TP-Link TD-W8968 Review

matthewk 3 oktober 2013, 536 views

TP-Link TD-W8968

Pluspunten

• Zeer goed bereik
  • Verschillende functies
  • Makkelijk in te stellen
  • Mooi design
  • Dubbele antennes
  • Uitstekende compatibiliteit

Minpunten

• Niet 100% stabiel in range extender modus

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Omdat mijn draadloze ADSL router steeds meer range problemen begon te vertonen, vooral wegens het gebrek aan antennes, moest ik zoeken naar een nieuwe oplossing. Omdat ik voor mijn HTPC al eens gebruik heb gemaakt van TP-Link's USB WiFi stick. Daarom dat ik ook nu weer gebruik maakte van TP-Link en hun router bestelde via Azerty. Hij zou in de gang komen te staan waar hij het signaal van de andere router zou verlengen in range extender modus. Tenminste, dit was de oorspronkelijke opzet.

Opzet

Het aansluiten van de TP-Link doe je eerst aan je pc of laptop. Zo kan je hem instellen naar jouw voorkeuren. Wees zeker dat je hem trouwens instelt binnen het IP bereik van jouw originele router. Dit kan je checken door eerst je gewone router's instellingen te checken via het instellingen paneel dat je kan bereiken via het IP op de onderkant van je router.

Nadat je de router hebt ingesteld via de live cd kan je inloggen in het admin paneel. Nu is de keuze aan jou om te beslissen wat je uiteindelijk gaat doen. Gebruik je hem als range extender, dan ga je naar WIFI instellingen en zet je hem op range extender.

Allemaal erg gemakkelijk. Props voor TP-Link trouwens, want de opties zijn echt uitgebreid. Zo zijn er onder andere acces point, bridge en client modi. Zeer uitgebreid en bij mijn weten niet standaard op elke router. Een echte tweaker weet dit bij minder geequippeerde routers waarschijnlijk zelf wel in te stellen, maar ik ben op zoek naar een easy-to-use router.

En daar is deze TP-Link ook zo sterk in. Hij detecteert in range extender mode zelf alle instellingen van jouw router, waardoor het voor de gebruiker/koper slechts een kwestie is van enkele kliks. Advanced opties zijn echter beschikbaar, waardoor ik na de standaard instellingen ook zelf aan de slag kon om de prestaties te tweaken. Let wel op: Deze router wordt niet geadverteerd als een range extender-capable router. Ik kwam hier pas achter na de aankoop. Laat je dus niet van de wijs brengen als je over een aankoop twijfelt.

Helaas is deze range extender modus niet erg stabiel. Ik had wel eens problemen met mijn bereik dat HEEL af en toe weg viel. Ik weet niet zeker of dit aan de 'moeder' router ligt, of aan de TP-Link. De TP-Link lijkt het signaal af en toe gewoon kwijt te zijn, waardoor de apparaten die verbonden zijn met het netwerk terug overschakelen op de 'moeder' router en dan uiteindelijk de verbinding verliezen omdat het bereik hiervan niet voldoende is.

De oplossing was dan simpel. De TP-Link heeft een uitstekend bereik dat bij mij zelfs doorheen 4 verschillende betonnen muren over een afstand van 12 meter nog steeds een goede snelheid en stabiliteit oplevert - IN ROUTER MODE -, waardoor mijn probleem eigenlijk alsnog is opgelost. Ik heb de TP-Link gewoon in router modus gezet en hem daarna via de patch kabel verbonden aan mijn 'moeder' router.. Het WIFI signaal van deze laatste werd daarna uitgeschakeld en ik kon meteen beginnen met internetten. Fantastisch bereik door de twee antennes die overigens vervangbaar zijn. Ik kon mij geen betere router voorstellen dus. Ondanks dat ik op zoek was naar een range extender, heb ik nu een router die het hele huis probleemloos dekt.

Info: De moeder router is een saegem standaard VDSL Belgacom router.

Heb jij ook een TP-Link TD-W8968?