Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Shadow Review

Hukkel80 30 oktober 2013, laatste update op 30 oktober 2013, 2.795 views

BitFenix Shadow

Pluspunten

• Stoffilters voor en onder
  • cablemanagement
  • soft touch behandeling
  • toolless werken
  • veel ruimte
  • looks

Minpunten

• geen fanopeningen bovenin
  • mist 3,5 inch cardreader slede en baycover

Introductie
De Bitfenix Shadow is een kast die net geprijsd is boven het entry segment. Eigenlijk probeert hij een ATX kast te zijn die alles net wat beter doet dan de generieke entry kasten die door veel merken aangeboden worden. Ik zal de punten toelichten welke door Tweakers.net zelf worden aangedragen en hiernaast nog enkele punten toevoegen.
Ik wil als opmerking meegeven voor de foto's; deze kast heeft tijdens de verzending lichte schade opgelopen. Dit is zichtbaar rechtsbovenin het linker zijpaneel. Dit is geen fabrieksfout en waordt dan ook niet als kritiek meegenomen tijdens deze review.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ik heb de bouwkwaliteit grondig geÔnspecteerd. En hier mankeert eigenlijk niets aan. Het houdt ook niet over. Er zitten geen scherpe randen aan metalen stukken, de afwerking van de kleur is netjes. De soft-touch behandeling die momenteel bij Bitfenix meer toegepast wordt is een groot pluspunt in mijn ogen. Het zorgt ervoor dat het front (dat van plastic is gemaakt) veel meer premium aan voelt. Het is een prettige afwerking zowel voor het oog als voor het gevoel. Ik moet wel zeggen dat het metaal wat aan de dunne kant aan voelt. Niet dat de kast er wiebelig door wordt, hij staat prima stabiel, maar bij grotere oppervlakken merk je dat je het metaal in kunt duwen.

Inbouwmogelijkheden
De kast heeft voldoende inbouwmogelijkheden. Drie 5,25 inch bays voor DVD en bluray branders, fancontrollers, een hele rits met ruimten eronder voor een gamma aan harde schijven en helemaal onderaan een enkele plek speciaal voor een 2,5 inch harde schijf. Voldoende ruimte voor een grote voeding en flink lange grafische kaarten. Het enige waar er ruimtegebrek kan ontstaan is doordat de HDD cage in de lengte van de kast is gericht. Dit geeft de gebruiker veel ruimte achter de moederbord tray om kabels weg te stoppen. Echter hierdoor zullen grote grafische kaarten niet geplaatst kunnen worden samen met een rits 3,5 inch harde schijven in zijn verlengde. Aangezien de harde schijven daar een stukje uitsteken. Ook kan het zijn dat de sata connectors op het moederbord wat moeilijk toegankelijk zijn als je een grote hoeveelheid harde schijven bovenin het rack geplaatst hebt. Het zijn de afwegingen die ze hebben moeten maken bij het ontwerpen van de case. In dit geval is er gekozen voor de ruimte achter de HDD cage in verband met cablemanagement. Wat er ontbreekt aan deze kast is een slee voor een 3,5 inch kaartlezer met aanvullend een dergelijk frontje om de 5,25 inch bay te verkleinen.

Koelingsmogelijkheden
De kast heeft fabriek af 4 plekken om fans te monteren. Er komen er standaard twee mee geleverd. Deze zijn trouwens heel erg stil. Zelfs als je ernaast zit kun je ze amper horen. Er kunnen maximaal twee fans aan de voorzijde voor de harde schijven ingebouwd worden, een onderin voor verse lucht voor de grafische kaart(en) en een aan de achterzijde om de warme lucht weer af te voeren. Er zijn geen fanopeningen aan de bovenzijde van de kast. Er is wel ruimte om bovenin twee of drie plekken voor fans zelf te creŽeren. Er is niet voldoende ruimte om daar ook een radiator te laten passen. Indien je een desktop zoekt voor normaal gebruik (zelfs met veel harde schijven) of voor een game pc met een enkele grafische kaart dan is dit voldoende. Heb je een high-end systeem met meerdere grafische kaarten in SLI of crossfire en een sterke processor dan vermoed ik dat je iets meer warmte afvoerende fans nodig zult hebben. Je zult dan de bovenkant zelf aan moeten passen of toch voor een andere kast moeten gaan kijken. Maar het merendeel van de gebruikers zal voldoende hebben aan deze kast qua koelingsmogelijkheden. Er past ook een fatsoenlijke CPU koeler in deze kast en de harde schijven worden voldoende gekoeld.

Vormgeving
Het verhaal van vormgeving is en blijf een subjectief begrip. Maar dit vind ik persoonlijk erg goed aan deze kast. De kast heeft een hele cleane look. Door het front dergelijk gesloten te houden en door de kleine design details in het front is het gewoon een computerkast die er prima mag wezen en niet achter het gordijn weg gestopt hoeft te worden. De soft touch behandeling van de voorkant werkt hier zeker bij mee en geeft deze kast meer een premium look. Betrek hier nog bij de subtiele rode of blauwe LED verlichting in het voor-onder die daar een enkele sfeervolle streep aan verlichting toevoegt en de kast is naar mijn mening veel beter qua vormgeving dan de prijskaart doet vermoeden. (PS de LED kan ook uitgezet worden met een simpele druk op de knop).

Installatiegemak
Laat ik meteen beginnen bij de toolless fittingen die deze kast gebruikt. Er hoeven geen schroeven aan het plaatsen van een DVD brander of harde schijf te pas te komen. Door middel van simpele draaiklips worden deze eenvouder geplaatst en verwijderd. Ook het schoonmaken van stoffilters gaat zeer eenvoudig met roosters die je met de hand vast en los kunt maken. Alleen voor het plaatsen van een grafische kaart en de voeding heb je een schroevendraaier nodig. Als kritiekpunt is er dan wel dat het plaatsen van een HDD in het verlengde van de kast wat lastiger is. Wat ik persoonlijk een gemiste kans vind is dat als mensen een HDD aan beide kanten van de harde schijf vast willen maken (als je bijvoorbeeld naar een LAN gaat of als de kast voor andere redenen weleens onderweg is) ze dan aan de achterzijde de harde schijven wel weer aanvullend met schroeven vast moeten maken. Had dan ook aan die zijde een aantal clips gezet zodat het geheel toolless zou blijven.

Modbaarheid
Eigenlijk is deze kast het beste "kant-en-klaar" te gebruiken. Er zijn voldoende zaken die je eigenlijk niet wilt modden zoals de mooie strakke voorkant en de stoffilter grills aan de binnenzijde. De overige zaken moet je je afvragen of het wel verstandig is deze te modden. Zoals ik aan gaf vind ik het metaal wat aan de dunne kant. Ik ben toch wel bang dat als je de bovenzijde gaan bewerken of de HDD cages eruit gaat halen om specifieke zaken te laten passen dit de stevigheid van de kast niet ten goede zal komen. Ook het gemis aan ruimte aan de bovenzijde van de kast en het gemis aan ruimte achter de moederbord tray heeft een iets negatieve impact op dit punt. Ik zou deze kast niet aanwijzen als kast om lekker mee te gaan modificeren buiten wat standaard zaken als bekabeling, verlichting en een window plaatsen.

Features
Ik heb deze sectie zelf toegevoegd omdat ik dit persoonlijk belangrijk vind aan een kast. Ik bedoel hiermee kan een kast zich in een bepaald segment boven de competitie uit laten stijgen. Laat dit nu precies een kast kast zijn die behoorlijk scoort op dit gebied. Deze kast biedt zaken als een volledige set stoffilter grills, dubbele USB3.0 poort, toolless clips, ruimte in de moederbord tray om een processor koeler te wisselen zonder het moederbord uit te hoeven bouwen, beginnende cablemanagement opties en een soft touch behandeling van de kast. Nu raak je daar wellicht niet meteen zwaar van onder de indruk, maar voor een kast van deze prijs is dat behoorlijk. Er zijn behuizingen van veel hogere prijzen waarbij je het nog steeds zonder stoffilters moet doen. En nagenoeg alle kasten binnen dit prijs segment moeten gewoon alle kabels en draden door de kast zelf heen "spinnewebben" in plaats van achter de moederbord tray langs.

De BitFenix Shadow prijst zichzelf net boven de entree kasten. Voor de gebruiker die een PC wil bouwen zonder teveel uit te geven en de behuizing veelal snel ergens achter of onder plaatst wanneer alles erin zit. Bouwen, werken en wegwezen. Echter deze kast biedt zoveel meer. De kracht van deze behuizing zit hem in de price/performance. Er zijn kasten die meer bieden, maar die zijn dan ook meteen 40 tot 50 euro duurder. Althans daar beginnen ze. De Shadow biedt veel waar voor het geld. Een ruime kast met toolless opties, waardoor je je kabels best fatsoenlijk weg kunt werken. Tel hierbij op dat deze kast er helemaal niet verkeerd uit ziet. Maar als grote klapper ook volledig voorzien is van stoffilters, zelfs de bay covers zijn bedekt met een stoffilterend gaas. Gebruikers onderschatten nogal eens de waarde hiervan. Vooral als je niet teveel met je behuizing bezig bent na het inbouwen zorgt dit voor maanden en maandenlang gebruiksplezier zonder dat je behuizing een groot stofnest wordt en fans en openingen gaan verstoppen en de koeling sterk verslechteren.

Mijns inziens steekt de BitFenix Shadow boven de concurrentie uit in dit prijs segment. Het is geen perfecte kast, maar voor de adviesprijs kun je geen beter alternatief vinden. Dan zul je minimaal 40 of 50 euro meer uit moeten geven. Het is een uitstekende builders kast. Voor iedereen die eigenlijk zoekt naar een NOG goedkopere kast zeg ik; denk er over na om die extra 10 of 20 euro uit te geven en voor deze kast te gaan. Je krijgt dan zoveel meer bouw en gebruiksgemak met als bonus ook nog een kast die je niet weg hoeft te stoppen vanwege de looks.

Heb jij ook een BitFenix Shadow?

Goed verhaal, heb je enig idee hoe deze kast zich verhoud tot de Coolermaster Silencio 550? Zelf heb ik die pas gekozen als ATX kast in deze prijsrange en ik was er erg over te spreken.

Edit: Top, gefixt!

[Reactie gewijzigd door wilmardo op 30 oktober 2013 19:56]

Hoi Wilmardo. Ik heb zo eens zitten kijken en ik denk dat ze aan elkaar gewaargd zijn. Ze hebben beiden enkele dingen die de ander niet heeft en andersom. De BitFenix Shadow heeft onder plaats voor een extra fan, alle HDD mounts zijn voorzien van snelsluitingen en heeft toch wel behoorlijk wat meer cablemanagement opties. De Silencio 550 heeft weer een hotswapbay, 90 graden gedraaide en verwijderbare HDD kooi en dempende bekleding. Ik denk dat beide kasten verder erg vergelijkbaar zijn. De BitFenix heeft dan weer net dat iets speelsere met de rode of blauwe led voorin. Ik denk dat het voornamelijk neer zal komen op persoonlijke smaak en voorkeur.
Top review, heb ik zeker wat aan, ga zo door!
Ik heb er ook een gekocht maar nadat ik mijn computer heb ingebouwd uitgevonden dat de ledjes het niet deden. :( Nou jammer dan, het blijft toch een prachtige case. Aardig stil en makkelijk om in te bouwen aangezien het mijn eerste keer was. (That's what she said)
Heb je de ledjes wel aangesloten op de voeding?

Maar dit is een mooie review! Ik zit er over na te denken om deze kast ook te kopen, maar als ik op de plaatsjes kijk in de pricewatch lijkt het alsof daar ook ledjes zitten, zitten deze er ook?
Na een hele lange tijd alles opnieuw in elkaar gezet en, ja hoor... Niet aangesloten op de voeding ;( Hij doet t iniedergeval, nu ook nog! Aangezien mijn pc dichtbij mijn voeten staat trap ik er wel is op en dan zie je een veeg aan de voorkant maar die kan je er zo van af vegen, duurzaam iniedergeval :) Ben blij met deze simpele, maar toch mooi minimalistische budgetkast!

(Sorry voor de extreem late reactie 8)7 )
Goede review, ik overweeg nu om deze kast te halen maar ik heb 1 vraag.
Weet iemand of er in deze kast waterkoeling (zoals de Cooler Master Seidon 120V) past?
Dank je.

Alleen de Seidon 120mm zal er passen (tenzij je aan de slag gaat met het modificeren van de kast).
Oke, top!!
Heel erg bedankt :D
Top review, ga deze kast over 2 weken ook zelf halen, stoffilters en LED verlichting voor maar §50,-? Laat maar komen!
Wat is er met de foto's gebeurt? Ze zijn gigantisch en passen niet meer!
Imageshack heeft een rare streek uit gehaald. Ik moet ze opnieuw uploaden want de resizing is helemaal zoek, excuus
Geen probleem, ik dacht ik laat het je even weten. Kon het misschien beter via PM doen maargoed :)