AMD Opteron 165 Boxed Review

michaelvt 5 oktober 2008, laatste update op 5 oktober 2008, 368 views

AMD Opteron 165 Boxed

Pluspunten

• 1 MB L2 Per core
  • Goede overclockbaarheid

Minpunten

• Warmteproductie

AMD Opteron 165,

Ik weet het, hij is al een tijdje oud, maar misschien toch handig voor mensen die nog een upgrade willen doen voor hun socket 939 systeem.

De processor heb ik nu ongeveer een jaar in mijn bezit, tot zover nog nooit problemen mee gehad.
In wat voor pc wordt de processor gebruikt? Eigenlijk is het een manusje van alles. Gamen, downloaden, videobewerken.

Wat technische info: de processor is geproduceerd op een 90nm procedé en is in principe gewoon gelijk aan een Toledo core. Dat is dus dezelfde als ook in de, toen nog supersnelle, FX-60. De processor heeft ook 2x1MB L2 cache aan boord, wat ook weer zorgt voor wat extra performance.

Accessoires
Er zat een mooie Opteron casebadge in de verpakking. En een erg goede heatpipe cooler. Deze is inmiddels vervangen door een Tuniq Tower

Systeem
Het systeem waar deze processor in huisvest is het volgende:
DFI NF4 Lanparty SLI-D
Corsair 2x1 GB DDR 400 2-2-5
Asus ATi Radeon X1800XT
Dit alles in een CM 690 behuizing

Prestaties
De prestaties op stock clock zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Dit omdat de processor standaard op 1.8 Ghz draait. Nu heb ik de processor overclockt naar 2.6 Ghz. Even een paar benchmarks:

Opteron 165 @ 2.6 Ghz
Super PI
1M 0.33 min
8M 6.09 min

Crystal Mark

In de overclockte staat zoals hij nu is, kan de de processor dus vergeleken worden met de FX-60.

Overclockbaarheid
Zoals ik net al zei is de processor voor 24/7 gebruik overclockt naar 2.6 Ghz. De processor kan nog harder, ik heb er namelijk ook al 3.0 Ghz mee gehaald. Alleen het probleem is dan dus het volgende punt.

Warmteproductie
Als de chip overlclockt is naar meer dan 2.6 Ghz worden de temperaturen erg hoog. Rond de 60-65 graden. En dat met een Tuniq Tower, toch niet de minste koeler. Vandaar ook het wat mindere punt voor de warmteproductie. Het is trouwens een vaker voorkomend probleem. Op het moment worden beide cores stressed ongeveer 55 graden.

Toen ik processor kocht, was deze nog ¤110,- . Wat mij betreft was het nog een mooie prijs voor een laatste upgrade van mijn 939 systeem.

Tot over een tijdje, met nog meer reviews!

Heb jij ook een AMD Opteron 165 Boxed?