Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Ethernet Big Disk 1TB 1TB Review

masterant 25 januari 2008, laatste update op 17 november 2015, 6.138 views

LaCie Ethernet Big Disk 1TB 1TB

Pluspunten

• 1TB
  • Upnp AV Streaming

Minpunten

• Support (technische helpdesk alleen dmv tickets bereikbaar)
  • Firmware (bugs?)

Features Score: 4
Een van mijn schijven was het aan het begeven, op dat moment degene met de meeste data, verder ergerde me ik ontzettend om videomateriaal op meerdere dvd’s te moeten branden om deze vervolgens via mijn Xbox360 af te spelen. Een nas vond ik een aantrekkelijke oplossing. Ik moet bekennen dat de eisen niet erg hoog lagen wat functionaliteit betreft. Zolang ik op een redelijke snelheid data kon opslaan via mijn netwerk(je), genoeg opslagcapaciteit zou krijgen en video zou kunnen streamen naar mijn Xbox 360 was ik al tevreden, uiteraard wel tegen een betaalbare prijs. Verder wilde ik wat extra opslag voor de rest van het volk in huis. Zo kwam ik terecht bij de Lacie Ethernet Disk Big 1TB.

Features
De Lacie Ethernet Disk Big 1TB voldeed op papier aan de eisen die ik vooraf gesteld had. Zo biedt deze Lacie voldoende opslagcapaciteit van 1TB en Upnp AV Streaming tegen een, in verhouding, relatief lage prijs van +- 300 euro. De nas ziet er niet alleen goed uit, voelt erg stevig/kwalitatief aan.

Specificaties
Capaciteit : 1 TB
Interface : 1 x Gigabit Ethernet
1 x Hi-Speed USB 2.0
Rotational Speed (rpm) : 7200
Cache size : 16MB
Expansion Ports : 1 x USB 2.0
Processor/RAM : 400MHz / 64MB DDRAM
Network Protocols : File Server: SMB (Windows/Linux), AFP (Mac); FTP Server; HTTP for online browsing; Multimedia server: UPnP™ A/V; Apple Bonjour
Fan : smart fan
Afmetingen: (BxHxD) : 44 x 173 x 272 mm
Gewicht : 2,5 kg

Hier spreekt alles voor zichzelf, het enige wat ik over de specificaties wil vermelden is dat één van de USB2.0 aansluitingen voor ip-configuratie is bestemd en de ander als uitbreidingspoort dient om dmv een tweede externe hdd de huidige opslagcapaciteit uit te breiden, al denk ik hier niet zo gauw gebruik van te gaan maken. Gegevensoverdracht via USB is dan ook uitgesloten, iets dat soms toch wel erg handig kan zijn imo.

Inhoud verpakking
LaCie Ethernet Big Disk
Ethernet kabel Cat5e
USB 2.0 kabel
Adapter
Standaard (met schroeven etc.)
Handleiding met bijbehorende CD

Beheer
Door naar de ip-adres van de nas te surfen kan je dmv een webtool de nas configureren. Tabbladen configuration, network, disk, shares, ushers, media en status zijn aanwezig. Je kan gebruikers toevoegen, machtigingen geven voor een share, media delen, eigenschappen van de schijf bekijken, netwerkinstellingen wijzigen(alleen dhpc, fixed ip en jumbo package size) en de status zien van de verbindingen die open staan. Het is niet erg uitgebreid maar het voldoet.

Prestaties
Na het lezen van reviews vond ik de benchmarks van de gemeten overdrachtsnelheden wat tegenvallen. Als je naar de prijscategorie kijkt zijn de prestaties nog acceptabel. En uiteraard kunnen we niet verwachten dat een relatief goedkope NAS volledige 1000Mbit open gaat trekken, punt. Enfin, hier mijn gemeten snelheden volgens Vista:
Kleine bestanden van 40/60MB, duurt 2 á 3 seconden max. (20MB/s)
Grotere bestanden van 4/12GB halen een constante snelheid van 9,03 MB/s.

Dit kwam toch iets lager uit dan wat ik had verwacht, na het instellen van jumbo package size van zowel de nas als mijn nic op 9014byte kon ik de snelheid iets verhogen naar een constante 14,6MB/s. NAS, pc en Xbox360 heb ik op een D-Link DGS-1005 GE switch geprikt met Cat6 bekabeling ertussen.

Geluidsproductie
Geluidsproductie is acceptabel. De nas is wel aanwezig als het verder stil is in de ruimte, persoonlijk vind ik dit geen probleem omdat deze alleen aanstaat als ik het ga gebruiken.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Stabiliteit en betrouwbaarheid van het apparaat moet nog blijken. De nas moet als eerst ge-updated worden wil je überhaupt iets kunnen streamen naar je Xbox360, let wel op dat de interne klok juist staat ingesteld anders zal de update geweigerd worden. Verder moest ik meerdere keren de schijf formatteren voordat alle data werkelijk was gewist, kreeg ik een melding over een error in de script en er was zogenaamd geen schijf aanwezig terwijl er zojuist een succesvolle formattering was bevestigd door de webtool.

Ondersteuning
Hun technische helpdesk is alleen dmv tickets te bereiken, dit vind ik een grote minpunt. Er wordt volgens de website regulier binnen 24 uur geantwoord. Om de errors te melden en hiernaar te informeren heb ik een ticket op 7-1-2008 aangemaakt en op 21-1-2008 werd deze beantwoordt met dat dit zeker weten een DOA was en dat ik dit moest regelen met de leverancier. Er wordt dus niet nagedacht en vragen/uitleg worden genegeerd. Zulke wachttijden op een paar vragen is alles behalve gewenst. Je krijgt 3 jaar garantie van Lacie maar als de service beroerd is heb je hier natuurlijk niet zoveel aan imho.

Er zitten, als ik me niet vergis, twee 500GB harde schijven in. De goedkoopste 500GB harde schijf is ongeveer 80/85 euro. Je betaalt dus ong. 130 euro voor functionaliteit, overige hardware en een stevige kwalitatieve behuizing. Als je het mij vraagt niet verkeerd.

Edit: Tekst iets aangepast, kopje 'Beheer' toegevoegd en foto's in de review verwerkt.

Heb jij ook een LaCie Ethernet Big Disk 1TB 1TB?

Mooie review.
Werkt het streamen naar de 360 nu goed en vloeiend? Is daar een officele firmware update voor nodig?
Werkt nu vloeiend met de 360, helaas moest ik me 360 kort nadat alles naar behoren werkte inpakken en richting Duitsland sturen.. ring of death :+

Software update was niet specifiek voor 360, meer omdat TwonkyMedia de boel tegenhield oid.
Goede review. Helaas iets te prijzig voor mij. :+
Masterant,

Heb jij thuis vista?
Ik heb vandaag namelijk ook deze hd gekocht, maar krijg hem niet te zien in mijn netwerk. :-((

Vind het zelf nog niet zo makkelijk om eea voor elkaar te krijgen. Handleiding vind ik ook niet duidelijk, wordt met geen woord over vista gesproken.

Als je nog tips hebt, dan graag.

Greetz,
Patrick
Euhw ik moest zelf upnp inschakelen op me modem zelf ... misschien is dat een optie? Als het niet lukt kan je altijd op ff je e-mail achterlaten en kunnen we ff settings etc. vergelijken.. Succes
>heb ik een ticket op 7-1-2008 aangemaakt en op 21-8-2008 `

jah?
lol, nee zo lang duurde het niet.. tikfoutje (is aangepast) :+
Is inmiddels gelukt. Moest even een drive mappen (letter toekennen) en tatataaa hij doet het.

Werkt perfect ook met de Xbox360.

Nog bedankt voor je review.

Groet,
P
Hoi, daar was ik weer. Heb toch nog wat probleempjes en dan met name met de xbox. Zou het fijn vinden als jij me wellicht toch nog wat zou kunnen helpen. Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van en weet niet meer waar ik het moet zoeken.

Op de share van de lacie Ethernet_BD heb ik een een aantal mappen gezet, o.a. deze:

Openbare afbeeldingen
Openbare video's
Openbare muziek

Ik heb eigenlijk 2 problemen met de Xbox.

1e probleem
De xbox kan de Opb afbeeldingen en muziek vinden, maar de video's niet. Snap er niks van. Hij geeft dan de volgende melding: "The connection to your comupter was lost. Make sure your computer is turned on, connected to your network, and running media sharing software."

Goed, de Lacie Ethernet_BD staat aan en hij is verbonden met het netwerk, dus dat is het probleem niet. Van die media sharing-software weet ik het niet. Wat ik wel weet is dat hij de muziek en foto's wel kan tonen vanaf de BD. Dus je zou denken dat er media sharing software op de BD staat, of is dat een verkeerde conclusie? Als ik op de media-tab klik van de Lacie BD, dan zie ik ook dat deze ingeschakeld is voor alle 3 de mediasoorten.

2e probleem
Zoals eerder gezegd, kan de Xbox wel de afbeeldingen of foto's vinden.
Maar het vreemde is dat het lijkt alsof hij een bepaalde set met foto's vast heeft gelegd in zijn eigen geheugen of zo, want ik heb onlangs wat wijziginegn aangebracht in de mapstructuur van de afbeeldingen en deze zie ik niet terug op de xbox, maar wel op de Ethernet_BD natuurlijk.

Het probleem wordt nu nog vreemder. Ik heb eerst de media server van de Ethernet_BD opnieuw herbouwdt en vervolgens herstart. De mapstructuur die ik nu via de xbox doorkrijg lijkt ok te zijn. Maar als ik de foto's in bepaalde mappen (dus niet alle mappen, want sommige doen het wel) wil bekijken krijg ik dezelfde melding als met de video's map.

Wat ook vaak gebeurd is dat als ik in de Xbox op de X druk (Change Picture source) dat de xbox het ene moment de Ethernet_BD wel kan vinden en even later verschijnt hij niet in de lijst met beschikbare sources.

Hopelijk heb jij nog ideeën? 8)7

Mijn mail is pvandijkapenstaarthotmail.com.

Alvast dank voor een eventuele reactie.
Patrick
Hey,

Probleem 1
Dit probleem heb ik idd ook gehad, dit ligt als je het aan mij vraag aan je 360. RJ-45 eruit trekken, weer in je 360 prikken en opnieuw zoeken/verbinding maken zou het probleem moeten oplossen. Ook kan je proberen om je 360 uit/aan te zetten, dit wilt ook wel eens helpen.

Probleem 2
Mapstructuur bij de 360 is in sommige gevallen wat het zelf wilt laten zien. De enige mappen dat het laat zien, zijn de mappen waarin werkelijk een bestand in zit met een formaat dat het ondersteunt. Dus ben je door je mappen aan het bladeren op zoek naar foto's, dan laat het je alleen de mappen zien die foto's (jpeg oid) bevatten. Dat laatste doet ie ook alleen als je eerst FOLDERS kiest voor je navigatie. Dit geldt ook voor Video's maar niet voor Muziek. Ook hier weer zou de omschrijving bij probleem 1 helpen om je NAS weer te kunnen ontdekken.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Greetz

[Reactie gewijzigd door masterant op 23 februari 2008 00:04]

Beste Masterant/overige kenners,

Ik heb de LaCie Ethernet Big Disk 1TB aangeschaft, in de (domme, weet ik nu) veronderstelling dat ik hem ook kan gebruiken als simpele USB opslag. Uit je review blijkt dat dit helaas niet mogelijk is. Ik neem dus aan dat ik nu een netwerk(je) moet gaan opzetten....kan ik hiervoor mijn standaard internet modem gebruiken (SAGEM F@ST 2000), of moet ik e.e.a. aanschaffen? Thanks!