Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

Xtreamer Sidewinder3 WiFi Review

MichaelDell 7 oktober 2013, laatste update op 7 oktober 2013, 1.209 views

Xtreamer Sidewinder3 WiFi

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Afspeelmogelijkheden en - formaten
  • Uitstekend beeld en geluid
  • Goede wifi ontvangst
  • Prettige afstandsbediening

Minpunten

• Goedkope bouwkwaliteit
  • Geen aantrekkelijk design
  • Geen bluetooth ingebouwd
  • USB3.0 aansluiting is van een wat minder gebruikelijk type
  • Soms vastlopers in gecomprimeerde films
  • Aanmelden netwerk kan wat lang duren

Geluidskwaliteit Score: 5
Om de films en muziek op mijn NAS af te kunnen spelen wilde ik een simpele mediaspeler hebben. Voor de SideWinder3 SE gekozen vanwege:
- USB 3.0
- N-wifi (er is geen mogelijkheid ethernet naar de speler te krijgen, aansluiting zit er wel)
- Mogelijkheid tot HDD, maar niet verplicht
- Afspelen van iso's
- Prijs (120 euro is niet duur)

Online besteld en na een weekje afgeleverd. Mijn Synology DS210j werkt als hotspot en ik heb de SW3 direct verbonden, niet via een andere router. Ik heb geen HDD ingebouwd, alles loopt via de NAS of (bij HD films) een externe USB3.0 schijf.

Het uiterlijk komt goedkoop over. Hard plastic, naadjes die niet goed aansluiten; dit is geen apparaat wat in je kamer staat te pronken. Helemaal wegmoffelen kan echter ook niet want de afstandbediening werkt via IR (waarom geen bluetooth?).

Het gebruiksgemak van de SW3 is verbluffend. Aansluiten, aanzetten, netwerk aanmelden, klaar. Daarna favorieten maken van diverse folders op de NAS en de lol kan beginnen. Mijn vrouw kon zonder ook maar enige hulp zelf de films vinden, de afstandsbediening is doodsimpel.

Full HD films komen prachtig door en geluid klinkt prima, hier niets dan lof. Afspelen van HDD of USB is wel nodig, over wifi is te traag, kan de speler echter niets aan doen. Iso, ifo, alles wat de speler tegenkomt wordt zonder gedoe afgespeeld.

HDMI en optisch uit zijn alles wat ik verder nodig heb. De mogelijkheden die het apparaat biedt om op internet te gaan (browser, allerlei Android apps, e.d.) gebruik ik niet, maar het ziet er wel allemaal simpel te begrijpen uit.

Heel soms, midden in een gecodeerde film, bevriest het hele apparaat en moet ik een harde reset doen. Instellingen zijn dan gelukkig nog wel bewaard. Wellicht wordt dit opgelost met een nog te installeren firmware update. Verder duurt het aanmelden bij het netwerk wat lang, tot 50 seconden,

Al met al vind ik de SW3 een goede mediaplayer die films en muziek uitstekend afspeelt voor een zeer schappelijke prijs.

• Samsung 40LE55
  • Synology DS210j

Heb jij ook een Xtreamer Sidewinder3 WiFi?