Asus M3A78 Review

vleesjus 7 november 2009, laatste update op 23 september 2010, 1.923 views

Asus M3A78

Pluspunten

• niet duur

Minpunten

• weinig accessoires
  • meegeleverde software functioneert niet
  • geen BIOS updates meer voor "nieuwe" cpu's

Layout Score: 3
Hiervoor heb ik ook een AMD systeem gehad, deze bestond uit een AMD opteron 165(@2.16ghz) 1gb ram en een epox 9npa+ ultra moederbord. Dit was opzich geen slechte combinatie, maar de ondersteuning voor 4 modules op 200mhz viel op de ene dag weg waardoor ik genoodzaakt was tot 1gb ram. Vandaar deze upgrade.

Mijn systeem ziet er op het moment als volgt uit:
AMD 5200+(2.7ghz)
Asus M3A78
TakeMS 4GB kit
Ati 4830
3 hardeschijven
En dit alles draait onder Vista x64 business

Verpakking
De verpakking zag er standaard asus uit, normaal formaat kartonnen doos, met daarin het moederbord en accessoires. Toch blijf ik het jammer vinden dat Asus de moederborden op een kartonnen plaatje leggen wat ze half om het moederbord heen vouwen. Dit ziet er altijd een beetje goedkoop uit.
De accessoires waren als volgt:
Handleiding
Quick start guide
1 sata kabel met stroomkabeltje (beetje mager)
IDE kabel voor hardeschijven of cd/dvdspelers
Floppy kabel
casebadge van asus
en een accessory update velletje, waarop staat dat in deze doos niet 2 maar 1 sata kabel zit.

Layout
Op zich heeft het moederbord een prima layout, maar zoals altijd zijn er wel een aantal minpuntjes. Het eerste punt waar ik mee zat, was de northbridgekoeler. Deze zit redelijk dicht bij het cpu socket. Hierdoor kon mijn Scythe Mine koeler er niet op. De northbridgekoeler moest dus eerst los gehaald worden.
Het aansluiten van de dvd brander bleek ook niet zo heel simpel te zijn. Ik heb een redelijk grote kast en de standaard IDE kabel staat helemaal strakgespannen tussen het moederbord en de brander.
Verder was de indeling van het moederbord zoals gewoonlijk. De satapoorten waren makkelijk aan te sluiten, en staan allemaal rechtop. Niet overdwars zoals je tegenwoordig vaker tegenkomt.

Installatie
Installatie van Vista verliep vlekkeloos op dit bord. Out of the box werkte zo ongeveer alles van het moederbord. Drivers en dergelijke waren geen probleem om te installeren en de Ati Catalyst suite liet netjes zien welke drivers een update kregen. Helaas begon de hel toen ik probeerde wat tools van asus te installeren. Pas na drie installaties had ik asus pc probe 2 volledig op mn computer staan, tijdens de installatie liep deze namelijk steeds vast. Helaas waren dit niet de enige problemen met het tooltje. Bij het opstarten liep de computer ook direct vast. Hierdoor krijgt dit moederbord dus een slecht bij de ondersteuning.

Prestaties
Prestaties op zich zijn niet veel hoger dan wat ik eerder had. Misschien komt het ook wel omdat ik weinig software gebruik die zwaar op de CPU hangt. In games is er wel een klein verschil merkbaar. De laadtijden zijn toch wel een stukje korter geworden en de framerate is een stukje stabieler. In vergelijking tot mn oude configuratie is vooral de reactie snelheid een flink stuk hoger. Als ik eerder "alt-tab-de" uit een game, dan duurde dat al snel een 10-30 seconden voor ik bijvoorbeeld kon internetten. Dit is nu verkort naar ongeveer 5 seconden. De 4gb geheugen en Vista in plaats van XP zullen hier zeker aan meewerken.

Overklokbaarheid
Nog niet echt mee gewerkt. Dus nog niet echt een oordeel over kunnen geven. Wat wel leuk is, voor de beginneling, is dat eer een overclock functie in zit tot 10% Dit gaat steeds in stappen van 2%. Hierbij stelt het moederbord alle overige dingen zelf in en hoef je alleen maar alles op te slaan. Daarnaast ondersteund dit bord CPU's tot 140watt, met een 65watt processor loop je dus nog lang niet tegen de grenzen van het moederbord aan.

Dit moederbord is een behoorlijk goede aankoop. Ik heb dit moederbord aangeschaft omdat ik voor een klein budget een leuke upgrade wilde uitvoeren naar minimaal 4gb geheugen. Dit is zeker goed gelukt. Voor een bedrag van 65Ą wat ik er voor betaald heb, is dit toch zeker een behoorlijk moederbord. Alleen de accessoires vielen wat tegen.
Verder draait dit moederbord tot nu toe prima en ben geen problemen tegen gekomen. Zeker een aanrader voor ieder die een goedkoop moederbord zoekt, maar niet wil inleveren op functionaliteit.

Update 07-11-2009
Het bord werkt nu ruim een jaar naar tevredenheid in mijn systeem. In het laatste jaar upgrades uitgevoerd naar een HIS 4830 een raid setup met 2x500GB. Ook Windows 7 upgrade uitgevoerd en dit alles ging zonder enig probleem. Inmiddels werd het wel weer eens tijd om naar een nieuwe te gaan kijken. Helaas wordt dit gedwarsboomd door asus. Asus heeft namelijk alleen voor dit moederobord uit de hele m3a78 serie nog geen biosupdate uitgebracht voor ondersteuning van nieuwere processors. Geen 620, geen 965 en al helemaal geen C3 revisies :(
Hierdoor ben ik toch enigzins terleurgesteld en heb ik ook de beoordeling naar beneden moeten stellen voor dit moederbord.

Update 23-9-2010
De set, inclusief dit moederbord is een maand geleden verkocht.

Heb jij ook een Asus M3A78?

Jammer van de nieuwe cpu's.

De M3A78 Pro doet ze bvb wel allemaal. Kan niet zo snel de juiste reden vinden. In de cpu list staat al iets vermeld over een bord revisie. Misschien werken ze gewoon wel, alleen niet offic´eel supported. De 6xxe versies staan er bvb wel tussen. Anders contacteer je Asus even om het te checken hoe het zit, wie weet weten ze er iets over.

Nuja, langs de andere kant begint dat bordje alweer wat ouder te worden. Zal je misschien beter een nieuw mobo bij je C3 stepping proc moeten bijbestellen wil je zeker zijn.

Zelf uitermate tevreden over de Pro versie.
Nog niet eens over nagedacht, ik ga in ieder geval even asus bericht hierover sturen of er misschien een oplossing is. Had al wel op het fourm gekeken maar daar zijn al meer mensen niet te spreken over het ontbreken van cpusupport.

Daarnaast wordt ook maar een deel van de 6xx serie ondersteund, de 620 bijvoorbeeld weer niet. Erg vreemd in elk geval.
Ja helaas is ASUS niet de beste betreffende hun eigen software.
Zeg maar ronduit slecht.

Heb ooit een ASUS Crosshair bord gehad nForce 590.
Met een eigen ASUS geluidschip, en de pc was niet stabiel te krijgen zolang de onboard geluidskaart gebruikt werd. Want stabiele drivers had ASUS niet, zelfs niet met updates.
Ikzelf heb altijd vrolijk met ASUS gewerkt. Eigenlijk nooit problemen gehad. Alleen heb ik wel duurdere apparatuur. Ik bestel bij speciale, gespecializeerde bedrijfen. Dus niet bij een winkel als de Media Markt. Hiermee wil ik mensen van de Media Markt en andere winkels echt niet afkragen of beledigen. Maar ik vindt dit winkels waar de werknemers van alles een beetje weten. Voor "normale" gebruikers is het dan ook een prima winkel. Maar ga je meer van je PC vragen, zoals ik met muziekbewerkingen en Photoshop/Premier, dan wordt het lastig daar te scoren.
Dat is dan ook een vergelijking van niks, want bij de MM verkopen ze geen losse moederborden
ik heb de PRO versie van dit moederbord
Bij mij werkt alles gewoon prima (gelukkig! :) )
Met dit bordje moet je echt gaan overklocken!
De 780G chipset is een van de best overklockbare chipsets van AMD
Verder ben ik het met je eens dat er weinig accessoires bij zitten, maar wat verwacht je dan van een bordje van 65,-?
Als je echt een bordje met veel accessoires wilt moet je ook wat meer geld uitgeven, want in de meeste gevallen moet je voor extra dingen ook meer geld betalen.
alles zit erbij wat je nodig hebt en daar gaat het uiteindelijk om.
verder een mooie duidelijke review ;)