Specificaties Kit met 1 lens, 12,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart Review

Emiel1984 13 juli 2009, laatste update op 13 juli 2009, 4.605 views

Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart

Pluspunten

• Goede resultaten bij bewolkt weer.
  • Geweldige resultaten bij zonnig weer.
  • Handige software
  • Goede menustructuur
  • Veel informatie\reviews\tips over te vinden.
  • Goede lens voor de meerprijs.

Minpunten

• Standaard instellingen zijn mij vaak te fel of met teveel ruis.
  • Behuizing is niet van magnesium zoals de 40D.
  • Geen HDMI aansluiting zoals de A700, enkel een s-video aansluiting op camera.
  • Standaard instellingen halen bij lange na niet alles uit de camera.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Inleiding.
Sinds een week ben ik in het bezit van deze zeer betaalbare spiegelreflexcamera. Het is meteen mijn eerste SLR camera. De reden van deze aankoop was omdat ik nooit tevreden ben geweest met resultaten van compactcamera's en daarnaast een SLR camera wel erg gaaf vond als ik er weer iemand mee zag fotograferen en de uiteindelijke foto's zag.

Keuze maken.
Na wat onderzoek naar beschikbare SLR camera's binnen mijn maximaal gestelde budget hield ik 2 keuzen over, de 40D en de 450D. De 40D viel eigenlijk een beetje buiten het gestelde budget. Het verschil tussen de camera's op de dpreview liet echter duidelijk zien waar het prijsverschil onder andere door was ontstaan. Hier op het forum gaf daarnaast naar mijn idee het grootste deel de voorkeur aan de 40D door de magnesium en grotere behuizing. Ook de extra draaiknop werd als wenselijk ervaren.

Vorige week vond ik het daarom tijd worden om is de knoop door te hakken en ben ik naar de Mediamarkt gereden om beide camera's in mijn handen aan te voelen. Uiteindelijk heb ik de 40D niet eens aangeraakt omdat deze naar mijn idee veel te groot was voor een betere consumenten camera. Het advies wat mij ooit was gegeven door een proffecioneel fotograaf was; dat de camera bij mijn type gebruik wel mobiel zou moest zijn. De 40D was naar mijn mening dus simpelweg niet mobiel genoeg. De 450D viel daarnaast in tegenstelling tot veel indrukken van andere mensen wel goed in mijn handen, vond de camera niet te klein ondanks mijn grote handen (ben ongeveer 1m90).

Eerste indruk.
accu
De accu moest eerst opgeladen worden. Het opladen duurde (maar) 2 uur. Omdat je met een volle accu volgens de website van canon +\- 500 foto's zou kunnen maken vond ik dit niet te lang. Inmiddels ben ik 200 foto's verder is de accuindicatie nog niet verminderd. Deze indicatie is helaas wel maar 3 posities breed. De flitser heb ik op dit moment niet meer dan 5x gebruikt en liveview staat nog steeds uit.

Update: Liveview gebruik ik erg veel op dit moment. De accuduur komt dit echt niet ten goede maar dat is logisch als je je beseft dat het de camera zonder schokken het beeld op je scherm vertoond. Standaard staat de helderheid van dit scherm op de helft van zijn bereik. Deze is met genoeg stapjes in te stellen maar staat bij mij vaak op maximaal op de detail beter te kunnen waarnemen. Dit is overigens niet noodzakelijk want op de standaard instelling is het scherm helder genoeg. De accu gaat met continue gebruik van liveview bij mij ongeveer 2 uur mee. De accu is dan niet leeg maar hier wacht ik nooit op.

software
Aangezien ik nog niet over een fotobewerkingsprogramma beschik ben ik nog aangewezen op de meegeleverde software. Deze bestaat uit de EOS Utility waarmee de communicatie met de camera gebeurt, Picture style editior waarmee je gebruikersinstellingen kan maken voor de camera, Digital Photo Profeccional waarmee je foto's kan bewerken.

Met "Digital Photo Profeccional" heb ik een aantal foto's meer leven gegeven. Je kan met deze software de RGB curves, helderheid, contrast, scherpte en meer aanpassen. Het programma is echter niet te gebruiken om bepaalde gebieden te 'vervagen' maar doet de eerder genoemde opties erg goed. De RGB curves aanpassen vereist wel wat gedult omdat dit zeer gevoelig is en met de muissleep-functie gebeurt.

Update: RAW foto's maken is op de 450D een optie die niet standaard ingesteld staat. Ik raad iedereen aan bij aankoop deze direct op een optie met RAW te zetten zodat de foto achteraf altijd veel beter te bewerken is. Het bewerken van de standaard JPEG foto's die gemaakt worden is onbegonnen werk en blijft ten opzichte van RAW erg zichtbaar.

Extra's
Met deze 450D kit kan je helaas nog geen foto's maken. Er is namelijk geen SD-kaart aanwezig. Ook is er geen UV-filter bij de lens gelevert. Voor 15 euro heb je echter al een 4GB Sandisk Ultra 2 kaart bij de mediamarkt. Een HAMA 58mm UV filter koste mij 10 euro.

Om de camera te beschermen zal je ook een tas aan moeten schaffen. Ik ben zelf voor een LOWEPRO cameratas gegaan. Hier passen geen extra lenzen in maar is daardoor compact maar effectief voor mijn gebruik.

Foto's bij bewolkt weer
Omdat dit mijn eerste SLR camera is heb ik veel gespeelt met de shutter speed in de Tv stand en de methoden om het beeld scherp te stellen. Ik probeerde wat actiefoto's te maken van een herdershond van de politie die op een pakwerker springt maar kon helaas met mijn ervaring nog niet de juiste instellingen vinden voor een scherpe foto bij bewolkt weer.

De bijgevoegde foto is ook op deze dag gemaakt.

Update Achteraf realiseerde ik me dat ik de stabiliser niet uit had gezet met de foto's waarbij ik met de rennende hond mee bewoog. De stabiliser zorgde daarom voor 'wazige' actie foto's.

Foto's bij zonnig weer
Helaas heb ik dit nog niet kunnen proberen maar aangezien ik al zeer tevreden ben met de huidige resultaten denk ik hier geen negatieve punten aan kan koppelen als het moment daar is.

Update Het vooroordeel van een hierboven eerder gemaakte conclusie klopte. Met zonnig weer zijn de foto's geweldig. Op dat moment speelt het fijnstemmen van de instellingen een nog belangrijkere rol dan bij bewolkt weer. Je krijgt namelijk zoveel meer detail door de veel lagere ISO waarde en de hoeveelheid extra kleuren van natuur en kleding van mensen.

Update:
Ik kreeg een tijdje terug een e-mail met de vraag of ik de review wilde updaten maar aangezien ik toen te druk was met de studie volgt deze update nu.

De camera leren gebruiken
Toen ik de camera kocht kreeg ik hier geen 'folder' bij om voor '25 euro' een dagcursus te volgen. Achteraf was dit wel een teleurstelling maar ik wist dat deze actie in de periode van mijn aankoop afgelopen was. Omdat ik toch de camera optimaal wilde leren gebruiken heb ik op een enkele keer na nooit de 'Auto-instellingen' gebruikt. Achteraf gezien bent ik verkeerd begonnen om de camera te leren kennen. Maar nu bijna een jaar later moet ik zeggen dat ik eindelijk gevoel begin te krijgen voor een SLR camera. Je kan dan denken dat dit lang is maar als je daarbij meeneemt dat ik het toestel hooguit eens per 2 weken gebruikte voor een uurtje valt dit best wel mee naar mijn mening. Dus (52 weken/2 * 1 uur ) +\- 26 effectieve uren en 1800 foto's later vind ik alle foto's voor mezelf goed genoeg.

Eerder vond ik wel is de foto's teveel ruis hebben, verkeerd gefocust, te licht\donker etcetera. Maar nu weet ik in 99% van de gevallen een foto te maken die in de situatie voor mij voldoening geeft. En zo af en toe heb je een paar echt mooie foto's er tussen zitten die je weer eraan laten herrineren waarom je niet weer voor een compact camera bent gegaan.

Om even een indruk te geven staat er nu bij deze review een extra foto die gemaakt is op vlieland Texel. Het was erg bewolkt en het stormde een beetje. De foto is boven me hoofd gemaakt om een foto van achter de schutting te kunnen maken. In het Canon 450D topic is ook nog een foto die ik gemaakt heb terug te vinden.

De kitlens
De 18-55 kitlens is de enige lens die ik tot nu toe heb gebruikt op de camera. De lens is erg goed met portretfotografie maar ik merk dat ik toch wat gevoeligheid mis van de lens op sommige momenten.

Vooral als het een beetje bewolkt\donkerder is moet je al snel de ISO waarde op 200 of zelfs 400 zetten. Eerst wilde ik gaan sparen voor een lens met meer bereik maar ik realiseer me steeds meer dat de gevoeligheid voor mij vaker een probleem is. Een nieuwe lens wil je na een jaar zeker wel aan gaan schaffen maar het blijft een moeilijke keus om voor een 'normaal' bedrag een lens te kiezen. Ik hoop bij de volgende update een nieuwe lens te hebben welke ik mezelf heb cadeau gedaan voor :) .

Heb jij ook een Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart?

Erg leuke review die met drie sterren imo wat ondergewaardeerd is. Maar dat is waarschijnlijk het gevolg van de diverse updates. Voor de eerste versie was waarschijnlijk 3 sterren terecht en.... dat wordt niet meer ge-update i.t.t. de review ;) .
Dit verrast mij een beetje.... In deze prijsklasse is er veel moois te koop van Nikon, Olympus, Pentax, Canon, enz. Als je verder door wilt groeien naar duurdere, betere camera's (en je wilt je glaswerk niet bij de vuilnis zetten) blijven er imo maar twee merken over, nl. Nikon en Canon (oei, misschien is dit een heel verkeerde opmerking, maar ja dat is mijn mening). Er van uitgaande dat dit misschien meegespeeld heeft, waarom zit er dan geen Nikon alternatief in jouw lijstje?
Liveview gebruik ik erg veel op dit moment.
Ik heb het niet zo op liveview. Door het occulair kan ik nog altijd beter foto's maken. Zeker bij zo'n muurtje is het handig en ik kan me ook nog wel andere situaties voorstellen waar het erg handig is, maar normaliter zou ik het niet gebruiken. Een LCD zoals op de Nikon D5000 of een zigview S2 zoals beschreven in de review van vavoem (hoewel ik niet zou weten waar je die kunt kopen) lijkt me wel handig, een "statische" liveview veel minder.
Digital Photo Profeccional waarmee je foto's kan bewerken.
O, daarom Canon, bij Nikon krijg je nagenoeg niets aan software bijgeleverd (alleen om RAW om te zetten naar JPG en een programma om het spul te uploaden naar je PC), de rest moet je apart kopen. Maar zoals altijd zijn er dan wel betere alternatieven op de markt voor meer, maar ook voor hetzelfde geld.

RAW is inderdaad beter voor de bewerking (ik gebruik ook uitsluitend RAW), maar je camera wordt er wel trager van en je kunt veel minder foto's kwijt op je geheugenkaartje.
Een HAMA 58mm UV filter koste mij 10 euro.
Itt wat Species5618 hierboven zegt, heeft een UV-filter wel degelijk een positief effect op je foto's. Luchten worden gedetailleerder en "nevel"/vervaging van je foto's wordt tegengegaan. Daarnaast beschermt het ook nog je lens. Dat laatste heb ik onlangs op een domme manier heb ervaren toen ik beren aan het fotograferen was achter gaas. Ik wilde het gaas niet op het beeld en kwam er dus tegenaan, met als gevolg een kras op mijn UV-filter en gelukkig niet op mijn lens..... 8)7 .
Maar als je dan een UV-filter koopt zou ik toch wel voor een B&W o.i.d. gaan, welke wel wat duurder is dan een HAMA. De coating van de HAMA is niet denderend en zal idd wel eens wat negatieve effecten op je foto's kunnen hebben. Maar dit is natuurlijk makkelijk te testen.....

De camera leren gebruiken....
Inderdaad een langdurige zaak. Ik ben ook nog relatief nieuw in het gebruik vaan een dslr en haal er nog absoluut niet uit wat erin zit. Ik heb mezelf ook minstens een jaar gegeven om de camera echt onder de knie te krijgen. An sich ook leuk dat je ziet dat je steeds leukere foto's gaat maken....

Ik heb destijds gekozen voor een Nikon, omdat mij vanuit verschillende hoeken verteld werd dat de kitlenzen van Nikon beter waren. Maar als ik jouw foto's zie vind ik het toch wel erg mooie resultaten voor een kitlens. M.n. de foto op Vlieland Texel vind ik toch erg weinig vervorming hebben. In dat licht is het wel interessant om een link te geven naar de originele foto's en de gebruikte instellingen daarbij te vermelden.

Nogmaals een erg leuke review, waarvoor mijn dank, waar veel (beginnende) hobbyisten veel aan zullen hebben. Veel succes met je camera...... en op naar de volgende up-date.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 14 juli 2009 13:35]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Waar je in je verhaal met name op terugkomt is waarom ik geen Nikon camera heb gekozen. Dit had een aantal redenen.

1. Ik had zo weinig kennis van SLR camera's dat ik bij het lezen van reviews voornamelijk op Canon camera's uitkwam. Daarnaast hadden mijn ouders en beide zussen een compact camera van canon waarmee ik in het verleden best mooie foto's heb kunnen maken.

2. Canon heeft een zeer groot aanbod met lezen en er zijn ook erg veel reviews en tutorials te vinden enkel voor de 450D. Ik had bijvoorbeeld al een uitgebreide videotutorial voor de 350D voordat ik de 450D had gekocht.

3. De camera's van Nikon die ik tegenkwam spraken me als model niet aan. Op dpReview waren de Nikon camera's in ongeveer dezelfde prijsklasse daarnaast minder goed beoordeelt op dat moment. Ook de foto's die met de 450D waren gemaakt in de reviews vond ik net wat scherper en\of ik vond de kleuren net wat mooier.

4. Op het moment dat ik aan het zoeken was had sony ook net een paar, naar de specificaties gekekeken leuke camera's. De A350 en de A700 serie zagen er op papier goed uit. De ingebouwde stabilisator was een van de punten die me erg aanspraken omdat de lenzen dan veel goedkoper zouden kunnen worden voor de camera.

Wilde daarom eigenlijk een sony halen maar bij het lezen van reviews om te beslissen of het de A700 of de veel goedkopere A350 werd kwam al snel naar voren dat sony nog in zijn kinderschoenen stond. De foto's op dpreview vond ik erg slecht voor de prijsklasse vergeleken met de camera's van canon in dezelfde prijsklasse. De A700 had daarnaast geen liveview

Ik zal is kijken of ik ergens de foto orgineel kan uploaden dan plaats ik de link in de review met de gegevens. Daarnaast zal ik is het HAMA filter is eraf halen en 2 identieke foto's van verschillende objecten maken om te zien of er verschil te zien is. Ik heb geen ander filter maar het lijkt me al leuk om te zien hoeveel verschil het geeft. Heb namelijk nog nooit zonder het filter een foto gemaakt.

Edit: Bijna vergeten. Ik gebruik liveview vooral om de instellingen goed\optimaal te krijgen. Dus de beste sluitertijd, ISO en Witbalans instellingen. Dat scheelt namelijk een hoop foto's maken als je je in een nieuwe omgeving bevindt of het snel donker wordt. Denk dat fotograveren het vroeger een stuk moeilijker hadden zonder al die previews en afterviews :) maar toen hadden mensen met dit soort camera's denk ik allemaal meetinstrumenten om achter deze instellingen te komen denk ik.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 17 juli 2009 03:22]

Helemaal gelijk maar je moet toch een negatief punt noemen ;) . De plastic body werd op het forum niet echt aangeprezen vandaar dat ik toendertijd dit als negatief punt zag. Achteraf gezien is de behuizing hardstikke goed. Heb geen idee wat een magnesium behuizing nu zo speciaal maakt. Een sterkere behuizing is niet nodig namelijk.

De foto's worden op de standaard instellingen met flits wat fel op de voorgrond. Objecten en personen die je van een korte afstand fotografeert slaan 'wit' uit op de foto als je de sterkte van de flitser niet aanpast. Daarnaast gebruikt de camera in deze modi al snel hogere ISO waardes waardoor voor mij snel ruis ontstaat in foto's waar dit niet nodig is. Ik snap dat het een 'dom ding' is maar ik zie dit wel als nadeel. Mijn oude canon powershot doet dit voor mijn gevoel net zo goed.

De hond op de eerste foto is van mijn vader. Hij is inmiddels (bijna) al een jaar ouder en heeft inmiddels al wat fans gekregen :) . Hij is nu precies een jaar oud. Op de foto is ze bijna 3 maanden. Het beestje heeft ontzettend veel energie en is erg slim. Zijn oren staan inmiddels wel 'normaal' :) maar hij kan nog net zo kijken als op de foto. Zal is kijken of ik binnenkort is een actiefoto van hem kan maken om bij deze review te plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 13 juli 2009 01:30]

Foto's met flits maak ik op de Canon liefst met een externe flitser, dat gaat stukker beter.
De iso waarde zet ik vast op 100, paar stops diafragmeren, ruis 'nada' en vlijmscherp.
En dan flits je meteen alles dood. Ik raad je aan juist eens te experimenteren met hogere ISO waarden en het subtiel uitlichten van je onderwerp.
hoezo zijn de standaard instellingen niet goed genoeg? verklaar je eens nader als beginnende fotograaf?
Om een voorbeeld te noemen, de instellingen roepen te snel de hulp in van een flitser. Met de flitser worden de foto's naar mijn idee te fel op de voorgrond.
Dan moet je je cam eens op 'P' zetten, dan kiest het ding zelf zijn diafragma en sluitertijd, maar de rest moet je zelf instellen, dus dan kun je de flits uitzetten.
Geen tasje erbij? Wat verwacht je dan, dat er meteen een cameratas bij een kit wordt geleverd?
Waarom heb je trouwens een UV filter gekocht als ik vragen mag?

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 12 juli 2009 21:22]

Voor de bescherming van de lens op de eerste plaats. Daarnaast werd me verteld dat dit de weerkaatsing van licht op een (vochtige) grond in de camera word verminderd, waardoor je minder 'glittering' in je foto krijgt.

En op P staat hij dus niet op standaard ;). De P stand gebruikte ik in het begin daarom idd wat meer. Daarnaast heb ik achteraf de flitssterkte aangepast naar -1. Dit werkt goed als je toch de flitser nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 12 juli 2009 21:46]

Het verminderen van schitteringen (in o.a. water) wordt gedaan door een polarisatiefilter, een UV filter heeft in gewoon dagelijks gebruik geen positief effect op de beeldkwaliteit. Sterker nog, ieder filter is weer een extra stukje glas dat de kans op flare en contrastverlies doet toenemen. Zeker een goedkoop filter van een tientje kan je beeldkwaliteit merkbaar achteruit laten gaan. Je kunt daarom ook beter een zonnekap kopen (vind het nog steeds raar dat Canon die er niet standaard bij levert), deze beschermt je lens ook enigszins, maar heeft daarnaast een positief effect op de beeldkwaliteit doordat het ding flare tegengaat.
Een UV filter is toch echt een van de eerste filters die je koopt, en meestal raden ze dit aan voor elke lens. Ik heb er een staan op elke lens ter bescherming.
Vind je het trouwens gek dat een A700 een HDMI-uitgang heeft en een 450D niet?
Het is een compleet andere prijsklasse waarin deze camera's zich bevinden.
En bij een instapmodel zul je zeker geen magnesiumlegering tegenkomen. 40D zit meer in de prijsklasse van de A700. Deze camera's zijn meer voor de wat meer gevorderde amateur of als een backupcamera voor een (semi)professionele fotograaf.
En hoezo "kit incompleet voor starter"?