Specificaties All-in-one met C2D T7700 en 1GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 20" 2008 2,40GHz Review

dev10 2 oktober 2008, laatste update op 2 oktober 2008, 2.620 views

Apple iMac 20" 2008 2,40GHz

Pluspunten

• Helder en duidelijk scherm
  • Stil
  • Snel

Minpunten

• Nog niet tegengekomen

Features Score: 4
Op een maandagavond in juni, begaf mijn computer het. Omdat het voor mij knap lastig is zonder computer, moest en zou er een nieuwe komen. Enkele maanden er voor had ik al besloten dat mijn eerstvolgende computer een computer van Apple zou zijn en zo gebeurde het ook. Nog diezelfde maandagavond bestelde ik mijn iMac met extra geheugen. Een week later mocht ik hem in gebruik nemen.

Features

De features die het apparaat biedt, zijn voor mij voldoende. Een budget grafische kaart, een 250 GB harde schijf en een dual-layer Superdrive behoren tot deze features. Ik heb gelijk het geheugen laten uitbreiden naar 2GB, omdat ik van plan ben om een poosje met deze computer te gaan doen.

Aan de achterzijde van het apparaat, treffen we de poorten aan voor de randapparatuur. De drie USB poorten, de twee firewire poorten en de audio poorten zullen voor menigeen genoeg zijn, maar ik vind drie USB-poorten erg weinig. Er wordt er gelijk eentje gebruikt voor het toetsenbord. De andere poort wordt gebruikt voor de kabel van m'n iPod. De derde zit aan m'n externe harde schijf. Dan hou je nog een vierde poort over die aan het toetsenbord zit. Al met al vind ik het jammer dat er 'weinig' USB poorten op zitten.

Prestaties

Vergeleken met mijn vorige computer is dit een verademing. Ik stapte over van een AMD Athlon 2500+ naar een Intel Core 2 Duo 2.4 GHz. Nu kan ik op mijn computer met goed fatsoen HD content afspelen, waar ik dat eerst onmogelijk kon doen. Een enkele keer wil ik wel eens teveel van het apparaat vragen en reageert hij niet altijd even responsief. De enkele keer dat dat is, neem ik wel voor lief en ga dan koffie halen ofzo. (Dit is bijvoorbeeld van het repareren van Usenet downloads.)

Bouwkwaliteit en afwerking

De iMac is solide in elkaar gezet. De afwerking is erg goed. Hier ga ik verder geen woorden aan vuil maken.

Design

Ik vind het vreemd dat dit beoordelingscriterium hier bij staat. Design is een kwestie van smaak en is daardoor lastig te beoordelen. Ik vind het design van de iMac erg goed, maar dat is dus mijn persoonlijke mening.

Ergonomie

De ergonomie van het apparaat is best goed. Het scherm is goed te kantelen zodat het altijd in de goede draaihoek gezet kan worden. Het meegeleverde toetsenbord vereist weinig energie om te toetsen in te drukken. De meegeleverde muis ligt lekker in de hand, zowel rechts als links. De ergonomie is dus redelijk goed te noemen.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Simpel: geen omkijken naar. Doet vrijwel altijd wat hij moet doen.

Ondersteuning

Gelukkig nog niet nodig gehad.

Inclusief geheugenuitbreiding en studentenkorting was in een totaal kwijt van 1013 euro. Voor deze computer vind ik dat absoluut niet duur.

Heb jij ook een Apple iMac 20" 2008 2,40GHz?

Je geeft aan dat hij hickups heeft en dat je dan kopje koffie heeft en dat er te weinig usb poorten zijn voor het jaar 2008. En dat zijn geen negatieve eigenschappen?
USB poorten zouden geen "negatief negatieve" eigenschappen hoeven te zijn toch?
Met 3 poorten heb je er uiteindelijk altijd 1 waar je een hub aan kunt hangen ;-)
en zo maak je van elk negatief punt iets positiefs.. Voor de rest ben ik ook zeer tevreden over mijn iMac :)

[Reactie gewijzigd door C-Gate op 2 oktober 2008 18:03]

Hij heeft het alleen een beetje moeilijk als ik iets moet renderen ofzo. ;) Als hij zwaar werk moet doen. Dan ga ik koffie halen, anders niet.
Duidelijke review.

De prijs is nog steeds de reden waarom ik nog geen iMac heb.
Dat ik niet kan vernieuwen met hardware is wat ik nu ook al niet meer doe.
Een USB-hub heb ik zeker dan wel nodig.
Nu dat ik ook lees dat hij soms last heeft van hickups houd dit me nog meer tegen.
Wel irriteer ik me altijd dat ik moet wachten als ik mijn PC aan zet en dat is met een iMac dus anders.
Zelf heb ik een iPod, iPhone en een iPad en zou de iMac het enige zijn wat ik nog mis.
Owjah, een Apple TV, maar deze die ik nu heb kan ook genoeg.

Je heb me niet overtuigd.
Ja ik weet ff helemaal offtopic maar een simpele vraag: Heeft die tweede monitor van je geen USB HUB aanboord?

[Reactie gewijzigd door pijltje_hoog op 2 oktober 2008 15:37]

Nee, helaas niet. Maar ik ga nog wel een keer een mooi USB-hub kopen.
Eigenlijk mis ik iets :p ik wil zelf namelijk ook gaan overstappen op een mac maar ik was wel nieuwsgierig naar het OS.......wat vind je daarvan?
Een verademing in vergelijking met Windows. Na twee dagen was ik om. Gebruik nu nauwelijks nog Windows.
Vergeet niet dat met design ook wordt bedoelt dat het een onhandige of lompe behuizing kan zijn. Voor de rest een goed review :)

[Reactie gewijzigd door PBskill op 28 februari 2009 18:30]

fijne computer. ik ben al een poosje met mac aan de gang, maar ik moest een imac gaan kopen omdat iemand anders niet van mijn macmini te krijgen is. Nu kunnen we met twee constant aan een apple. Verslaving.
Vroeger was ik lekker bezig met zelfbouw + AMD config.
Ook leuk, maar een besturingssysteem is toch erg belangrijk heb ik ervaren met OSX. Nooit meer een vastloper. Soms wel eens, vooral Adobe stuff! en Microsoft stuff. Apple moet gek worden van die software oenen als ik steeds een rapportje verzend. :)