Specificaties 1TB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 1TB Review

chrislaarman 30 oktober 2013, 4.800 views

Samsung 840 EVO 1TB

Pluspunten

• snelheid

Minpunten

• prijs

Kort: Ik wil deze SSD ook in andere computers plaatsen.

Lang: Na ongeveer een maand heb ik geen klachten. Daarmee durf ik echter nog geen uitspraak te doen over de betrouwbaarheid. Evenmin heb ik een oordeel over ondersteuning die ik niet heb hoeven vragen.
Ik heb de SSD ingebouwd in een notebook met SATA-300, ter vervanging van een (slechts) door Windows ondeugdelijk bevonden harde schijf. Ondanks de flessenhals van SATA-300 is de computer veel sneller en stiller geworden.
Voor het eerst valt er geen koffie te drinken tijdens het opstarten van een programma uit Microsoft Office 2010. Er valt ook geen koffie te drinken bij opstarten van Windows 7 (64-bits), maar dat zal mede komen door de nog verse installatie. Eigenlijk is het opstarten of het ontwaken nu vergelijkbaar met de tijden die tablets daarvoor behoeven.
Over de accuduur kan ik niets zeggen: deze notebook met 18" scherm gebruik ik altijd op netspanning.
Gezien de snelheidswinst kan deze SSD (of waarschijnlijk ook een andere) een oude computer een nieuw leven geven. Daartegenover staat natuurlijk de vraag, of ruim 500 euro aan die oude computer besteed is. Soms wel, soms niet. (Ik krijg harde schijven altijd wel vol, dus ik denk meteen aan 1 TB. Kun je nagaan hoe ik me voel, als ik een tablet in handen heb.) Deze computer moet trouwens weer dual-boot worden met Ubuntu, elk de helft van de SSD.
Deze afweging tussen prijs en prestatie heb ik willen uitdrukken in de "voldoende" voor de prijs.
Ik ben razend benieuwd naar de levensduur. Het verslag van een slijtagetest (ergens op het Web) heeft mij over de streep getrokken.

Mocht je opzien tegen "inbouwen":
- In een desktop of tower is dat soms onhandig, maar nooit eng.
- Veel draagbare computers hebben een lade aan de zijkant of een deksel aan de onderkant. Net mijn computer die het meest gebaat zou zijn bij een SSD, een Asus Eee HA1001, heeft de harde schijf zo ontoegankelijk, dat ik vervanging te link vind.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 1TB?

Meer advertenties

Hoe bedoel je precies dat de prijs een minpunt is, het is een grote SSD die nou eenmaal veel geld kost ,dit kan je verwachten, maar het is volgens mij niet echt zo dat de prijs/kwaliteit verhouding slecht is of dat hij in vergelijking met even grote SSD's veel duurder is.
Laat ik het dan anders zeggen: "Tijd is geld."

Met voor het gemak afgeronde prijzen:
Een 1TB SSD (dit type) kost ongeveer EUR 500, dus EUR 500 / TB
Een 3 TB HD kost ongeveer EUR 90, dus EUR 30 / TB

Dan is de prijs van zo'n SSD geen reden om die te kopen, wel om te wachten met kopen. Een minpunt, dus.
Daarentegen kan de snelheid van zo'n SSD een reden zijn om die wel te kopen,om niet te wachten. Een pluspunt, dus. (Als voorbeeld denk ik aan videobewerking. Doe je dat zakelijk, dan kun je meer opdrachten uitvoeren op dezelfde computer, dus zullen je klanten blij zijn met de kortere doorlooptijd en jijzelf met de hogere opbrengst van je spullen. Privé zou het kunnen betekenen, dat de SSD maakt dat die oude computer (wel met SATA) de moeite waard wordt om weer in gebruik te nemen. Waarna je wellicht kunt doorsparen voor een moederbord of een grafische kaart.)

Ziehier mijn middeling tot "voldoende" voor de prijs. :-)
Dat kan je eik beter anders doen.
Ubuntu kan gewoon de NTFS partitie van Windows benaderen terwijl Windows de EXT4 partitie van Ubuntu niet kan zien. Je kan dus beter maar 40GB(ofzo) aan Linux geven en als dat krap gaat worden wat user data op het Windows deel op gaan slaan.

Anyway, ik heb de 250GB variant van deze disk en tot nu toe erg tevreden.
Er staat bij mij Windows7 en wat Steam games op en het werkt allemaal rete goed.
Die opzet had ik eens geprobeerd en kon niet zeggen dat de performace geweldig was..die vond ik zelfs om te huilen :'(
Jij hebt gelijk, maar ik heb een Ext4 driver voor Windows. :-)
Van Paragon. Zou sneller en stabieler kunnen...
Indien je de schrijf deelt met ubuntu, waarom dan geen 2 ssd's? zelfde geld (ongeveer) veel betrouwbaarder
Deze notebook biedt plaats aan één harde schijf.
Niet moeilijk gewoon dit lezen en doen.
Dank je wel voor de URL. Ik denk echter, dat ik juist die bij de hand hield toen ik mijn Eee opende.
HET zal wel lukken, maar het zal MIJ niet lukken. :-(

Ach, onder Ubuntu (dual-boot) loopt het ding aanvaardbaar, en PowerPoint lukt ook. Inmiddels heb ik in het BIOS AHCI ingeschakeld. En aan mijn VivoTab Smart (ook een Eee) zie ik, hoe weinig ik zou opschieten met een SSD in plaats van een HDD bij een Atom CPU.
(Noot: ik heb het RAM verdubbeld naar 2 GB, en bij Windows in het Register ingesteld dat het systeem in RAM wordt geladen.)
Ik heb een 1000HG van asus. En het verschil is te merken. Ook omdat je niet meer al te voorzichtig hoeft te zijn.