Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 32PFL3258H Zwart Review

EvertSchut 15 oktober 2013, laatste update op 15 oktober 2013, 4.383 views

Philips 32PFL3258H Zwart

Pluspunten

• Beeld
  • Uitrusting
  • Laag gewicht

Minpunten

• Niet mogelijk kanalen te sorteren
  • Afstandbediening veel knopjes ondanks GUI op tv

Hoi ik wil een met name twee ervaringen en een paar extra foto's delen. Met name over de analoge installatie en ophanging van deze TV met een Titan/Vivanco muurbeugel met knikarm. Er staat al een algehele review naast deze waar ik me verder bij aansluit. Zoals je kunt lezen is mijn test beperkt geweest omdat het om een 1:1 vervanging van een analoge TV ging. Ik miste echter voor de koop een paar goede foto's van de achterkant en beugel en daarom maak ik deze hiermee ook te vinden. En ik wil nog een dingetje delen over de installatie.

Deze TV biedt heel erg veel mogelijkheden zoals USB, DigitaleTV, Full-HD, ingebouwde digitale tuner. Echter ik heb hem gekocht voor mijn moeder in het bejaardentehuis om de dikke CRT teveel plek in nam en een nieuwe TV me zorgeloos leek. Voor veel tweakers niet zo uitdagende omgeving misschien. Op de oudere PFL 3008 na is dit voor 273 euro zo'n beetje de goedkoopste Philips TV, en ik ging voor een vertrouwd (ouderwetsch) gevoel. Het doel was dus geen USB pauze/opname, HDMI of Internet te gaan gebruiken, maar je krijgt het zo'n beetje cadeau met deze TV. Nooit weg voor 23 euro extra t.o.v. het genoemde HD ready exemplaar, toekomstvaster ook.

Het doel was niet technisch beter maar nieuw, 1:1 vervanging CRT en ruimtebesparen.

Installatie (alleen) analoge kanalen
Ik heb ik eerdere ervaringen met wat oudere platte TV's in gedachten gehad en dat viel me tegen bij de 32PFL3258H. Ik ben getergd doordat de digitale ontvanger zonder alternatief alle "700" digitale Ziggo kanalen instelt op de eerste "700" plaatsen. En daarna volgt de melding dat er een smartcard nodig is. Op het eerste kanaal na dat geen smartcard nodig heeft, zijn daarmee "700"-1 kanalen onbruikbaar. Op 2 zit dus iets dat na enkele seconden weergeeft dat er geen smartkaart aanwezig is, en op 3 ook, enzovoort tot over de 700. Na deze automatsche installatie is kanalen anders nummeren onmogelijk, je kunt de volgorde dus niet wijzigen om op geheugenplaats 1,2,3 enzovoort de wel werkende zenders zichtbaar te maken.
Na enig zoeken vond ik de analoge kanalen op nummers 2001 en hoger. Dat vond ik naar een bejaarde niet uit te leggen en erg onpraktisch. Helaas kan je niet enkel analoge (of "Free To Air") kanalen scannen en deze automatisch op de eerste plaatsen laten zetten dus heb ik de hele TV incl. alle "700" reeds gevonden kanalen gefactory reset en de boel met de hand ingevoerd. Dit ging zo:
- Zoek de kanalenlijst van Ziggo op de smartphone
- Druk de frequenties (3 cijfers) op de afstandsbediening.
- Dan Zoeken.
- Dan 2x (of 3x) naar links.
- OK voor Accepteren.
- Ga terug in menu
- 2x omlaag.
- Kanaal opslaan.
- Programma opslaan op nummer x? Ja.
- Na afloop weer 2x omhoog en volgende frequentie invoeren.
(Dit lijstje heb ik na 3 dagen alsnog gemaakt dus vergeef me als het in detail ergens niet klopt). Dit zijn een heleboel handelingen op de afstandsbediening. Je hebt geluk als de kanalen in frequentie elkaar volgen, en dit jouw voorkeur is, dan kan je i.p.v. frequentie intoetsen frequentie nogmaals Zoeken kiezen.
Het eerste gevonden kanaal krijgt 1, daarna 2 enzovoort. Dit kan je niet wijzigen, dus als je later een zender zou vinden die je voor of tussen reeds geprogrammeerde voorkeurkanalen wil voegen, zal je alles moeten wissen en opnieuw moeten beginnen. In een concentratievolle 40 minuten heb ik 14 zenders ingesteld, en dat was zooo onnodig als je merkt dat deze dit TV moeiteloos automatisch had kunnen doen. Zijn veel mindere en dommere voorgangers konden het wel.
Mijn verdenking van dit m.i. heel irritante trekje is dat vermoedelijk de Ziggo en Ziggo-CI+ compatibiliteit de oorzaak zijn. De kabelboer wil vermoedelijk over de kanalen gaan en analoog wordt geweerd om digitaal te verkopen. Ik vind het irritant dat dit in de TV zelfs is geimplementeerd. Ik kreeg hem niet in leen of cadeau van Ziggo maar het lijkt zo wel niet mijn apparaat.

Beeld en geluid
Mijn indruk van het beeld is uitstekend (Digitaal Nederland 1 van Ziggo deed t wel zonder smartcard). Geluid leek goed te gaan voor een platte TV, het geluid van platte TV's is me in het begin meer een ergernis geweest, of ik er nu aan wen of dat het echt beter is weet ik niet. Er zitten wel ca 6 cm diameter uitsparingen achterop de TV waardoor ik vermoet dat er redelijk grote speakers in zitten, die wel naar achteren richten.

Bediening en afstandsbediening
De afstandsbediening had voor mij eigenlijk in eerste indruk een heel overzichtelijke indeling maar als je ziet hoe oudere mensen hier tegenaan kijken, besef ik me dat er erg veel knoppen opzitten. Met alleen cijfers en een home knop zou Philips naar mijn idee beter heel wat knoppen in een menu kunnen stoppen. De AB blijft dan simpel.
De menu's reageren verder vlot, beter dan de oudere Philipsen lijkt mij.
Ik ben wel nieuwsgierig naar USB, en ga zeker eens vakantiefoto's uitproberen en voor de review misschien toch eens een filmpje. Vooralsnog dus geen oordeel hierover.

Montage aan de wand met Vivanco muurbeugel.
De TV weegt weinig, slechts 6.26kg zonder voet. Mijn dilemma was of een steun waarop staat tot 26" en 15 kg dan genoeg zou zijn. Ik durfde het niet maar eigenlijk zou het qua gewicht moeten kunnen. De gehanteerde Vesa 100 is (itt de 32PFL3008 met 100x200) een handige montagestandaard. Bij redcoon heb ik er een stevige muurbeugel van 40 euro bij gekocht. Een Vivanco (op de doos staat Titan) Alu Muurbeugel met zwenk-arm 56 - 81cm 25 kg MA 3230, Artikelnummer: B247723 (LCD / TFT's van 56-81 cm, Belastbaar: max. 25 kg, VESA: max. 200 x 200 mm, TUV / GS goedgekeurd). Als je op Google zoekt bij B247723 vind je m zo bij Redcoon en zie je een forse 200x200 "plaat" op de foto, waarvan ik me afvroeg of die weg te laten was.
De montage en ophanging ging prima, alleen moest ik de gaten licht opboren om de bij de beugel meegeleverde schroeven die in de TV gaan er doorheen te krijgen. De plaatjes van Vesa 100 naar 200 waren gelukkig weg te laten, waardoor de arm tegen de TV aan mooi compact blijft. Dit was een gok, op de afbeelding zie je alleen VESA 200 en dan loop je het risico connectoren af te dekken/te blokkeren. Wel heb je schroeven met verzonken kop nodig, dus geen draadbouten met metrische kop dan kan je de beugel niet op de muurplaat schuiven. Ik gebruikte drie M8 pluggen van Fisher en 5 (of was het 5,5?) mm dikke schroeven van 55 mm lang met platte viskop. In een stevige betonnen muur. De scroeven komen in een lijn boven elkaar, de zijdelingse beweging is hierdoor m.i. een klein risico maar de plaat zat goed vast. Voor de prijs een prima beugel, Vogels vraagt er zo tegen de 70 euro voor.

Ik vind de Philips 32pfl3258h een prima TV, zeker voor 273 euro krijg je veel functionaliteit voor je geld. Bij de 1:1 vervanging van een Analoge TV zonder digitaal abonnement levert dit wel onnodig gedoe. Voor tweakers prima hoor, voor oudere mensen niet. En een keuze voor analoog heb je bijna niet meer met deze TV. De afstandbediening heeft voor een TV met grafische user interface onnodig veel knoppen die daardoor klein zijn. Daarmee is het gebruikersgemak niet ideaal, zeker als je geen digitale TV hebt, niet technisch bent of ouder bent.

De Vivanco B247723 muurbeugel (40 euro) was, in een markt waar vermoedelijk de prijzen nog steeds te hoog zijn, m.i. een uitstekende koop. Ondanks de fabrieksafbeelding klopt dat deze tot vesa 200 gaat en past deze mooi op VESA 100, als je een vijl of boor hebt voor de schroefgaten dan :-). En vergeet geen schroeven met verzonken kop op te zoeken voor je begint te boren.

• Vivanco B247723 muurbeugel
  • Ziggo Analoge TV

Heb jij ook een Philips 32PFL3258H Zwart?

Ik kan me helemaal vinden in je review, ik gebruik hem natuurlijk als TV maar dan met CI+ module, enige wat soms storend is, is dat donkere beelden ghosten.

Ik zou dit niet al te zwaar laten tellen want mijn andere tv betreft een 2000 euro 46" sony en is dus niet te verglijken met dit modelletje.
Voor het geld een Prima TV denk ik hoor!.