Microsoft Wireless Mobile Mouse 1000 Zwart Review

ikt 10 oktober 2013, laatste update op 6 oktober 2014, 1.205 views

Microsoft Wireless Mobile Mouse 1000 Zwart

Prima muis voor een tientje, maar ook niet meer dan dat.

Pluspunten

• 1000DPI, goede precisie
  • Simpel
  • Bouwkwaliteit
  • Universeel plug-and-play

Minpunten

• Middelste muisknop vergt wat meer moeite
  • Redelijk hoge Lift-off-Distance
  • Sensorplaatsing zorgt voor irritatie
  • Geen batterijmeter

Reden van aankoop
Wegens het gebruiksgemak van mijn laptop heb ik een draadloze muis gekocht, dit omdat bedrade muizen toch onhandig werden. Ik heb deze muis gekozen omdat hij redelijk goedkoop was en ik goede ervaringen heb met de Microsoft Wheel Mouse Optical. De specificaties van Microsoft spraken mij ook aan, dus werd het deze. Gisteravond (10-10-2013) besteld, vandaag bezorgd.

Eerste indruk
De muis kwam aan in een compacte doos. De doos bevatte het volgende:
Papierwerk:
- Nano Receiver informatie
- Microsoft Wireless Mobile Mouse 1000
- Nano USB Receiver
- Duracell AA Batterij

De doos vermeldt 10 maanden batterijleven en de specificaties van de muis: 3 knoppen, compatible met Windows 7, Windows 8, Windows RT, Windows Vista en Mac OS X 10.4-10.7.

De muis zelf is simpel, er zijn inderdaad twee knoppen en een indrukbare scrolwiel. Het is een zwarte muis van algeheel hard zwart plastic met wat glossy zwarte accenten. Onder is een klepje te vinden van de batterij, tevens is er ook een vakje bereikbaar voor het bewaren van de USB receiver. Verder is er een sensor en een aan-uit switch.

Ergonomie, bouwkwaliteit en vormgeving
Het plastic dat is gebruikt voor de muis voelt degelijk aan, hij geeft niet mee op plaatsen waar dat niet mag en er rammelt niks. Er zijn geen hinderlijke scherpe randen, hoewel de plek waar de onderkant aan de bovenkant zit wel kan worden gevoeld. Dit is echter alleen te merken als er specifiek aandacht aan wordt gegeven, in het dagelijks gebruik merk je er niks van.
Het gewicht van de muis met een AA batterij is 70 gram, dit is iets meer dan mijn Microsoft Wheel Mouse Optical. Hij is een kleine 95mm lang en 54mm breed. Voor een claw grip ligt de muis goed in de hand, voor iemand die een palm grip gewend is, is de muis wat aan de kleine kant. De hoogte is wel goed, waardoor bij je hand niet vermoeid. Dit zijn wel de ervaringen van iemand met kleine handen - ik kan mijn Galaxy Nexus niet geweldig bedienen met één hand.
Het middelpunt van het gewicht ligt jammer genoeg een centimeter naar achteren en naar links, waardoor de muis uit balans voelt. Bij veel optillen kan dit nog wel eens opvallen, maar gelukkig is de gevoeligheid 1000DPI waardoor de muis weinig hoeft worden opgetild. Op de tafel is de muis fijn te gebruiken: de muis heeft goede harde gliders die de muis weinig weerstand laat hebben.

De muis is geschikt voor links- en rechtshandige mensen, hierdoor is hij symmetrisch. Doordat de muis zo klein is, ligt het niet zo fijn in de hand als een grotere symmetrische muis, of een even grote asymmetrische muis. Gelukkig heeft de muis een zodanige vorm dat je duim niet in de weg zit. Mijn pink sleept echter wel over de tafel, maar dat gebeurt bij alle muizen. Met deze muis zelfs in mindere mate.

De linker- en rechtermuisknopppen voelen goed aan. De feedback is duidelijk en de kracht die het kost om een knop in te drukken of weer terug te laten veren is gelijk en comfortabel - er is goede feedback. Het scrollen gaat ook oké, hoewel een heel klein beetje stroef. Waarschijnlijk zal dit weg zijn na een weekje gebruik.
De middelste muisknop is jammer genoeg wat slechter, er moet evenveel kracht worden gezet, maar op een kleiner oppervlak, wat betekent dat je heel onnatuurlijk met je vingertop moet drukken, of dat je harder moet drukken. Dit is na wat gebruik geen al te groot probleem, maar het is niet perfect.

Functionaliteit
Simpel gezegd: het is een muis. Er drie knoppen en een scrolwheel die volgens je volgens je besturingssysteem kunt instellen. Meer is er niet, maar dat is ook het meeste wat de meeste mensen nodig hebben. Jammer genoeg is er geen batterij-meter te vinden die aan kan tonen hoeveel juice er nog in de batterij zit.

Ontvanger en software
Microsoft levert bij deze muis een zogenaamde 'Nano Receiver'. Dit is een USB dongeltje van 18mm lang. Compact is hij zeker, maar hij steekt nog een kleine 6mm uit bij mijn laptop. Een ramp is het niet, maar echt flush zit het ook niet. Wel is het kleiner dan een Bluetooth-dongle. De receiver kan met gemak in de laptop worden gelaten, maar let er wel op dat het niet blijft haken bij het vervoeren in een tas, of dat de kant met de ontvanger op een plaats zit die de grond raakt, dit kan mogelijk het USB-slot of de ontvanger zelf beschadigen.

Op mijn laptop heb ik Windows 7, Mac OS X 10.8.5 en Crunchbang GNU/Linux draaien. Op OS X en Linux is de ontvanger letterlijk plug-and-play, direct na het inpluggen werkt de muis. Op Windows 7 duurt het iets langer. Windows 7 begint met het downloaden en installeren van een programma genaamt "Microsoft Mouse and Keyboard Center" waarmee de muisknoppen kunnen worden ingesteld, en een driver voor de dongle. Pas daarna kan de muis worden gebruikt. Overgens wordt het programma niet op mijn desktop geďnstalleerd, waarschijnlijk omdat ik het eerder expliciet heb aangegeven niet te willen voor mijn WMO muis.

De software biedt uiteindelijk niet veel bovenop wat je al in kunt stellen, enkel de knoppen kunnen worden vervangen qua functie. Als USB dongle eenmaal is geďnstalleerd werkt de muis plug and play, ook in Windows bij het opnieuw inpluggen van de dongle. Ook als de software is verwijderd blijft de muis gewoon werken.

Sensor en precisie
De sensor heeft een nauwkeurigheid van 1000DPI. Dit is erg nauwkeurig voor games en in het OS bij een lagere gevoeligheid in de software. De sensor presteert prima, er zijn geen rare bewegingen te bekennen. De muis heeft jammer genoeg wel angle snapping ingebouwd. Dit betekent dat de muis je beweging recht probeert te strijken, zodat wanneer je een rechte lijn wilt trekken, er ook een rechte lijn komt. Helaas komt dit niet ten goede van diagonale precisie, bijvoorbeeld in spellen. Gelukkig heeft Microsoft dit niet al te indringend weten in te stellen, een cirkel tekenen gaat aardig, en beter dan vele andere muizen die hetzelfde systeem hebben ingebouwd.

Bij het gebruiken van elke muis zul je soms de muis op moeten tillen. Een zo klein mogelijke Lift-off-Distance is gewenst, om ongewenste bewegningen te voorkomen. Bij mijn WMO is dit (naar gevoel) 1-1.5mm. Jammer genoeg heeft de Wireless Mobile Mouse 1000 een LoD van wel 4mm. Hoewel dit redelijk normaal is voor een muis is het wel irritant indien je een betere muis gewend bent. Een mat plakbandje kan helpen, al heb ik dit niet zelf kunnen testen wegens het gebrek aan zulk plakband.

Bij deze muis zit de sensor (van onderaf gezien) links, op hoogte van het zwaartepunt. Bij polsbewegingen zal de muis zich anders gedragen dan een muis met de sensor in het midden, maar dit went erg snel.

Batterijduur
Zoals eerder is gezegd, heeft Microsoft geen manieren gegeven om de batterijstand te meten.
Wanneer de muis enige tijd stil heeft gestaan, zal het LED lampje snel gaan knipperen om energie te besparen. Als gevolg van dit, duurt het een korte kwart seconde voordat de cursor gaat bewegen na een periode van niet de muis aan hebben geraakt. De muis kan ook worden uitgezet met een switchje om in langere perioden geen energie te gebruiken.

Op dit moment kan ik nog niks zeggen over de batterijduur. Ik zal proberen deze review te updaten zodra de batterij vervangen moet worden. Als Microsoft gelijk heeft, zal dit volgend jaar rond Augustus moeten gebeuren.

Update 06-10-2014
Vandaag heeft de batterij het om 08:55 begeven. Uiteindelijk heeft de muis het 1 jaar minus 4 dagen volgehouden, dus de muis is 2 maanden zuiniger gebleken dan verwacht! Goed dat Microsoft dit zo heeft opgegeven, dan kun je rond de 10e maand een reservebatterij mee beginnen te nemen. Dat ben ik vandaag dus vergeten ;(

Voor ¤11 euro en drie kwartjes is het een koopje, voor een zeer degelijke draadloze muis. Ik heb de muis voor een wat hogere prijs (¤17,90) gehaald bij 4Launch wegens de snellere verzending. Ook in deze prijsklasse zit de muis goed geprijsd.

Update
Na 3 weken vind ik deze muis toch niet van je het. De sensorplaatsing is allerminst ideaal en met de kleinste polsbewegingen gaat de cursor alle kanten op. Mijn palm-grip op deze muis zorgt ervoor dat ik al snel genoeg heb aan de muis en terug op het touchpad ga, ik krijg er zelf snel kramp van. Andere mensen hebben blijkbaar minder problemen met soortgelijke muizen, dus het kan zijn dat iemand anders het minder een probleem vindt.

De plaatsing van de batterij is ook niet ideaal omdat het gewicht, zoals eerder gezegd, niet gelijk verdeeld is. Gecombineerd met de grote lift-off-distance, de rare plaatsing van de sensor en de kleine vorm heeft het mij de afgelopen weken toch voor redelijk wat irritatie gezorgd. Al met al is dit een redelijke muis, maar ik moet toegeven dat ik beter een paar euro meer aan een Logitech had kunnen uitgeven.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Mobile Mouse 1000 Zwart?