Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart Review

Tijmen007 2 november 2013, laatste update op 24 oktober 2014, 17.373 views

Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart

Prima prijs, prima hardware, veel driver issues maar bovenal de nazorg laat te wensen over. Is 11 maanden meegegaan en toen was het uit met de pret. Zonde! Door de rompslomp die kwam kijken bij mijn problemen raadt ik dit product niet langer meer aan, zodat anderen hetzelfde niet overkomt.

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Goede prestaties
  • Snelle opstarttijden
  • Prima keyboard
  • Fluister stil
  • Wordt niet warm
  • Office 2013

Minpunten

• Heel veel plastic
  • Scherm moet je kalibreren
  • Beperkte opslagruimte
  • Belabberde garantie

[16-10-14]
Na minder dan een jaar is mijn tablet gesneuveld. Hij is niet gevallen, ik heb hem niet mishandelt, enzovoorts. Een klein barstje in het scherm in een hoek. Sinds er zeer moeilijk over gedaan wordt en totaal geen toereiking is van de verkopende partij of de fabrikant heb ik mijn review aangepast. Dit is zelfs voor een goedkoop tabletje zeer onder de maat. Hij zou gewoon 2 jaar mee moeten gaan op zijn minst, maar heeft het 1e jaar nog geen eens gehaald. Door de barst flipt het touchscreen soms waardoor hier niet meer prettig op gewerkt kan worden.

Ik raad daarom deze tablet niet meer aan, los van de vele driver issues die weliswaar wel vlot verholpen / gepatched werden, is dit gewoon onacceptabel. Ik zou jullie graag doorverwijzen naar een goed alternatief maar dat heb ik tot op heden nog niet uitgeprobeerd. Helaas!

Naar aanleiding van mijn topic schrijf ik deze review, om alles even centraal te houden omtrent mijn ervaring met de Asus Transformer T100.

Wat krijg je?

Een compacte doos met de volgende onderdelen:
  • Een T100 Tablet
  • Een T100 Dock
  • Een 5V 2A USB oplader
  • Een korte male micro usb -> male usb kabel
  • Een Office 2013 licentie
  • Papierwerk
Het scherm
Dat is natuurlijk het eerste wat opvalt. Leuk zo'n IPS scherm, echt de moeite waard. Goede kijkhoeken zijn een must bij een tablet. Wat voorbeelden van de kijkhoeken:

Enige opmerking is dat de kleuren reproductie wat scheef lijkt te zijn. Hierover later meer, waar ik hem zal vergelijken met mijn DELL U2312HM. Voordeel is wel dat deze tablet de volle Windows 8.1 draait, en er dus een breed scala aan kalibratie software beschikbaar is.

De hardware
De tablet heeft een rappe Z3740 Bay Trail SoC. Deze nieuwe van Intel is een gigantische stap voorwaarts, vergeleken met zijn voorganger is hij soms wel 3 keer zo snel! Vooral op GPU gebied scheelt dit een hoop ellende.

Qua opslagmogelijkheden is het zeer beperkt. Je hebt zo'n 16.7 gigabyte beschikbaar als je hem uit de doos trekt. Dat is krap. Wel is het verder goed te doen zolang je maar geen grote spellen of lompe software installeert. Binnenkort hoop ik een microSD kaartje te kopen en te kijken of daar software op kan worden geïnstalleerd. Langere laadtijden kan ik dan wel mee leven.

Class 10 MicroSD kaartje (14,9GB):
Interne eMMC (28,21GB) :
Vreemde USBDISK 2.0 (7.03GB) opslag:
USB-stick (PEAK FLASH III oud ding, 1.89GB :+):

Systeembeheer opslag overzicht:

De T100 heeft verder 2GB aan geheugen. Dit lijkt weinig, maar Windows 8.1 gebruikt zo'n 35-37% hiervan, meer dan een gigabyte aan geheugen voor eigen gebruikt over dus! Een groot verschil met mijn desktop waar dus wel zeker minstens 1,5 gigabyte opgaat aan het systeem alleen. Verschil is wel dat daar 16 gigabyte totaal in zit.

De accu gaat zo'n 10% per uur naar beneden. Eigenlijk is dit heel stabiel, als ik niks doe is het iets minder, als ik meer doe is het gewoon nog 10%. De SoC zelf heeft volgens Intel een maximum consumptie van 2 watt, het scherm zal wel de grootste verbruiker zijn en de SoC zelf zal daardoor zo weinig invloed hebben op het stroom verbruik.

Verder zijn hier nog een paar van mijn, stock, benchmarks die ik met de tijd mee zal updaten:
  • 3Dmark06 score van 2127
    SM2.0 score van 702
    HDR/SM3.0 score van 852
    CPU score van 1843
  • Kraken 1.1 score van 8521.6ms (IE11 Metro)
  • HTML5 Impact benchmark score van 4593
Benchmark verzoeken zijn altijd welkom. Lijst zal worden bijgewerkt.

Geluid
Prima voor een klein apparaat. Maar met geluid is het vooral horen. Vandaar het volgende filmpje dat ik even snel in elkaar heb geflanst: http://youtu.be/OnvGJ7vwuKc

Goede hoge en midden tonen, belabberde onder tonen. Beetje zoals je verwacht van elk klein speaker systeem (er zijn ook goede hoor).

Keyboard Dock
Leuke toevoeging aan het pakket. Ikzelf kan hier prima mee overweg, wel moet ik vaak meekijken met het typen omdat ik de smallere formfactor niet gewend ben. Vooral het feit dat de enter toets klein is heeft me al een paar keer in de war gebracht. Toetsenboard heeft geen numpad, verder wel alle hoognodige knoppen (F1-F12, screenshot, pause break, qwerty, etc.).

Heb een keer gehad dat het dock niet helemaal goed los kwam van de tablet, maar dat was hoogst waarschijnlijk doordat ik het in de lucht deed. Als je hem op een goede ondergrond loskoppelt komt de tablet makkelijk los van de tablet wanneer je hem ontgrendelt.

De touchpad op het keyboard is wel ERG goedkoop. Je drukt letterlijk het touchpad in om de muisknop te gebruiken. Nu is dit aardig normaal tegenwoordig, maar het klikt hard en gaat ook een end naar beneden. Iets zegt me dat dat de levensduur ervan niet ten goede komt.

Er zit een grote metalen plaat in voor extra gewicht, hij dondert dus niet om als de tablet in het keyboard dock zit. Lichte speling van tablet door ruimte in de klem (NIET DOOR HET SCHARNIER!).

De software

Windows 8.1
Zelf ben ik Windows 7 gewend, maar ik zie wel het mooie nu van Windows 8 als je er een touchscreen bij gebruikt. Vergelijkbaar met de BB Playbook zijn gestures gewoon goed uitgedacht. Een veegje hier, een veegje daar. Je hebt het zo onder de knie en vergeet helemaal dat je er ook nog een touchpad naast hebt. Verder niet zoveel op aan te merken, het komt erg over als Windows 7 met een extra laagje gebruiksvriendelijkheid die op sommige plekken dikker is als andere.

Opstart tijd is 13 seconden tot het vergrendelscherm. Prima prestatie dus.

Dropbox
Werkt goed, niks op aan te merken.

Steam
Dat het een draak van een programma is wisten we al, maar touchscreen vriendelijk is het alles behalve. Werkt verder vlot, maar ben zeker geen fan van de logge browser die ze gebruiken. Downloaden gaat goed en spelletjes lanceren prima. Scrollen is wel verschrikkelijk, want dat is geheel op de muis ontworpen, zonder opties voor touch gebruikers.

Office 2013 Home/Student
Je krijgt: Onenote, Excel, Word en Powerpoint. Prima voor de gemiddelde student zoals mijzelf. Touch geoptimaliseerd en werkt dus erg fijn. Office start snel op en reageert vlotjes. Heb nog niet meegemaakt dat ik moest wachten op een actie van de computer (bijvoorbeeld opmaak aanpassen).

Internet Explorer 11 Metro
Zeer fijne browser en al mijn sites werken zonder problemen. Flash werkt, Youtube afspelen in 1080p in deze browser gaat zonder gestotter. Tussen apps switchen terwijl hij content afspeelt gaat ook goed, zelfs uitzetten om alleen muziek te luisteren gaat gewoon. Enige wat ik mis is betere knip en plak methodes met de touch interface, heb dat nog niet onder de knie en het werkt ook wat rommelig. Gelukkig hebben we daar de ouderwetse muis nog voor.

Spelletjes
  • Beat Hazard Ultra werkt zonder problemen, 1366x768, default settings.
  • Halo: Spartan Assault werkt zonder problemen, 1366x768, default settings.
  • Terraria (1366x768, no BG, Quality low)
  • Faster than Light werkt zonder problemen, default settings
  • Command and Conquer Generals zonder problemen, 1368x768 medium-low settings
  • CSS werkt prima, 1368x768 met medium-low settings
  • DotA2 werkt prima, 1368x768 met low settings
Bouwkwaliteit
Het is gewoon erg veel plastic. Dat kan mensen afschrikken. Geen flex in de tablet behuizing, lichte flex in het keyboard en lichte flex in de micro usb aansluiting voor het opladen. Voordeel van al dit plastic is dat dingen buigen in plaats van deuken of breken. Voelt verder solide aan, is compact gebouwd en dus geen speling op grote oppervlakten (achterkant tablet bijvoorbeeld).

Voorlopige Conclusie
Voor 350 euro krijg je gewoon een hele hoop computer. Het werkt vlot genoeg, het werkt goed genoeg en je krijgt er Office 2013 bij. Dit is gewoon een uitstekende prijs voor wat je krijgt, veel meer dan dat je bij je Surface RT (2) naar mijn mening. Dat maakt deze T100 een top tablet + netbook functionaliteit. Ben zeer onder de indruk van de Bay Trail SoC.

Tweaking Sectie

Wat zit er in het keyboard dock? Dit: http://imgur.com/a/NQdTb

Kan je deze Overclocken / Undervolten?
RMclock werkt niet helaas, GPU lijkt wel te kunnen worden overgeclockt met afterburner...

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart?

Ik kan deze review erg beamen :). Paar dagen terug heb ik de mijne ontvangen, en dit is inderdaad de eerste tablet waar ik voor warm loop. Nouja, "tablet" is wat kort door de bocht. Een paar dingen wat je niet besproken hebt:

-Warmteproducite en geluidsproductie:
De T100 is passief gekoeld, SoC bevindt zich aan de rechterzijde van de tablet (waar ook de HDMI / microUSB zit). Zelfs met FurMark wordt hij niet warmer dan zeg 40°C exterior. Daarnaast hoor ik geen coil whine of andere rare elektronische gejammer.

-Externe opslag en connectors
Het microSD kaartslot laat de uSD kaart een klein stukje uitsteken. Dit is geen mega probleem, maar ik had véél liever gezien dat de kaart er volledig in gaat. Het gaat hier om circa 1mm uitsteken, maar vanwege de locatie van het kaartslot (achterop in het gebogen gedeelte van de tablet) stoot je er vaak met je handen tegenaan als je de tablet vast hebt. microUSB laadpoort zit wel op een logische plek.

-USB poorten
Naast de usb3 poort in het dock, is de microUSB connector op de tablet zelf ook een usbOTG poort, Dus met een micro->full size converter heb je een extra (usb2) poort.

-Geluidskwaliteit van interne speakers & koptelefoon aansluiting
Interne speakers zijn luid genoeg, geen gekraak bij maximum, bas is er uiteraard niet, maar het geluid is beter dan de gemiddelde laptop speakers (in de zin dat het niet stoort of hoofdpijn geeft). De speakers zitten aan de achterkant, maar het platleggen van de tablet blokkeert de uitgangen niet. Koptelefoonaansluiting geeft erg zwak signaal om een over-ear aan te sturen, maar voor oortjes sterk zat. Geluidskwaliteit zelf is oké. De geluidskaart is overigens van Intel zelf, impliceerd dit dat het een directe pin op de atom is? Hoop het niet.

-Oplader
De meegeleverde 5v 2a (10W) adapter is van goede kwaliteit (made in PRC, maar decent kwaliteit). Voor een of andere reden laadt de accu erg traag op als de tablet zelf aan staat. Gezien de nominale verbruik van de tablet (2-4W), en het maximale van de adapter (10W), lijkt me dit een software keuze om warmteproductie tegen te gaan? Met "traag opladen" bedoel ik minder dan 10%-15% per uur. De meegeleverde usb kabel is overigen erg kort (1 meter). Ik denk dus niet dat een sterkere adapter het opladen sneller maakt, maar ik ga wel op zoek naar een goede kwaliteit 2-3 meter kabel.

-Storage:
Van de 32gb eMMC hou je netto 15.2gb over, circa 14gb als je Office installeert. De recovery partitie van Asus (die je met f9 kan aanspreken tijdens boot) staat niet op de interne eMMC (dit is een héle goede keuze geweest). De recovery partitie staat op een intern usb2 device van 8gb. Zeg maar een USB stick. Overigens had ik mijn tablet na 1 dag spelen/tweaken corrupted. Geen idee hoe dit is kunnen gebeuren, maar de F9 factory recovery heeft de volledige W8.1 installatie opnieuw weten uit te voeren. Dus zelfs als alles stuk is kun je nog een factory reset doen. Er zou een 64gb versie zijn, maar deze wordt niet in Europa verkocht? Dat zou het storage tekort een stuk verminderen. Met de USB3 poort kun je uiteraard gewoon je 4tb externe hdd in steken, maarja dan zit je vast.

-BIOS
Het is een UEFI / secureboot bios die je niet op de conventionele F2/DEL manier kan benaderen. Echter, Met F9 kun je in de "uefi firmware" komen, en via W8 uiteraard ook. In dit bios kun je trouwens praktisch niks instellen. De boot order, secureboot keys, en het serienummer staat er, dan heb je het wel gehad.

-Bouwkwaliteit
Ik ben het niet helemaal eens met OP. Het toetsenbord is van goede kwaliteit, maar de tablet zelf vind ik van matige kwaliteit. De achterkant is van erg glad en vettig plastic. Het scherm zelf voelt niet aan als premium Corning, maar voelt wel goed aan. Er zit een klein beetje flex in, waarbij ik de volumeknoppen hoor schuiven.

-Touchscreen
Ikzelf ben niet echt fan van touchscreens. Echter, op dit ding merk ik dat ik veel sneller het scherm aan raak dan het tocuhpad gebruik. Misschien komt het omdat het touchpad erg slecht is, of omdat poken naar het scherm gewoon sneller gaat. Wie weet? In ieder geval, ik heb niks te klagen over het touchscreen, je stoort je er niet aan.

-Z3740 SoC
Deze SoC is magie ofzo? Ik ben erg onder de indruk. Mijn dekstop PC van 6 jaar terug had slechtere performance dan deze tablet. Erg eng als je denkt waar ze over 6 jaar mee aankomen... Ik heb nog geen tijd gehad om emulators te testen, maar ik weet wel al dat je easy GBC, GBA, gamecube, N64, PS1 kunt emuleren. Of je de Wii kunt emuleren; geen idee. Video's op youtube suggereren dat de z3740 niet snel genoeg is voor 100% emulatie. Op YouTube zijn echter een groeiend aantal video's van mensen die de gekste spellen met 40+ fps aan de praat krijgen; inclusief WoW, TF2, Crysis, Oblivion, Morrowind, Unreal Tournament.. Ik snap niet echt hoe Intel opeens aan zo'n goede SoC komt, de Z2760 was verschrikkelijk.

Voor de fans van anime; 10bit / Hi10p kun je op 720p afspelen op de cpu. Standaard h264 wordt op de gpu decoded waarbij 1080p geen probleem is. Intel zeurt zelf dat de SoC in staat is om 4k af te spelen op 100mbps, maarja dat kan ik niet testen :P. YouTube video's worden ook netjes op de GPU gedaan, waarbij 1080p geen probleem is.

Dit is alles wat me nu even snel in valt. Misschien schrijf ik zelf nog een review over deze tab. Erg duidelijke review :). Asus heeft hem in de roos geschoten.
Heb zelfs een video van het geluid gemaakt, kan zijn dat je die dan net gemist hebt! Nou je hebt ongeveer al een halve review in elkaar gezet zo, kleine moeite om de resterende stukjes dan nog te posten! Des te beter voor andere kopers.

Veel van je punten komen ook aan bod waar ik het in de eerste zin over had, maar je hebt gelijk. Misschien onbewust dingen niet meer getypt die daar al besproken waren... Afijn, je comment maakt zo een mooie aanvulling erop!

EDIT:

De SoC verbruikt 2 watt max, het scherm en dergelijke komen daar nog bij! De adapter is ongeveer 10 watt, dat is dus niet wat hij leveren kan. Door inefficiëntie zal nog wel zo'n 10% verloren gaan. 9 Watt adapter zal een 33Wh accu niet snel vol maken... los van als je de laptop tegelijkertijd nog gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Tijmen007 op 2 november 2013 16:19]

Mooi hersteld.

Leuke review. Ik denk dat ik deze ook ga kopen.

[Reactie gewijzigd door Toad op 3 november 2013 14:13]

Zojuist opgeschoond, bedankt voor je reactie! Ik vind het zeker een aanrader, vooral de prestaties / accuduur is echt ongekend :)
hoelang gaat tie mee zonder dock?
Zit geen batterij in het dock, dus net zo lang als zonder. Zelf hou ik ongeveer 10% per uur bij gebruik (en dat is ruim genomen) aan. Je kan er gewoon makkelijk een werkdag mee vooruit, 8 uur haalt hij zonder problemen hier. Gisteren de hele dag ermee lopen klooien, beetje gesurft, wat spelletjes gespeeld (command and conquer generals) en software geïnstalleerd. Begonnen om 10:30 s' ochtends met 100% (of 95 ofzo) en 26% over die avond om 23:30.

Wat je kan halen met letterlijk screen on time is in genoeg reviews terug te vinden. Zie dit topic voor meer info.

[Reactie gewijzigd door Tijmen007 op 3 november 2013 13:58]

ooo ok duidelijk!! bedankt! :D
Net zolang, of langer (misschien gebruikt het toetsenbordje wat stroom) zonder dok als met. Er zit geen batterij in het dock.
Leuke review! Ik heb nog wel twee vragen:
- Gaat het downloaden/parren/unrarren uit nieuwsgroepen een beetje soepel op deze Bay Trail soc?
- Ivm de beperkte hoeveelheid opslagruimte, heb je al geprobeerd een filmpje over het netwerk te streamen? (bij voorkeur x264 720p (of hoger))
- Ik gebruik geen nieuwsgroepen, unzippen lijkt voornamelijk gelimiteerd door de opslag (snelheid van eMMC). Denk dat hij het wel goed aan moet kunnen!
-Heb net even een 720p x264 *.mkv bestandje gestreamd, bitrate 4000 average. Ging gewoon goed. Gehost vanaf een bekabelde PC naar draadloze Asus T100.
Bedankt Tijmen! Welk programma gebruik je eigenlijk om video's af te spelen? Gewoon Mediaplayer Classic HC. If so, werkt dat dan als metro app? Of moet je dan echt de desktop modus in (m.a.w. werkt het ook soepel in tablet modus (lijkt me namelijk dat desktop modus niet zo lekker werkt met alleen het touchscreen))

Op mijn desktop gebruikte ik altijd MPC-HC, maar het afgelopen jaar heb ik mijn desktop eigenlijk niet meer aangeraakt nu ik een android tablet heb... Dus vraag me af hoe dat werkt op een W8 tablet :)

[Reactie gewijzigd door McFlipp op 3 november 2013 15:10]

VLC natuurlijk :+ Er schijnen genoeg metro apps te zijn die het ook kunnen, Mobile.HD bijvoorbeeld. Daarvoor verwijs ik je graag door naar een ander forum topic.
Goede review, thanks! Ik was al bang dat 32 GB te weinig zou zijn.. 16 GB voor jezelf.. nah, dat gaat mij niet lukken. Moet dus wachten op de 64 GB versie aangezien MicroSD gewoon super slechte performance biedt.
Mooi dat ik je kon helpen hiermee! USB opslag performance valt opzich nog wel mee, misschien dat je daar meer heil in kan vinden. MicroSD opslag hoop ik binnenkort te testen. Volgens Alternate Benelux komt er alleen voorlopig geen 64GB versie naar Nederland, importeren uit de VS dan misschien?
Hmm. is wellicht een optie. Ik woon echter relatief dicht op de grens bij Duitsland, misschien dat ik hem daar kan oppakken.

Zit er trouwens in de dock ruimt om een HDD te plaatsen? Aangezien deze modellen wel uitkomen (maar zal wel een aangepaste dock zijn).
Je kunt de recovery partitie nog naar een USB stick zetten en dan krijg je weer 7GB extra vrije ruimte erbij. Dan kom je op 23GB uit. Misschien dat dit al wel voldoende voor je is?
De recovery partitie staat op een aparte usb achtige memory chip in het apparaat en staat dus niet op je 32GB eMMC. Dus verplaatsen heeft geen voordeel.
32 gig en zelfs 64 lijkt me niet genoeg om hem een beetje functioneel te gebruiken als laptop :/
Wel als handig ertussenintje. Gebruik zelf de asus transformer pad tf300 en die is al jaren mn favo apparaat voor tijdens colleges en tussendoor in de trein. 2 jaar en gaat nog steeds mee!

*snip*

[Reactie gewijzigd door Floppus op 12 mei 2014 14:18]

Duidelijke review die eigenlijk ook het algehele beeld ondersteunt van Windows 8 op de Bay Trail SoC.

Voor gaming kan je trouwens hier kijken. Hier laat een user zien wat allemaal wel of niet werkt op de T100 (en dus ook andere Bay Trail tablets zoals de Dell Venue 8 Pro e.d.), zo zijn dus spellen zoals Starcraft 2, League of Legends en zelfs Guild Wars 2 (in rustige gebieden) gewoon goed speelbaar.
Jep, die heb ik ook al aangehaald in het topic dat ik in de openingszin benoem. Intel begint eindelijk een beetje heil te zien in fatsoenlijke GPUs. Het is nog steeds ondermaats vergeleken met Kabini, of eigenlijk elk andere APU van AMD. Gelukkig kan de krachtige CPU daar een hoop goed maken voor Intel :)
Ah ik had je topic niet bekeken, maar duidelijk!

Ja Intel heeft hier echt een super x86 processor neergezet, met deze accuduur en prestaties laten ze zien dat Win RT geen toekomst heeft, en dat je echt geen Android hoef te hebben als je een goede tablet en een OS wilt hebben waar veel/alles op draait.
@Tijmen007
Hoewel deze review al weer wat ouder is, vind ik het onterecht dat je de fabrikant verwijt geen handreiking te doen. Je garantie krijg je van de verkoper, daar moet je ook klagen. Ik vind dan ook niet dat je klacht iets af zou mogen doen aan de beoordeling van dat product. Bij een andere leverancier had je mogelijk geen nul op het rekest gekregen.

Jij zegt dat je het apparaat niet hebt mishandeld, maar zo'n scheur komt er toch niet zomaar in. Ik weet dat iedereen anders met spullen omgaat en daarom kan ik niet voetstoots aannemen dat je inderdaad zo voorzichtig bent geweest. Mijn vriendin zegt ook altijd dat ze voorzichtig is, maar als ik zag hoe ze mijn oude laptop openmaakte -- het deed me pijn aan mijn open...

Daarnaast vind ik het ook niet geheel onlogisch dat je bij een budgetproduct minder service kan verwachten. Je kunt ook veel geld uitgeven en er een verzekering bijnemen, dan krijg je een nieuwe. De marges op dit soort goedkope apparaten is echt erg laag. Ik ben blij dat ASUS je niet meteen een nieuw toestel geeft, want daaraan betalen alle andere klanten uiteindelijk mee. Koop dan voor het vijfvoudige bedrag een Apple.
Persoonlijk betaal ik liever weinig en reserveer wat geld voor het geval dat een product het begeeft. Bovendien heb ik helemaal geen zin in wachten op reparaties e.d. Kapot = weg ermee.

Ik ken nogal wat mensen die graag bij coolblue kopen, en hoog opgeven van de service. Ja, ze betalen dan twee tot drie keer te veel voor een product waarop helemaal geen service VALT te leveren, zoals een SD-kaartje.
Die "scheur" komt er inderdaad niet zo maar in. Hij had namelijk een haarscheurtje in de hoek zitten. Zoals ik al zei: geen impact schade verder aan de behuizing. Wellicht is het erin getrilt sinds ik er veel mee in de bus / in de rugzak op de motor mee zat.

Als men gewoon had gezegd van nee eigen fout oké, was het klaar geweest. Nu moest ik 'm opsturen voor onderzoek, daarna krijg je dan nog een mailtje van of je wilt betalen voor grondig onderzoek maar dat je eigenlijk al fout zat... ja zeg dat dan meteen. Dat ze dat soort schade niet willen repareren is mij best hoor, wees dan ook duidelijk daarover en ga niet de schijnheilig doen.

Toen kreeg ik hem terug gestuurd met te weinig verpakkingsmateriaal. Dat was niet zo leuk, scheur nog groter geworden en touch screen na een dag onbruikbaar. Wie dat was (de Winkel of Asus) weet ik niet, maar ik vind het gewoon onhandig. Ik denk gewoon nu dat je beter een 2e hands laptop kan halen voor dat geld, en daarom vind ik het weinig meerwaarde bieden. Beide zijn blijkbaar fragiel als de pest "want daar betaal ik voor".

En wat betreft voorzichtig met je spullen omgaan; als je me daar al niet om kan geloven weet ik het ook niet meer, dan kan ik het net zo goed van de trap hebben gegooit inderdaad. Met m'n andere oude troep gaat het trouwens prima, alles is (nog) heel gebleven :P

Edit Misschien snap je nou ook waarom die waardering zo omlaag is gegaan; ik ben gewoon ontzettend teleur gesteld. Ik zou me graag zelf de schuld ervoor willen geven maar ik denk gewoon oprecht dat ik er niet veel voorzichtiger mee had om kunnen gaan (op een redelijke manier).

Ik denk ook met het gedoe dat deze waardering op gang heeft gebracht het wel duidelijk is voor mensen WAAROM ik hem zo laag waardeer. Ik denk niet dat ik hier een verdraait beeld van de werkelijkheid mee probeer te pushen. Garantie afhandeling was onnodig. Ik ben daarnaast van mening dat alles wat je nieuw koopt minstens 2 jaar mee moet gaan. Dat kan je naïef noemen...

Ik heb nog steeds mijn eerste box setje (Cambridge SoundWorks), eerste computerkast, eerste LCD scherm, eerste motorfiets, eerste brommer, laptop uit 2008, enz enz. Dit ding is de uitzondering hier. Heb zooi wat vele malen langer gebruikt is, intensiever gebruikt is, dat het nog doet.

[Reactie gewijzigd door Tijmen007 op 6 november 2015 18:04]

@Tijmen007:
Ik twijfel er niet aan dat je voorzichtig met je spullen omgaat. Maar omdat ik ook een Cambridge Soundworks heb weet ik wel dat dat moeilijk te vergelijken is: zoiets zet je een keer neer of misschien een paar keer als je verhuist, terwijl je een notebook optilt, meeneemt, openklapt etcetera.

Ik heb ook een T100, nog maar kort, maar zoals het er nu naar uitziet, verwacht ik het komende jaar geen problemen. Ik vind hem vrij robuust. Door jouw ene exemplaar als voorbeeld te nemen wordt je review minder eh... robuust. Want vanuit het oogpunt van de fabriek kun je toch niet spreken van een ondeugdelijk apparaat als slechts enkelen na verloop van tijd problemen ervaren. Dan laat ik even in het midden of het een fabrikagefout is of niet.

Je gaat bovendien niet in op mijn feitelijke informatie, namelijk dat niet de fabrikant, maar de winkelier hier verantwoordelijk is. De winkelier mag het dan weer met de fabrikant afhandelen. Natuurlijk mag je verwachten dat zo'n apparaat na een jaar nog naar behoren functioneert; volgens consumentenrecht zelfs meer jaren. Maar er is natuurlijk een groot grijs gebied tussen fabrikagefouten en schade aangebracht door de gebruiker, tussen normale slijtage en gebrekkig materiaal. Daarbij is het wel zo dat Apple met zijn marge van 300 procent (?), ik zeg maar wat, wel veel makkelijker met een glimlach iets kosteloos zou kunnen herstellen. Overigens zijn klanten van Apple ook helemaal niet altijd zo positief over de afhandeling.
Is er een reden om geen GPS in tablets te plaatsen? Zit er ook daadwerkelijk géén in deze Tablet?
Zet je je tablet uit bij geen gebruik? Ik heb momenteel een ASUS VIVO TAB, deze laat ik makkelijk 4 of 5 dagen aan staan, met af en toe gebruik.
Ik begrijp dat, als je dat met deze tablet doet, hij ergens na 10 uur uitvalt zonder stroom?

[Reactie gewijzigd door cammaro op 4 november 2013 15:37]

Zit er een usb aansluiting in deze tablet/laptop? Je zou er dan namelijk misschien een externe hardeschijf op kunnen aansluiten, zodat er meer opslag is.
Ja, in het keyboard dock zit een volwaardige USB3 aansluiting. Zie de specificaties: pricewatch: Asus Transformer Book T100 Grijs.