Logitech Harmony Smart Control Review

lemval 18 oktober 2013, 1.947 views

Logitech Harmony Smart Control

Pluspunten

• Fijne afstandbediening
  • Zowel met AB als smartphone app bedienbaar
  • Goede synchronisatie tussen AB en app
  • Aansturing (beperkte) Bluetooth devices
  • Veel instelbaar op een makkelijke manier
  • Bereik IR signalen hub
  • Veel apparaten vanuit de database toe te voegen
  • Support

Minpunten

• Smartphone applicatie (Android)
  • Wifi communicatie van de hub
  • Uitschakelgedrag
  • Aanleren nieuwe commando's
  • Toetsconfiguratie
  • Commando's kunnen verwijderen

Configuratie Score: 3
Intro
De Logitech Smart Control is een combinatie van een los kastje (de hub) en een simpele afstandsbediening. De hub zorgt voor het aansturen van alle apparaten via infrarood (IR), terwijl met de afstandbediening (AB) en/of de smartphone app de hub kan worden gesignaleerd om de juiste opdrachten te verzenden.

Achtergrond
Mijn huidige Harmony 525 gaat inmiddels al heel wat jaren mee. Hij begint op te raken, dus daarom was ik op zoek naar een nieuwe. Bovendien heb ik een Playstation3 staan die ik ook graag wilde aansturen en het idee dat je ook via de telefoon alles zou kunnen sturen, trok me wel aan. Twijfels waren er wel om naar deze nieuwe Smart Control te gaan. De software van Harmony is in mijn ogen niet echt vriendelijk in het gebruik.

Eerste indruk
Wat direct opvalt is de mooie vorm van de hub. Aansluitingen netjes op de achterkant en een niet al te opvallend indicatielicht onderaan aan de voorkant. De AB voelt prettig in de hand (ook voor grote handen) en het indrukken van toetsen geeft een veel meer solide indruk dan dat van de 525. De voeding is een microUSB lader met twee varianten van de stekker die eraan geklikt dient te worden(euro, UK). De hub zelf en delen van de AB zijn glanzend zwart. Voor de AB is geen transparant materiaal nodig, maar het ziet er wel mooi uit.

Instellen
Ik ben positief verrast door de eenvoudigheid van het toevoegen van apparaten. Niet meer uit een lange lijst selecteren, maar gewoon zoals het tegenwoordig gaat met 'instant search', het verkorten van de lijst terwijl je typt. Jammer is dat deze goedkopere vorm slechts acht apparaten aankan, want met de lichtsturing, KlikAanKlikUit (KAKU) en aansturing van een RaspberryPi was mijn lijst gevuld. Verder was er natuurlijk nog een TV, versterker, kabelbox, DVD speler en PS3. Merk overigens op dat de KAKU niet direct aan te sturen is, hiervoor gebruik ik een Arduino Nodo.
Tweede stap is het toevoegen van activiteiten. Daar kunnen er gelukkig genoeg van aangemaakt worden. Voor de smartphone wordt er een standaard icoon toegevoegd, zodat dit makkelijk herkenbaar is. Vanaf de AB zijn zes activiteiten aan te roepen door middel van de drie knoppen bovenaan. De app toont alle activiteiten op een enkel scherm (hoe deze omgaat met meer dan 8/10 activiteiten, weet ik echter niet). Tijd voor een proefronde...

Gebruik
Wat blijkt? De AB ondersteunt het drukken op de knop met een korte en een lange duur. Hierdoor kun je twee keer zoveel commando's sturen als verwacht. Geniaal! Hierdoor is de knop met de muzieknoot bij kort indrukken te gebruiken voor de activiteit 'Radio luisteren' en door lang in te drukken voor de activiteit 'CD luisteren'. Dat is ook voor alle andere knoppen te doen (zie configuratie). De hub is geplaatst in een open kastje, zonder extra IR extender. Dit is bij mij voldoende om alle apparatuur goed aan te sturen. Het toevoegen van de extender wilde in eerste instantie niet helemaal lukken, maar het leek erop dat deze niet 'hot-pluggable' is. Een reset voldeed.
Synchronisatie tussen de app en de AB gaat goed, zolang de hub maar een connectie blijft houden met de Wifi. Wat ik niet begrijp is dat de hub op slot gaat zodra de wifi-ontvangst wegvalt. Wordt het lampje rood, doe je er goed aan om het signaal te versterken. De gegeven commandos's worden later alsnog gestuurd. Wat mij betreft had de hub deze mogen inslikken, want het gedrag is daardoor onverwacht. Een activiteit gestart door de AB wordt netjes weergegeven op de app en een activiteit gestart op de app laat de AB vrijwel direct reageren op de toetsen voor die activiteit. Netjes.
Bij het wegvallen van de netwerkverbinding raakt de synchronisatie in de war. Mijn advies is dus om te zorgen dat er een stabiele wifi is.

De app zelf is goed, maar voor verbetering vatbaar. Te verwachten, maar de activiteit 'Home automation' is niet te benaderen tijdens het TV kijken, want dan wordt de TV uitgeschakeld. Het schakelen is niet instelbaar. Gebruik je een apparaat bij een activiteit, dan wordt deze bij het starten ingeschakeld en bij het stoppen uitgeschakeld. Jammer, want mijn RaspberryPi wil ik nooit uitschakelen (daarop heb ik de powerknop moeten uitschakelen). Om toch aan home automation te doen, moet je direct de apparaten bedienen. Dus eerst via KIKA een en ander aanschakelen en dan via de RGB controller de kleuren instellen. Waarom dit via het (slecht reagerende) menu moet, is me een raadsel. Een 'swipe'-bare pagina met dezelfde layout als de activiteiten zou veel logischer zijn.
Eenmaal op de pagina aangekomen van een apparaat, staan alle mogelijke activiteiten op een onlogische volgorde op het scherm. Onduidelijk is waarom dit niet zoals de schermen van de activiteiten kan. Bij de activiteiten is er een standaard navigatiescherm, nummeriek en media scherm. Bovendien kun je zelf toetsen toevoegen en de volgorde aanpassen op vervolgschermen, alhoewel dat toch wat makkelijker zou moeten kunnen. Daarnaast is er onderaan een buttonbar die zelf in te vullen is met allerlei vaak gebruikte makkelijke commando's.
De app heeft per activiteit overigens ook een gesture pagina die zelf te configureren is. Wellicht handig, maar je moet het wel kunnen onthouden. Hier heb ik dus niet mee gespeeld. Voor de activiteit 'TV kijken' kun je ook een lijst van favoriete kanalen maken, zodat je geen nummers hoeft te onthouden, maar direct op het logo kan klikken. Nu nog een ge´ntegreerde TV-gids ;)
Wat ook verbetering nodig heeft is het zoeken naar de verbinding met de hub. Op de telefoon duurt het even voordat de wifi verbinding uit slaapstand is opgebouwd. Maar al te vaak zie ik het 'Geen verbinding meer?' scherm. Kan dat niet gewoon een notificatie in de hoek zijn?

Configuratie
Omdat het configureren meestal een eenmalige actie betreft, vind ik dit niet het belangrijkste onderdeel. Toch is het toewijzen van de knoppen op de AB wat lastig. Je kiest de knop op een model (waar je direct op ziet welke toetsen al zijn toegewezen) en daarna kies je het apparaat waarvan je het commando wilt toewijzen. Hierop klik je, waarbij je een popup krijgt op te kiezen voor 'beide', 'lang' of 'kort'. Hierbij wordt uitgegrijst wat niet gekozen kan worden. Dit gaat echter niet altijd goed (op te lossen door even een ander apparaat of toets te kiezen). Helaas kun je nooit een toets alleen voor lang indrukken configureren.
Opvallend was dat hoewel de juiste commando's aan de toetsen waren toegewezen (en de synchronisatie is gelukt), maar toch bepaalde commando's niet verstuurd werden. Dit ging onder andere fout bij de kleurtoetsen. Opnieuw toewijzen hielp soms.
Bij het configureren van de lichtsturing had ik de fout gemaakt om een apparaat te kiezen uit de groep van de lichtsturing. Hierbij kreeg ik allerlei extra commando's die niet zijn te verwijderen.

Aanleren
Het aanleren van commando's was voor mij een regelrechte ramp. De enige manier waarop dit lukte was door vrij precies te richten op de hub. Mocht het aanleren van een toets mislukken, dan moet je weer een aantal stappen door om de actie opnieuw aan te leren. Dit is onnodig omslachtig en was bij de software voor de 525 makkelijker. Op de foto kun je zien hoe ik uiteindelijk de extra KAKU commando's vanuit mijn Nodo moest aanleren, zonder problemen te hebben dat het signaal niet werd opgevangen. Als een commando eenmaal is aangeleerd, kan het niet meer worden verwijderd en kan de naam niet meer worden aangepast. Deze komt dus ook in het overzicht van alle commando's van het apparaat op de app.

Ondersteuning
Omdat het aanleren in eerste instantie absoluut niet wilde, heb ik support ingeschakeld. Die boden aan om de commando's van mijn oude 525 account over te zetten naar mijn nieuwe account. Ik had besloten om het account niet te migreren, omdat ik had vernomen dat het oude account dan mogelijk zou verdwijnen en ik de oude 525 nog voor ergens anders wilde blijven inzetten. Hierop was de reactie snel, vriendelijk en goed.
Een ander probleem wat ik had was dat bij het uitschakelen. Dit treedt met name op als de app en de AB niet meer in sync zijn, maar ook als je meer keer op de OFF knop drukt. Wat er dan gebeurt is dat de AB het niet meer weet en besluit om schijnbaar willekeurig uit signalen te sturen. Het probleem hierbij is echter dat sommige apparaten geen aparte aan en uit signalen hebben, wat tot gevolg heeft dat er apparaten weer worden ingeschakeld. Het incident hiervoor ('de PS3 schakelt af en toe aan als de activiteit 'TV kijken' wordt gestopt') bleef echter veel langer dan de gestelde 48 uur openstaan.
Een derde incident is dat bij mij de AB slecht reageerde. Na onderzoek aan mijn kant bleek dat de batterij binnen drie a vier normale gebruiksdagen leeg te zijn. Ook dit bleef te lang openstaan. Hierop besloot ik de helpdesk maar te bellen en daar werd ik goed geholpen. Het incident over de OFF knop werd niet echt als probleem gezien. Jammer. Maar dat de batterijen zo snel leeg waren (ik heb er drie versleten), dat hoorde zeker niet. Daarvoor wilde hij met plezier een RMA procedure opstarten. Omdat er nog wel wat onderzoek moest plaatsvinden, zouden er wel een paar dagen overheen gaan. Geen probleem, maar aangezien ik nog retourrecht had, heb ik dit voorgelegd. Uiteindelijk heb ik besloten deze set te retourneren. Logitech bood mij hiervoor een kortingsbon in hun shop, zodat ik dezelfde of een andere AB kon aanschaffen. Goede service dus!

Veel goede alternatieven zijn er niet voor de Harmony lijn. Het is jammer van de smartphone applicatie, maar aangezien dit systeem redelijk nieuw is, verwacht ik daar wel updates voor. Had de AB echter goed gefunctioneerd, dan was deze zeker gebleven; het instellen hoeft immers maar een enkele keer. Het niet hoeven richten heeft toch zeker zijn voordelen. Nadat ik de Wifi router dichtbij had gezet, was het uitvalprobleem ook verholpen. Nu ik deze heb kunnen gebruiken en heb geretourneerd, ga ik echter toch voor de Touch. Dan hoef ik me niet te ergeren over de app en kan de Wifi router gewoon weer naar zijn oude plek toe :)

Bij de beoordeling is rekening gehouden dat de batterijen een normale periode (6-12 maanden) mee gaan.

Heb jij ook een Logitech Harmony Smart Control?