mogelijk ruimte in moet nemen en zo weinig mogelijk moet kosten. De kast is fris, fun, deels modulair, handig en van goede kwaliteit. Er is weinig dat je slecht kunt vinden aan deze kast en al helemaal niet voor deze prijs. Ik denk dat Bitfenix weer een winnaar heeft neergezet. Voor sommigen wellicht een halve copie van de Prodigy. Maar naar mijn mening toch echt genoeg verschil in looks om hem een eigen naam te geven en een eigen plaats in hun product line-up. Hij is iets minder speels en juist iets meer clean. Hij is zeer prettig om mee te werken en ik zou hem dan ook aan iedereen aanraden die een MiniITX systeem overweegt.

Heb jij ook een BitFenix Phenom Mini-ITX Wit?

Heb zelf een Bitfenix Prodigy Rood en ben nu overgestapt op een Prodigy Zwart maar zat tijdje erg te twijfelen voor de Phenom.

Hij is mooi maar qua koeling minder dan de Prodigy, De voorkant is helemaal dicht op de zijkanten na, bij de Prodigy kan je een front mesh panel kopen zodat de hele voorkant open is dus veel beter lucht door komt, wat ik ook mis bij de Phenom is dat er geen zijkant bij zit met gaatjes voor verse lucht, dit is vooral bij een videokaart veel beter dan een dichte zijkant.

Leuke review verder :) +3
Dank je voor je reactie.

De zijkant heeft een aantal gaten en de onderkant van het voorpaneel is open. Hier komt echt voldoende lucht doorheen voor wat je fans aan airflow kunnen genereren. Tenzij je er servergrade fans in stopt :)

Voor de zijkant, dit kan ik begrijpen. Maar daardoor eenvoudiger te modden. Je heb meer vrijheid qua vorm. Ik zou moeten meten hoeveel het scheelt voor de grafische kaart. Je opmerking klinkt plausibel.
Dit is wat ik bedoel met het zijpaneel

De videokaart zit hier dicht tegen aan en met dit paneel kan er lucht door en bij de phenom is dit helaas dicht.
Nette review! Zeker een plus zijn de hoeveelheid foto's en het feit dat je buiten gefotografeerd hebt :)
thanks voor de review. ik zit deze kast ook te overwegen. ik wil deze alleen onder de tv in een kast zetten, maar waarschijnlijk wordt dan de bovenkant afgesloten, zou dat een probleem zijn met deze case? met een highend GPU? ik kan me voorstellen dat een 230mm fan aan de voorkant en een 120mm aan de achterkant wel voor wat cooling kunnen zorgen, maar of dat voldoende is?
Het ligt eraan of de warmte uit het kastje kan. Als de achterkant van het tv kastje open is en al heb je maar 1 cm ruimte boven je case dan kun je behoorlijk koelen. Maar als de kast dicht is aan de achterkant zou ik het niet doen tenzij je je case achterstevoren in de kast zet. maar ja, dat is niet zo fraai.
De kast is inderdaad wel open aan de achterkant. maar de kast is 33 cm hoog en deze case ook dus waarschijnlijk niet heel verstandig. als die toch buiten mijn kast moet staan kan ik ook nog voor de prodigy gaan die volgens mij toch een betere air flow heeft.
Airflow is hetzelfde. Alleen de zijkant heeft geen gaten. Maar of dat veel uitmaakt betwijfel ik. Door de bogen is de Prodigy ook hoger. Verder neganoeg hetzelfde.
Een goede review met veel informatie. Kan het zijn dat er een aantal foto's zijn geŁpload die je eigenlijk niet had bedoeld, bijv. de derde van boven, plus nog twee andere zeer langwerpige foto's (9e en 19e van boven).
De twee allereerste foto's verschijnen op het moment trouwens niet.
Dank je.

De foto's deden het prima. Heb ze staan bij Imageshack. Ik heb hier bij meer reviews last van dat ineens de verkleining van de foto's weg is.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat op foto 3, 9 en 19 (vanaf boven gerekend) de Bitfenix Phenom helemaal niet op de foto staat, alleen de tuin, de schutting, het raam, etc. Deze drie foto's zijn bovendien sterk verticaal "uitgerekt" als het ware, in tegenstelling tot de andere foto's die wel normaal in omvang zijn. Of ligt dat misschien toch aan mijn computer?
Nee dat bedoelde ik ook :)

De foto is niet verkleind. Dit was hij wel. Dus wat je nu ziet is alleen de linker bovenhoek van de foto. Al zou je uitzoomen dan zie je wel de kast of het detail dat ik wilde laten zien.
Okay, nu is het me duidelijk.
Zou je de foto's even opnieuw door het tweakers size check scriptje willen halen? Dan zal hij er wel vanzelf 800 breed van maken.
Heb jij ook last van stof dat op de bovenop/achterkant blijft zitten?
Sorry maar ik gebruik deze behuizing niet meer. Niet omdat hij niet goed zou zijn, maar ik ben eigenlijk altijd aan het wijzigen en veranderen.
hahah mijn eigen schuld 8)7 ook niet gek hoor na inmiddels bijna anderhalf jaar later :| maarja jammer bedankt in ieder geval voor het antwoord!
Zeer nette review, ondanks dat je kast niet meer gebruikt wellicht kun je nog antwoord geven op de volgende vraag:
De kast heeft ruimte voor veel koelingsmogelijkheden, een mini itx moederbord heeft echter vaak maar 1 of 2 fan aansluitingen, hoe zou je eventuele extra fans aansluiten? Heeft de kast een fancontrollertje ingebouwd, moet je deze er nog een bij kopen of sluit je de fans simpelweg aan op een molex aansluitingen?
Naar eigen wens. Afhankelijk van de header en de fans kun je ook een splitter gebruiken. Of een fancontroller. Hij is niet standaard meegeleverd.
Heb je er ook een full-size videokaart in gehad (970 e.d.), en zo ja, hoe past dat?
Als je het bovenste hdd rack eraf haalt dan past een fullsize kaart.