Specificaties Bridge, WiFi max. 1,3Gbps - Bekijk alle specificaties

Linksys WUMC710 Wireless-AC Bridge Review

niels peersman 30 oktober 2013, 1.687 views

Linksys WUMC710 Wireless-AC Bridge

Pluspunten

• 4 apparaten aansluiten op bestaand WiFi netwerk
  • Installatie is makkelijk
  • Snelheid in het algemeen is ook behoorlijk snel
  • Snelheid kan waarschijnlijk nog hoger, maar dan wel i.c.m. een andere router bijvoorbeeld de AC1900 of zoals die ook genoemd wordt de EA6900.

Minpunten

• Je moet soms toch nog echt wel even stoeien met je router.
  • Prijs het is niet een goedkoop apparaat maar wel een goed apparaat
  • Het lijkt erop dat de router van Ziggo wat een Cisco router is type EPC3925 toch niet helemaal lekker communiceert met de Linksys WUMC710 als de router op alleen N broadcast staat. Maar dit zou ook kunnen door de firmware van Ziggo die erop zit.

Zoals ik op iemand anders zijn review al zei zou ik er zelf nog één schrijven.
Dus dat doe ik dan maar hierbij.

Gisteren heb ik de Universal Media Connector WUMC710 van Linksys/Cisco gekocht bij de Mediamarkt. Vol goede moed naar huis gegaan om het spul aan te sluiten. Thuis aangekomen heb ik eerst een firmware update uitgevoerd naar de laatste versie want die stond er standaard niet op vervolgens heb ik het apparaat conform handleiding aangesloten, maar dan zonder de WPS setup en gekozen voor de handmatige optie.

Alles was ingesteld zoals het moet (je moet wel alles hetzelfde instellen zoals je dit ook op je router ook hebt staan zoals het SSID en het wachtwoord). Ik moest ook nog het MAC adres toevoegen tot de lijst op de router. Het apparaat heeft twee MAC adressen hou hier rekening mee als je een MAC adres toevoegt tot je lijst op de router.

Vervolgens kreeg het apparaat toch geen verbinding met mijn WiFi.
Ik heb dit apparaat aangesloten op mijn Cisco modem\router van Ziggo type EPC3925.

Ik heb toen het één en ander geprobeerd zodat het zojuist gekochte apparaat toch verbinding krijgt. MAC adres filter uitgezet op de router en het SSID laten uitzenden. Nog geen verbinding. Vervolgens met de kanalen van de router zitten stoeien.

Wat mij op viel is dat als de router was ingesteld op alleen N je geen 2,4 of 5 GHz kon opgeven lijkt mij dat die dan op 5 GHz werkt, maar het apparaat pakten het dan toch niet op. Vervolgens dit op Mixed gezet en op 5 GHz toch nog geen verbinding. Toen heb ik de optie gebruikt dat het apparaat zelf zoekt naar draadloos netwerken. Mijn netwerk aangeklikt wachtwoord ingevoerd en toen zag ik dat die verbinding had met mijn bestaande WiFi netwerk.

Vervolgens toch het SSID weer uitgezet zodat deze niet uitzend en het MAC filter ook weer aangezet. Ook hierna werkte alles nog. Maar zodra ik weer het signaal ging veranderen naar alleen N werkte het weer niet. Waar dit precies aanligt is mij nog onduidelijk waarschijnlijk aan de router van Ziggo die dan niet op de 5 GHz band zit maar op de 2,4 GHz als je voor alleen N kiest op de router.

Ik heb mijn Ziggo router in de meterkast staan in de gang (appartement)
Het nieuwe aangeschafte apparaat staat in de woonkamer. Ik heb daar nu mijn Xbox 360 slim en de Humax recoder van Ziggo op aangesloten.

De Xbox 360 slim werkte en kreeg verbinding met Xbox live enz. Ik blij en het was op zich nog snel. Alleen de Humax hdd recoder melde dat ik de internetverbinding moest checken als ik interactieve televisie opstarten. Beetje vreemd want de Humax gaf ook aan dat deze gewoon aangesloten was op de RJ45 poort. Hierover zal ik Ziggo nog moeten bellen wat hiervan de oorzaak is.

De Linksys WUMC710 geeft in zijn interface aan dat ik nu 144 Mbps heb helemaal zo slecht nog niet. Ik heb met mijn telefoon voor dit kastje gezeten en haalde toen een snelheid van 31.86 Mb Download en 6.51Mb Upload. Zie link: http://www.speedtest.net/my-result/a/633991254

Ik denk zelf dat als je een andere router hebt bijvoorbeeld de AC1900 of zoals die ook genoemd wordt de EA6900 hebt dit veel beter moet zijn qua ontvangst en snelheid.

Ik heb begrepen dat het bovenstaande model over een 2 weken bij de Mediamarkt moet liggen misschien dat ik die dan koop en nog eens ga testen volledig op het 802.11AC i.p.v. 802.11N. Want als ik dichterbij de router zit (slaapkamer) dan haal ik de volgende snelheid op mijn telefoon: http://www.speedtest.net/my-result/a/634258296

Ik neem ook nog een laptop mee om die direct op de Linksys WUMC710 aan te sluiten en een speedtest te doen, maar zoals het er nu naar uitziet zal dit dezelfde resultaten geven.

De reden waarom de modem/router van Cisco die door Ziggo wordt geleverd niet werkt heb ik gevonden in de handleiding op de site van Cisco:
Connections
● Four 10/100/1000BASE-T Ethernet ports to provide wired connectivity
● High-performance broadband Internet connectivity to energize your online experience
● 802.11n, single band 2.4 GHz 2x2 Wireless Access Point (WAP) with four Service Set Identifiers (SSIDs) or optional Dual-Band 2.4/5 GHz 2x2 non-concurrent radio

Je bent dus verplicht de router op dual-band of mixed te zetten om 5 GHz te krijgen anders krijg je standaard dus 2,4 GHz zoals ik al dacht. 8)7

Update 5-11-2013: De Humax decoder van Ziggo de iHDR-5200c werkt nu wel via de Linksys WUMC710. Ziggo wist het antwoord niet Linksys eigenlijk ook niet. Vervolgens heb ik voor de gein het MAC adres van de netwerkkaart van de Humax decoder toegevoegd aan mijn MAC filter lijst van de router en ja hoor toen had die wel verbinding en kon ik gebruik maken van interactieve televisie. LET HIER OP als je ook dit apparaat wil kopen en met een MAC filter lijst werkt op je router!! Nu ben ik dus helemaal tevreden met dit apparaat :*)

Heb jij ook een Linksys WUMC710 Wireless-AC Bridge?

Mooie Review!

Momenteel staat deze op ibood voor 30 euro.

Nog steeds tevreden erover?

Gr, Stressy
Sorry ik zie nu pas je reactie. Ik ben er nog steeds tevreden over.