Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Ethernet Big Disk 1TB 1TB Review

iMonkeysNewbie 27 september 2008, 1.497 views

LaCie Ethernet Big Disk 1TB 1TB

Pluspunten

• ip-configuratorwerkt goed en gemakkelijk(software om contact te maken met de schijf)
  • beheerpagina is eenvoudig te begrijpen en biedt tevens voldoende functionaliteit
  • fraaie vormgeving en degelijke behuizing die tegen een stootje kan
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• schijven beginnen heel snel meer geluid te produceren
  • beheerpagina (via browser) is verschrikkelijk traag
  • service en bereikbaarheid van lacie NL zijn waardeloos
  • bereidwilligheid bij Lacie om te communiceren is nagenoeg nul

Features Score: 3
In april dit jaar kocht ik mijn derde Lacie in ongeveer 20 maanden. Ik was dol op hun schijven; goed werkende apparaten in een degelijke maar fraaie metalen behuizing.
Enige minpuntje toen was dat een wijziging doorvoeren via de html beheerpagina tergend langzaam ging. Ik was dol op de permissie-mogelijkheden; eenvoudig maar precies goed.

Eind april ging de eerste (de oudste) schijf echter kapot. Het was me al opgevallen dat het apparaat al een tijdje een stuk meer geluid produceerde dan de de tweede schijf die ik had gekocht maar de fans gaan altijd meer geluid produceren naarmate een computer ouder wordt.
Opeens deed ie echter helemaal niets meer dus nam ik contact op met Lacie, aangezien ik het apparaat online besteld had bij hen.

Contact opnemen is niet mogelijk anders dan het ticket-systeem op de site van lacie te gebruiken, dus heb ik dat maar gedaan. Na ongeveer een maand kreeg ik een reactie waarbij ik te kennen werd gegeven het apparaat terug te sturen naar een adres dat in de reactie stond (waarom doet men hier bij Lacie zo geheimzinnig over?). Dat heb ik dus gedaan en weer twee maanden later krijg ik mijn apparaat terug zonder ook maar iets dat op informatie of een toelichting lijkt; het ding wordt gewoon in de doos geknikkerd en teruggestuurd. Het apparaat dat het weliswaar weer doet, maakt nu ook meer herrie dan ooit.

Inmiddels begint de tweede schijf ook kuren te vertonen; het apparaat heeft regelmatig opstartproblemen en begint ook meer geluid te produceren. Aanvankelijk was de geluidsproductie zeer acceptabel tot nagenoeg stil; binnen een jaar verandert dat echter.

• linksys wrvn4400 (router)
  • Linux

Heb jij ook een LaCie Ethernet Big Disk 1TB 1TB?

Deze review klinkt meer als een klacht dan als een review. Je bespreekt voornamelijk hoe de schijven langzaam doodgaan en hoe de garantie-afhandeling is. Ondanks dat je het volste recht hebt om zoiets te vermelden, is er meer dan dat aan een review te schijven.

Kijk eens naar je mede-Tweaker op productreview: LaCie Ethernet Big Disk 1TB review door masterant hoe een review van een dergelijke schijf er ongeveer uit hoort te zien.

Gezien zijn review, weet ik dus niet waar het probleem heeft gelegen maar daar reageert LaCie binnen enkele weken en vaak sneller; misschien dat dit heeft meegewogen in je beoordeling.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 28 september 2008 00:20]

Een review schrijven over een ondertussen feitelijk afgestorven apparaat is natuurlijk ook niet makkelijk. Benchmarks zijn nogal zinloos op het moment dat je een dergelijk apparaat toch al niet meer vertrouwt en het kennelijk niet meer optimaal functioneert.

Ik lees liever een kort doch kritisch verhaal dan een uitgebreide hallelujastory. Dat houdt mij i.i.g. wel scherp. Maar goed, ik snap je punt wel, alhoewel ik het dus niet volledig deel.