Synology DiskStation DS213j Review

ThinkPad 8 oktober 2013, laatste update op 11 september 2015, 19.500 views

Synology DiskStation DS213j

Een absolute topper voor z'n prijs! Prestaties dik in orde. Stabiliteit is ook uitstekend, na meer dan een jaar tijd nog nooit vastgelopen. Werkt ook met DSM 5. Energieverbruik ook gunstig, evenals lawaai (erg stil).

Pluspunten

• Netwerksnelheid (72MB/s read, 57MB/s write)
  • Energieverbruik (5W idle met schijf spindown, 10W idle (met schijf draaiende), 14W tijdens gebruik) - getest met 1 schijf
  • Afmetingen, erg compact
  • Uitgebreid besturingssysteem
  • Support voor externe hardware zoals UPS, printer, ext. HDD
  • Geluid, erg stil

Minpunten

• Eerst installatie van OS nodig mbv PC, dus niet out of the box te gebruiken
  • Weinig uitbreidingsmogelijkheden, alleen 2 USB poorten.

Kwaliteit voeding Score: 4
Changelog:
Edit 30-06-2014: Update DSM 5 beschreven, backupprocedure van PC beschreven
Edit 13-10-2013: Review bijgewerkt, heb Crashplan er nu op kunnen installeren, zie verder naar beneden, onder "Gebruik".

Deze NAS gekocht omdat ik uit huis ga, en mijn server meeneem. Omdat de familie zonder die server geen films meer kan kijken, en er geen opslag voor de IP camera meer is moest er een NAS komen.

Waarom Synology?
Heb gekeken naar diverse merken, maar Synology sprak mij toch het meeste aan, omdat zij van horen zeggen uitstekende support leveren, een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, en de software erg goed op de hardware is afgestemd, waardoor er een betrouwbaar apparaat is ontstaan. Ook de mogelijkheid tot het installeren van extra packages stond mij wel aan.

Waarom de DS213j?
Goed, het merk was dus bepaald, toen moest er nog een type worden gekozen. Mijn keuze is op de DS213j gevallen vanwege de goede prestaties. Het apparaat heeft een 1.2Ghz processor, en 512MB RAM. Voor de 176,50 euro thuisbezorgd vind ik dat nette prestaties. Ik heb ook nog naar modellen zoals de DS212j, DS112j, DS112 gekeken, maar die waren allemaal met minder geheugen en/of tragere processor uitgevoerd. Qua prijs zaten ze allemaal rond de 120 - 170 euro. Vandaar dat de keuze voor een DS213j snel gemaakt was, je hebt met de DS213j gewoon aardig wat prestatie voor relatief weinig geld.

Hands-on ervaring
De DS213j is zonder harde schijf een aardig licht kastje. Om schijven te monteren dien je de twee helften van elkaar te schuiven. Na het monteren van de schijf (schroefjes zijn bijgeleverd) schuif je de helften weer in elkaar, en draai je er 2 schroefjes in (ook meegeleverd) om de zaak te vergrendelen. De DS213j heeft rubberen pootjes waardoor hij stevig staat, en niet makkelijk verschuift op een gladde ondergrond.

De DS213j komt in een mooie doos. In deze doos zit de NAS, de voeding, een 230V kabel, een netwerkkabel, en een installatie CD en nog wat boekjes. Voordat de NAS gebruikt kan worden zal je eerst één of twee schijven moeten monteren. Vervolgens sluit je de NAS aan op de voeding en op je netwerk. Met de Synology Assistant (op de bijgeleverde CD of te downloaden van de Synology website) dien je de NAS te zoeken in je netwerk, en het besturingssysteem (even de nieuwste downloaden van de website) te laden (.pat bestand). Hierna kun je het apparaat benaderen via de web interface, en instellen naar je eigen wensen.

Je kunt de NAS via de web interface laten afsluiten. Na een koude start wanneer het apparaat helemaal uitgeschakeld is geweest duurt het ongeveer een dikke minuut tot de web interface bereikbaar is.

Harde schijf
Ik gebruik de DS213j met maar één schijf, RAID vind ik niet nodig. De schijf die ik gebruik is al wat ouder (een Western Digital 1TB (WD10EADS), maar deze werkt perfect. In de DS213j zit een ventilator (volgens mij een 80mm) welke de schijf netjes koel houdt. Tijdens de "pariteitscontrole" (de Synology checkt voor bad sectors) die de DS213j deed toen ik de schijf had geplaatst kwam de schijf niet boven de 30 graden. Dit terwijl hij wel bijna continu bezig was met de schijf. Doordat de schroeven waarmee de schijf is vastgezet in rubberen ringetjes hangen maakt de schijf weinig lawaai.

Netwerkprestaties
De Synology beschikt over een Gigabit Ethernet aansluiting. Deze wordt goed benut. Het wegschrijven van een 3,7GB ISO naar de Synology via een Windows Share (SMB) gaat met gemiddeld 57MB/s. Het kopiëren van een 4,3GB ISO van de Synology naar mijn PC gaat met gemiddeld tussen de 62MB/s en 72MB/s. Hierbij moet ik opmerken dat ik de ISO dan naar een SSD in mijn PC wegschrijf (Crucial M4 128GB). De Synology is tijdens het kopiëren wel wat trager, als ik de web interface ondertussen probeer op te vragen dan lukt dat niet echt, het laden gaat dan zeer traag. De kopieersnelheid blijft echter prima, hij kakt niet in ofzo. Ook het streamen van 1080p naar een PC elders in huis heeft nooit problemen opgeleverd (PC ook bekabeld aangesloten).

Een Synology NAS draait op een eigen OS, "DSM" genaamd, wat staat voor "Disk Station Manager". De DS213j is geschikt voor de nieuwste versie van DSM, op dit moment is dat 4.3-3776 5. Het OS heeft diverse uitbreidingsmogelijkheden, en is via een web interface in te stellen. Dit gaat erg prettig, de interface is lekker responsief, en heeft een goede look-and-feel. De menu's en iconen zijn voor mij op logische plekken geplaatst, waardoor er eenvoudig mee te werken valt.
Edit (30/6/2014): Een maand of twee terug is er een update van DSM uitgekomen, DSM 5. Ook de DS213j heeft van deze update mogen genieten. De nieuwe DSM5 is een beetje teletubbie-stijl naar mijn mening, maar werkt verder prima. Het OS is stabiel. Sinds dat ik deze DS213j heb is hij nog nooit vastgelopen/gecrasht.
Edit: (11-9-2015) De DS213j krijgt nog steeds minstens elke maand wel een update binnen. Op dit moment heb ik hem draaien op 5.2-nogwat (nieuwste versie).

Omdat de Synology niet bij mij thuis staat, maar bij m'n ouders wil ik graag hebben dat ik een mailtje krijg als er iets loos is met het apparaat. Dit is prima in te stellen. Ik gebruik Gmail hiervoor. Je kunt dit instellen bij Configuratiescherm > Melding.
Voor Gmail gebruik ik de volgende instellingen:
Daar "smtp.gmail.com" invoeren, poort 587. Vinkje aanvinken voor SSL/TLS. Bij SMTP Authenticatie je volledige email adres en wachtwoord invullen.

Uitbreidingsmogelijkheden
De DS213j beschikt over 2x USB 2.0 poorten. Hier kan diverse hardware op worden aangesloten. Ik gebruik de USB poort alleen voor een APC CS 500 UPS. Deze werd gelijk door de NAS herkend, en werkt verder ook prima. De Synology is ook in te zetten als printerserver. Ook kan je er nog een externe harde schijf op aansluiten om deze via het netwerk te delen, of om de Synology back-ups op weg te laten schrijven.

De mogelijkheid van 2x USB 2.0 poorten vind ik persoonlijk vrij weinig. Zo heeft de DS213+ een eSATA poort, ook 2x USB 2.0, 1x een USB 3.0, en een kaartlezer. Aardig wat meer mogelijkheden dus. Maar goed, de "J" versies van Synology zijn altijd wat meer budgetmodellen en voor mijn wensen is deze DS213j prima. Kan mij echter voorstellen dat wanneer je er een externe schijf op wilt aansluiten, je de USB 2.0 aansluiting te langzaam vind en liever een Synology NAS met USB 3.0 poorten koopt.

Gebruik
De DS213j doet bij mij hoofdzakelijk dienst als fileserver, er staan films, muziek en foto's op die naar diverse PC's in het netwerk gestreamd worden. Verder gebruik ik de Synology package "Surveillance Station" om beelden van de IP Camera (D-Link DCS-930L) op te slaan. Deze camera werkt perfect. Ik laat de Synology beweging detecteren, en opnemen zodra er beweging wordt gedetecteerd. Ook gebruik de NAS als (OpenVPN) VPN-server, zodat ik vanaf afstand gemakkelijk bij het interne netwerk kan (makkelijk om op afstand even mee te kijken via Remote Desktop, of een instelling op de router of printer aan te passen zonder gelijk allemaal poorten open te moeten zetten en daarmee extra onveiligheden te creëren.)

PC's in het netwerk backuppen naar deze NAS
Ik kwam erachter dat Synology een programma aanbied om je PC naar de NAS te laten backuppen. Dit leek voor mij ideaal omdat ik op dit moment Crashplan gebruik (PC's in netwerk schrijven backups weg naar server, Crashplan cloud gebruik ik niet). Data Replicator van Synology zou dan een handige vervanging zijn. Helaas kent Data Replicator één heel groot minpunt, en dat is het feit dat het alleen binnen een LAN werkt. Als je je laptop elders gebruikt dan worden je bestanden pas weer gebackupped als de laptop zich weer in het thuisnetwerk bevind. Dit is voor mij geen optie, aangezien ik wil dat m'n bestanden worden gebackupped, ongeacht waar ik mij bevind. Dus ging ik kijken of ik Crashplan op de DS213j aan de praat kon krijgen. Dat is gelukt, met behulp van deze tutorial: http://www.hanselman.com/...yNASBackupStrategies.aspx
Ik vond het een beetje verwarrend welke Java versie je nou van Oracle moest downloaden, maar dat is dit bestand: 'ejre-7u40-fcs-b43-linux-arm-vfp-sflt-client_headless-27_aug_2013.gz'. Het backuppen gaat daarna prima. Op m'n PC werd de DiskStation zichtbaar in Crashplan als backuplocatie. Na het selecteren van de DS213j ging het backuppen met ongeveer 60Mbps aldus Crashplan. Die snelheid haal ik ook ongeveer als ik naar m'n Windows Server backup, dus dat valt mij absoluut niet tegen! In de webinterface van de Synology zag ik dat de CPU voor ongeveer driekwart belast werd. RAM gebruik een kwart ofzo.
Crashplan werkt dus prima op deze NAS. Wel even opletten dat je de Crashplan poorten in je router openzet, anders kan je alsnog niet over internet backuppen.

Edit 30-06-2014: Inmiddels zijn we een hele tijd verder. Crashplan gebruik ik niet meer (package stopte soms zomaar ineens met werken, waar ik dan pas na een week ofzo achterkwam. Het weer laten werken van de package was altijd een geklooi met Java packages opnieuw installeren ofzo. Ik gebruik tegenwoordig DeltaCopy. Dat is eigenlijk een GUI om Rsync onder Windows te draaien. Je moet wel even een tutorial gebruiken om te kunnen rsync'en naar je Synology (je moet op de Synology wat instellingen aanpassen en een map aanmaken voor de backups). DeltaCopy heb ik op iedere PC die gebackupped moet worden geïnstalleerd. Prestaties zijn goed, beter dan met Crashplan. Nadeel is wel dat DeltaCopy/rsync geen versiebeheer doet.
Deze DS213j staat bij mijn ouders, thuis heb ik een PC staan met XPEnology erop staan. XPEnology is een port van het Synology OS naar normale x86 hardware. Op die manier kun je dus je eigen NAS bouwen, maar wel met het Synology OS. De DS213j bij mijn ouders schrijft elke nacht de backups en de videobeelden en overige privédata naar de NAS bij mij thuis (en die doet 2 uur later met mijn data precies hetzelfde, de andere kant op). Dit werkt nu al meer dan een jaar en werkt uitstekend.

Energieverbruik
De DS213j gebruikt voor voeding een EDACPOWER EA10721A-120. Dit is een 12V adapter welke 6 Ampère kan leveren (72W dus). Ik had nog nooit eerder van dit merk gehoord, maar vergelijkbare adapters van dit merk schijnen best goed te presteren (86% efficiency). Deze adapter schijnt Synology al een tijdje voor haar NAS producten te gebruiken. In ieder geval al sinds 2010. De adapter wordt tijdens gebruik lauwwarm.

Ik ben in het bezit van een Cresta RCE-1106 verbruiksmeter, en heb de DS213j daarmee even gemeten.
  • Als ik de adapter loskoppel van de NAS dan meet ik 0W, bij een powerfactor van 0,04
  • Met de NAS aangesloten, maar niet ingeschakeld meet ik 0W, bij een powerfactor van 0,06
  • Wanneer de NAS idle is, en de schijf stilstaat (spindown), gebruikt hij 5W, bij een powerfactor van 0.49
  • Wanneer de NAS idle is, en de schijf draait, gebruikt hij 11W, bij een powerfactor van 0.47
  • Tijdens het kopiëren van/naar de NAS gebruikt hij 14W, bij een powerfactor van 0,50. Erg zuinig dus!
Let op, dit is gemeten met maar één schijf aanwezig in de Synology. Het verschil in energieverbruik tussen draaiende schijf en stilstaande schijf is 6W. We kunnen er dus vanuit gaan dat wanneer je de DS213j met 2x WD10EADS schijven gebruikt het energieverbruik bij draaiende schijven met 6W extra omhoog zal gaan ten opzichte van de metingen hierboven.

Om energie te besparen kun je instellen dat de harde schijven (ook externe zijn in te stellen!) na een x aantal minuten/uur in slaapstand gaan.
Verder kun je de NAS instellen voor WOL waarmee je de NAS wakker kunt laten worden als je hem benaderd. Dit gebruik ik niet, dus kan daar verder ook niks over zeggen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS213j?

Mooie review, echter ga geen green disken in raid modus gebruiken. Das vragen om ellende. (iets met TLER)
Dat is niet waar, zie deze excellente post:
TLER heb je vooral nodig voor hardware raid.

De fan is btw 92mm
Helaas is het bij mij gebleken dat 2 WD greens gewoon niet werken op welke manier dan ook (of het nou in de nas zit of een onboard intel)
Het gaat erom dat de greens geen TLER hebben:
As a non-TLER HDD fills up with data, the error detection firmware
might take too long, and the RAID controller may drop that HDD
from a RAID array.
Dat is dan een specifiek probleem met jouw schijven denk ik. Vervelend maar niet algemeen van toepassing. Maar CiPHER is volgens wel een beetje expert hierin.
dus geen TLER is bij definitie al rotzooi? kom op.
Voor software RAID onder Linux-achtigen heb je geen TLER nodig, en werkt WD Green dus prima. Dat is dus inclusief Synology.wat ook gewoon Linux software RAID gebruikt, met een SHR-laag daaroverheen

[Reactie gewijzigd door reaL_G op 10 oktober 2013 13:25]

Zoals ik al zei, bij mij.... Ik heb in een half jaar 2x 2x greens moeten RMA'en omdat ze in raid modus zitten. Kijk ze draaien nu een jaar en het gaat nu goed!.
Een twee jaar later, en ik zit er nu wel aan te denken om nog een schijfje (WD10EADS) bij te kopen. Die dingen kosten in V&A ook bijna niks meer (2-3 tientjes). M'n ouders (waar deze DS213j staat) hebben toch maar weinig data dus een 1TB opstelling is prima. Een RAID1-opstelling is dan een mooi stukje extra veiligheid. Natuurlijk is RAID1 geen backup, maar de belangrijke data gaat (zoals ook in de review vermeld) elke nacht netjes naar mijn DS114 (en van mijn DS114 naar de DS213j bij m'n ouders). Mocht de schijf bij m'n ouders klappen dan staat veel data (ik backup films en muziek niet omdat dat te lang duurt over 40/4 lijntje van Ziggo) veilig, maar niet alles. RAID1 is dan toch wel handig.

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk uit jouw link of het gebruik van WD Green in RAID alleen veilig is bij gebruik van SHR, of ook voor 'gewoon' RAID1. Op de Synology RAID-calculator kun je namelijk zowel SHR als RAID1 kiezen als ik twee schijven erin sleep.
Of zal RAID1 ook gewoon een software-raid zijn en dus geen problemen opleveren?

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 11 september 2015 10:28]

Volgens mij is het allemaal software raid bij Synology.
ik heb 2 greens in raid al ruim 2 jaar draaien in raid.
Geen probleem.
Ik vroeg me eerlijk gezegd juist af waarom je een dual bay Nas koopt, met maar 1 schijf er in. Mijn ervaring is dat dit prima werkt. Mijn DS207+ loopt al 6 jaar zonder problemen met Samsung schijven in raid. (Ondertussen zijn de hoofdtaken overgenomen door een DS212+ en die loopt alweer ruim een jaar zonder problemen...).
Mooie review, +2

vooral het Surveillance & UPS vond ik erg welkom , ik heb zelf nl de DS212 maar heb dat gedeelte nooit gebruikt en zat er wel aan te denken
Dank.

Mochten er tips zijn om de review beter te maken, of mochten er dingen zijn die iemand getest wil zien, laat het even weten :)
gebruik ook 2 3TB HDD's in RAID 1 , no problems whatsoever, al zal t wel wat vd snelheid afsnoepen , maar dat hoort er bij , je krijgt er immers redundacy voor terug

Ik zou persoonlijk helemaal gek worden als ik mn pic's, music en andere non-backup (lees: gebarnd op discs) , zou kwijt raken

Volgende NAS wordt 4 of 5 disc Syno of een zelfbouw, waarschijnlijk het eerste

TIP @ThinkPad : als je een 2e HDD koopt , koop dan wel dezelfde , voor t geval dat je later toch RAID wilt
Er zijn vele posts over mensen die wel probl hebben met WD Greens ...mazzel dus als je dat niet hebt

Dunkt mij dat WD REDS de ideals hdd's zijn voor n NAS , kost ietsie meer , maar je data is belangrijk
Zo heb je ook genoeg mensen met problemen met de RED-schijven. Zelf ook een Green 3TB en die draait al een jaar zonder problemen.
OK , zou kunnen... ik heb het enkel over Greens gelezen ...
Zo, wat een reacties over RAID zeg :X M'n mailbox werd deze week aardig overstroomd door alle "Reactie op je productreview" mailtjes.

Ik ben niet van plan om RAID te gebruiken, maar mocht het wel zo ver komen dan zal ik jullie adviezen nog eens nalezen :) Ik heb voor de 2-bay DS213j gekozen puur vanwege performance/prijs verhouding. Ik kreeg bij de DS213j gewoon zo veel mogelijk performance voor zo min mogelijk geld.

Heb de review overigens aangepast, heb een stukje toegevoegd over Crashplan, die heb ik namelijk draaiende gekregen op de NAS.
Wat jij hebt gedaan met de ds op een ander adres dat zoek ik eigenlijk. verder heb ik een dynamisch ip aan de buitenkant (upc). Ik heb geprobeerd het met de handleiding te doen van de synology site, maar dat mislukt helaas en ik ben er niet achter wat er fout gaat.

Als ik zie hoe makkelijk het is met de DS212+ :'(
Nog even terugkomen hierop, sinds een tijdje gebruik ik de DDNS-service van Synology zelf. Je kunt het instellen onder Configuration panel > External access dacht ik (zo even uit m'n hoofd).

No-ip.com heb ik ook heel lang gebruikt, maar die werd wat irritant omdat ik elke maand 2 mailtjes kreeg waarin ik moest bevestigen dat ik zeker wist dat ik beide domeinen (thuis + ouders) nog wilde gebruiken.

Je krijgt dan iets als leukenaam.myds.me (het 'myds.me' gedeelte heb je nog wat varianten van waaruit je kunt kiezen).
Mjaa daar zijn genoeg handleidingen van op internet. Voor een adres voor buitenaf icm dynamisch IP kun je No-ip.com gebruiken. Daar kun je een domeinnaam registreren (gratis, alleen eens in de 14 dagen ofzo even bevestigen dat je hem nog gebruikt) en zal de Synology automatisch je IP bij No-ip.com updaten als je externe IP wijzigt.
Een leuke review. Misschien dat je nog een aantal foto's / printscreens kan toevoegen van het ding en misschien van de interface. Verder nette review, duidelijk geschreven, voor- en nadelen opgenoemd. Als je nog wat foto's toevoegd krijg je van mij een +2. :)
Interessante review, heb ook DS213j aangeschaft. Ben best wel onder de indruk van DS. Jammer dat er nog geen DropBox app ter beschikking staat voor DS, want dan kan je belangrijke info toch nog ergens anders bewaren (brand of zo).... leer elke dag nog bij. Zo kun je bv gemakkelijk grotere HD plaatsen, zonder dat je eerst backup hoeft te maken (RAID1) etc. 8)7
Goedemiddag,

Prima review. Wil een vriend ook aan deze (of de DS215j) helpen.
Ik draai ook een XPEnology naast de DS212+ en lees net dat jij extern de XPEnology kan benaderen. de opzet die jij nu hebt wil ik ook maken. Hoe heb je dat gedaan. Ik snap dat het op zich niets met de review te maken heeft, maar op internet kan ik er niets /weinig helpvol over vinden. Een link zou al helpen. :*)
Ligt eraan op wat voor manier je 'extern benaderen' bedoelt. VPN, zodat je ook bij de rest van je thuisnetwerk kan, of wil je alleen bij de webinterface kunnen? Gewoon de goeie poorten open zetten in je router. Zie ook het Synology topic hier op het forum.
Even een vraagje, ik wil de synology gebruiken voor circa 3 camera's + hd streamen naar mijn mediaspeler. Kan de 213J hier zonder problemen mee om gaan?
Geen idee eigenlijk, ik heb er maar één camera aan zitten, en HD streamen doe ik eigenlijk niet. Ik open de bestanden via een Windows (SMB-protocol).