AOpen QF50A Review

F for Fragging 16 mei 2005, 2.274 views

AOpen QF50A

Pluspunten

• een redelijke behuizing met een 300W voeding erbij voor 50 Euro is goedkoop
  • mooi uiterlijk

Minpunten

• weinig installatiegemak
  • USB/audio aansluiting en casefan tegelijk aan de voorkant installeren is niet mogelijk

Iets langer dan een jaar geleden had ik nog een Dell Dimension 8100 met een P4 1,5 Ghz, 512 MB RDRAM en een GeForce 2 Ultra. Ik ben vooral een gamer, en met die PC viel toen niet meer zo goed te gamen. Daarom wilde ik een kleine upgrade voor mijn PC. Het probleem was echter dat ik niet zo veel geld had, zo'n 500 Euro. Met dat geld wilde ik een CPU, nieuw RAM, een nieuwe videokaart en een nieuwe behuizing kopen, dus ik ging op zoek naar hardware met een lage prijs en een goede prijs/kwaliteit verhouding. Als behuizing koos ik daarom een AOpen QF50A, en achteraf is dat een goede keuze gebleken.

Vormgeving

De vormgeving van de QF50A was voor mij belangrijk, ik wilde immers geen behuizing met een lelijke, ouderwetse beige kleur. Gelukkig heeft de QF50A voor het grootste gedeelte een zwarte kleur, met aan de voorkant veel zilver. Aan de achterkant is het metaal zichtbaar. De behuizing is overigens niet een gladde rechthoek, de afneembare voorkant steekt iets uit in de breedte en hoogte ten opzichte van de rest van de behuizing. Misschien dat het voor sommige mensen storend kan zijn, daarom noem ik het maar even. De vormgeving is dus simpel maar de behuizing ziet er goed uit.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is goed en daar valt verder niet zo veel over te zeggen, het is een stevige behuizing. De afwerking is echter wat minder goed, ik heb een keer mijn vinger opengesneden aan het uitschuifbare zijpaneel. Kijk dus uit.

Inbouw- en koelingsmogelijkheden

Moederborden van het formaat ATX en Mircro ATX zijn in de behuizing in te bouwen, ik heb zelf een ATX moederbord ingebouwd. De mogelijkheden om andere formaten in te bouwen vind ik niet belangrijk. Wat ik echter wel wat vervelend vond is dat er de mogelijkheid is tot het inbouwen van vier 5,25” drives. Het neemt overbodig veel ruimte in. Ik heb maar een DVD brander ingebouwd, waarmee de ruimte voor de overige drie 5,25” bays overbodig is. Daarnaast zou je verwachten dat mensen die echt zoveel 5,25” bays gaan gebruiken ook wel een behuizing kopen uit een hoger prijssegment. Er zijn verder twee 3,5” drive bays beschikbaar.

Wat koeling betreft is er plaats voor drie 80 milimeter fans, waarvan een vooronder en de andere twee achterin. Voor de fans die achterin bevestigd worden zijn er in de behuizing een groot aantal kleine gaten gemaakt. Dit limiteert de luchtverplaatsing van de fans en zorgt denk ik ook voor een harder geluid. Ik had liever fangrills gezien. Voor de fan die vooronder bevestigd wordt is er een probleem, want er is een mogelijkheid om een USB/audio aansluiting beneden aan de voorkant van de behzuizing te schroeven. Op die plaats zal je echter ook een fan moeten vastschroeven als je een fan aan de voorkant wilt. Die fan kan daar dan maar weinig lucht naar binnen zuigen, omdat er alleen maar gaten zitten op de plaats waar de USB/audio aansluitingen zich zouden bevinden. Kiezen tussen het een of het ander dus, ik achtte de fan belangrijker. Maar het is wel een erg vervelend mankement, het grootste nadeel van deze behuizing vind ik zelf. Als de ontwerpers bij AOpen nou een of twee 5,25” bays geschrapt hadden dan had er een fan en een USB/audio aansluiting bevestigd kunnen worden.

Door de matige koelingsmogelijkheden wordt de temperatuur in de behuizing relatief hoog. De CPU, een AMD Athlon XP 2500+ met boxed cooler en niet overgeclockt, word ongeveer 45 °C op een niet al te warme dag. Op een warme zomerdag kan het vervelend worden, dan wordt het in mijn kleine kamer zo warm dat ik ga zweten.

Installatiegemak

Om de behuizing te openen schroef je twee schroeven er uit en kan je het linkerzijpaneel uitschuiven. Toch mag je van installatiegemak bij deze behuizing niet spreken. Het moederbord op de behuizing vastschroeven is wat vervelend bij de plekken waar het moederbord grenst aan de achterkant en de onderkant van de behuizing, je moet je schroevendraaier dan helemaal scheef houden. De kooi voor de 3,5” drives is gelukkig uitneembaar en mijn harddisk was daarom makkelijk vast te schroeven. Het inbouwen van mijn DVD brander ging erg vervelend. Zeker omdat je dan ook de voorkant van de behuizing los moet maken door vier schakelaars in te drukken die aan binnekant van de behuizing zitten, aan de voorkant. Daarvan bevinden twee van die schakelaars zich achter de 5,25” bays, en daar is erg moeilijk bij te komen met je vingers. Toen ik later fans wou vastschroeven was er erg weinig ruimte om mijn schroevendraaier te gebruiken in de case, kijk maar naar de foto, mijn schroevendraaier moet tussen de harddisk en de onderste fan gemanouvreerd worden. De connectors van de USB/audio aansluiting aan de voorkant zitten helemaal onderaan mijn moederbord, een Asrock K7S8XE. Het moederbord raakte op een paar millimeter na bijna de onderkant van de behuizing. Daarom was het echt heel erg vervelend om de aansluitingen aan die connecters op het moederbord te bevestigen. Er is weinig ruimte in de behuizing als je hardware in wil bouwen, ook al is de behuizing niet zo veel kleiner dan andere miditowers. Installatiegemak is er dus niet, maar het is allemaal wel te doen als je rustig de tijd neemt. En het moet ook maar een keer gebeuren, en als ik de prijs in mijn oordeel meeneem is het niet zo erg.

Kwaliteit van de voeding

De voeding van mijn QF50A was defect en heb ik vervangen door een andere voeding, dus kan ik hier niets over zeggen. Maar er van uitgaande dat de voeding wel had gewerkt is het best cool dat je voor een behuizing van 50 Euro een 300 Watt voeding erbij krijgt. Daarnaast is AOpen geen budgetmerk en hebben ze een reputatie om goede voedingen te produceren, dus je kunt aannemen dat de voeding prima is.

Voor zo'n 50 Euro is de QF50A een prima zoniet de beste keuze voor de tweaker met een kleine portemonnee.

Links

Productpagina van Aopen:
Review:

Heb jij ook een AOpen QF50A?

Eventjes over de koeling:

Ten eerste moet je weten dat je een oud exemplaar hebt: reeds een half jaar worden die cases geleverd met een 120mm fanhole aan de achterzijde met een fan standaard.

Ook hebben die een intake in het zijpaneel. Zoals je zelf ook al hebt ondervonden is die fan vanvoor niet echt de bedoeling... :) Er zitten vanbinnen wel min of meer gaatjes ervoor (en dan nog...) maar dat is het dan ook.

Ten laatste zijn de blowholes ook beter afgewerkt. De gaatjes zijn groter, en de grille steekt iets naar buiten waardoor je fan dus niet meteen recht op het metaal blaast maar er iets verder van staat.

Ik koel zonder problemen een Prescott met een Arctic Cooling koeler op laagste geluidsniveau :Y)
Bedankt voor de info, ik wist niets van een nieuwe versie. Op de productpagina van AOpen waar ik naar linkte zie ik het nu inderdaad ook, een intake fan in het zijpaneel, alleen lees ik niets over 120 mm fans.

Zo weinig geluid als jij heb ik trouwens niet, mijn drie case fans en de boxed cooler voor mijn AMD Athlon XP 2500+ maken veel herrie
Zmarre heeft gelijk. De nieuwere versies hebben plaats voor een 120 of 92mm fan aan de achterzijde. De mijne kwam zelfs met een (zeer luidruchtige!) 92mm fan geleverd. Op 7 volt maakt deze echter veel minder lawaai :)

Een ander belangrijk nadeel van deze kast vind ik dat als je een ATX moederbord inbouwt je weinig plaats hebt om hem te plaatsen. Hij past maar net tussen de achterkant en de bays wat zeer vervelend is om te plaatsen.

Toch blijf ik dit kastje kopen als ik een computer voor mensen moet bouwen omdat hij goedkoop is, er redelijk uitziet en voor de rest prima zijn werk doet :)