AMD Athlon 64 X2 5200+ Boxed Review

Sh1va 29 september 2008, laatste update op 29 september 2008, 2.339 views

AMD Athlon 64 X2 5200+ Boxed

Pluspunten

• Spot goedkoop (uitstekende prijs/kwaliteitverhouding)
  • Zeer betrouwbaar (Nog geen vastlopers of boot-failures tegengekomen)
  • Snel (Ook vergeleken met de huidige Intel processoren)

Minpunten

• Op het moment geen te bekennen

Ik heb deze AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Processor aangeschaft icm een scala aan andere hardware voor de bouw van een kantoor en multimedia computer voor mijn moeder. Het is veilig om te stellen dat ze o.a door de toevoeging van deze processor zeer tevreden is over de snelheid van haar nieuwe computer. Dat gezegd wat info over het product.

Het gaat hier om een:

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Processor

Socket: AM2
Modelnummer: 5200+ (Let op: Hier zijn 2 versies van!)
Kloksnelheid: 2.7 GHz
L2 Cache: 1MB
Productieproces: 65 nm
Thermisch Vermogen: 65 W
Verpakking: Boxed

Ik heb aan de review een aantal afbeeldingen toegevoegd waarop te zien is hoe snel de processor zijn werk doet icm de andere hardware en de Windows Vista Business 32-Bit Editie (Nederlands)

De processor viel mij vooral op vanwege de lage prijs, de eerste bestelling die ik bij 4Launch heb gedaan ging om een AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz HT 1MB S939, dit met een prijskaartje van 241 euro. Deze processor gebruik ik zelf nog iedere dag volop om mijn werk te kunnen doen, om muziek te kunnen maken en om te gamen. De processor die ik nu voor net iets minder dan 60 euro aanschaf is 0,3 GHz sneller en niet te vergeten op 65nm gebakken.

Dit verschil is enorm als ik kijk naar wat het doet met de snelheid van Vista en de temperaturen die speedfan laat zien tijdens benchmarks. Je krijgt hem met de boxed koeler gewoon niet hoger dan 34 a 35 graden! En de koeler is ook dan nog erg stil naar mijn mening.

Voor meer info: Zie de screenshots of vraag er even om. Reacties en suggesties zijn welkom.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5200+ Boxed?

Ben het helemaal met eens, voor deze prijs zijn er geen nadelen.
Tijdje terug kon je de prijs als nadeel doen, maar deze was toen al snel 2 tot 3x zo hoog als nu.

Maar aan de andere kant, er is een reden dat hij zo goedkoop is geworden, het begint langzaam aan al weer "oud" te worden.

En die standaard koeler, na verloop van tijd begint hij meer lawaai te maken, eigenlijk net zoals als kermis spul, werkt goed, maar gaat niet lang mee.

En deze proc. is snel genoeg om alles wat wilt doen aan te kunnen, 1980x1200 hd films kan hij aan, meerdere programma's tegelijk laden, games heeft hij ook weinig moeite mee. Voor een "gewone mensen" pc gaat deze processor nog wel 5 jaar mee, zo niet 10.
Ik heb de Windsor - 512 versie, maar wel de versie met een TDP van 65W en die is echt goed! Tot nu toe heb ik er echt geen last van gehad, die doet alles wat ik wil met gemak. Die is ook lekker koel (vooral in gebruik met Cool'n'quiet) 23°C idle 35°C stressed.

Draait die van jouw standaard op 2.7 GHZ? Want de mijne draait namelijk op 2.6GHZ, maar kan gemakkelijk hoger gaan.

Het is een kort review, maar het review laat duidelijk blijken dat het een zeer goede processor is voor die prijs.

EDIT: Ik zie nu pas dat je het over de 5200+ hebt, ik dacht dat het over de 5000+ ging.

[Reactie gewijzigd door PhanToM__ op 30 september 2008 09:15]

Dank voor deze review! Ik ben zelf op zoek naar een opvolger voor mijn P4 2.5 ghz kantoorbakkie en ik ga jouw setup gewoon kopiėren. :)
Kijk eens naar het basissysteem in de Best buy guide! Voor een office/internet pc het beste wat je op dit moment kunt kopen. :)
Sorry hoor maar ik vind de Sapphire Radeon HD 3850 en 640 GB aan opslag toch een beetje overkill voor een kantoor-pc. Mijn werkgever werkt nog met 2 Ghz Pentium 4's, 512Mb RAM en 20 GB Opslag en het werkt perfect. Ik heb deze pc samen gesteld zonder PCI-E videokaart en voor een 8200 On-Board chip gekozen omdat deze Vista Aero goed en snel kan weergeven maar gamen is niet iets waar deze chip voor is gemaakt en mijn moeder zal dat er ook nooit mee doen. ;)