TP-Link 300 Mbps AV200 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit Review

raymondw 5 november 2013, 1.622 views

TP-Link 300 Mbps AV200 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit

Pluspunten

• Snelheid
  • Bereik
  • Gemak
  • Webinterface

Minpunten

• Mini-cd
  • Netwerk opzet via auto-setup werkte niet
  • Management ip bleef op fabriekswaarde na een reboot

Beheerbaarheid Score: 4
Probleem in huis:
Wifi ontvangst in de woonkamer en keuken.
Bedraad netwerk voor multimedia in de woonkamer

Door het ontwerp van de woning en gebruikte materialen komt er geen signaal vanuit de meterkast welke direct onder de keuken gesitueerd is in de twee vertrekken.
Kabel trekken of wifi extender waren beide niet gewenst of mogelijk.

Wens : 2x eth en wifi
Qua budget en wensen zijn er niet veel units die voldoen.
Aangezien Powerline een voor mij nieuw product/protocol is, gekozen voor de TP-Link.
Gewoon de goedkoopste ;)

Installatie
Unit kwam in een verpakking met een duidelijke Nederlandse handleiding.
Helaas werkte de uitleg in de handleiding niet bij eerste opzet.
Kabel en CD boden de oplossing, via de laptop van mijn vriendin, mini-CD werkte niet in mijn slot cd speler.
Achteraf was de CD niet nodig geweest als ik niet te lui was om het adres zelf in te tikken in de browser...

Via de webinterface de units gekoppeld en wifi ingesteld, hierna werkte alles direct!

Firmware
Tijdens eerste opzet direct de firmware op de laatste versie gebracht via de webinterface.
Na een reboot bleef het IP helaas op fabrieksinstelling staan, een reseat verhielp dit.

Snelheid is getest via wifi en bedraad op Speedtest.net

Zowel Windows7 als UbuntuGnome Linux en Android 4.1.2 geven stabiele waardes van minimaal 20Mbps via wifi.
Nadeel van de powerline is dat de ping hoger is dan via wifi op de E4200
Ping E4200 15/18ms
Ping TP-Link 23/26ms

Bedraad zie je hogere snelheden, echter ook hier een hogere ping.

Opzet powerline netwerk
wifi adapter in de woonkamer
-PS3 op poort1
- XBMC op poort2

eth module in de meterkast op de E4200

Hear say
Mijn collega's rade de powerline adapters af ivm warmte ontwikkeling.
Dit kan ik zelf niet bevestigen, de TP-Link modules worden ook bij XBMC HD streaming niet (extreem) warm.

" What you see is what you get"
De units leveren wat ik er van verwacht en werken prima samen met de redelijk uitgebreide netwerk infra die al aanwezig was.

to-do
Testen extra unit op de slaapkamer
(http://tweakers.net/price...stopcontact-startset.html)

Heb jij ook een TP-Link 300 Mbps AV200 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit?

Dank voor je review...! heb het setje ook aangeschaft om lekker in de tuin onder de veranda te kunnen gaan werken. Ben benieuwd hoe goed het signaal overkomt door de elektra-kabel die van de meterkast naar het tuinhuis/veranda loopt...