iRobot Roomba 521 Review

CAPSLOCK2000 25 oktober 2013, laatste update op 25 oktober 2013, 3.150 views

iRobot Roomba 521

Pluspunten

• het is schoon
  • afgronddetectie
  • robots zijn cool

Minpunten

• reinigen robot
  • meubels aan de kant zetten
  • hoogpolig tapijt

Energieverbruik Score: 4
Vorige week heb ik in de aanbieding deze Roomba 521 gekocht. Het was een impulsaankoop en ik heb een paar dagen in twijfel gezeten of het wel verstandig was.

De twijfels die ik had waren:
  • Lukt het de robot om de weg te vinden in alle hoekjes van mijn woonkamer?
  • Is dit basismodel niet te licht/simpel?
  • Loopt de robot niet vast op mijn hoogpolig tapijt?
  • Is het schoonmaken van de robot niet meer werk dan zelf stofzuigen?
  • Is het de prijs van vijf gewone stofzuigers waard?
Na 24 uur zijn de eerste indrukken postitief.

Lukt het de robot om de weg te vinden in alle hoekjes van mijn woonkamer?
Het gaat beter dan wanneer ik met de hand zuig. Met de hand zou ik het wel beter kunnen doen maar in praktijk heb ik geen zin om een half uur over de grond te kruipen om in alle hoekjes en onder alle kastjes te komen. Roomba gaat gewoon aan de slag en probeert met eindeloos geduld om er toch te komen.
Als het nu niet lukt dan misschien de volgende keer.

Is dit basismodel niet te licht/simpel?
Het verschil tussen de verschillende modellen van een productlijn zit in de attributen die je er bij krijgt, de basisrobot is hetzelfde voor alle modellen in de 500-serie. De meeste van die attributen kun je ook los bijkopen.

Wat ik in eerste instantie miste is de klok-functie zodat er iedere dag automatisch gepoetst wordt. Bij nader inzien vind ik het eigenlijk een voordeel dat ik dat niet heb. Het opvangbakje is namelijk niet erg groot. Dat moet je na iedere poetsbeurt leeg maken. Je moet je dus toch iedere dag over die robot heen buigen. Ik ken mezelf en ik weet zeker dat ik dat binnen de kortste keren zou vergeten. M'n oude stofzuiger heeft ook al 6 maanden dezelfde zak...
Ik vind het dus eigenlijk alleen maar goed dat hij niet vanzelf aan het werk gaat.

Daarnaast vind ik het geen prettig idee dat er zo'n apparaat door m'n huis rijdt als ik er niet ben. Ik ben toch bang dat er iets mis gaat en de robot in brand vliegt of op een andere manier voor schade zorgt. Dat is misschien een kwestie van vertrouwen opbouwen.

Loopt de robot niet vast op mijn hoogpolig tapijt?
Is het schoonmaken van de robot niet meer werk dan zelf stofzuigen?
Dat is nog niet gebeurd maar ik blijf me er zorgen over maken. De borstels zitten al snel vol met vezels van het tapijt. Met het bijgeleverde schoonmaakgereedschap komen die er weer snel vanaf maar het is meer werk dan ik zou willen. Als ik de discipline niet kan opbrengen om het ding regelmatig schoon te maken zal dat vroeg of laat een probleem worden. Ik hoop dat de draden na een tijdje minder worden als de losse draadjes van mijn vloerkleed zijn getrokken. Onwillekeurig kwam de gedacht op dat ik liever een nieuw vloerkleed koop dan een andere stofzuiger.

Is het de prijs van vijf gewone stofzuigers waard?
Het is maar hoe je het bekijkt. Als je krap bij kas zit zou ik m'n geld niet verspillen aan zo'n robot. Als je overweegt om een poetshulp in te huren om eens in de week te stofzuigen dan is zo'n robot een koopje. Ik denk dat als je astma hebt of een andere reden om dagelijks een beetje te zuigen dan is het geweldig. Ik ga m'n schoonvader (met astma) aanraden om er ook een te kopen (maar dan met HEPA filter).

Dusver bevalt het dus erg goed, maar het blijft een domme robot en geen tovermachine. Je moet geen lego op de grond laten slingeren en als je alle stoelen strak onder de tafel hebt geschoven dan komt de robot niet tussen de poten door. Je moet dus nog steeds een beetje helpen. Ik geloof dat ik wel bereid ben om de inrichting van m'n huis een beetje aan te passen zodat die robot het makkelijker heeft.

Navigeren tussen kamers
Als de deur open staat dan rijdt de robot de gang in en gaat daar ook poetsen. Vroeg of laat komt hij er wel weer een keertje uit. Erg efficient is dat niet, maar je hoeft er toch niet bij te zijn dus maakt het eigenlijk niet veel uit. Ik heb ook de slaapkamerdeur opengezet maar hij kwam niet over de erg hoge drempel.
Er worden zogenaamde 'lighthouses' verkocht om te helpen met de navigatie tussen kamers. Ik hou m'n deuren liever dicht, zeker in de winter, dus is dit probleem niet echt aan de orde.

Een klein probleempje is dat de robot in een grote boog om z'n basisstation heen rijdt. Waarschijnlijk om niet vast te komen te zitten in de kabel. Toen ik het basisstation in de gang had staan kon de robot de gang niet meer door. Bij het basisstation aangekomen draaide hij om. Dat is jammer want dat was nu net het ene plekje van waaruit ik line-of-sight heb over de hele verdieping.

Ik zie de robot dus niet als een volledige poetshulp maar als een dom slaafje dat je in een kamer zet met de opdracht "Ga jij maar een half uur met je tandenborstel de vloer vegen!"

Koopproces
Ik kocht de robot bij iBood. Bij aankomst bleek een van de wieltjes stuk te zijn. De website van iBood gaf aan dat ik zelf de fabrikant (iRobot) moest bellen. Dat is niet helemaal hoe het hoort maar ik had verder geen keuze. De fabrikant vertelde me dat ik de robot moest terugsturen naar de winkelier. Toen ik vertelde dat de winkelier me juist naar de fabrikant had gestuurd boden ze aan om een nieuw wieltje op te sturen. Ik besloot toch nog maar even contact op te nemen met iBood, want die zijn volgens de Nederlands wet verantwoordelijk voor de garantie.
iBood gaf aan dat er blijkbaar iets fout was gegaan in de afspraken met iRobot en stuurde me een link naar een formulier om het allemaal te regelen. Die link werkte niet en de moed zonk me in de schoenen. Ik heb iBood weer gemailed om te klagen. Tot mijn eigen verbazing kreeg ik een paar uur later mail van iRobot met het aanbod om een nieuwe robot op te sturen. Nog geen 24 uur later stond de postbode voor de deur. Ik weet niet of ik iBood of iRobot moet bedanken maar uiteindelijk is het uitstekend opgelost.

Energieverbruik
De robot poetst zeker een uur achter elkaar, misschien wel twee. Ruim voldoende voor mijn huis.

Ondersteuning fabrikant
Voor een defect wieltje heb ik na 1 dag een nieuwe robot gekregen. Erg goed dus.

Het blijft een luxe-product, maar als je meer geld dan tijd hebt is het een prima investering.

Bouwkwaliteit
Het voelt allemaal vrij degelijk maar ik ben toch bang dat het vuil vroeg of laat in de wieltjes komt, dat is bijna niet te vermijden als je altijd door het vuil rijdt.

Gebruiksgemak
Makkelijker dan zelf stofzuigen.

Geluidsproductie
Het ding maakt minder geluid dan m'n vorige stofzuiger. Je kan nog wel een gesprek voeren met de stofzuiger in de kamer maar het is toch wel irritant. Gelukig hoef je zelf niet in de kamer te zijn als er gezogen wordt.

Als puntje bij paaltje komt is het sterkste argument dat mijn huis in geen jaren zo schoon is geweest. Iedere keer verbaas ik me weer hoeveel stof er in het bakje zit.

Pics

Afgronddetectie

De vloerbedekking steekt een paar centimeter uit over het trapgat. De afgronddetectie van Roomba ziet het nog net op tijd. Op de foto zie je dat de achterkant al van de grond is losgekomen. (Deze foto is in scene gezet omdat ik de timing niet goed kreeg).

Roomba komt er niet langs

Roomba probeert een boog om het basistation heen te maken maar kan daardoor niet naar de andere kant van de gang komen.
update Ik heb het basisstation een klein stukje verplaatst en direct tegen de trap aangezet (de onderste treden is nog net in beeld). Die paar centimeter is genoeg om het probleem op te lossen. Hij heeft nog altijd moeite met er langs komen maar het lukt uiteindelijk wel. Door de nieuwe positie is docken wat moeilijker geworden maar ook dat blijft lukken.

Roomba is trots!
Een trotse Roomba bij de buit van een dagje poetsen. Ik wist niet dat er zo veel stof lag. Op zo'n witte vloer zie je dat toch wel, dacht ik.

Heb jij ook een iRobot Roomba 521?

Is het de prijs van vijf gewone stofzuigers waard?
Dat is een lastige vergelijking imo. Natuurlijk kun je voor 50 euro een stofzuiger krijgen maar dan zit je vaak in een segment van lik me vessie. Alles met het goedkoopste plastic en andere zooi waardoor je binnen no-time dat ding door het raam ramt (mits je zelf zuigt (no pun)). Dus wil je iets wat een beetje fatsoenlijk is zit je vaak al boven de 80-90 euro. Ik ken ook zet mensen die zo'n ding van 130 euro hebben, waardoor het opeens toch wat leuker wordt om voor een automatische robot te gaan :)

Ik zit nu na dit blog er zwaar over na te denken om dit ding te halen in elk geval!
Ik heb ook zo'n beetje het meest eenvoudige model Roomba. Ik had ook het dubbele kunnen uitgeven voor een wat luxer model. Of de helft voor een stofzuiger van een B-merk. Over de vijf keer heb ik verder niet echt nagedacht. Of het nu drie of zes keer duurder is maakt niet zo heel veer meer uit.
Moet je meubels opzij zetten? Dat is toch ook hoop gedoe?
Dat moet ook als je met de hand stofzuigt. Het is niet alsof ik alle meubels aan de kant hoef te zetten. Ik trek de stoelen een stukje onder de tafel uit en heb de bijzettafel een stukje verplaatst. Als de stofzuiger bij m'n werktafel komt moet ik mijn bureaustoel aan de kant zetten zodat de robot onder de tafel kan.

Maar je moet er wel aan denken. Als je zelf stofzuigt dan kom je de meubels vanzelf tegen. Als je wil dat de robot schoonmaakt terwijl jij op je werk zit zal je moeten zorgen dat hij er bij kan. Dit is overigens geen probleem met dit specifieke model, maar een nadeel van het fenomeen robotstofzuiger.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 25 oktober 2013 21:37]

heb jij ook de PET overwogen. Hier in Belgie hoor ik van iedereen dat je altijd de PET versie moet nemen.

Verder zou ik graag willen weten hoe zit het met gordijnen tot op de grond, want die heb ik nogal veel hangen en zijn nogal duur???

Ook niet vergeten om een beoordeling in te vullen van de firma iBood
Ik heb deze destijds ook via Ibood gekocht en werd gek van alle haren op de borstels die ik iedere keer eraf moest halen. Heb los het PET bakje besteld http://www.cyberhuis.nl/r...0/aerovac-afvalbakje.html en probleem is opgelost. Pakt nu ook veel meer en makkelijker alle hondenharen in ons huis op. Ik vind het met deze bak een top apparaat.
Nee, niet overwogen.
1. die werd niet aangeboden in de actie waar ik aan mee deed
2. ik heb geen huisdieren (ook geen kinderen)

Eerlijk gezegd was het nogal een impulsaankoop, ik heb niet heel veel overwogen.

In mijn slaapkamer heb ik gordijnen die tot aan de grond hangen. Nouja, normaal gesproken hangen gordijnen niet echt tot op de grond maar blijft er nog een centimer of twee vrij. Het borsteltje gaat hier prima onderdoor. Wel zullen de gordijnen de robot raken. Ik maak me geen zorgen dat ze "opgegeten" worden. Als ze echt heel kwetsbaar zijn zou ik het het niet doen.
Dankje :) Ziet er mooi uit. Wij zitten er ook aan te denken ivm een parkiet