Epson Workforce Pro WP-4545 DTWF Review

jan-sloep 11 oktober 2013, laatste update op 12 december 2013, 1.159 views

Epson Workforce Pro WP-4545 DTWF

Pluspunten

• Hij print snel met een goede en heldere afdruk, ook in kleur.
  • Hij maakt ook heel snel tweezijde afdrukken.
  • Grote en niet al te dure print cartridges waardoor je relatief goedkoop kan printen.
  • Het enkelzijdig scannen gaat redelijk snel en de scankwaliteit is ook goed
  • De twee papierbakken waar bij elkaar minimaal 500 vel papier in kan waardoor je zo nodig twee verschillende papiersoorten door elkaar kan gebruiken.
  • De extra papierbak aan de achterkant waar je nog weer een ander soort papier of enveloppen in kwijt kan. In deze bak kun je, dacht ik, 80 vel papier kwijt.
  • Kan via het Lan printen en scannen en is dus ook prima als netwerkprinter te gebruiken
  • De Epson iPrint android app (ik neem aan dat er dus ook een iPhone app is :-) ). Met deze app kan de printer vanaf de smartfoon worden bediend. Zowel met printen als met scannen. Zo te zien heeft het alle functionaliteit die de PC software ook biedt.
  • Ondanks de aanloop problemen, later toch nog een uitstekende after sales service
  • De constructiefout is al sedert geruime tijd geheel verholpen

Minpunten

• Het tweezijdig scannen gaat nogal traag.
  • De (uitschuifbare) opvang voor de afdrukken komt nogal iel en gammel over, maar daar heb ik in de praktijk gelukkig nooit problemen mee gehad.
  • De after sales service was in eerste instantie uitermate beroerd.

Inktverbruik Score: 4
Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
UPDATE 12 december 2013.

Epson zit vol met verassingen.

Vandaag werd ik door een Nederlands sprekende medewerker vanuit het Europese hoofdkwartier van Epson in Duitsland gebeld met de vraag of ik nog problemen had met mijn (nieuwe) printer.
Die heb ik niet meer en ik ben, ondanks de problemen die ik hiervoor met Epson heb gehad, dan ook weer zeer tevreden met mijn printer.

De enige zorg die ik nog had was dat ik bang was dat de constructiefout ook in de vervangende printer weer op zou kunnen treden. De medewerker garandeerde me echter dat de constructiefout die in mijn oorspronkelijke printer zat geheel is verholpen.
Daarnaast stuurde hij mij ook nog zijn e-mail adres en telefoonnummer met het verzoek hem direct te bellen mocht dat ooit nog nodig blijken.

Kijk dat noem ik nu nog eens after-sales service. Deze man weet heel duidelijk hoe hij zijn klanten aan zich kan binden in plaats van ze weg te jagen, zoals zijn Nederlandse collega's hiervoor deden.
Ik had me namelijk voorgenomen nooit meer een Epson product te kopen, maar door deze actie heb ik toch weer vertrouwen gekregen in Epson.

Wat ook de reden is dat ik mijn oorspronkelijke review op een aantal punten heb aangepast en ik de links naar de inkt lekkende printer heb weggehaald.

UPDATE 23 november 2013.

Na veel gesteggel over en weer met de leverancier die de wettelijke garantie regels van minimaal 2 jaar voor consumenten niet helemaal begreep en na bemiddeling door Stichting Webshop Keurmerk waar de leverancier bij was aangesloten, verklaarde de leverancier zich uiteindelijk bereid de printer ter controle naar Epson te sturen. Wat uiteindelijk op 6 november 2013 is gebeurd.

Vandaag (23 november 2013) stond geheel onverwacht iemand met een pakketje voor de deur met daarin een nieuwe printer ter vervanging van de defecte printer.

Op zich ben ik hier uiteraard erg blij mee want ik was best tevreden over deze printer. Maar ik heb er geen idee van of Epson het niet goed functionerende onderdeel inmiddels door een beter functionerend onderdeel heeft vervangen, of dat ik het risico loop na verloop van tijd opnieuw met dit probleem te worden geconfronteerd. Volgende week maar eens met ze bellen

Originele review van 11 oktober

Op zich best een aardige printer/scanner. Er blijkt echter een enorme constructiefout in te zitten.

Na verloop van tijd begeeft de afdichting van de pomp die de inkt naar de printkop pomt (bij mij na 21 maanden, bij anderen soms al na een paar maanden), met als gevolg dat de inhoud van 1 of meer kleurencartdridges volledig in het inwendige van de printer zelf wordt geleegd.

De inkt kwam door alle kieren en gaten en zelfs via de plug voor de netvoeding naar buiten. Gevolg: Printer + cartridges van 25 per stuk kan op de schroothoop.

Bekijk ook de volgende youtube video's over deze constructiefout. N.B. De Amerikaanse typenummers wijken af van de Europese type nummers, maar het is exact dezelfde printer als de WP-4545

Uit de reacties onder deze video's blijkt trouwens ook dat er veel en veel meer slachtoffers zijn van deze constructiefout. Wat duidelijk maakt dat het absoluut geen incident is, maar een structureel probleem.

Maar het wordt nog veel beroerder. Vervolgens blijkt dat Epson, hoewel het hier nota bene om een constructiefout gaat, lak en maling heeft aan de wettelijk bepaalde (Nederlandse) garantietermijn (minimaal 2 jaar) die bepaalt dat wanneer een product gebrekkig is, men in principe recht heeft op gratis reparatie of vervanging van de aankoop. Dit ook nadat de z.g. fabrieksgarantie is verlopen.

Epson weigert namelijk pertinent de printer te repareren c.q. te vervangen omdat Epson slechts 1 jaar garantie geeft en het probleem bij mij pas na 21 maanden ontstond en Epson blijkbaar vindt dat zij niets met de Nederlandse (en ook Europese) garantiebepalingen te maken heeft.

Dus wat Epson betreft kan mijn printer al na 21 maanden linea recta de vuilnisbak in. En dat voor een printer die nog 350 kostte toe ik hem in december 2011 kocht. En zelfs al zou Epson de printer wel willen repareren c.q. vervangen dan heb je er nog weinig aan omdat, zolang het defecte onderdeel niet is vervangen door een beter werkend onderdeel, het probleem na verloop van tijd wederom op zal treden.

Heb jij ook een Epson Workforce Pro WP-4545 DTWF?

Ik heb de 4535, dus met 1 papierbak minder. Ik had het zelfde probleem, maar ik had standaard al 2 jaar garantie die met een actie verlengd is naar 3 jaar.
De printer is bij mij opgehaald en binnen week heb ik een nieuwe gekregen.
Nu dus maar afwachten of deze het wel goed blijft doen. Scary.

Verder is dit natuurlijk geen review :) maar een klaagzang. Want de printer voldoet verder erg goed moet ik zeggen. Dus ook al begrijp ik jouw frustratie, dit was meer iets voor het forum geweest ipv een review.

[Reactie gewijzigd door buzzbuzz68 op 11 oktober 2013 08:37]

Een review is een evaluatie van een product, service of een bedrijf en mijn review is hier dus wel degelijk op zijn plaats.

Iedere potentiele koper van een product wil immers graag van tevoren weten of, en in welke mate, een product aan zijn wensen voldoet en hoe de service op dit product is.

Dat zowel de kwaliteit van, als de service op, dit product van dusdanig slechte kwaliteit is dat het daardoor op een klaagzang lijkt kan ik helaas ook niet helpen.

Maar potentiele kopers weten, mede door mijn review, nu wel wat voor risico's ze met de aanschaf van dit product lopen.

Als jij bijvoorbeeld zelf dit probleem ook in een review had geplaatst voordat ik deze printer had gekocht, had ik op grond daarvan deze printer nimmer aangeschaft. Dat bij jou in een actie van Epson de garantie tot 3 jaar is verlengd doet daar helemaal niets aan af. Standaard geeft Epson immers slechts 1 jaar garantie, dit ondanks de wettelijke garantieplicht die de garantie van 1 jaar geheel overstijgt. Bovendien ben ik zeer benieuwd wat jij zegt als ook jouw printer het 1 dag na die 3 jaar het wederom begeeft.

En wat je forum betreft: Wat voor zin zou dat nog hebben? Dat zou het alleen hebben als andere forumleden je eventueel zouden kunnen helpen met het oplossen van het probleem, zeker als het probleem buiten de garantie valt. Maar dit probleem kan helaas alleen door Epson worden opgelost en hoort bovendien gewoon onder de wettelijke bepaalde garantietermijn te vallen.
Oje heb ook deze printer. En nu na 2 jaar en 3 maanden alles geel van binnen (dikke lekkage). Ook gezocht op youtube en andere sites. Dit is dus inderdaad een productiefout.

Gebeld met Epson en kreeg er een vrij norstige dame aan de telefoon. Zei vertelde mij dat er niks mis is met deze type printer. Ik haar wijzen op youtube en andere sites. Maar daar kon ze niks mee.

Na aandringen is het nu door gestuurd naar de 2e lijn. Afwachten dus. Maar als dit niet normaal wordt opgelost dan nooit geen Epson weer.

[Reactie gewijzigd door fjs op 7 april 2014 11:39]

In principe kan je, ook na 2 jaar, nog (gedeeltelijk) aanspraak maken op garantie ( artikel 6 lid 3 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek boek 7 en de EU richtlijn richtlijn nr. 99/44/EG )
Hiervoor moet echter een klacht indienen bij de leverancier en niet bij de fabrikant.
En als de leverancier niet mee wil werken kan je het nog proberen bij het webshop keurmerk als je de printer via internet hebt gekocht en de leverancier bij een keurmerk is aangesloten.

Succes, ik hoop dat het je lukt.
Nog even een reactie. Epson heeft hem opgehaald en een dag later werd een nieuwe printer opgestuurd. Wel in dezelfde doos, maar een nieuwe! En dat na 2 jaar en 4 maanden.

Duimpje omhoog voor Epson!
Precies 't zelfde probleem hier. Voor mensen die hier ook mee te maken krijgen, doe geen moeite met de Epson support lijn. Bel direct met mservice.nl, geef aan dat je een Workforce printer hebt die ink lekt en vraag of je serienummer binnen de recall reeks valt. Als dat zo is komen ze 'm voor je ophalen.

Waarom ze dat niet weten bij Epson is mij een raadsel, maar de mevrouw die ik sprak klonk nogal gefrustreerd, kon mij niet helpen want ik viel buiten de 1 jaar garantie en wilde "geen ruzie maken" dus dat lijkt op een kwaliteitsprobleem aan de support kant bij Epson Nederland.