Samsung 840 EVO 250GB

€ 197,99
Specificaties 2,5" • TLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

JumpStart 2 november 2013, 3.980 views

Samsung 840 EVO 250GB

Pluspunten

• Scherp geprijsd
  • Uitstekende software meegeleverd voor clonen en configureren

Minpunten

• (Nog) geen

Over prestaties van de 840 EVO serie is al genoeg geschreven, dus daar begin ik niet aan. Bovendien kent mijn systeem slechts SATA-300 poorten dus heeft benchmarken sowieso geen toegevoegde waarde.

De prijs, en ook prijs-per-GB, is competatief en omdat het een relatief nieuw model is (en dus de nieuwste ontwikkelingen in de solid state controller meekrijgt) is dit een aantrekkelijke SSD.

Wat echter met kop en schouders boven de rest van de belangrijke punten uitsteekt is het gebruikersgemak van de meegeleverde software. De Samsung Magician software is voor configuratie en beheer van je SSD en de Samsung Data Migration tool is voor, de naam zegt het al, het clonen van de bron-disk naar de SSD.

Het volgende geldt voor Windows 7 64-bit, bij een eind oktober 2013 aangeschafte Samsung 840 EVO SSD:
  • PC uit, kast open, SSD voeding geven en op een vrije SATA poort pluggen.
  • PC aan, OS booten, Samsung software installeren.
  • Zowel de Magician als de migratie software controleert of er updates zijn (ja dus!) en vraagt of deze gedownload en geinstalleerd mogen worden. Dat mag.
  • De Magician software meldt dat de SSD al de meest recente firmware bevat. Mooi. De rest van de opties laat ik met rust en ik sluit Magician.
  • De migratie software start, ziet meteen mijn huidige OCZ Vertex II 60 GB SSD boot-disk en stelt voor deze te clonen naar de 840 EVO 250 GB. Dit proces duurt, op SATA-300, ongeveer 12 minuten, voor 45 GB aan data.
  • Bij het clonen wordt meteen de partitie on-the-fly vergroot naar 233 GB!
  • Laat de CD-r met GParted Live dus maar zitten.
  • De PC gaat uit, kabels worden verwisseld, in de BIOS wordt de bootvolgorde hersteld (de HDD was boot-schijf geworden) en de PC wordt opnieuw opgestart.
  • Hallo Windows 7! We zijn ongeveer een kwartier verder, en we zijn alweer back in business.
  • Als laatste nog een keer de Magician software draaien om de (aanbevolen) 10% provisioning ruimte te laten reserveren. Effectief is de schijf nu 209 GB.
  • Nog een keer voor de zekerheid rebooten en klaar is * JumpStart ! Het heeft ongeveer 20 minuten geduurt van begin tot eind.
Dit was dus echt een heel eenvoudige upgrade, waarbij alle benodigde software (voor Windows 7 tenminste) meegeleverd werd, en de gebruikerservaring gewoon perfect was.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Vraag & Aanbod

1punt voor de moeite als je hem blijft updaten kan dat nog naar 2 gaan. :)
0Anoniem: 166365
25 november 2013 12:40
Goed te weten dat de bijgeleverde software prettig werkt
Erg goed dat je de software werking toelicht!
In principe heb je dus geen extra software zoals PARAGON nodig om je systeem te migreren.

Terwijl ik dit bericht op mijn desktop typ is mijn laptop bezig om een migratie uit te voeren van een samsung HDD naar een samsung 840EVO SSD. In 10 minuten op 51%

Aan de hand van COMPUTERTOTAAL SSD overstap gids had ik eerst het plan om met PARAGON een migratie te starten, maar dat is dus niet nodig als je de bij de 840evo meegeleverde software gebruikt.

Vraag me wel af hoe het zit met de alignment van de SSD aan het einde van de rit, kan jij daar iets meer over vertelen, Jumpstart?
Aan het einde van de rit had ik een 840 EVO SSD in mijn systeem zitten dat volgens msinfo32 een "partition starting offset" had van 1.048.576 bytes, wat een geheel aantal keer deelbaar is door 4.096. (256*4096=1048576)

Dus, ja, de Samsung Data Migration software had (in ieder geval bij mij) de boel netjes uitgelijnd.