Specificaties Socket 1150 met Intel H81 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock H81M-HDS Review

StefanvanGelder 3 oktober 2013, 2.053 views

ASRock H81M-HDS

Pluspunten

• Interne usb 3.0 header

Minpunten

• BIOS update nodig voor fatsoenlijke werking
  • Vier sata-poorten

Layout Score: 3
Bij een socket 1150 processor hoort ook een bijpassend moederbord. Mijn keuze is gevallen op de Asrock H81M-HDS. De keuze viel op dit moederbord vanwege de lage prijs en een interne usb 3.0-header. Verder had ik niet veel aanvullende eisen, omdat de H81 chipset van Intel toch al relatief veel features aan boort heeft met twee maal usb 3.0 en sata 600.

Compatibiliteit
Tijdens de installatie van Windows 7 kwam ik achter een merkwaardig probleem. Ik probeerde Windows 7 incl. SP 1 via dvd te installeren. Tot mijn verbazing werden mijn toetsenbord en muis niet gedetecteerd, terwijl het in de UEFI allemaal prima werkte. Na een korte zoektocht op Google, kwam ik er al snel achter dat dit wel vaker gebeurd in combinatie met Asrock moederborden. Een BOIS / UEFI update zou dit moeten verhelpen, en inderdaad toen ik de release notes van de nieuwe UEFI al zag wist ik al genoeg:

1. Improve system compatibility.
2. Patch Crucial DDR3-4G-1600 and APACER DDR3-1G-1333 memory.
3. BIOS ~[Case open] option default set to disabled.
4. Improve Windows compatibility.

Mijn moederbord beschikte over de first release UEFI 1.20. Bij het installeren van 1.40 was het probleem opgelost en kon ik Windows 7 prima installeren. Al met al toch erg slordig. De installatie van Windows 7 is een vrij basaal iets, als dat niet lukt kun je weinig beginnen, tenzij je gebruikt maakt van een ander besturingssysteem. Daarom geef ik het moederbord een slechte beoordeling van de compatibiliteit. Het probleem is overigens wel weer netjes en enkele dagen na de launch opgelost met een BIOS update. Daarom krijgt Asrock wel een goede beoordeling voor 'Ondersteuning van de fabrikant'.

Featureset
Ten opzichte van de concurrerende moederborden heeft dit moederbord twee grote voordelen in mijn ogen:
• Vier keer usb 3.0 i.p.v. twee keer.
• Alle gangbare videoaansluitingen zijn aanwezig: VGA, HDMI en DVI.

Verder zijn er weinig opvallende zaken aanwezig. Alle budgetmoederborden beschikken tegenwoordig over 100% Solid Capacitors en 1GBit netwerkaansluitingen. Bijna alle budgetmoederborden van Intel beschikken over vier sata aansluitingen. Dit kan een belemmering zijn voor sommige gebruikers. Stel; je hebt een dvd-speler, ssd en harde schijf in gebruik. Als je dit in een kast stopt die ook nog eens eSata heeft, dan ben je alle vier de poorten al kwijt. In mijn workstation heb ik zes sata poorten, waarvan er bijvoorbeeld al vijf in gebruik zijn, en dan heb ik nog niet eens een dvd-speler. Maar voor budgetoplossingen zoals waar ik het voor wil gaan gebruiken zijn deze vier sata poorten geen enkele belemmering. Het is alleen iets waar je rekening mee moet houden, ook voor in de toekomst.

Layout
Tijdens het inbouwen viel me de plaatsing van de HD audio aansluiting op het moederbord op. Deze zit ongeveer in het midden van het moederbord, net boven het pci-e slot. Omdat ik toch geen externe videokaart gebruik, maakt dit niet zoveel uit. Maar als je wel een externe videokaart gebruikt loopt deze kabel langs de videokaart (weliswaar tegen de bovenkant). Dit is een doorn in het oog voor mensen die er van houden om kabels netjes weg te werken, want deze kabel gaat je dan zeker in de weg zitten ;)

De problemen die ik ondervond bij de installatie van Windows 7 overheersen bij mij toch nog. Niet iedereen zal zitten te wachten om direct een UEFI update te moeten uitvoeren op zijn nieuwe systeem. Ook al gaat zo'n update tegenwoordig al vrij makkelijk. De update kan vanaf het internet worden gedownload, rechtstreeks in de EUFI. Een tweede optie is het bestand op een sub stick zetten, die direct herkent wordt. Toch is het een minpunt van dit moederbord, vind ik.

Verder is de algemene conclusie wel positief: het bord biedt gewoon veel waar voor je geld en zal voldoen in veruit de meeste budgetsystemen.

Heb jij ook een ASRock H81M-HDS?

4 sata poorten een minpunt? Wie heeft er nou meer dan 4 HDD's aangesloten?
Als je een budget bord pakt moeten zulke dingen geen minpunten zijn, wel ben ik het met je eens dat het slordig is dat je eerst een BIOS update moet uitvoeren voor een correcte werking van het systeem.
4 sata poorten is inderdaad genoeg voor de meeste mensen, maar bij AMD heb je standaard minimaal 6 sata poorten, dat is toch een verschil die ik even wilde aanstippen, maar een groot minpunt is het inderdaad niet.
Dan is dat ook duidelijk, bedankt voor je reactie.
Sorry, helemaal verkeerde review waar ik een reactie wilde post. Excuses!

[Reactie gewijzigd door brtk op 3 oktober 2013 13:53]

Ik ben het met je eens. Dit bord gebruik ik inmiddels ook, en het is een gepriegel en gehannes met kabels. Je kan er nauwelijks bij. Kennelijk is klein de toekomst, ook bij het indelen van moederbordjes.
Het is prettig dat je zowel dvi, vga als hdmi hebt, maar ik had veel liever wat extra sata poorten gezien. Ze lijken niet heel erg lekker te werken met 2 harddisks en een bluray schrijver. Nog maar even tunen..

edit: wat een k^t bord zeg. Ik trek zo het blauwe plastic uit de usb3 connector aan de achterkant. Het is allemaal wel wat tinnef goedkoop..

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 22 december 2014 23:32]