Specificaties 15,4" (1440x900), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite A300-1IA Review

J3ll3nl 10 oktober 2008, 1.522 views

Toshiba Satellite A300-1IA

Pluspunten

• Goede videokaart
  • Kan vrijwel iedere game aan.
  • Touchpad fijn in gebruik
  • Goed geluid uit de harman/Kardon speakers.
  • Laptop oogt mooi

Minpunten

• Accu gaat niet langer mee dan 2 uur
  • De gehele laptop is glossy waardoor je vette vingers gauw ziet
  • Laptop gaat bij alle sneltoetsen aan
  • Enter toets is klein en toets je gauw mis.

Deze laptop is echt niet weggelegd voor de mensen die een laptop voor een beetje office gebruik willen. Want daar is deze krachtpatser niet voor bedoeld.
Ik heb de laptop nu een week in gebruikt. Ik heb er zowel Win xp, Vista en Ubuntu (Linux) op draaien en ze lopen alles als een zonnetje.

Ondersteuning

Bij het installeren is de ondersteuning voor zowel Vista als XP is de ondersteuning van Toshiba grandioos te noemen. Ze hebben alle drivers voor je klaar liggen. Bij de standaard installatie van laptop is dit ook wel een beetje een nadeel aangezien je dan ook gelijk een laptop vol troep hebt. Daarom heb ik dan ook zowel xp als vista opnieuw geinstalleerd. Echt een aanrader als je optimaal gebruik wil maken van de kracht van de laptop. Dit ook omdat er een aantal Toshiba drivers zijn die Vista direct in snelheid doen benadelen.

Gebruik

De laptop is vrij licht. Ik neem hem overal mee naartoe en is dan ook direct te gebruiken. Het geluid is goed, maar niet fenomenaal zoals ik had verwacht. Toch is het zeker wel beter dan de gemiddelde andere klaptop. Het is soms alleen irritant dat de laptop ook door het gebruik van de sneltoetsen gewoon aan gaat. Dit heb ik nog niet anders kunnen configureren. De touchpad is zeer goed te bedienen, maar wordt door de onderliggende schijven wel na een tijdje wat warmer. Ook de toetsen is even wennen. Want ja. Alles, maar dan ook echt alles is Glossy ;) . Dit was ook de reden waarom ik heb getwijfeld te laptop te kopen. Maar achteraf is het totaal geen ergenis en maak ik hem gewoon elke week even schoon, want dan zijn de vette vingers toch wel duidelijk te zien.

Prestaties

Natuurlijk presteerd de laptop bij de meest gangbare pakketten echt optimaal . office, adobe. Hij laadt het allen alsof het notepad is. Maar goed. Waar de spec showdown echt tot zin recht komt zijn de games. Ik heb alles games op XP draaien, en ik moet zeggen zolang de stekker in het stopcontact zit draait hij GRID, PUre , Black & White 2 en Test drive Unlimited als een zonnetje. Zonder stekker hoef zijn de prestaties hoe dan ook minder (In GRID), Ook als je de verbruik op optimale prestaties zet. Verklaring heb ik nog niet kunnen vinden. Maar goed. kwa prestaties zit het dus wel goed. En zo en zo is blijft dit een laptop waarvan je niet moet verwachten dat de accu langer mee gaat dan 2 uur. Want daarvoor zit er gewoon te gek spul in.

Als je nog vragen hebt. Stel ze dan, en ik zal te beantwoorden. Tot hier mijn review

Heb jij ook een Toshiba Satellite A300-1IA?

Even aantekening op de ondersteuning.
Op mijn oude Toshiba wilt windows XP niet werken met de ATI videokaart.
Hij pakte het gewoon niet, zowel via Toshiba als ATI site.
Dus dat vond ik vrij onvoldoende, anyway Windows 7 draaide er super op :)
Beste TJrules,

Daar mijn Toshiba van inmiddels al weer 5 jaar oud is, is deze duidelijk aan vervanging toe! Bij het zoeken naar een goede vervanger ben ik uiteindelijk weer op een toshiba gekomen; de A300-1IA!

Het lijkt mij dat deze qua prijs echt simpelweg het meeste te bieden heeft. Hoewel ik misschien liever een wat groter scherm zou hebben, staat dat niet in vergelijking tot het prijsverschil en de downgrade van de specs van de grotere.... etc etc...

Waar het mij nou om gaat is de grafische kaart. Een ieder die ik ondervraag betreffende het verschil in qualiteit dan wel snelheid tussen een NVidia en de ATI die hier in zit, krijg ik geen fatsoenlijk antwoord. Daar ik veel render en met grote grafische bestanden werk is het dan ook een must dat juist dit onderdeel van de laptop helemaal ok is.

Kun jij dus het verschil uitleggen en jouw ondervindingen na het schrijven van bovenstaande review geven.

Ik zou er erg mee geholpen zijn, want soms zie ik tussen de rondslingerende cpu's, gb's en andere verdwaalde schijven, het bos niet meer ;-(

Groet,

Mette