Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart) Review

ictinteresse 17 oktober 2013, 4.818 views

Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart)

Pluspunten

• Accuduur
  • Prachtig scherm
  • Camera voor een 1,3MP toch bijzonder goed
  • Tijd & weer opties
  • Microfoon (in de auto bellen met de gear om de pols getest en is echt goed te verstaan)
  • Geheugen 4GB
  • Snelheid
  • Het geheel

Minpunten

• Aparte dock + aparte oplader vereist om op te laden.

Sinds korte tijd ben ik de trotse bezitter van een Samsung Galaxy Gear Zwart in combinatie met de Samsung Galaxy Note 3.

Inhoud doos van de Samsung Galaxy Gear:
- Samsung Galaxy Gear
- Oplader
- Dock (om de Gear op te laden)
Het uitpakken blijft ook altijd leuk, zo ook deze keer.

Ik haalde de Gear uit de doos en drukte hem gelijk aan, wat een mooi scherm was mijn eerste indruk! Hij voelt ook goed en stevig aan en ziet er ook echt mooi uit (Persoonlijke mening).

Zelfs mijn vriendin die in eerste instantie dacht dat het puur alleen om te hebben was zei: Hij is wel echt mooi!

De Gear is inmiddels volledig opgestart en ik "blader" even door het menu heen. Hoe koppel ik de Gear met mijn telefoon? Er zit namelijk (bij mij) geen gebruikershandleiding bij de Gear. Dan maar even uit op onderzoek.
Ik installeer via mijn Note 3 vis Samsung apps de app: Gear Manager. Bij het openen van de app laat hij zien hoe je de Note 3 met de Gear moet koppelen. Dit is uiteindelijk goed & snel "gepiept".

Als eerste bladerde ik door mijn contactenlijst, dit lijkt net de contactenlijst op de Note 3 (uiterlijk, natuurlijk is het verder dezelfde lijst). Ziet er zeer professioneel en robuust uit.
Vervolgens mijn oproepenlijst eens bekijken, ook dit ziet er goed uit. De oproepenlijst is met icoontjes niet zo gedetailleerd als de oproepenlijst van je Note 3 (gemist, ontvangen of gekozen oproep) maar toch heel goed uitgewerkt op de Gear.

Instellingen Klok:

Klok - Er zijn vele verschillende mogelijkheden welke type klok je wilt, digitale klok + temperatuur, digitale klok+ snelkoppelingen, digitale klok + digitale klok (als je 2 klokken hebt ingesteld), digitale klok + agendapunten, digitale klok +stappenteller, alleen digitale klok, 3 verschillende analoge klokken.
Datum & Tijd - Spreekt eigenlijk voor zich, wil je de automatisch gesynchroniseerde tijd of handmatig een datum + tijd instellen?
Meld. per uur - Ik neem aan dat je elk uur hiermee een melding krijgt?

Instellingen Geluid:

Geluidsstand - WIl je de Gear op geluid hebben? Of op tril of stilstand?
Aanrakgel... - Geen idee maar staat gewoon aangevinkt.
Beltonen - Welke beltoon wil je op de Gear instellen?
Meldingen - Welke meldingstoon wil je horen bij een melding? (SMS bijvoorbeeld)
Trillen - Trilniveau kan je instellen op Sterk, normaal of zwak.
Voorkeursarm - Draag je de Gear in je linker of rechterarm?

Instellingen Volume:

Multimedia - Hier kan je de volumi instellen van je multimedia
Beltonen - Hier kan je de volume instellen van je beltoon
Meldingen - Hier kan je de volume instellen van je meldingen
Systeem - Hier kan je de volume instellen van je systeemgeluiden

Instellingen Display:

Helderheid - Hier kan je de helderheid van je Gear instellen
Time-out scherm - Na hoeveel seconden gaat je scherm automatisch in 'standby"
Achtergrond startscherm - Welke kleur achtergrond wil je in je startscherm? Aantal kleuren mogelijk zoals: Zwart, Oranje, Blauw etc. etc.
Tekstgrootte - Hoe groot wil je de tekst op je Gear hebben?
Batterijpercentage - Wil je de batterijpercentage op je startscherm kunnen zien?

Instellingen Batterij:
Hier zie je alleen de batterijpercentage.

Instellingen Bluetooth:
Bluetooth - Bluetooth aan of uit?
Zichtbaarheid - Wil je dat de Gear zichtbaar wordt gesteld voor andere bluetoothapparaten

Instellingen Privacy Vergr.:
Privacy vergrendeling - Geen of patroon vergrendeling
Help - Stukje informatie

Instellingen Taal.:
Deze is "donkergekleurd" en kan ik niet aanklikken (misschien omdat de Gear gekoppeld is met de Note 3.

Instellingen Gear resetten.:
Wil je de Gear resetten? Bij bijvoorbeeld verkoop handig.

Instellingen Info Gear.:
Info Gear - Hier vind je het modelnummer, softwareversie, serienummer & open bron-licentie
USB-opsp. - Kan je aan of uitvinken, geen idee wat dit voor functie heeft.

Het instellingenmenu is dus best uitgebreid voor een horloge/Gear.

Accuduur.:

Over de accu ben ik ook zeer te spreken, een volle Gear kan ik 3 tot 4 dagen meedoen. Bluetooth uiteraard gewoon aan de hele dag en gemiddeld voer ik 3 gesprekken met de Gear per dag. Zeer positief dus.

Camera.:

Het is "maar" een 1,3MP camera maar maakt nog best redelijke foto's vind ikzelf. Hier 2 voorbeeldfoto's gemaakt
met de Gear.
Een "nadeel" als je en foto of filmpje maakt met de Gear moet je deze handmatig versturen naar je Note 3 of andere toestel, dit wordt dus helaas niet gesynchroniseerd.

Opladen.:

Het is jammer dat je echt de dock nodig hebt om de Gear op te laden. Nu moet je elke keer de Dock meenemen als je ergens langere tijd verblijft. Ook is de dock alleen niet voldoende om je Gear op te laden, deze heeft namelijk een "standaard" USB Micro aansluiting om op te laden. Bij de Note 3 wordt een USB 3 Micro USB geleverd waardoor je elke keer als je langere tijd ergens verblijft de volgende zaken meenemen om niet met een lege accu van je Note 3 te zitten en/of je Gear:
- Note 3
- Oplader Note 3
- Gear
- Dock
- Oplader Dock
Ik weet wel dat de oplader van de dock ook gewoon in de Note 3 kan maar die laadt toch een stuk langzamer op. Waarom niet gewoon de volle kracht gebruiken?
Foto's in volgorde hoe op te laden:

Gallerij.:

Een overzicht van je foto's en filmpjes. Niks bijzonders aan, maar er is ook zeker niets was een gemis is hierin.

S-voice.:

Nog niet gebruikt, eigenlijk ook niet op de Note 3, dus hierover kan ik geen oordeel vellen.

Mediacontroller.:

Hiermee kan je de muziekspeler op je toestel bedienen. Je kan muziek afspelen, pauzeren, volume dempen en volume verhogen.

Stappenteller.:

De teller heb ik wel al geprobeerd en werkt toch behoorlijk goed naar verwachting. Je kan deze ook instellen om met je toestel te synchroniseren. De Gear geeft aan hoeveel stappen je hebt gezet, hoeveel km je hebt afgelegd en hoeveel calorieën je hebt verbrand.

Planning van vandaag.:

Hier kan je de agendapunten van vandaag bekijken.

Spraakmemo.:

Niet gebruikt tot op heden

Stopwatch.:

Leuk om te hebben. 1 keer gebruikt werkt gewoon goed.

Zoek mijn apparaat.:

Voor als je je toestel kwijt ben, druk je hierop dan speelt hij geluid op je toestel af tot je hem hebt gevonden of stopt.

Timer.:

Werkt gewoon goed & doet wat je van een timer mag verwachten.

Weer.:

Weerbericht voor de aankomende dagen (deze gegevens haalt hij gewoon uit je toestel), wel superhandig dat het ook op de Gear te raadplegen is.

Toetsen.:

Voor als je zelf een nummer wilt intoetsen en wilt bellen.

De applicatie voor op je toestel Gear Manager is naar mijn mening goed uitgewerkt. Duidelijk & overzichtelijk maar zeker ook functioneel.

Overige opmerkingen.:

De Gear zit goed om de pols en voelt stevig aan. Hij heeft een mooie & zakelijke uitstraling en ziet er zeker niet goedkoop uit.
Uiteraard een zeer hoog "gadget-gehalte".

Persoonlijk mag de Gear nog wel wat uitgewerkt worden, een jammerlijk gemis is dat hij geen meldingen/notoficaties kan tonen van Whatsapp.
Foto's en filmpjes zelf versturen naar je toestel vind ik ook teleurstellend. Het zou voor mij makkelijker zijn als deze automatisch gesynchroniseerd worden met je toestel. Dit is natuurlijk persoonlijk!

Ik heb het vaker getest (al heb ik een carkit) om in de auto te bellen met de Gear.Zowel de persoon aan de andere kant kan mij goed verstaan en de persoon aan de andere kant is goed in de auto te verstaan. Dit werkt gewoon goed dus.

Ook het 4GB interne geheugen is wat mij betreft prima voor foto's & video's, het is alleen jammer dat je zelf geen foto's of filmpjes kan opslaan op je Gear die je bijv. met je Note 3 maakt. (Voor als je een keer de Gear wilt uitlenen of iets).

De camera zit wel stiekem verwerkt, zie de foto.

Al met al ben ik zeer te spreken over de Gear. Op nu.nl stond een review van de Samsung Galaxy Gear en de Sony Smartwatch 2. Deze review op nu.nl is voor mij complete waanzin en wat mij betreft nodig ik graag de auteur hiervan uit om een aantal dagen met mij mee te kijken of mij Gear.
Bron: http://www.nu.nl/tech/359...of-sony-smartwatch-2.html

De Gear is dan ook echt een leuke en goede aanvullende gadget voor je toestel. De Gear kan ik dan ook 100% aanraden, gewoon doen!

Voor een review van de Galaxy Note 3:

Als ik de nieuwsberichten/geruchten lees met betrekking tot de Gear & samsung komen er nog best wat opties voor de Gear. Ik kan niet wachten.

Als er toch nog vragen zijn stel die dan aub via de DM aangezien ik niet dagelijks de commentaren bij deze review zal doorlezen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart)?

tja, colin he. Ik heb van hem nog nooit iets positiefs gelezen over een product zonder afgekloven appel er op. waarschijnlijk lezen we dat de iwatch de eerste werkende smartwatch is en da apple heeft gedaan wat andere fabrikanten niet konden.

Het enige nadeel van de huidige smartwatches vind ik dat het scherm na een tijdje uit gaat. dus eerst op een knop duwen voordat je de tijd ziet. Dat zorgt ervoor dat het als horloge niet erg pratisch is. Het zou met een amoled scherm technisch wel kunnen, zwarte achtergrond met witte tijd+weer zou ideaal zijn. misschien in de tweede gen. goede revieuw verder, als je dit leest weet je precies wat hij kan
Dank je wel voor je reactie.

Gelukkig ben ik niet de enige die inziet dat Colin maar misschien beter alleen Apple moet beoordelen als hij niet rechtvaardigt beoordeelt.

Met betrekking tot de tijd willen kijken en knopje indrukken. Dit hoeft niet perse op de Gear.

Hij heeft ook een bewegingssensor waardoor je de tijd vanzelf te zien krijgt als je de horloge naar je toe richt (om de tijd te lezen bijv.).
Knopjes indrukken om iets te zoen of zien is dus niet het geval bij de Gear.
over colin word wel meer geklaagd in de reacties op nujij, maar dat word steeds verwijderd(ipv er wat mee te doen, zoals een fatsoenlijk bedrijf hoort te doen)

Dat van die bewegingssensor is slim bedacht, de enigste smartwatch die ik tot nu toe vast heb gehad is de sony gen. 1 en daar vond zowel ik als de eigenaar dat een minpunt. Tijd is wel de primiare functie van een horloge, las dat niet goed werkt is het vergelijkbaar met een smartphone waar je niet mee kunt bellen. vrij waardeloos dus.
Ik zal proberen om contact te zoeken met Colin en hem dan een afschrift/link te sturen van mijn review.
Vragen welke Gear hij heeft getest en hoe hij bij zijn conclusies is gekomen.

Natuurlijk blijft veel persoonlijke smaak, maar het is bijv. geen persoonlijke smaak dat de Gear maar 1 dag redt op een volle accu.

De bewegingssensor (Of zoals Samsung het noemt: Accelerometer / Gyro-sensor) werkt ook goed, geen klachten over.
Vergeten om in de review te omschrijven.
ik ben wel benieuwd naar zijn reactie, las je al iets serieus terug krijgt. Gezien het feit dat ze totaal niet luisteren naar de feedback in het fora, maar gewoon alles wat niet positief is verwijderen, denk ik dat je weinig kans maakt. Maar het is het proberen altijd waard.
Ik heb zojuist een mail gestuurd naar de redactie t.a.v. Colin van Hoek (deze sturen de mail door naar hem).

Uiteraard heb ik hem niet aangevallen in het mailtje maar 1 simpele vraag gesteld & aangegeven dat ik er meerdere heb, ik ben benieuwd naar zijn redenering.
Mocht ik reactie krijgen, dan zal ik dat kenbaar maken.

Los van dit alles bevalt de Gear mij uitermate goed & ga ik hem steeds meer gebruiken i.p.v. minder.
ik ben uiterst benieuwd...
Zeker niks van weer gehoord?
Inderdaad totaal geen reactie tot nog toe..
Offtopic:
Ik vroeg me af als je het gelukt om contact te legen met Colin (ik denk dat die niet eens ga reageren, uit zijn reviews kan je duidelijk zien dat die Appel liefhebber is).

Ontopic:
Heel overzichtelijke review :) Goed gedaan
Je hebt inderdaad gelijk. Heb geen enkele reactie mogen ontvangen. Terwijl ik hem een hele neutrale mail heb gestuurd.
In alle geval ik reageer wel ;) .... bedankt voor update info :D
ik heb nu sinds 2 dagen de gear en note 3 jongens jongens ik ben 50 en voel me net weer een kind wat een super horloge de gear in één woord mooi mooi en nog is mooi ooo dat waren er drie .
in de review staat dat de foto's en filmpjes niet automatisch naar de gear gaan nou bij mij wel denk dat dit komt door de ubdate

maar 1 ding ben ik nog niet over uit de camera zit mooi verborgen je bent bijna james bond maar als ik een foto maak hoor je het afdruk geluid mijn vraag hoe zet je dit uit
Ik heb de gear ook 2 dagen en onderschrijf je review. Topproduct van Samsung en daardoor totaal niet Colinwaardig. Als ik een aantal reviews van hem lees bekruipt mij steeds meer het gevoel dat Android toch enigszins te ingewikkeld of uitdagend/veelzijdige voor hem/nu.nl is.
Mooie review, ik heb vandaag ook een Gear aangekocht en de eerste indruk is goed. Ik hoop alleen dat er snel een app komt voor de WhatsApp meldingen weer te geven op de Gear, dan ben ik helemaal tevreden :)
Deze app is trouwens al enige tijd uit, genaamd ATN Manager.
Kan je onder andere downloaden op het XDA forum.

Hiermee kan je overigens niet alleen whatsapp meldingen aanzetten, mogelijkheden zijn ongekend.
Of ze ook allemaal werken weet ik niet, whatsapp werkt in ieder geval bij mij.
Ik had het gezien, volg de topic al op de voet. Wacht alleen nog even tot de kinderziektes eruit zijn gehaald, maar het is zeker een stap in de goeie richting en verdient alle lof voor de maker van ATN Manager ;)
Dat is het zeker. Ik ben er in ieder geval al blij mee.
Eigenlijk nu nog hopen dat er binnen korte tijd meer nuttige apps worden uitgebracht.
Moet je nou voor de gear pecee een note of een s drie hebben?
Heb een s advance zal leuk zijn dat de gear hiermee ook werkt
Ik vind het helemaal niet erg als iemand mij om informatie vraagt, wel vind ik het jammer dat er zelf geen initiatief wordt getoond.

Het staat namelijk gewoon op de samsung website.
Een simpele google als: Galaxy Gear compatibiliteit levert genoeg hits op.

Toch je antwoord: http://skp.samsungcsporta...jsp?cdsite=nl&seq=1018308
Na plaatsen van reactie vond ik het ook maar toch bedankt!
Goede review! Ben alleen nieuwsgierig hoe het batterij gebruik is van je toestel aangezien Bluetooth aan moet staan voor de koppeling.
Juist. Dat gaat bij mij _ongelooflijk_ hard! 8 uur de gear + Galaxy S3 en mn telefoon is van 100% naar 20% gezakt. Zeer groot nadeel.
De Samsung Galaxy S3 staat ook niet bekend om de goede accuduur, de Galaxy Note 3 doet het vele malen beter.
De Gear na 8 uur ook op 20%? Dan moet je terug naar Samsung en heb je gewoon een "maandagochtend" model, ik kan de Gear aanlaten, op maximale brightness, automatisch wakker worden bij beweging aan, bellen & dan heb ik nog accu over na 2 dagen. Ik doe er echt 2,5 tot 3 dagen mee.
Zeer nette review!
echter even off-topic:
Wat me even opviel wat een boel accupergentates heb je op je Note3. hoeveel zijn het er? 3x + 1x icoon?
Destijds 2 volgens mij. Nu weer 3, vind het fijner om een accu logo te hebben en daarnaast de percentage & bovenaan in een soort lichtbalk van links naar rechts een indicatie van de accu-niveau.
ik heb mijn gear vandaag gekocht maar hij wil niet opladen en krijg hem daarom ook niet aan. hoe kan dat??
Ik heb geen glazen bol. Ga terug naar de winkel en/of lees de handleiding!!