Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

VLD-010 29 oktober 2013, laatste update op 29 oktober 2013, 14.907 views

Samsung 840 EVO 250GB

Pluspunten

• Werkt op SATA 3Gbs
  • Stabiel in gebruik op mijn Macbook Pro 5,3
  • Snelheid! Snelheid! Snelheid!

Minpunten

Omdat mijn Macbook Pro uit 2009 steeds minder goed kon meekomen met de nieuwste software en alle andere uitbreidingsmogelijkheden al waren benut (8GB RAM, 7200RPM HD), leek een SSD de laatste optie. Deze review is met name bedoeld voor mensen met een 'oude' Macbook Pro die twijfelen of upgraden naar een SSD de investering waard is.

Waarom Samsung?
Na veel topics op diverse forums te hebben gelezen was ik er niet helemaal zeker van dat een SSD in mijn type Macbook Pro zou werken. De mid 2009 serie scheen bij diverse gebruikers tot problemen te leiden met betrekking tot de SATA-snelheid: helemaal geen 3Gbs of wel 3Gbs maar onstabiel met kernel panics en SBBOD's. Uit de topics die ik las bleek dat er een aantal gebruikers waren die positieve ervaringen hadden met een Samsung 430 SSD. Deze zou zonder problemen (of downgraden van EFI 1.7 naar 1.6) goed en stabiel werken op 3Gbs. Omdat de Samsung 840 EVO ook compatible was met SATA 3G heb ik besloten om deze te kopen en in te bouwen. De 250GB optie was, gezien mijn huidige opslag, voldoende.

Inbouwen
Het plaatsen van de nieuwe SSD ging als een zonnetje, ik kon overal makkelijk bij. Met slechts twee verschillende schroevendraaiers is de klus te klaren: een Philips #00 (voor verwijderen achterplaat en klein beugeltje) en een TX 6 (voor verwijderen schroefjes in oude HD en plaatsen in nieuwe SSD). Ik heb mijn oude HD niet op de plaats van de optische schijf geplaatst, aangezien ik deze nog af en toe gebruik voor het aanleveren van bestanden. Van tevoren had ik een bootable USB drive met de installatie van OSX Mavericks gemaakt (daarvoor zijn diverse handleidingen te googlen). Na het opstarten vanaf deze USB heb ik de meest recente backup vanuit TimeMachine op de nieuwe SSD gekopieerd (duurde een klein uur). Hierna startte de Mac zonder problemen opnieuw vanaf de SSD op.

SATA 3Gbs
De grote vraag was natuurlijk of de SATA snelheid 3Gbs zou zijn na installatie. Nadat de Mac voor de eerste keer volledig (en snel) was opgestart bekeek ik direct de systeeminformatie. Zoals gehoopt (en stiekem verwacht) stond daar netjes dat de overeengekomen verbindingssnelheid van SSD 3Gbs was. Hallelujah! Alle verhalen over niet-ondersteunde SATA 3G SSD schijven bleken voor deze Samsung inderdaad niet te kloppen.

TRIM-ondersteuning
De 840 EVO ondersteunt TRIM. Echter, omdat de Samsung geen standaard Apple SSD is, was deze functie niet beschikbaar. Dit was direct te zien in het systeemoverzicht van mijn Mac. Ik had een extra (gratis) applicatie nodig om de TRIM-functie te activeren. Tot nu toe werkt deze tweak perfect, na talloze reboots blijft de ondersteuning actief.

Ervaring
Los van de cijfertjes is beleving voor mij de belangrijkste benchmark. Ik merk aan alles dat de Mac sneller is: boottime van 23 seconden, applicaties die vrijwel direct openen, geen stuiterende iconen in de Dock: GEWELDIG! Ik gebruik de SSD nu een week en merk dat ik er snel aan gewend raak. Voor mijn oude Macbook Pro betekent dit hoplijk nog één a twee jaar plezier voordat ik definitief een nieuw topmodel hoef aan te schaffen. Kan ik nog even doorsparen...

Cijfertjes
Voordat ik de SSD installeerde heb ik met Blackmagic Disk Speed Test vastgesteld wat de lees- en schrijfsnelheid van mijn 7200rpm HDD was: voor beide net onder de 100MB/s. Met de nieuwe SSD is dat aanzienlijk sneller: lezen op 268MB/s en schrijven op 210 MB/s! Natuurlijk, voor een SSD nog steeds 'traag' maar gelet op de ouder SATAII aansluiting van deze Macbook Pro niet slecht!

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Meer advertenties

Bedankt, ik ga mijn macbook pro mid 2010 na lang twijfelen nu toch ook maar eens voorzien van deze ssd :)
Daar zul je geen spijt van krijgen ;-)
Een ietwat beknopte, maar wel duidelijk review.
Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom je algemene oordeel slechts 3 sterren is, terwijl alle andere onderdelen 4 sterren scoren. Daarnaast is het minpunt dat je aandraagt natuurlijk niet een minpunt van de SSD, maar meer van de ondersteuning ervan door Apple.
True, minpunt verwijderd!! Algemene beoordeling was verkeerd ingevuld, dus aangepast! Slordig, slordig... dat krijg je als alles opeens weer zo snel gaat ;-)