Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kone XTD Review

D4NG3R 23 oktober 2013, laatste update op 23 augustus 2015, 4.600 views

Roccat Kone XTD

Al met al een prettig ogende en voelende muis met een aantal vreemd geplaatste knoppen en een prijskaartje welke _net_ een tientje te hoog is.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Ergonomie
  • Leds
  • Titan-Wheel scrollwiel
  • sensor

Minpunten

• Plaatsing duimknoppen
  • Plaatsing menuknop
  • Trage software

Inleiding:

Enkele jaren terug heb ik een goedkoop gaming muisje gekocht als vervanging van een willekeurig standaard HP muisje. Deze muis gaf me al een maand of 2 problemen met het scrollwieltje (Deze ging steeds stroever, en was erg lastig in te drukken). Om deze reden was ik al een tijdje op zoek naar een vervangende muis. Ik heb hierbij O.A. de R.A.T.7, en het nieuwe 2013 model van de Deathadder in de hand gehad.

Ook heb ik de Roccat Kone XTD mogen proberen. Hier was ik vanaf het eerste moment al van te spreken, voornamelijk omdat hij me heerlijk in de hand lag en het scrollwieltje fantastisch aanvoelde in games, deze stond dus al enige tijd op m'n verlanglijstje.

Omdat m'n vorige muisje het echter nog steeds deed ben ik nog niet meteen tot kopen over gegaan. Jammergenoeg - Of nouwja, jammer? - heeft het scrollwieltje het vorige week dan ook echt opgegeven. Afgelopen vrijdag ben ik dan ook over gegaan op het kopen van de Kone XTD, dit kwam me ook mooi uit omdat ik dat weekend een lanparty van m'n studievereniging had.

Om te beginnen de verpakking, deze is kort samengevat "opvallend" met kleurrijke afbeeldingen en veel informatie. Tegenwoordig zie je bij steeds minder high-end gaming producten dat de doosjes er uit zien om de aandacht te trekken. De echte gamer kijkt immers voornamelijk naar de prestaties van hardware, en niet zozeer naar het uiterlijk.

Daarnaast kopen veel mensen hun (computer) hardware steeds vaker online, het heeft dus niet veel nut om een mooi doosje te maken voor een gamingproduct welke moet verkopen om de functionaliteit.

Bij veel Roccat producten is dit echter niet het geval, de voorkant bevat een grote - ietswat futuristische afbeelding van de muis met alle specificaties welke voor een gamer belangrijk zijn. Zo staat er groot dat het product Roccats zogeheten "Titan Wheel™" en een 8200DPI "Pro-Aim Laser sensor R3" bevat. Op deze onderdelen kom ik later terug.

De voorkant kan worden opgengeklapt als een soort flipcover voor je telefoon, deze cover word dicht gehouden door een magneetje. Binnenin zie je natuurlijk als eerste de muis zelf (Achter doorzichtig plastic welistwaar). Op de linker kant staat extra - zeer technische - informatie. O.A. dat de muis een "Turbo Core V2 72MHz ARM MCU Processor" en "Roccat Talk FX™" bevat. Verder kan je hier in het kort zien hoe de zogehete "Easy-Shift[+]™" technologie werkt. Ook hier kom ik later op terug.

De achterkant heeft opnieuw een afbeelding van de muis, met daaromheen alle functies en features. Onderaan staan alle features opgesomt in verscheidene talen, Nederlands is er hier niet een van.

De zijkanten van de doos zijn niet bijzonder te noemen. Er staan nog wat features en functies beschreven, deze kan je echter op de voor- achter- en binnenkant allemaal uitgebreid zien en lezen.

Niet onbelangrijk bij deze review is natuurlijk de muis zelf. De Roccat Kone XTD - De XTD staat voor "Extended" - is een high-end gamingmuis bedoeld voor rechtshandige spelers. De muis is ergonomisch vorm gegeven, en bevat naast alle standaard features voor een moderne gamingmuis nog wat extras.

Uiterlijk

Iets wat direct bij het aansluiten in de ogen springt zijn de 2 ledstrips aan de bovenzijde van de muis.

Deze ledstrips bevatten beiden 2 ledjes (Boven- en onderaan) welke je individueel van een eigen kleurtje - en allemaal samen van een effect kan voorzien. Ik heb ze zelf een soort donker rode-oranje gloed met een 'ademhalings' effect gegeven, dit is op de fotos echter niet heel duidelijk te zien. Deze lichtjes zijn trouwens niet storend in de late uurtjes. De led strips ga ik bij de software wat dieper op in. De muis is verder qua uiterlijk versierd met het Roccat logo, en nog wat kleine branding logos.

Het gebruikte materiaal heeft een soort 'ouderwets schoolbord' feel, maar dan net ietsje gladder. Ik denk als ik er met m'n nagels overheen ga dat ik de rilligen op m'n rug krijg. Hij ligt echter erg prettig in de hand, het materiaal is niet zo grof dat je echt blijft hangen. Maar je zult er ook absoluut niet van af glijden, en dan te bedenken dat ik behoorlijke zweethanden krijg na een potje gamen.

Knoppen

De meeste gamers houden van veel knoppen. Ik behoor echter tot de groep gamers welke dit niet prettig vind. Naast de standaard linker- en rechtermuisknop vind ik een scrollwiel (Met indrukmogelijkheid) eigelijk al voldoende. Bij gaming vereis ik zelf echter nog 2 extra knoppen; namelijk de plus- en minknop voor de gevoeligheid (DPI) van de muis. Bij shooters is dit extreem handig voor wanneer je een wat tragere beweging moet maken, bijvoorbeeld wanneer je met een sniper aan het spelen bent.

Tot mijn eigen verbazing ben ik echter ook een andere knop veel gaan gebruiken. Links bij de duim zitten ook 2 knoppen, deze worden standaard in Windows gebruikt om in je browser 'vorige' of 'volgende' te drukken. Maar je kan ze via de drivers ook van een andere functie voorzien. Zo gebruik ik de bovenste knop als dedicated sniper knop, wanneer ik de knop ingedrukt houd blijft m'n DPI vast staan op 400. Wat richten op lange afstand een stuk makkelijker maakt! De positie van deze 2 knoppen is niet helemaal optimaal, ik heb zelf geen bijzonder grote (of kleine) handenen, en heb al moeite om bij de achterste knop te komen. De voorste is echter precies waar die moeten zit; bij het puntje van m'n duim.

Deze 2 duimknoppen kan je ook instellen om een andere functie te gebruiken, namelijk het door Roccat verzonnen "Easy-Shift[+]™" een optie in de driver waarbij elke knop (Behalve de 2 duimknoppen) een extra functie krijgt. Ik maak hier zelf nog niet heel veel gebruik van, het is in Windows handig om snel 'Deze computer' en m'n bureaubland te tonen. Maar verder vind ik het wat afleiden tijdens games. Wanneer je de easy-shift knop indrukt licht de muis trouwens in de standaard blauwe kleur op.

Een andere erg prettige feature is de zogenoemde "Titan Wheel™", voor de meeste mensen (Zo bijvoorbeeld ook mijn ouders) is dit een nutteloze feature. Ze vinden het wieltje lomp en stroef. Ikzelf ben echter helemaal verlieft geworden op dit dingetje. Je krijgt een ontzettend goede feedback, en weet zeker dat je nooit te ver - of juist niet ver genoeg scrolled. Naast het standaard omhoog/omlaag wat een scrollwheel doet kan je deze ook indrukken (Veelal bekend als 'Mouse 3' en naar links en rechts drukken. Dit naar links en rechts drukken is eigelijk een soort zijwaards scrollen met de standaard instellingen. Bij games maak ik hier (nog) geen gebruik van, dus deze laat ik lekker zo staan.

Naast de eerder genoemde toetsen zit er boven het scrollwheel ook nog een menuknop. Deze is echter onbereikbaar voor iemand met het handformaat als mij. Ik moet m'n hand bijna optillen om de knop in te kunnen drukken. Ik maak hier dan ook geen gebruik van.

Overige features

De sensor in de muis is een zogenoemde "Pro-Aim Laser sensor Revision 3" welke tot 8200DPI gaat. Ik weet er zelf niet heel veel van af, maar volgens de bekendere reviewers is het een uitstekende sensor. Je kan de sensor instellen van 200 tot 8200DPI met stappen van 200DPI. Ikzelf hang veel rond de 3200 (Ik moet m'n games nog wat beter afstellen).

De muis heeft verder zoals veel gamemmuizen een apart compartiment voor gewichten. Meegeleverd woden 4 x 5-Grams gewichtjes in een handig opbergdoosje. Dit systeem vind ik ronduit waardeloos. Het begint al bij het klepje welke je met een soort draaibeweging lost moet maken. Dit gaat vrij stroef, en als het klepje eenmaal los is moet je hem vaak nog met een tikje uit de muis wippen. Het plaatsen van de gewichtjes zelf is makkelijk, het verwijderen dan weer absoluut niet. Dit moet met vrij veel geweld gebeuren. Ik gebruik de muis zelf op het standaard gewicht, dus ik heb hier verder niks mee te maken. Maar er zullen mensen zijn welke liever met een wat zwaardere muis spelen.

Er is 576KB onboard geheugen, hierop kan je 5 verschillende profielen opslaan. Een groot voordeel hiervan is dat je dus al je instellingen op de muis zelf hebt staan. Waardoor je ook zonder de drivers alles direct bij de hand hebt.

Verder heeft de muis een kabel met sleeve. Dit maakt de kabel niet alleen steviger, maar ook een stuk mooier.

Software

Roccat levert een uitgebreide driver op haar website. Je zult deze moeten downloaden, omdat er geen driver CD word meegeleverd. De software zelf bestaat uit 6 tabjes met elk haar eigen functie. De software was eerst tergend traag. Wanneer je iets wijzigde duurde het soms tot een halve minuut voordat het eindelijk geladen was. Dit bleek aan de virusscanner (MSE) te liggen, zodra ik de software als uitzondering had toegevoegd ging het opeens razendsnel. Een beetje jammer dat dit nergens door Roccat zelf word aangegeven.

Ik zal kort door de tabjes heen gaan:
Main Control

Hier kan je de gevoeligheid van verschillende onderdelen aanpassen. O.A. het scrollwieltje en het DPI van de muis.

Button Assignment

Hier kan je alle knoppen individueel aanpassen. Ook de Easy-Shift[+] functie kan je hier instellen.

Advanced Control

Bij Advanced Control kan je de gavanceerde opties aanpassen. O.A. Roccat Talk FX - welke letterlijk opnoemt welke DPI je geselecteerd hebt - kan je hier aan/uit zetten. Verder kan je hier je muis kalibreren voor je muismat en kan je de lift-off distance (Als je je muis optilt) instellen.

Color Control

Hier kan je de ledjes op de muis aanpassen. Standaard staan deze ingesteld om op een gemiddeld tempo alle kleuren langs te gaan. Na wat tweaken heb ik een oranje gloed met een ademhalings effect ingesteld. Opvallend was dat je wel eerst de Color Flow uit moet zetten. Anders krijg je een flow welke begint met de door jouw ingestelde kleuren.

R.A.D.

Bij de R.A.D. pagina kan je door Roccat bedachte achievements zien. Ook staat er wat extra info, zoals het aantal muisklikken en bewegingen wat je hebt gemaakt. Ik vind het zelf een nutteloze feature, maar misschien dat anderen het wel leuk vinden.

Update & Support

Deze pagina spreekt voor zichzelf.

Kort samengevat vind ik het een fantastische muis. Hij ligt goed in de hand en heeft ruim voldoende features om de gemiddelde gamer blij te maken. De prijs is in mijn ogen misschien een tientje te hoog, maar ik zal nog jaren gebruik maken van deze muis waardoor ik de kosten er wel weer uit haal.

Er is een feature genaamd "Roccat Talk" waarmee je de muis kan laten communiceren met andere roccat producten (Bijvoorbeeld een toetsenbord). Hier kan ik echter geen gebruik van maken, en zal ik dan ook buiten mijn review/score laten.

Overal krijgt de muis van mij een dikke 8. Dus 4/5 sterren.

edit na 2 weken gebruik: De muis is nog steeds fantastisch. Ik ben alleen wat minder tevreden over de software geworden.. Je kan namelijk geen mouse macros maken.

Mouse macros? Hoe bedoel je D4NG3R? Nouwja, je kan bij veel gamemuizen macro's maken. Bij deze ook wel, je kan bijv een bepaalde toets of toetsencombinatie aan een bepaalde muisknop koppelen. Echter kan je geen mouseclicks registreren hierbij.. Je kan bijv geen toggle mouse 1 oid doen (Wat ik in sommige games / situaties toch wel prettig vind).

Na wat meer gebruik moet ik zeggen dat ik het scrollwheel ook nog steeds prettig vind. In de tussentijd heb ik alweer wat meer gamemuizen in de hand gehad, en deze kunnen met de scrollwieltjes niet op tegen die van de XTD.

Iets anders waar ik intussen ook zeer blij mee ben: Ik heb redelijke zweethanden bij intensief gamen, bij mijn vorige muis kreeg ik op een gegeven moment een ophoping van vettigheid/zweet aan het uiteinde van 2 hoofdknoppen. Bij de XTD heb ik hier tot dus ver nog niks van gezien.

23-08-2015: Paar afbeeldingen fixed en wat kapotte linkjes verwijderd, de review oogde eerst wat mooier maar door een issue met dropbox waren alle afbeeldingen ergens begin dit jaar verwijderd.

Heb jij ook een Roccat Kone XTD?

Hey ik had nog een vraagje dus ik hoop dat je hier nog kijkt :D
Ik heb een Roccat Kone (+) maar zoals V3g3ta al zei vallen de Roccat producten binnen een paar maanden uit elkaar. Ook mijn Roccat Kone heeft er al tijden last van. Daarom besloot ik om een nieuwe muis te nemen. Razer leek mij een betrouwbaar merk omdat zo ontzettend veel mensen het gebruiken. Dus ik heb nu net 2 uurtjes met mijn nieuwe Razer Taipan gespeeld, en deze bevalt mij totaal niet. Veelste klein en de knoppen op de rechterkant zitten totaal niet goed. Nu wil ik er nog wel even verder mee spelen maar zit er ik nu al aan te denken om hem terug te sturen. Ik ben volledig gewend aan mijn Kone omdat ik daar meer dan een jaar (ondanks dat hij na een maand gebruiken niet meer geheel functioneerde) mee heb gespeeld. Ik vind alles geweldig aan dat ding behalve dan de bouwkwaliteit. Mijn extra knoppen aan de zijkant registeren 1-5 keer met 1 druk op de knop. Maar nu mijn vraag, is hij al uit elkaar gevallen? Of doet alles het nog? Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door Xenoo op 25 december 2013 00:41]

Die van mij werkt nog steeds perfect. Maar zoals ik eerder al aangaf: Ik heb nauwelijks last van ragefits, dus m'n muis vliegt niet met mach 5 tegen het bureau aan als ik eventjes niet kan winnen :P .
Ik had nog een vraagje. Gebruik jij die 2 knoppen aan de zijkant? Want die knoppen registreren bij mijn Kone tussen de 0 en 4 keer. Deze waren binnen een maand kapot. Werken deze bij de XTD gewoon normaal?
Ik heb deze muis nu ongeveer een jaar en alles werkt nog normaal :)
de duimknoppen gebruik ik veel voor easyshift, die knop heb ik nu bijna 2000 keer ingedrukt :+ (valt me eigenlijk nog mee, heb al 470K clicks met linkermuisknop gedaan :o )
de software is inderdaad wel traag als je een instelling wilt toepassen en bij het opstarten, maar werkt verder goed. (switchen tussen de verschillende menu's etc gaat gewoon vlot).
De enige keer dat ik er een probleem mee had was de software in de muis vastgelopen dus moest ik met een andere muis factory reset doen.
Ik rage ook absoluut niet met mijn muis. Mijn Wireless Xbox Controllers wouden nog wel is rondvliegen maar zo'n mooi heilig stukje speelgoed sla ik niet stuk. Maar als deze betere kwaliteit heeft dan koop ik hem misschien wel en stuur ik me Razer terug. Thanks for de reply! :D
Hoi, ik had na mijn razer ook een rokkat kone +, maar deze viel na 3 maanden stevig (lees zeer fanatiek) gebruik al uit elkaar. De plastic bouwkwaliteit viel mij behoorlijk tegen. Kan je daar wat over zeggen?
Ik durf hier nog geen uitspraken over te maken. Als ik m'n vorige muis (Deathadder) een cijfer moest geven was dit een 3 voor bouwkwaliteit geweest. Waarom? Ik kon het plastic op sommige punten gewoon letterlijk indrukken.

De reden waarom ik deze geen 5 geef is dan weer dat het klepje voor de gewichtjes ontzettend slecht gemaakt is. Echter gebruik ik deze nauwelijks dus drop ik het tot een 4.

Wat versta jij trouwens onder fanatiek gamen? Ook af en toe een ragefit omdat je niet kan winnen :P? Hier heb ik zelf namelijk geen last van. De muis zal dus nooit echt rondgeslagen worden op m'n bureau.
Een beetje Rage...jazeker.. mijn Razer kon t nog wel hebben (5jaar) maar de kone + niet. Welliswaar wel een ander model, dus wie weet..
Ik heb 2 Kone's gehad, beide verschillende modellen, beide vielen na een paar maanden uit met rare kwaaltjes. Linker knop die alles dubbel registreert, scroll wiel dat maar bleef scrollen. Succes ermee!
Mooie review, alleen werken de plaatjes niet meer ;(
Klopt, na een cleanup van m'n dropbox zijn nogal wat images verplaatst of verwijderd.

Iets waar ik bij een volgende review beter op ga letten ;) .