Icy Dock MB994SP-4SB-1 Review

Anton 16 oktober 2013, 850 views

Icy Dock MB994SP-4SB-1

Pluspunten

• Stevige constructie
  • Erg compacte behuizing voor 2,5" disks
  • Inbouw gemak
  • Hot-swap ondersteuning
  • Ventilatoren uit te schakelen met schakelaar
  • Ventilatoren stil bij gebruik

Minpunten

• Twee ventilatoren wellicht overdreven.

Mijn doel was al lange tijd om een zelfbouw-NAS te maken met energie-zuinige componenten, in een kleine behuizing. Dat de prijs daarbij vanzelf omhoog ging was ook wel duidelijk, maar dat was het me wel waard. Een van de dingen die ik per se wilde waren 2,5" harddisks. Waar ik echter lang naar gezocht heb is een manier om deze disks zo efficient mogelijk in een bezuizing te krijgen. Mijn NAS zit in een vrij platte behuizig met een Mini-ITX moederbord, maar er was nog wel een 5,25" drive bay over. Aangezien ik geen DVD speler hoef te hebben in mijn NAS ben ik op zoek gegaan naar manieren om hier mijn harddisks in te plaatsen. Toen vond ik Icydock.

Ik heb gekozen voor de MB994SP, hier kunnen 4x 2,5" disks in van maximaal 15mm hoogte. Er is ook een MB996SP, voor 6x 2,5" disks van maximaal 9,5mm. Die laatste is handig als je SSD's gebruikt of disks die in een laptop passen, en zoveel mogelijk efficientie wil. Dan zit je momenteel wel vast aan maximaal 1,5TB disks. Ik heb 2 wat oudere Spinpoint 1TB disks (12,5mm) die ik wilde hergebruiken en daarnaast 2 nieuwe WD 2TB disks (15mm), dus de variant van 6 disks viel voor mij af.

Het eerste wat opviel toen ik de bay inbouwde was hoe stevig de constructie was. Alles is van dik metaal gemaakt en ziet eruit alsof het tegen een stootje kan. Ook de drive-trays zelf hebben een goede constructie. Het inbouwen is een fluitje van een cent, alle schroeven worden ook meegeleverd. Zelfs na veelvoudig hot-pluggen (wat ik in het begin veel uitgeprobeerd heb, nu blijft het gewoon vast zitten) merk je niet dat het mechanisme enige speling krijgt. Als ik dan een klein puntje van kritiek moet noemen is het dat het middenschot niet volledig vastgeklemd zit, hier zit wel een beetje speling in. Met de drive-trays gevuld erin merk je daar echter niets van, en er is ook geen resonantie als het spul aan staat. Een hele dikke plus voor de constructie dus.

Daarnaast heeft het mechanisme ondersteuning voor hot-plug SATA, eigenlijk precies wat je verwacht van een drive-bay met uitneembare trays. Ook dit werkte uitstekend, mits ik het in de BIOS aangezet had op de SATA poorten. Over die SATA poorten gesproken, elke tray heeft z'n eigen poort, dus je moet wel voldoende SATA aansluitingen hebben op het moederbord. Ik heb hard gezocht naar een Mini-ITX moederbord dat aan mijn eisen voldeed, en het is deze geworden: Zotac H77ITX A-E. Deze is helaas al niet meer leverbaar, maar heeft wel 5 SATA aansluitingen. Naast de 4 eerder genoemde drives die ik in de bay gebouwd heb, heeft mijn NAS ook nog een oude Intel X25-E die ik als bootdisk gebruik.

De bay is verder voorzien van 2 interne 40mm ventilatoren. Dit vond ik wat overdreven, dus ik heb de behuizing opengeschroefd en van 1 het stekkertje losgehaald. Als je helemaal niet van de ventilatoren gebruik wilt maken kan je ze ook uitzetten via een schakelaartje op de achterkant. Ik heb er 1 aan laten staan, en die maakt nauwelijks geluid, mijn voeding produceert meer herrie.

Al met al ben ik bijzonder tevreden met deze drivebay, het is een zeer compacte oplossing voor mijn 6TB aan opslagcapaciteit. Ik kan me voorstellen dat je dit ook in een gewone desktop behuizing wilt inzetten, ook daarvoor is hij prima geschikt. Zolang je een 5.25" bay over hebt en niet weet wat je ermee wilt doen kan ik je deze bay van harte aanbevelen.

Plaatjes komen nog :)

Heb jij ook een Icy Dock MB994SP-4SB-1?

Bedankt voor de review en info.