Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver Review

joeprut 8 november 2013, laatste update op 8 november 2013, 7.394 views

Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver

Pluspunten

• Design
  • Glossy

Minpunten

• Slechte kwaliteitscontrole (piepen, defect standaard)
  • Hoge minimale helderheid

In combinatie met mijn Macbook Air 13” werk ik op een TN Samsung T240HD met resolutie van 1920x1200. Kleuren missen diepte bij een ingezakte zithouding of het kijken van een film op bank doet de kleuren al verschuiven door de slechte kijkhoeken. Al enige tijd is er interesse in een 27” 2550x1440 IPS panel met een design die het liefst aansluit op de Apple styling. Het Apple Thunderbolt display genoot mijn voorkeur. Echter zijn er veel concurrenten op de markt die voor ongeveer de helft van de prijs op beeldkwaliteit gelijk al dan niet beter presteren. Uiteraard zonder het thunderbolt gemak die het scherm tot dock omtovert en het fantastische design.

De Iiyama ProLite XB2779QS-S1 beloofde het ultieme alternatief te zijn.

Een marktconforme prijs. Niet veel op aan te merken.

Feautureset
Het scherm is erg basic. Geen USB poorten zijn wel een gemis. Het is jammer dat er geen minidisplayport naar displayport kabel bijgeleverd is, dit is misschien ook niet te verwachten.

Kleurweergave
Glas of coating, grotendeels persoonlijke smaak. Ik houd wel van wat glossiness. Het maakt het zwarte een stuk dieper. Het scherm staat met de rug naar een 3x1,5m raam. Bij zonlicht geen moeite met de reflecties, zolang de zonnestralen niet tot voor de monitor reiken, dan zit je wel bijna naar een spiegel te kijken bij zwarte kleuren. Scherm niet getest met het scherm met de voorzijde naar het raam. Ik ben hier tevreden mee.
De kleuren leken out of the box erg goed. Echte testen laat ik aan de expert reviews. Ik heb mijn Spyder calibrator niet op het scherm gebruikt.

Contrast en helderheid
Contrast was voor mijn smaak goed, wederom laat ik de objectieve resultaten aan de expert reviews. Over de helderheid is aan te merken dat de minimale helderheid erg helder is. In het donker werken was voor mij geen optie, daar is de helderheid te hoog voor. Met een paar schemerlampen aan, hoe ik meestal werk, vond ik het net acceptabel. Erg jammer, dit is een serieuze zwakte. Op 40% helderheid is op een zonnige dag al te werken.

Ghosting
Niet gezien/getest, maar van horen zeggen goed.

Pixeldefecten
Niet aanwezig op drie geteste monitoren. Goed dus.

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit was een ramp in mijn gevallen. Drie RMA’s gedaan bij dit scherm.
1) De monitor stond scheef. Een defecte veer in de in hoogte verstelbare standaard, het scherm kon dus niet verhoogd staan.
2) De monitor maakte een ongelofelijk irritante piep/fluit toon.
3) De monitor maakte wederom een piep/fluit toon.
Drie maal scheepsrecht. Het was voor mij duidelijk dat er kinderziektes in de huidige serie zitten en dat de kwaliteitscontrole ronduit slecht te noemen is. Momenteel heb ik geen vertrouwen in een goed scherm.

Vormgeving
De monitor ziet er van voren prachtig uit. Een vlakke glasplaat aan de voorzijde tot de randen, met zwarte randen die perfect samenlopen bij zwart beeld. Stukje (nep?) aluminium maakt het echt af. Van achteren is het design niet wat het aan de voorzijde is, maar voor veel mensen niet van belang. De voet had van mij van aluminium mogen zijn. Zeker een goed waard.

Het scherm beloofde een goede 27” 2550x1440 IPS monitor te zijn die voldeed aan mijn glossy afwerking en design voorwaarde. Het vertrouwen in deze monitor is weg vanwege de vele defecten op drie geteste monitoren. Mocht Iiyama de kwaliteitscontrole op orde krijgen van dit scherm dan is het enige nadeel de minimale helderheid. Ik breng nog twee maanden geduld op in de hoop dat de kinderziektes eruit gehaald zijn of dat er een update komt van het Thunderbolt Display, anders wordt het de goed gewaardeerde matte Dell :)

Heb jij ook een Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver?

Ik ben aan het kijken of het een goed idee is dit scherm dit jaar onder de boom te leggen. Zou je de moeite willen doen wat foto's te uploaden van het scherm en eventueel kijkhoeken? Bvd!
Scherm heb ik drie maal geretourneerd om tot slot mijn geld terug te krijgen. Ik kan je dus helaas niets laten zien. Kijkhoeken waren naar mijns inziens perfect.

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt.
Bedankt! Deze had ik zelf nog niet gevonden. Ik had uit de review niet gehaald dat je je geld terug had gevraagd, excuses.
Hallo,
Ik heb dit scherm ook teruggestuurd vanwege de hoge pieptoon.
Nu heb ik een 2e scherm zonder pieptoon maar merk ik wel dat ik nog steeds hoofdpijn krijg van het scherm. Ik denk dat het aan de lage vernieuwingsfrequentie van 60 Hz ligt. Je merkt dit gewoon aan bijvoorbeeld vermoeide ogen. Het scherm is qua uiterlijk zeer mooi (mening kan natuurlijk verschillen), maar de bouwkwaliteit vindt ik toch een minpunt. Een stootje tegen de tafel en de monitor staat nog een poosje na te wiebelen, vooral in de hoge stand. De reden om voor dit scherm te kiezen was de hoge resolutie en het uiterlijk. De resolutie is perfect voor een 27" monitor.

Om aan te geven dat er voor elk pluspunt een minpunt tegenover staat, even een opsomming:

Pluspunten
+Mooi uiterlijk
+Hoge resolutie
+hoogte verstelbaar
+beeld is mooi, scherp en voor mij genoeg helderheid

Minpunten:
-Materiaal alsnog plastic
-lage vernieuwingsfrequentie
-onstabiel

Mijn advies:
Als je niet naar het uiterlijk kijkt, kies dan voor een andere monitor met een hogere vernieuwingsfrequentie.
Heb hem nu ook in huis gehaald en wil hem voor een nieuw Hackintosh / W8 dual boot systeem gebruiken. Het lukt me nu alleen niet de volledige resolutie te halen, hij gaat tot maximaal 1920x1080 via DVI (moederbord GA-H87N ondersteunt maximaal 1920x1080 via DVI), HDMI op moederbord ondersteunt wel 4k resoluties, maar die krijg ik niet aan de praat vooralsnog op OS X. Heeft een van jullie beiden (Joeprut of bennic) de 2560x1440 resolutie gehaald met een HDMI kabel? Ik las namelijk bij één review dat de HDMI ingang op de monitor maximaal full hd kan weergeven (1920x1080).
Julianvanc, ik had toen ik de monitor in mijn bezit had nog geen minidisplay - displayport kabel, dus heb ik het met een VGA verloopstukje moeten testen. Dus ik kan je helaas niet verder helpen.
Scherm is erg mooi; maar de montage kwaliteit is duidelijk beneden peil. Heb 2 monitoren besteld bij MyCom en in de winkel laten uitpakken. 1 keer DOA met een openstaande bovenkant (glasplaat los van achterkant), het tweede scherm niet meer uitgeprobeerd want daar zat bijna een spleet van een centimeter op de bovenkant.
Vorige week is de 2e batch binnengekomen met als resultaat 1 goede monitor en wederom een met een openstaande bovenkant. 1 op de 4 goed dus. Zit nu op de volgende bestelling te wachten maar me wel af te vragen of aankoop nog wel verstandig is.
Vwb design is dit echter wel een uniek toestel en heb ik nog geen andere zoals deze kunnen vinden
Hey Ballie,

Wat betreft de bovenkant los zitten.. Had ik toevallig ook toen ik m uit de doos haalde. Maar kon het zo terugklikken dus dat was geen probleem :)
Ben nu voorzien van 2 goede exemplaren (uit de totaal 8 bestelde). Hulde aan MyCom Hilversum, ze gaan echt door tot het gaatje. Het dichtklikken durfde ik niet aan, dus dat was een reden om hem gewoon niet mee te nemen. Uiteindelijk begaf toch nog 1 van de 2 exemplaren het op het elektronisch gedeelte, aan/uit led werkte niet meer.
Toch ben ik nog tevreden, de schermen zijn gewoon esthetisch ;)
Terug klikken werkt bij mij ook prima, maar na een dag staat alles weer open
Bij mij al meer dan een half jaar prima :P

Als je een notepad scherm vol met ########... fullscreen doet heb je dan ook een piepgeluid/ruisgeluid?

[Reactie gewijzigd door Saven op 1 november 2014 00:59]

Sinds april ben ik ook de bezitter van deze monitor, maar bij mij is de bovenkant pas losgekomen toen ik hem al had gekocht. De z.g.n. on site garantie stelt niets voor, opsturen in originele doos met als opmerking dat glasbreuk voor eigen risico is en dat betekent ¤ 350 + de btw. Dus je kunt hem beter weggooien als hij verder kapot gaat. Nu doet hij het nog prima maar het idee van een kier bovenop de monitor van 4 à 5 mm maakt mij niet blij.
de fuk... Ik denk die neemt me in de maling, maar inderdaad, dan maakt hij bij mij een pieptoon... niet dat ik zo vaak een scherm vol met hekjes heb, maar raar is het wel inderdaad!
Haha ja vaag he. Ik had er ook last van als k bijv een Grabit venster fullscreen had, of een wikipedia pagina.

Heb inmiddels 2 x een Dell U2715H en daar is het probleem vrijwel niet aanwezig