Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo Cyaan Review

ElectronX 6 oktober 2013, 1.065 views

Kobo Glo Cyaan

Veelzijdigheid Score: 4

Inmiddels ruim1000 pagina's gelezen op mijn Kobo Glo, tijd voor een review. Ik kocht hem omdat een E-reader handiger mee tenemen was op vakantie dan boeken zonder er verder al te veel van te verwachten. Het bleek echt een openbaring, voor mij geen papieren boeken meer! E-readers zijn echt veel handiger in gebruik. Als gevolg lees ik nu veel meer dan vroeger.

Plus:

Scherm verlichting. In feite onmisbaar, het contrast tussen het grijze scherm en de zwarte letters is matig, alleen bij vol daglicht of direct kunstlicht is de schermverlichting niet nodig. In de praktijk vaak wel. Koop nooit een E-reader zonder schermverlichting!

Geintegreerd woordenboek. Door met je vinger op een woord te drukken op het scherm verschijnt de verklaring. Handig als je veel engelse boeken leest zoals ik. Jammer alleen dat alleen een Engels-Engels woordenboek aanwezig is, geen Engels-Nederlands.

Compact: Goed hanteerbaar. Precies het juiste formaat lijkt me: kleiner en je krijgt te weinig text op een pagina, groter en het geheel wordt lastig hanteerbaar.

Apparaat heeft ook internet en WIFI functionaliteit, maar daar heb ik tot nog toe niets mee gedaan en dat zal waarschijnlijk ook niet vaak gebeuren. Ik sluit hem gewoon aan op de PC als ik nieuwe boeken wil installeren.

Min:

Incomplete levering: geen beschermhoes, weinig intern geheugen, geen oplader. Je moet dus nog tientallen euro's extra uitgeven voor het apparaat compleet is.

Geen echte knoppen. Bladeren via touchscreen is niet echt handig. Je raakt het scherm nogal eens per ongeluk aan en als je wel wilt bladeren gebeurt er soms niets of juist te veel en ben je ineens 2 of 3 pagina's verder.

Erg op de Kobo shop gerichte software. Je moet software van derden (Calibre) gebruiken om andere boeken te installeren.

Conclusie:

Al met al een fijn apparaat, echter er valt nog wel wat te verbeteren. Als je de echte knoppen en de cover van de Sony PRS T3 zou combineren met de verlichting en het ge´ntegreerde woordenboek van de Kobo Glo zou je denk ik aardig dicht bij de perfecte E-reader zitten, maar voor mij geven de verlichting en het ge´ntegreerde woordenboek nog steeds de doorslag om voor de Kobo te kiezen.

Heb jij ook een Kobo Glo Cyaan?