Samsung ML-1610 Review

trm0001 2 november 2013, laatste update op 28 december 2013, 903 views

Samsung ML-1610

Pluspunten

• Aanschafprijs
  • Levensduur
  • Printkosten (middels refill)

Minpunten

• Ruzie met printerdrivers

Inktverbruik Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Samsung ML 1610 Laserprinter mini review 8 jaar na aanschaf met nadruk op Refill

Aanschaf destijds.

Aangeschaft in 2005: 5 stuks Samsung ML1610 voor familie en vrienden.
Reden: met 79 euro destijds voor het eerst spotvoordelig Laserprinten.

Voor de aanschaf van de Samsung ML1610's werd er voornamelijk geprint met deskjet printers.
Eerst een gebruikte HP, de voorheen 2000 gulden kostende HP deskjet :F , daarna de inkjets van Canon. Het grote nadeel van dit type printer is de extreme prijs van de inkt(cartridges).

In 2005 was daar dan de kans om voor een heel laag bedrag een printer aan te schaffen die volgens het Laser principe werkte en niet met inkdruppels. Dit stond al heel lang op mijn verlanglijstje maar was nu pas echt goed betaalbaar. Dit met dank aan Samsung en Mycom.

Omschrijving.

De Samsung ML1610 is een eenvoudige basis Laserprinter, een typisch budget model.

De voorzieningen die hij heeft zijn:

Een USB aansluiting
Stroomaansluiting (interne voeding)
Papierlade (laag, afgedekt en uitstekend)
Een papieropvang (hoog)
Een online/error indicator
Een Inkbespaar tonersave indicator
Een cancel knop

Wat maakt de Samsung ML1610 zo bijzonder dat het loont om er 8 jaar later nog een review over te schrijven ?

Nou dat is heel simpel, alle 5 de Samsungs werken nog perfect na 8 jaar wat toch wel vrij bijzonder is voor een overduidelijk budget model.
Belangrijker is echter dat de Toner cartridge is bij te vullen zonder chip !
Dat betekend: Dirt Cheap navul (Refill) inkt kopen en met de jaren steeds voordeliger printen.....
(zonder dus chips te moeten resetten die jou vertellen dat je niet mag navullen)

Het navullen.

Wat heb je nodig ?

Navul Toner cartridge poeder.
De gebruikte toner cartridge uit de ML1610
Een instructie
Een trechter
Een kruiskop schroevendraaier
Opvang voor de oude toner
Plastic handschoentjes

Hoe dit werkt kun je goed zien in de onderstaande video:
(brazil / portugees audio maar het beeld is het meest duidelijk)

Op en aanmerking van mijn kant bij de video.

Zorg dat je plastic of rubber handschoentjes draagt, dat voorkomt schade aan de cartridge (groene gedeelte is kwetsbaar) en houdt je handen schoon.
Zorg dat je de toner liefst buiten vervangt op een windstille en droge dag.
Zorg dat je de oude gebruikte en verbrande toner opvangt in een openstaand tasje of doosje zodat het niet weg kan waaien.

Kanttekeningen bij het navullen.

Volgens de leveranciers van het navul toner poeder kun je de tonercartridge maximaal 3 keer bijvullen.
In de praktijk lukt het tot 6 keer om de toner na te vullen. Ja de kwaliteit word dan wel minder maar het resultaat is nog steeds prima leesbaar.
Door met navul poeder te werken vul je de standaard af-fabriek toner wel maximaal vol, hierdoor gaat de toner cartridge nu in plaats van 300 prints ongeveer 800 prints mee.
Op de markt zijn ook nieuwe toner cartridges te koop met een lage capaciteit en hoge capaciteit. Zowel origineel van Samsung als namaak. De originele met hoge capaciteit kosten rond 90 euro per stuk.
Een potje navul toner poeder kost tussen 5 en 15 euro.

Indien je jezelf afvraagt bij het navullen waarom er toch nog zoveel toner poeder uit de cartridge komt en of dit niet zonde is ? Dat is in feite verbrand poeder dat niet meer bruikbaar is. Het verbranden komt doordat een Laserprinter op hele hoge temperatuur werkt waardoor het toner poeder op den duur verbrand.......

Wat zijn de risico's van het na/bijvullen ?

Voorheen was het risico dat je de garantie kwijtraakt, gezien de leeftijd speelt dat geen rol meer.
Een risico voor de gezondheid is er wel, het tonerpoeder is heel fijn stof en schadelijk bij inademen.
Een klein risico is dat het groene gedeelte van de toner gevoelig is voor krassen door o.a. door nagels
Maak je daar een krasje op dan is dat blijvend te zien in alle prints, vandaar de handschoentjes.......

Drivers problemen.

Met de Samsung heb ik regelmatig driver problemen gehad. Dit onder diverse OS-en en met verschillende types driver. Laat je de standaard driver op je vaste PC draaien dan zul je daar niet zo veel last van hebben. Maar aangezien ondergetekende Tweaker is veranderd de PC hier dusdanig frequent dat ik vaak de printerdriver vergeet totdat ik hem nodig heb. Daarvoor had ik zelfs een aparte linux printer netbook gereserveerd zodat ik altijd snel kon printen maar die uitgeleend aan een maat in nood. Onder Linux word de printer vaak standaard herkent en automatisch geinstalleerd. Windows ( 7 en 8 ) geeft veel vaker troubles.........

Conclusie:

Kun je deze printer voordelig tweedehands kopen of heb je er nog 1 staan op zolder of kelder overweeg dan eens om hem een tweede leven te geven als simpele maar heel erg kosten effectieve standaard printer.........

To do: foto's maken van de rest vd schroefjes die los moeten en een complete navul instructie schrijven.

Heb jij ook een Samsung ML-1610?

Ik heb zelf jarenlang een ML 1510 gebruikt, een model lager qua specs. Nog steeds een fijnere printer dan de 800 Euro (nieuw) kostende Canon die we nu hebben. Hij was wel wat langzamer, maar de printkwaliteit was echt briljant! Geloof dat wij toen wel iets mer dan 100 Euro hebben betaald, maar was het dubbel en dwars waard.

De reden dat we destijds geswitcht zijn is dat Ibood die Canon in de aanbieding had voor 80 Euro. De prijs van een toner voor de Samsung (die toen alleen nog papier pakte als je een DVD doosje onder de papierlade had gelegd.

Anyway, topprinters. Kan me vinden in je review!
De mijne draait ook al ruim acht jaar probleemloos. Om de zoveel tijd een nieuwe (alternatieve hoge-capaciteits) toner erin en printen weer. Ik print nogal graag en het moet me echt een hoop geld hebben gescheeld ten opzichte van inkjet of printen op de universiteit. Sinds een tijdje hangt hij aan m'n router, voor het moderne draadloze printwerk.