Specificaties Tower, 10 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 750D Review

Cidious 17 oktober 2013, laatste update op 17 oktober 2013, 2.698 views

Corsair Obsidian 750D

Pluspunten

• Ruimte
  • 100% Tool-less
  • Kabelmanagement
  • SSD plaatsing zonder HDD slots in te nemen
  • Magnetische fanfilter bovenop kast

Minpunten

• Simpele thumbscrews voor zijpanelen ipv mooi systeem als op de 650D en 550D
  • Geen HDD bracket
  • Geen dempingsmatten
  • Optische drive niet mooi te plaatsen
  • Plastic rand op front doet af aan strakke design
  • Standaard megeleverde fans niet erg stil

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Corsair Obsidian 750D nadat ik wat ruimte gebrek kreeg in mijn Silverstone FT01. De 750D moet de 650D opvolgen en zou dit volgens de reviews dan ook prima doen. Ik ben niet van deze zelfde mening omdat aardig wat features zijn geschrapt om de prijs te drukken. Ook de bouwkwaliteit kan echt niet tippen aan die van bijvoorbeeld mijn Silverstone FT01 (nou is dat geen eerlijke vergelijking aangezien die kast zo'n 50 euro meer kostte)

Bouwkwaliteit:
De bouwkwaliteit is ondanks de vergelijking met mijn Silverstone FT01 kast zeker nog meer dan "prima" te noemen. Geen scherpe randen, degelijke montage, degelijke materiaal keuze en alles werkt gewoon zoals je zou verwachten. De kast voelt net niet zo solide aan als de FT01 maar deze is dan ook uit zeer dik aluminium opgetrokken en dit voel je. Nogmaals de FT01 zat ook echt in een andere prijsklasse, dus die vergelijking is gewoon niet helemaal eerlijk.

Inbouwmogelijkheden:
Perfect! De keuze om naar een nieuwe kast te gaan kwam doordat de Silverstone geen ruime bood voor 6 hardeschijven EN een moderne lange video kaart. De HD5870 past met een speling van 3mm er net tussen. En ik kon niet meer dan 5 hardeschijven installeren omdat ik anders mijn airflow naar de videokaart volledig blokkeerde. Bij de 750D is dit dus helemaal geen probleem! Ruimte in overvloed en omdat er gekozen is om de SSD's aan de achterzijde van de kast te plaatsen (maarliefst 4 stuks!) heb je alle ruimte voor je 3,5" schijven en hoef je geen slots in te leveren voor je SSD's. Aangezien ik een massa opslag freak ben komt mij dit zeer goed uit.
Ook is het geen probleem om 3-4 videokaarten te installeren.

Deze kast is vanuit corsair gericht op waterkoeling en ook de opties om radiatoren met fans in te bouwen zijn in overvloed aanwezig. Hier maak ik zelf geen gebruik van omdat ik dit een dure oplossing vind met weinig voordelen tenopzichte van goede luchtkoeling.

Installatiegemak:
Het installeren van je componenten is werkelijk een eitje. Hardeschijven klik je tool-less in hun slides en schuif je zo in de cages en dit geldt ook voor je SSD's. Kabelmanagement is ook echt een plus voor de kast. Je hebt genoeg ruimte aan de achterkant om de kabels netjes te ordenen en er zijn genoeg rubberen sleuven aanwezig om je kabels zo snel mogelijk uit het zicht te werken. Echt een dikke plus. Wel vind ik het jammer dat corsair heeft gekozen voor 2 simpele thumbscrews om de zijpanelen mee te vergrendelen. Dit werkt niet lekker als je veel in en uit je kast moet zijn omdat je aan het bouwen bent en aan het testdraaien. Daar deze kast toch op de tweaker is gericht vind ik dit echt een misser. De 650D heeft dat wel op orde evenals de 550D en mijn FT01. Had een standaard feature moeten zijn naar mijn mening.

Koeling:
Omdat de kast lekker ruim is opgezet en er standaard al 2x 140mm fans voorin en 1x 140 mm achterin zijn gemonteerd is de airflow al zeer goed te noemen. Mijn videokaart wordt nu 6 graden koeler bij max belasting en mijn CPU 5 graden. Ook de idle temperaturen zijn ongeveer met dezelfde getallen verlaagd. Ik heb 2 extra 140mm fans van corsair besteld om te kijken of ik de situatie nog iets optimalere kan krijgen er zijn tenslotte nog genoeg mogelijkheden voor extra fans. De fanfilters zijn zeer handig geplaatst en makkelijke te demonteren om schoon te maken. De magnetische fanfilter bovenop de kast is ook echt een aangename toevoeging tenopzichte van de 650D.

Geluidsproductie:
Prima maar niet zo goed als mijn Silverstone FT01 met zijn 2x180mm en 1x 120mm fans welke ook nog te beheren met waren met fancontrollers. In de reviews op het internet kwam ook naarvoren dat de meegeleverde 140mm fans dan ook niet de stilste zijn en ik heb hier dus nieuwe en stillere voor besteld maar dit maakt de kast niet goedkoper! 3x 20 euro per fan gaat het dan om. Tel uit wat je kast dan kost. Ook vind ik het jammer dat er niet gekozen is voor dempingsmatten aan de binnenkant van de zijpanelen. Dit zijn toch behoorlijke grote oppervlakken en deze functioneren mooi als klankkast voor alles wat geluid maakt in de kast.

Design:
Ik vind het design strak maar de plastic rand aan de voorkant van de kast doet af aan de professionele uitstraling van de rest van de kast. Ook vind Ik het spijtig dat als je een optische drive installeert, deze niet tot de randen aansluit en hij dieper komt te liggen dan de rest van je front wat echt afdoet aan de strakheid van het design. Ik heb de optische drive dan ook verwijderd om het design te sparen, daar ik hem alleen nog gebruikte voor het branden van windows installatie dvd's. Dit kan ook van USB. De 650D heeft dit beter voor elkaar naar mijn mening. Toch oogt de rest van de kast zeer strak. Ik ben blij dat corsair heeft gekozen voor blanke metalen headphone en mic poorten. Groen en roze had afgedaan aan het design. Ook de witte power en hd led vind ik mooi gekozen. Rustig en strak. Vanaf een afstandje is het echt een hele stijlvolle bak.

Conclusie:
Een zeer degelijke kast voor wie graag wat extra ruimte heeft en veel hardware heeft in te bouwen. Bouwkwaliteit is prima te noemen voor zijn prijs maar niks bijzonders in de hedendaagse markt. Feature set is wat mager naar mijn idee voor een kast uit deze generatie. Vooral het ontbreken van een degelijke locksysteem voor de zijpanelen is mij een doorn in het oog. Daarnaast had de 650D een mooie HD bracket bovenin welke op de 750D ontbreekt. Dat is geen upgrade maar downgrade. Wel valt bij mij het systeem voor het plaatsen van SSD aan de achterkant zeer in smaak. Als de 650D dit SSD systeem had gehad was ik voor de 650D gegaan met zijn 2x200mm fans (welke aanzienlijke stiller zijn) en zijn HD bracket en net wat strakkere uiterlijk. Toch ben ik over het algemeen tevreden over de kast voor deze prijs (ik heb 140 euro betaald inclusief verzendkosten). Het is echt een degelijke kast met veel leuke opties. Toch is de concurrentie heftig aanwezig en op het SSD systeem na heeft de kast weinig unieke features die hem boven het maisveld doen uitsteken. Solide kast voor een solide prijs.

Ik mis bij het geven van sterren "featureset" deze zou voor mij 3 sterren scoren door de eerdere genoemde afwezige features waarvan ik vind dat ze standaard horen te zijn voor een kast in deze prijsklasse

UPDATE:
Om de kast meer naar mijn zin te maken heb ik dempingsmatten en een paar extra Corsair High Flow Quiet Edition fans geinstalleerd. De hardeschijven bromden nogal door de resonantie van de zijpanelen. Dit is nu dus opgelost en de standaard meegeleverde fans heb ik weerstandjes tussen gezet om ze stiller te maken.

De presteerd nu aardig naar tevredenheid. Hij is nog lang niet zo stil als de silverstone was maar dit neem ik voor lief. Hij koelt wel stukken beter.

Ik heb namelijk ook een nieuwe Gigabyte 770 GTX 2GB videokaart geinstalleerd en die wordt onder zware belasting max 68 graden dus dat zit wel goed.

http://s11.postimg.org/3p4b8rgj3/2013_12_16_16_48_04_Small.jpg http://s11.postimg.org/xr8w7ahyn/2013_12_16_16_48_14_Small.jpg http://s11.postimg.org/77gb55hf3/2013_12_16_16_48_30_Small.jpg http://s11.postimg.org/iz46fyc1b/2013_12_16_16_48_57_Small.jpg http://s11.postimg.org/x83sy0qjz/2013_12_16_16_49_11_Small.jpg http://s11.postimg.org/56prkbl9r/2013_12_16_16_49_23_Small.jpg http://s11.postimg.org/4jquusodr/2013_12_16_16_49_39_Small.jpg

Heb jij ook een Corsair Obsidian 750D?

Reviews door de redactie

Err als ik kijk dan heb ik toch wel een opmerking geeft toe bv dat de optische drive niet mooi te plaatsen is maar geeft wel het maximum voor inbouw en installatie ... als een optische drive NIET goed te plaatsen is vind ik niet dat je het maximum voor installatiegemak en inbouw kunt geven. Let wel dit is mijn persoonlijke opvatting
De optische drive is enorm makkelijk te installeren en dan zit hij ook degelijk ingebouwd. Niks op aan te merken. Alleen dat het geen elegante oplossing is betreffende het strakke design wat je ermee teniet doet heb ik meegenomen in die scores. Vandaar ook 1 ster minder voor vormgeving. Er staat ook niet mooi te plaatsen..

Zo dacht ik. Ik snap jouw beredenering wel.

[Reactie gewijzigd door Cidious op 17 oktober 2013 14:13]

Vraag: Heb jij die enkele motherboard stand-off gebruikt? Ik namelijk niet, en heb problemen met het inbouwen van mijn GTX690 videokaart. Deze lijkt niet goed in de eerste of tweede PCI-e slot te zitten (Maximus VI Extreme).
Als ik het me goed herrinner heb ik het moederbord zonder aanpassingen zo in de kast gelegd en vastgeschroefd. Zonder extra steuntjes etc. Ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb de 650D en ook het probleem dat de zijpanelen resoneren door hardeschijven. Hoe heb je dat nou opgelost behalve de kast zelf van isolatie te voorzien? Denk dat ik liever die plastic schijftrays zou willen aanpakken, maar hoe?
Die schijftrays zijn prima naar mijn idee. Vooral de zijpanelen resoneerden. Ik hoor mijn schijven helemaal niet meer nu. Je kan anders misschien de HDD Cage beplakken met loofbomen of isolatie materiaal. Dat spul dat ik gebruikt hebt volstaat perfect daarvoor maar dit wat bij mij echt niet nodig.
Mooie strakke kast, zit echter te twijfelen tussen deze en de Bitfenix Colossus, gaarne jouw advies over deze kasten, terwijl je er naar gekeken hebt, ik hou van het strakke van Corsair, maar je hebt nogal wat min punten aangegeven, misschien voor niet goed, maar voor de ander niet zo belangrijk.
Het is al weer een flinke tijd geleden dat je deze kast gehaald hebt, maar hoe zit dat nu eigenlijk met die afdekplaatjes voor de optische drives? Is het niet mogelijk, juist ook, omdat het toch ook een stuk dieper ligt, om de front panels los te halen en er met sterke dubbezijdige tape voor te zetten ofzo? Als je dan een verdikking op de juiste plek hebt en het plaatje alleen aan de lade vast hebt zitten, heb je meteen ook een verborgen knop voor het openen....
Maar niet voor sluiten... =P
Ik vind het design in ieder geval wel ook erg mooi van deze kast, al zie ik inderdaad ook dat het vanaf de zijkant net iets te veel plasticig lijkt. Erg jammer.

(waarom heb je het rooster van je sub verwijdert trouwens? Zie toevallig dat je de zelfde sub lijkt te hebben als ik, de Logitech Z5500. En hoe, want ik had ergens gelezen dat iemand zijn rooster niet los kon krijgen.)