Specificaties Losse body, 15,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 50D Zwart Review

vavoem 30 april 2010, laatste update op 1 mei 2010, 20.371 views

Canon EOS 50D Zwart

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • ISO permanent zichtbaar in zoeker
  • Stof en waterwerende afdichtingen
  • Hoge resolutie LCD
  • Menu
  • Lage ruis tot ISO 1600
  • ISO t/m 12800

Minpunten

• AF kan beter als je kijkt naar zijn concurent de D300
  • Stof en waterwerende afdichtingen kunnen beter tov concurentie
  • Ruis bij ISO 3200 t/m 12800 met een 12Mp sensor zou dit beter zijn geweest

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Note:
Ik fotografeer uitsluitend in standen P, Av, Tv en M en schiet in RAW. De nieuwe gadgets heb ik dus nog niet uitgeprobeerd en zijn ook geen toegevoegde waarde voor mij ik zal hier in een later stadium eens naar kijken.

Aanpassingen:
30-04-2010: Conclusie update
28-04-2010: Toekomst muziek
22-04-2010: Vergelijk 50D met 7D
22-04-2010: Deze rubriek met aanpassingen

De nieuwe EOS 50D:
De EOS 50D is de camera die de achterstand die ontstond bij de overgang van 20D naar 30D inhaalt. Hierdoor loopt nu de xxD reek weer voor op de instap reeks als de xx0D.
De 50D vervangt mijn 30D en 350D. Grote verschillen zijn:
Grotere LCD 3” met een hogere resolutie waardoor details beter te zien zijn
ISO waarden zichtbaar in zoeker
verbeterd AF met kruissensoren,
Meerdere RAW formaten
menu stijl vergelijkbaar met mijn 350D maar dan een stuk gelikter alla 40D, 1D(s)3 en 5D2
Live view is verbeterd met meer AF opties.

Kijk je naar de xxD reeks dan is deze camera een grote stap voorwaarts hoge resoluties met weinig ruis in de lage ISO tot 1600. Maar er is meer in camera land (Denk aan Nikon D300 of nieuwe Sony Alpha systemen of Pentax).

Live view:
Voor mij is dit voornamelijk overbodig of niet uitgebreid genoeg onderdeel waar ik dus niets mee doe. Voorlopig dan, misschien dat ik er het nut nog van ga inzien. Ik gebruik hiervoor mijn zigview S2 die je op de zoeker plaatst. Je kunt deze roteren, los koppelen en een verlengkabel tussen plaatsen waardoor je de camera tot op 10 meter afstand kunt bedienen en door de zoeker blijven kijken en tevens als draadontspanner werkt. Met behoud van het normale AF systeem. De zigview heeft daarnaast tal van mogelijkheden om automatisch opnames te maken het zij met een tijdsinterval of door detectie van verandering.

Gebruiksgemak en bouwkwaliteit:
Het menu is gelijk aan dat van alle nieuwe Canons en een grote vooruitgang. Ook werkt het nu veel prettiger. De My menu functie is erg fijn en ook de Custom functies op de draai knop zijn een handig extra die ik miste op de 30D. De knoppen zijn goed geplaatst en liggen in geen enkele opzicht in de weg. De grote draaiknop op de achterkant heb ik altijd aan staan. Met deze knop zijn tal van instellingen snel en eenvoudig in te stellen zonder naar het LCD scherm over te moeten zoals bij de xx0D serie. Daar ik deze vaak gebruik op de 5D2 en voorheen de 30D miste ik deze wel een beetje op de 350D.

Ik gebruikte voor de 50D de 5D, 30D en 350D. Nu de 5D2. De bouw is vergelijkbaar met die van de andere xxDs en 5D. En is nu net even prettiger en vergelijkbaar met die van de 5D. De inkeping die de 20D en 30D miste weer terug is van weggeweest de 10D had deze wel en keerde bij de intro van de 40D weer terug op de xxD reeks een goede zet van Canon (hoewel het wel slecht van ze was dat hij op de 20D ven 30D was verdwenen).

De body is stevig en robuust, opgebouwd uit knappe en goede materiaal net als zijn voorgangers. Helaas is de body nog steeds niet voorzien van een volledige weersbestendige afdichtingen. Denk dan aan body’s als de 5D2 1D serie. De concurrentie Nikon D300 of de veel goedkopere Pentax K20D.

De optionele Grip is erg prettig om mee te werken maar heeft lang niet z’n prettige ergonomische grip als die van een 1D serie of de analoge broeders als een EOS 33 of EOS 5. Hij is voor veel handen te groot grof en vierkant. Maar het biedt wel meer comfort en gemak als zonder helemaal voor portretwerk en trouwreportages is de extra steun wenselijk. http://www.kenrockwell.com/canon/images/50d/50d-back-grip.jpg

Beeldkwaliteit / ISO:
Natuurlijk is de fotograaf erg belangrijk maar uitgaande van de zelfde fotograaf en omstandigheden en lenzen. Qua detaillering had canon beter kunnen stoppen bij de 12Mpixel sensor uit de 450D. De extra 3Mpixel leveren geen zichtbare verbetering maar maken het plaatje eerder een klein beetje soft waardoor er eerder detail veloren gaat dan dat het extra oplevert. De geleverde kwaliteit is goed (t/m ISO 800). Ruis is laag van ISO 100 tot ISO 800. 1600 is een beetje tussen gebied daarboven ISO 3200 word het lastig en bij ISO 6400 is er wel erg veel ruis te zien maar die moesten de voorgangers en de 5D en zelfs tot dus ver alle 1Ds serie en de eerste 2 uit de 1D serie ontberen. Met de 5D Mark 2 gaat het zelfs nog een stapje verder. Namelijk ook nog eens 12800 en 25600 ISO. Hoewel de laatste als ik zo naar te plaatjes kijk wel erg onbruikbaar zijn door de hoge ruis, maar veel beter dan veel compacts presteren bij lage ISO waardes (beter bruikbaarder zelf op de hoogste stand dan ISO400 bij mijn compact een Panasonic TZ5). De ruis van de 5D2 is bij 6400 beter dan wat de 50D levert.

Auto iso is erg handig vooral als het licht wat minder sterk word hij schakeld dan tussen de 100 en 1600 wat zelfs op 1600 nog goede resultaten geeft.

Batterij levensduur:
De gebruiksduur is goed iets minder dan de 30D maar dat is niet zo gek aangezien er meer data geschreven moet worden en een grotere LCD op zit. Aantal opnames is sterk afhankelijk van gebruik (Terug kijken op LCD, menu gebruik, flits,hoeveelheid data en Live view) zit tussen de 600 en 1100. Doormiddel van een grip en een extra batterij kun je dit verdubbelen en is dan meer dan toereikend. Prettige is dat de BP511 is gebleven en er niet een nieuw type is uitgegeven. En nieuwe had wel gemogen maar dan wel zo, dat ook de oude nog bruikbaar zijn.

Auto Focus snelheid:
Zeer snel zeker icm de 70-200 F2.8 IS. Bij slecht licht omstandigheden is de precisie van de AF wat minder en heeft hij moeite met scherp stellen. De 9 punts AF is dezelfde als die van de 40D een door ontwikkeling van het 20D AF en werkt redelijk goed. Met snelle acties is hij wel een stuk minder doeltreffend als een Nikon D300 of een 1D serie. Door de lagere aantallen scherp stel punten is zijn voorspellend vermogen voor tracking minder en dat merk je. De grote vraag is wanneer Canon dat ook in ziet en met een semie/Pro 1.6 crop komt die wel op kan tegen de D300 en daarmee een hoop vogellaars, wild life en sport fotografen erg blij maakt.

Flitsers:
De interne flitser is geen super flitser maar wel handig om te hebben als je even geen externe mee hebt. Uiteraard is een externe beter dan een ingebouwde maar voor invul flitsen al snel erg bruikbaar stukje papier of plastic bekertje er voor om het wat zachter te maken en klaar is kees.

Zoeker:
De zoeker is beter als die van de 350D maar wel minder als die van een 5D of een analoge EOS 33 zijn analoge broer maar dat komt voornamelijk door de crop waardoor er minder licht binnen komt als bij een fullframe of een analoge SLR. Erg prettig is dat je nu permanent de ISO waarden kunt zien.

Head to head met Nikon:
De 50D is de nieuwe D90 wel de baas als het gaat om het totaal plaatje, maar hij kan niet op tegen de D300. Laat Canons insteek nu net zijn dat hij het op moet nemen tegen de D300 en de xx0D tegen de D90. Qua resolutie wint hij het wel op papier maar op elk ander vlak moet hij zijn meerdere erkennen in de D300. Bij Nikon krijg je voor 100 euro meer (bij introductie 50D) een body die beter is beschermt tegen de elementen en een pro AF systeem waar je bij Canon een dikke 2000 euro extra mee moet brengen en naar een 1D3 moet kijken, koop je de grip bij de D300 dan is dit een serieus alternatief voor de ruim 3000 euro kostende 1D Mark III. Inmiddels zijn de prijzen gedaald en zijn de verschillen groter geworden tussen de D300 en is het gat met de D90 gekrompen.

50D versus 7D:
De verschillen met de 50D en 7D zijn best groot te noemen. Wat opvalt zijn de volgende punten:
  • Nieuw 19 Punts AF
  • 5 AF modi
  • Dual digic IV
  • 18 Mpixel sensor
  • 8FPS
  • Ingebouwd waterpas voor rechte horizon
  • Veel betere bescherming tegen de elementen
  • Full HD Video mode
  • Verhoogde ISO waardes
Het nieuwe 7D AF is een echte verademing en werkt stukken prettiger dan dat uit de 50D en zijn voorgangers. Ook de extra instel modi voor het AF vind ik erg prettig om mee te werken, hoewel de instelbaarheid daarvan wel wat te wensen overlaat naar mijn idee. Zo zijn de modi niet/niet makkelijk te selecteren op het bovenste LCD en werkt dit het beste door de zoeker en dat is niet altijd even handig vooral om dat de bedieningsknoppen voor de selectie een combi is van knoppen achter op de body en voor bij de ontspan knop. De beeld sensor is ondanks de extra 3 Mpixel een vooruitgang terwijl dit bij de 50D niet het geval was. De extra pixels geven meer detail en geven een scherperbeeld. Dit hangt wel af van het gebruikte glas. Vooral bij de hogere ISO waardes is dit goed merkbaar en levert de 7D een beter resultaat. Zo leverde de overgang van 40D naar 50D geen verbeteringen in IQ voor de 40D gebruikers. De 7D doet dat wel met meer detail en hogere bruikbare ISO waardes tot maarliefst ISO 12800. De 7D schoort opdat gebied beter dan de 50D en 500D met hun voorgangers. Het is alleen we lullig dat de nieuwe 550D de zelfde sensor heeft mee gekregen. En daardoor de 50D wel heel hard aan vervanging toe is maar de 1,5 jaar cyclus al ruimschoots is verlopen. De burst snelheid van de 7d is gelijk aan de eerste generaties 1D maar dan met respectievelijk 14 en 10 Mpixel meer met zijn 18Mpixel sensor en 8FPS is dat goed voor 145Mpixel per seconde aan data doorvoer. De 50D doet dat met 95Mpixel per seconde en de 1D4 met 161. De beperking van de 7D zit hem dan ook vooral in het buffer waardoor zijn grote broer sneller is maar hij zit er erg dicht tegen aan dankzij de dual digic IV. Een leuke noviteit is de elektronische waterpas. De 7D is ook voorzien van video mode waarom de 50D dit niet heeft gekregen heb ik nooit begrepen daar de paardagen later gentroduceerde 5D Mark II dit wel had en de halfjaar latere 500D ook. Niet dat ik het mis want ik gebruik de video functie niet of nauwelijks. De beeld kwaliteit hiervan is prima maar de bediening vind ik niet erg handig vooral het gebrek aan een degelijk video AF vind ik een gemis. Om een beetje knappe resultaten er mee te halen moet je minimaal een video statief hebben met een soepel draaiende kop handmatig scherpstellen en gebruik maken van een externe mic. Iets wat productie bedrijven wel zullen hebben en doen maar je niet doet om even een snel videootje te maken van de kinderen. Voor mij dus weinig toegevoegde waarde maar daar kan iemand anders over denken. Voor 7D beeld materiaal verwijs ik naar de 7D review.

Toekomst muziek:
De 50D is wel aardig op zijn retour (na 20 maanden (April 2010)) en de opvolger is dan ook wel aanstaande in ieder geval gonzen de geruchten al enige tijd. Vooral door de komst van de 550D die een betere IQ heeft en dat is waar het uiteindelijk omdraaid. De logische naam zal dan wel 60D gaan worden. De 15Mpixel sensor was niet Canons beste creatie de 18Mpixel variant daar in tegen doet het goed. De 500D had al een iets verbterde versie van de 50D sensor maar deze kon ook niet de IQ leveren die de 450D en 7D wel leverde. Kijk dan ook niet raar op als de nieuwe 18Mpixel sensor ook in de 60D zal zitten. Waarom is de 60D dan nog niet op de markt ook niet na de 18 maanden live cycli? Kennelijk is Canon nog niet klaar met de “Digic V” beeldprocessor (aangezien er nog geen recente cams zijn met deze chip). Deze is nodig om de specs te halen en een dual digic IV zie ik niet gebeuren. Met enkele Digic IV haalt de proc namelijk geen 6,5 fps met de 18Mpixel sensor maar blijft steken net onder de 5,5 een stap terug in fps heb ik nog nooit zien gebeuren dus verwacht ik dat nu ook niet en moeten we geduld hebben tot de “Digic V” uitkomt.

Samengevat:
In bijna twee jaar is er weer een hoop gebeurd in camera land. Nog steeds is het een prettig body om mee te werken snel en robuust. AF zou beter kunnen maar vergeleken met de 30D of oudere machines een stuk beter vergeleken met de 7D is het minnetjes. Stof en vocht werende afdichtingringen hadden wel op een iets hoger niveau mogen staan net als dat van de nieuwe 5D Mark II of 7D. Voor mensen met een 40D qua resolutie theoretische een sprong voorwaarts maar niet spannend genoeg en bij ISO 3200 zitten de extra pixels eerder in de weg dan dat ze voordelen bieden. Ook de rest is niet spannend genoeg om een upgrade te rechtvaardigen. De sport fotograaf is beter af met een Nikon D300, Canon EOS 7D of een 1D Mark IV. Tja en na de komst van de 7D en nu de 550D die iets goedkoper word aangeboden dan de 50D is er niet echt een reden te noemen om deze body nog te kopen. Persoonlijk zou ik wachten op de 60D of doorsparen voor de beter presterende 7D of als snelheid (FPS) en robuustheid niet interessant zijn dan de 550D. Dit eind oordeel is gebaseerd puur op IQ die bij 4X0D, 40D, 7D en 550D beter is helemaal als de ISO's gaan stijgen.
Voor alle 15Mpixel + cameras geld: Jammer dat er geen Dynamic crop in is opgenomen met c2RAW (crop2x RAW) of iets dergelijks.

Plaatje met 100-400L IS USM 100% crops

1: 1/500 F8 ISO320 360mm
2: 1/50 F5 ISO200 220mm
3: 1/125 F5 ISO400 220mm
4: 1/1600 F13 ISO12800 400mm

1: De afstand tussen mij en boot is enkele honderden meters toch is de texst goed leesbaar.
2: Kop pauw. Details zijn duidelijk herkenbaar en een goede per pixel scherpte mede dankzij de L Lens en IS met sluiter 1/50.
3: Kop pauw. Door de hogere sluiter op ISO 400 is vooral de scherpte in het witte deel rond het oog beter.
4:Kasteel dak. Uiteraard hoge ruis maar wat wil je. Ondanks de hoge iso toch nog herkenbaare struktuur al is de overgang van loodlap naar lei niet meer herkenbaar

Heb jij ook een Canon EOS 50D Zwart?

Best wel een flink stuk werk in deze review, waarvoor hulde. Ik zag dat je er vandaag (gisteren) nog aan gewerkt hebt!
Een gemiste kans vind ik de (alle) "geleende" produktfoto's. Zelfgemaakte foto's horen er imo zeker bij. Bovendien zijn de "zigview"-plaatjes van andere camera's...
Batterij levensduur:
De levens duur is goed. Doormiddel van een Grip kun je dit verdubbelen en is dan meer dan toerijkend.
"levensduur" is een woord, "grip" mag met een kleine letter en" toereikend" met een korte ei
"Goed" is een relatief begrip. Enig idee hoeveel foto's dat is? Ik heb m'n iets zwaarder imi-accu nog niet leeggekregen met de 50D, met ong. 1150 kliks op een dag, maar dat was zonder flits en m'n LCD staat zelden aan.
"Verdubbelen" kan je pas, wanneer je een extra accu in de grip stopt (of mogelijk met AA's erin gaat schieten?). Dat lijkt erg voor de hand te liggen, als je er dagelijks mee omgaat, maar er is een wezenlijk verschil.

Nogmaals, respect voor je inzet. Ik heb dezelfde body, maar niet de puf voor een volledige review.

[Reactie gewijzigd door Toff op 8 juli 2009 00:43]

@Toff

Bedankt voor je positieve en opbouwende opmerkingen.
Ik heb je aangedragen verbeteringen dan ook aangepast.
Je opmerking over goed is helemaal terecht en is inderdaad relatief. Daarom heb ik nu getallen genoemd hoewel die ook relatief zijn want het hangt allemaal erg af wat je doet en gebruikt zoals LCD en flits en zelfs het gekozen formaat waar je in opslaat heeft invloed op het gebruik. RAW + JPG L fine verbruikt het meest door de extra data overdracht als je alles op zijn laagst schiet dan kan hij heel lang mee vooral als je lcd en flits niet gebruikt. Het is maar net wat je reverentie is en wat je daarvoor in acht neemt. Mijn vergelijkingsmateriaal is een 350D, 30D, 5D, 5D2 en een 1D3.

Als voorbeeld:
Ben je een Opel E Kadet gewend en stap je in een nieuwe Fiat Panda denk je wou wat een vooruitgang het rijd stukken beter, strakker en zit beter in elkaar, roest niet en betere materialen. Ondanks dat er twee classes verschil in zitten een A tegen een C. Ben je een Alfa 147 (zelfde segment als de Kadet) gewend dan kun je denken die panda stuurt veel minder en de gebruikte materialen zijn ook een stuk minder ik vind het een matige kar. Vergelijk je het met diverse anderen denkend aan een kadet een 147 en nog wat andere merken en modellen de prijs en het segment dan is de conclusie die Panda is voor zijn klasse een heerlijke nette en leuke kar en rijd nog goed ook.

Wat je zegt het is een hoop werk. Om alle tussendoor plaatjes die al op internet staan ook nog eens te maken en te plaatsen in de tekst is een hoop extra werk. De zigview plaatjes zijn ook ter illustratie en heb ik voor het gemak ook geleend van het internet. Dat het een ander merk is maakt niet zoveel uit daar het een universeel systeem is wat op bijna alle merken camera’s past.
Ik zal nog eens kijken naar de spelling en de inhoud updaten maar dacht ik zal mijn eerste bevindingen even delen hij in immers net uit en net binnen dus uitproberen tot de puntjes heb ik nog geen gelegenheid voor gehad zie het eerst even als een preview.

@ vgroenewold
De 350D was mijn eerste DSLR in maart 2005 de 30D heeft deze nooit vervangen maar kwam erbij (juni 2006) de 350D werd daardoor wel mij secundaire body en de 30D de primaire. Daar ik groothoek erg miste voor mijn 17-35L en 24-105L lenzen heb ik er een 5D bij gekocht. En had ik 3 DSLR's waardoor ik niet veel meer hoefde te wisselen. Echter de 350D en 30D voldeden niet geheel meer aan mijn wensen. Ik heb deze twee opgeruimd en voor dat bedrag heb ik de 50D kunnen bekostigen. Dus geen extra uitgave kon ik met een dichte knip overstappen. De 5D is beschadigd geraakt tijdens onze reis door Zuid-Afrika waardoor ik tot F5.6 er nog mee kan schieten van de verzekering krijg ik het aankoop bedrag terug (totaal los verklaard) dus ook de 5D Mark II komt er met een dichte knip. Ik ga zonder kosten van 3 oudere types DSLR naar 2 gloednieuwe en een op 1been hinkende 5D die bij de komst van de nieuwe 5D Mark 2 in de vitrinekast gaat of als de verzekering erom vraagt naar hun gaat. Met de komst van de 5D gebruikte ik de 350D aanmerkelijk minder en werd een beetje overbodig alleen op vakantie in Afrika werd hij veelvuldig gebruikt. Dus ja waarom niet. En wat voor glas had je in gedachte daar ik al 4 TOP L glas lenzen van 17 t/m 400mm bezit met 3 lenzen die een constant bereik hebben 2x F2.8 en 1x F4 lenzen van de 4 waarvan er 3 IS hebben en allen USM. Een prime van 600mm is mooi maar duur en lood zwaar (5 KG+) Als je een EOS systeem kent zijn de andere niet zo spannend om er mee om te gaan.

@miniBSD de nieuwe gadgets heb ik nog niet uitgeprobeerd en waren ook geen toegevoegde waarde voor mij ik zal hier in een later stadium eens naar kijken. Ik fotografeer namelijk uitsluitend in P, Av, Tv en M en schiet in RAW.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 30 september 2008 15:37]

Ah, voila, dat maakt het geheel duidelijk, je gebruikt ze dus samen en op een meer professionele wijze. Bedankt.
Ik begreep dat de 50D qua autofocus wel veel sneller is, ook in donkere situaties dan bijv de 550D. Ik neig nl meer naar de 50D vanwege zijn stevigere body en snellere autofocus en de weersbestendigheid.
weersbestendigheid stelt bij de 50D niet heel veel voor dan moet je de 7D hebben. Ok wat betreft AF ben je met de 7D veel beter af. De body is stevigere dan de 550D hoewel dat bij de 550D ook beoorlijk verbeterd is.

AF 50D:

• 9-point TTL CMOS sensor
• All points cross-type for lenses of F5.6 or faster
• Center point additionally sensitive with lenses of F2.8 or faster
• AF working range: -0.5 - 18 EV (at 23C, ISO 100)

AF 550D:

• 9-point TTL CMOS sensor
• F5.6 cross-type at center, extra sensitivity at F2.8
• AF working range: -0.5 to 18 EV (at 23C, ISO 100)

Deze zijn techniesch indentiek. Ik heb er met een korte test geen verschil in ontdekt. Het verschil zit hem waarschijnlijk in het gebruikte objectief. De scherpte van de 50D is alleen goed met L objectiven met goedkope modellen is hij erg soft. Als je geen lensen hebt met USM of HSM maakt het zo i zo niet uit veel uit hoe snel je AF is.
Ik zou met name even een spellings en grammatica checker erover heen halen...
Hier ben ik het helaas mee eens. Bv. deze zin:

"Met de 5D Mark 2 gaat het zelfs nog een stapje verder namelijk ook nog eens 12800 en 25600 ISO hoewel de laatste als ik zo naar te plaatjes kijk wel erg onbruikbaar zijn door de hoge ruis maar veel beter dan veel compacts presteren in lage ISO waardes (beter bruikbaarder zelf op de hoogste stand dan ISO400 bij mijn compact een Panasonic TZ5)".

Maak liever korte zinnen, dat is makkelijker leesbaar.

Verder goede review.

[Reactie gewijzigd door adsa op 30 april 2010 23:37]

Er mag wat beter op de zinnen gelet worden inderdaad, meer samenhang en uitbreiding van de review zou ook niet slecht zijn voor zo'n complex apparaat. Ook zie ik dat je wel erg snel van body wisselt, waarom? Als mijn 350D het nog had gedaan had ik eerder geld gestoken in een mooie lens, daar schiet je het meeste mee op. Nu moet je iedere keer weer tijd steken in het "masteren" van de nieuwe body, ik zou als ik jou was eerst lekker lang en veel energie steken in foto's schieten. ;)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 30 september 2008 14:25]

volgens mij zit hij niet zo verlegen met objectieven. Ook is hij al in bezit van een 5D gezien zijn andere reviews...
Ah ja, genoeg objectieven inderdaad. Maar dan nog, waarom zo vaak wisselen van body, dan zou ik een jaartje of 2 langer wachten om echt mooie vooruitgang in handen te hebben. Of even sparen en meteen een 1D-Mark kopen, ben je ook meteen klaar. :) Ik snap nooit helemaal waarom mensen een 20D hebben, dan een 30D en dan weer een 40D... het is nu ook weer niet dag en nacht verschil in alle gevallen. Tenzij je gewoon geld over hebt...

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 30 september 2008 14:55]

Zie reactie hieronder die ik al gestart was voor dat je deze latere reactie plaatste. En de 1D serie is mooi maar erg groot en log en zwaar over prijst. Als ik een 1Ds Mark III voor een leuke prijs op de kop zou kunnen tikken ja maar anders nee doe mij maar een minder opzichtige 5D Mark II. Twee body's is erg handig een full frame voor groothoek tot 200mm tele een crop voor alles hoger dan 100mm. Een compacte full frame met L 24-105 F4 IS USM is ideaal voor walk around. Een xxD is prachtig voor telewerk door de extra verlenging van 1,6 heb je minder snel een converter nodig. Voor trouw reportages gebruikte ik nu de 5D met primair de L 24-105 F4 IS USM en de 30D met de L 70-200 F2.8 IS USM.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 30 september 2008 16:37]

Je hebt in ieder geval een leuk setje: 50D voor het snelle werk en 2e body en de 5D mkII in het vooruitzicht voor portret, huwelijk e.d.
Je schrijft dat de 50D de Nikon D90 te baas kan, maar niet de D300. Waar baseer je je dan op?

Ik heb na lang twijfelen juist een D90 gekocht ipv een D300 omdat de eerste veel minder ruis vertoont. De sealing voor de D300 heb ik niet echt nodig en de AF voldoet ruimschoots voor mij op de D90.
Alles mee gewogen is de 50D beter dan de D90 en de D300 overtreft de 50D. Op de tijd van het schrijven was deze fractioneel duurder dan de 50D en de 50D pittig duurder dan de D90. Nu is inmiddels het verschil omgedraaid. De 50D is 100 euro duurder dan de 90D en de D300 is 300 duurder dan de 50D. Ik hou dan ook rekening met prestaties Af snelheid en gebruikte materialen voor de bouw.

De D90 zit tussen de 500D en 50D in.

Voor die prijs en puur op detailering in het plaatje is de D90 vooral bij hoge iso een zeer goede camera.

Als ik kijk naar de bouw van de body dan is de D90 de minste van het stel. Ik heb mijn oude 5D wel eens laten vallen en daar kon hij prima tegen. Doe je dit met een D90 dan is de kans groot dat er wat plasic barst. Ik heb wel eens een kunstof SLR zien sneuvelen door een ongelukkige val. En dat geld ook voor vocht.

Maar dat wil niet zeggen dat de D300 de beste keuze is voor jou. Ik stel hogere eisen aan mijn apparatuur dan mijn moeder doet en ook zij maakt mooie foto's. Maar soms doe ik dingen voor een plaatje die haald zij niet in haar hoofd. En als ze op reis naar Afrika zou gaan dan leent ze er wel een.
de d90 en d300 hebben dezelfde sensor dus dat veel minder ruis valt wel mee.
Aardig volledige review, maar gast...

WTF is wrong with your writing! Er is geen touw aan vast te knopen, je pent gewoon neer wat er in je opkomt zonder naar de volgorde te kijken IMO...
@skullsplitter

Ik heb het een en ander bekeken en opnieuw ingedeeld. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Helaas is taal niet mijn aller sterkste kant ivm dyslectie maar ik probeer mijn best te doen. Daarom houd ik het meestal liever bij exacte dingen waar uitzonderingen niet regel zijn :*) . Maar inderdaad ik werk meestal vanuit een brain dump die ik later zo goed als mogelijk aanpas het heeft dan achteraf vaak nog wat fijn slijperij nodig (Ik kan zo bij MS aan de gang als programmeur na wat SP’s begint het ergens op te lijken }> ).
Ik vind het een oppervlakkige review.

Jammer genoeg mis ik hoe een aantal nieuwe features. Zoals gezichtsherkenning in liveview, het opslaan van de instelling per lens (vignetering), Creative Auto knop (instelling via lcd camera), HDMI beeld en dergelijke.
Als je de tekst vanaf het begin had gelezen, dan had je kunnen weten dat het hier om een fotograaf gaat die voor de beste resultaten gaat, niet een filmer of een gadget freak. En hij wil volledige controle over zijn foto's, en kiest daarom voor RAW en het niet gebruiken van allerlei automatische onderwerpprogramma's.

Dus verwacht niks over filmen, HDMI, Live View, gezichtsherkenning, Creative Auto, ..., in deze review.

Dus beoordeel nu de review nogmaals!