Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart Review

dreameater 1 oktober 2013, laatste update op 18 oktober 2013, 7.739 views

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart

Pluspunten

• Gewicht en formfactor
  • Hoge kwaliteit geluidsopnames, ook bij hard geluid
  • Optische beeldstabilisatie
  • Scherm goed zichtbaar in fel zonlicht
  • WP8 ideaal voor social media & whatsapp

Minpunten

• Na het herstellen van WP8 moet je handmatig je homescreen weer terugzetten
  • Toestel ligt niet helemaal stabiel op tafel ( bij gebruik)

Changelog:
03/10/'13 - Toevoeging van belkwaliteit
18/10/'13 - Toevoeging ervaringen GDR3 + foto's
21/10/'13 - Toevoeging mbt het 'herstellen' van een WP8 backup icm WIFI
22/10/'13 - Nieuwe 'Nokia Camera' applicatie getest

Voorwoord
Sinds eind 2007 ben ik in het bezit geweest van een Apple iPhone , dit was mijn eerste smartphone. Hoewel toen de reden om een dergelijk apparaat te kopen compleet anders was dan nu, was het toch een redelijk revolutionair apparaat. Ik had namelijk een telefoon, mp3 speler & camera in één. Na jarenlang met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van verschillende iPhones begon ik me na driekwart jaar na aankoop van mijn 4s te ergeren aan het eentonige design van ios. Het was niet zo dat het me niet beviel (integendeel). Maar ik was er simpelweg op uit gekeken en dus was het tijd voor wat anders.

Zelf ben ik werkzaam in een telecomwinkel en kom ik veel in aanraking met verschillende mobiele apparaten. Hoewel we zelf vaak een selectief aanbod verkopen, komt het wel eens voor dat een klant buiten het boekje gaat. Zo kwamen er verdacht veel klanten voor een Nokia Lumia 800 toen deze in Nederland uitkwam. Ik snapte daar in eerste instantie helemaal niks van. Vreemde blokken op het scherm wat zo op het eerste gezicht niet geen toegevoegde waarde was. Toen een klasgenoot ook ineens een Lumia 800 kocht (bij mij nota bene) was ik toch wel enigszins verbaasd. Vanaf dat moment ben ik me wat meer in de materie gaan verdiepen en toen bleek ik het eigenlijk hele interessante toestellen te vinden, vooral voor een specifiek publiek. Ik doel daarmee vooral op gebruikers die niet de behoefte hebben om elke keer mee te willen doen met een hype als er weer eens een nieuw spelletje uitkomt ( lees Songpop/wordfeud/candycrush etc. etc.) Deze toestellen zijn bedoeld voor mensen die een smartphone in gebruik hebben om te communiceren. Oftewel Bellen/sms’en/mailen & social media willen gebruiken. Met dit in mijn achterhoofd kocht ik ook de eerste smartphone voor m’n moeder, een Lumia 610. Hier maakt ze nog steeds dagelijks gebruik van.

Enfin, ik was dus klaar voor wat nieuws! Eind 2012 zou Microsoft komen met een nieuwe versie van het besturingssysteem Windows Phone. iPhone in de verkoop gedaan, goed geld voor gevangen en op 1 of 2 november had ik voor het eerst een Windows Phone toestel. De Nokia Lumia 920 welteverstaan. Deze beviel erg goed, vooral de camera en het filmen deed hij geweldig. Ik ga graag naar concerten & festivals, dan is het geweldig om een filmpje te maken met goed geluid waarin je zelfs de bass kan terug horen.

We zijn nu nog geen jaar verder en ik heb nu mijn derde Windows Phone toestel in gebruik. Niet dat ze zo snel kapot gingen of niet bevielen.. laten we spreken over een hobby en misschien een beetje een luxe probleem. Want deze review zou nooit tot stand gekomen zijn als Tweakers.net geen actie had opgezet om 10 tweakers te voorzien van een reviewexemplaar van de nieuwe Nokia Lumia 1020. Ik heb namelijk mijn Lumia 925 amper twee maand in gebruik, die overigens ook zeer goed in de smaak valt.
Tijdens mijn review zal ik regelmatig vergelijkingen maken tussen de 925 & de 1020.

Deze review beoordeeld het toestel op algemeen gebruik, dit wil niet zeggen dat ik de camera niet ga behandelen. Indien je puur camera gerelateerde vragen hebt raad ik je aan om op onderstaande link te klikken.

Eerste indruk
Toen ik het toestel tijden het launch event voor het eerst in m’n handen had viel me als eerste het gewicht op. Hij is niet merkbaar zwaarder dan m’n 925, dit had ik wel verwacht. Het tweede punt wat me al direct opviel was dat het even wennen is om hem vast te houden. De uitstulping aan de achterzijde is een stukje groter dan die van de 925. Dit zorgt ervoor dat je niet zo goed weet waar je de wijsvinger moet laten. (zie foto hieronder)

De knoppen op het toestel voelen erg goed aan, en ‘klikken’ erg fijn. Ten opzichte van de 925 zijn de knoppen een fractie breder waardoor je de duim er iets beter op kunt laten rusten. Dit is vooral te merken bij de aan/uit – vergrendelknop.

De speaker zit gelukkig weer aan de onderkant van de Nokia Lumia 1020, dit zorgt ervoor dat het volume zelden gedempt wordt waardoor je bijv. een gesprek mist omdat je ringtone niet luid genoeg is. Dit komt bij mij nog wel eens voor als ik m’n telefoon op bed heb liggen. Op een hardere ondergrond zoals een tafel heb je hier natuurlijk minder last van. Ik heb een klein testje gedaan om te kijken welke speaker meer geluid produceert. Dit heb ik gedaan door de twee toestellen op tafel te leggen met het scherm naar boven en vlak na elkaar de originele nokia ringtone af te spelen. De 1020 is duidelijk luider.

Qua belkwaliteit heeft Nokia me eigenlijk nog nooit teleurgesteld. Toen ik van de iPhone kwam en voor het eerst een gesprek opnam met de Lumia 920 was ik gewoonweg verrast! Zo luid en duidelijk. De 925 had dit duidelijk wat minder , daar hoorde ik af en toe een zachte 'brom' op de achtergrond. Bij de Lumia 1020 is het echter weer top! Echt een genot om te bellen, ook in de (ssht) auto en andere luidruchtige plekken. Noise cancellation werkt dus ook prima!

Nokia heeft er bewust voor gekozen om het aanbod wat kleurrijker te maken. Bij de introductie van de 920 stond ik al te springen voor een rood exemplaar, helaas heb ik niet zoveel geduld want toen de zwarte leverbaar was drukte ik al op de bestelknop. Dit ging met de 925 ongeveer hetzelfde alleen was het dit keer voornamelijk de opslagcapaciteit van 16GB waardoor ik geen witte of grijze exemplaar genomen heb. Dus tweemaal zwart. Tijdens het event van Nokia liepen alle marketingmensen rond met een geel exemplaar , dus ik begon stilletjes te hopen op een geel exemplaar. Niet dus, gewoon zakelijk zwart, waar ik overigens prima mee kan leven. Hij ziet er gewoon strak uit <punt>.

Installeren/configureren van het toestel
Het configureren van een compleet nieuwe smartphone is doorgaans niet zo heel interessant. Vrijwel elk toestel start tegenwoordig op met een wizard die vrijwel iedereen snel doorloopt met een aantal stappen ‘next, accept, next & finish’. Dit wil ik dan ook niet zo uitgebreid behandelen. Ik zat al een tijdje op het Windows Phone platform , hier staan dus vooral mijn bevindingen hoe ik mijn /apps/fotos/contacten etc. van de Lumia 925 naar het nieuwe toestel kon krijgen.
Op Windows Phone wordt deze informatie opgeslagen in je Microsoft account. Het maakt niet uit of dit een live.com, hotmail.com of outlook.com emailadres is. Ik maak gebruik van een relatief oud Hotmail adres mede omdat ik daardoor nog 25 Gb aan skydrive ruimte tot mijn beschikking heb.

Na een aantal stappen doorgelopen te hebben vraagt de wizard of je al een dergelijk adres bezit, je vult deze gegevens in en je bent al een heel eind op weg. Wat belangrijk is om te weten is het volgende: Als je alles in één ruk ingesteld wil hebben zorg er dan voor dat je er direct een sim kaart indoet waar een databundel op geactiveerd is. Het toestel vraagt dan in een vervolgstap van welk toegangspunt je gebruik wil gaan maken. (in mijn geval KPN). Dit is belangrijk omdat Windows Phone pas ná het invullen van je accountgegevens vraagt om verbinding te maken met een Wifi netwerk..(vanaf GDR3 is het mogelijk om te herstellen via een WIFI netwerk, dit 'minpunt' is dus komen te vervallen). Je kunt de stap ook overslaan maar dan duurt alles net even iets langer. Vervolgens geeft hij netjes aan welke back-ups er allemaal aanwezig zijn. In mijn geval waren dat er twee, een van de 920 en een van de 925 die ik bewust een dag ervoor handmatig nog even snel gemaakt had. Dan vraagt hij van alle account die je voorheen in je oude toestel had geconfigureerd het wachtwoord. Voor mij betrof dit 2 mailacocunts, twitter & facebook. De herstelfunctie gaat redelijk snel, hij handelt eerst de contacten en de sms’jes af en vervolgens gaat hij applicaties downloaden en installeren. Het toestel hoeft overigens niet opnieuw op te starten zoals dit met een Apple device wel moet. Wat ik een gemiste kans vind van deze functie is het (niet) terugzetten van het hoofdscherm, de indeling van de live tiles moet je weer handmatig ‘goed’ moeten zetten. Ook kan hij een aantal applicaties om een onbekende reden niet installeren.. een beetje raar. Maar gelukkig kon ik deze bijna op één hand tellen. Uiteindelijk had ik binnen 20 minuten het hele toestel compleet teruggezet en naar wens ingesteld.

Het toestel in gebruik
Mede doordat dit m’n derde WP8 toestel is kun je wel stellen dat ik een redelijk tevreden gebruiker ben.
Wel zijn er een aantal kleine ‘irritatiepuntjes’ zoals het ontbreken van een notificatie center, rotation lock & custom notificatie geluidjes. In het dagelijks gebruik zit er gewoon heel weinig verschil in de toestellen die ik heb gebruikt. Het werkt gewoon allemaal erg soepel en lekker vlot. De dingen die ik dagelijks veel gebruik op mijn toestel zijn: Whatsapp (hierover later meer), Mehdoh (twitter), mail, agenda, spotify, nieuwsapplicaties, tracking software & bellen (no shit).

In vergelijking met andere toestellen heeft dit toestel 2GB ram aan boord, hier merk je echter niet veel van. De overige specificaties zijn nagenoeg hetzelfde.
Whatsapp is lange tijd een punt van kritiek geweest op het WP8 platform, ik kan jullie geruststellen. Dit is naar mijn mening sinds begin van de zomer gewoon dik in orde. De app start snel op, notificaties komen op tijd aan en niet meer dubbel zoals voorheen wel eens het geval was. En misschien wel het belangrijkste.. hij vreet niet meer zoveel stroom. De accu van mijn toestellen gingen merkbaar langer mee sinds de update. Dit is dus goed nieuws voor een fervent WA gebruiker ;)

De overige apps die ik gebruik werken allemaal prima en de navigatie die er gratis opzit is geniaal!
Laatst een weekend naar Barcelona gepakt, probleemloos loodst hij je door alle straten zonder het gebruik van internet. Ook is het scherm lekker goed leesbaar in de felle zon, dit verbaasde me nogal omdat ik altijd in de veronderstelling was dat dit met AMOLED wat minder zou zijn.
Qua ‘broekzakability’ ben ik ook positief verrast, omdat hij een stukje dikker is dan de 925 had ik gedacht dat hij niet zo lekker in de zak zou passen. Dit valt gelukkig heel erg mee. Ik heb niet echt hele wijde broeken aan( maar ook zeker geen skinny jeans). Maar hij schuift prima in je zak en je kunt gewoon vrij en blij je benen bewegen of een bukkende beweging maken. Zeker geen reden dus om dit toestel niet aan te schaffen.

Camera
Ik zet het hier nog maar eventjes neer, ik ben geen professionele/hobby fotograaf. Ik vind het super leuk om leuke kiekjes te maken maar het fijne van het vak boeit me gewoon niet zo. Ik ga mijn best doen om hier toch een interessant stukje neer te zetten.

Eerste superpluspunt vind ik de optische beeldstabilisatie. Waarom? Omdat ik vaak last heb van trillende handjes… En dit zag je op m’n vorige toestellen wel eens terug, wat resulteerde dat ik destijds wat vaker een foto achter elkaar nam. Vervolgens zocht ik gewoon het beste plaatje eruit. Dit gedrag vertoon ik nu ook nog wel eens, maar het is zeker minder geworden.
Met filmen heeft het natuurlijk helemaal toegevoegde waarde, zoals je kunt zien in het flimpje hieronder wat ik in Barcelona op de fiets heb opgenomen.

~[mov]https://skydrive.live.com/redir?resid=6975255239629668!2886&authkey=!AInaS_q9DyNapfk~[/mov]

Tweede punt is het achteraf zoomen/croppen. Wát gaaf .. je maakt een ‘gewone’ foto en achteraf kun je nog beslissen om een ander punt volledig en scherp in beeld te zetten.

Derde punt betreft niet echt de camera , maar ik vind het wel onderdeel van de ervaring. Namelijk de extreem goede geluidskwaliteit van opnames. Zoals ik al noemde in het voorwoord was dit ook al het geval bij de 920 & de 925. Ik moet even kijken of ik binnenkort een goed filmpje kan maken wat noemenswaardig is. Maar ter overbrugging post ik even een wat ouder filmpje gemaakt met een 920. Als ik wat beters heb vervang ik hem.

Een groot verschil met de vorige toestellen is de flits, dit toestel heeft een xenon flits t.o.v. een LED flits. Dit is merkbaar in extreem donkere ruimtes, de 1020 vult de ruimte met feller licht.
Het is echter wel zo dat je zo veel mogelijk zonder flits werkt bij deze toestellen. In ruimtes waar enigszins licht aanwezig is (of buiten in de schemer) probeer ik altijd eerst een plaatje te schieten zonder flits. Vaak werkt dit erg goed. Niet voor niks was de launch slogan van de Lumia 925 ‘more then your eyes can see’. Wat wel belangrijk is ; toestel stil houden. Zo gauw je iets beweegt heb je een blurry foto.

Wat overigens een belangrijk punt is om te melden is de software die Nokia beschikbaar stelt om foto’s te maken. Je hebt natuurlijk de standaard camera applicatie, Nokia Smartcamera & Nokia Procamera.
Het nadeel is dat als je snel een foto wil gaan maken je soms een applicatie vergeet. Voorbeeld: tijdens het stappen gaat een groep poseren om een foto te laten maken. In alle haast ‘vergeet’ je soms gewoon even dat daar de Smartcamera app ideaal voor is. Je maakt dat een normale foto via Procamera en achteraf denk je pas van “Goh dit had ik beter anders kunnen doen” omdat je bijv. een gezicht had willen wijzigen. Nokia wil echter deze applicaties gaan samenvoegen wat volgens mij een slim idee is. Dit samenvoegen is inmiddels gedaan. Je hebt nu één camera applicatie waar beide functies handig in zitten verwerkt door middel van een draaiwieltje. Ook kun je nu sneller kiezen uit 3 auto standen : AUTO / NACHT / SPORT

Accuduur
Ik bestempel mezelf als een poweruser, ik kijk regelmatig op m’n toestel om de laatste tweets te checken. M’n mail staat de hele dag aan, whatsappen doe ik veel & ik luister gemiddeld 1,5 uur per dag muziek via Spotify. Met de Nokia Lumia 1020 haal ik ongeveer 14/15 uur. Dit is eigenlijk niet veel anders geworden ten opzichte van de vorige toestellen die ik in gebruik had. Ik vind dit voldoende, je merkt dat als je een dag wat minder gebruik maakt van bepaalde apps ( twitter/facebook) dat hij al direct een paar procent meer over heeft aan het eind van de dag.

De verpakking + accessoires
Het toestel komt in een relatief klein doosje zoals we die vanaf de Lumia 800 gewend zijn. Deze schuif je open en dan zie je een gesealde Nokia Phone liggen. Als je het toestel uit het doosje haalt zie je vrijwel direct de Simkaart release tool liggen. Deze hebben ze in de nieuwere doosjes netjes onder een stukje plastic geplakt zodat hij niet kan verschuiven tijdens transport. Onder in het doosje tref je een headset, datakabel & laadblokje aan. Niet heel spectaculair maar wel alles wat je nodig hebt. De kwaliteit van de headset kan ik eigenlijk niet over oordelen omdat ik altijd m’n Sennheiser dopjes gebruik. Maar er zit in ieder geval wel een remote op plus microfoon, dus je kunt gesprekken opnemen en nummers pauzeren. ( nummers skippen weet ik niet).

Een conclusie trekken na een week een toestel te hebben gebruikt is normaliter redelijk snel. In mijn geval is dit goed te doen aangezien de twee toestellen die ik hiervoor in gebruik heb (Lumia 920/925) erg veel op dit toestel lijken qua specificaties. Toen ik m’n 925 in gebruik nam was ik echt helemaal weg van het dunne en slanke ontwerp. Vandaar begon ik ook te twijfelen toen ik dit toestel had gewonnen , of ik dit toestel alsnog boven mijn 925 zou verkiezen. Ik kan hier redelijk kort in zijn “Ja ik verkies de Nokia Lumia 1020 boven de Nokia Lumia 925”. Het design van de 925 vind ik zeker mooier en duurzamer aanvoelen. Design is echter niet alles. De camera heeft me dusdanig kunnen overtuigen dat ik niet meer zonder zou willen. Vooral de mogelijkheid om achteraf nog wijzigingen te kunnen maken in je foto’s qua zoom is geniaal. Ook ligt de 1020 fijner in de hand, mits je gewend bent aan de camera unit en je weet hoe je je hand moet houden. In mijn geval heb ik duidelijk beter grip als ik de 1020 vastpak, de 925 is nét wat dunner waarom hij soms wat in je hand wiebelt. ( dit kan natuurlijk bij iedereen anders zijn , ik heb kleine handen) Ook is het aluminium van de 925 wat gladder, vooral als je zweterige handen hebt.

Een duidelijk nadeel van de Lumia 1020 t.o.v. de 925 is de wat grotere ‘bult’ op de achterkant. Als je het toestel op tafel hebt liggen en je wilt hem gebruiken ligt hij niet heel stabiel. Als je aan de zijkanten van het scherm opties aantikt begint hij al te wiebelen. De 925 doet dit veel beter, deze heeft ook twee hele kleine bultjes op de achterkant waar hij op rust zodat hij stabiel ligt & de speaker nét iets van het oppervlak afkomt. Bij de 1020 zou je dit natuurlijk op kunnen lossen met een cover of een flipcover, maar hier ben ik geen fan van. Nokia levert hier een topproduct af, die misschien niet geschikt voor jan en alleman is. Maar als je ook maar een beetje plezier hebt in foto’s maken, zou ik hem je van harte aanbevelen. Door de Pro Cam software maakt Nokia het wél een stuk toegankelijker. Wil je wat meer de mainstream/allround kant op .. pak dan de Lumia 925. Op dit moment qua prijs een stuk gunstiger en hij maakt ook schitterende plaatjes.

Mocht iemand nog vragen of verzoekjes hebben , laat het me even weten.

P.S. Plaatjes ben ik mee bezig.. KOMT DRAN!

Ervaringen update naar GDR3 preview
Afgelopen dinsdag was het zo ver, de GDR3 preview was te installeren als je een simpel account aan had gemaakt op de Microsoft website. Het installeren ging voorspoedig, maar duurde al met al toch zo'n 40 minuten.
Eerst moest er handmatig gezocht worden na de update , die werd gevonden nadat de app 'Preview voor Developers' was geinstalleerd. Het downloaden van de update ging niet in één keer goed omdat m'n accuspanning te laag was. Dit werd netjes aangegeven en na 20 minuten ging hij rustig verder met downloaden en 'voorbereiden op de update'.
Vervolgens kwam er een pop-up in beeld zoals bij elke WP8 update, hier kon je kiezen of je de update nu wilt installeren of op een later moment. Natuurlijk koos ik voor nu. BAM

Het toestel start opnieuw op en de bekende draaiende tandwieltjes komen in beeld. Wat echter nieuw is toegevoegd is een balkje die aangeeft hoelang de installatie van de update nog nodig heeft. Het begin duurde vrij lang , maar toen het balkje eenmaal begon te lopen schoot het lekker op.

Na het opnieuw opstarten van het toestel moet hij nog gegevens migreren. dit duurde redelijk lang . ( ik denk omdat m'n toestel aardig vol staat) .

Toen kon ik eindelijk de veranderingen gaan bekijken die GDR3 brengt. Nogmaals , dit zijn geen super grote veranderingen. Maar de optie om grote/logge applicaties te kunnen 'killen' vind ik een zeer fijne optie.
Ook het rotationlock werkt goed, al zit hij wel erg verstopt in het menu. Het is een kwestie van tijd voordat deze op een live tile geplaatst kan worden.

Overigens merk ik verder dat m'n accu langer mee gaat. Dit kan gevalletje placebo zijn. Maar normaal gesproken is mijn accu tegen 20:00 's avonds ongeveer op 20/30%. ( uurtje spotify , veel social media , E-mail, 30 minuten spelletje & afstandbediening voor spotify thuis).
na de update heb ik nog makkelijk 50% over. Ik zal dit de komende dagen wat beter in de gaten proberen te houden.
Wat mij betreft ben ik tevreden over de update en maak ik met veel plezier gebruik van m'n 1020. Op naar de update van Nokia en natuurlijk WP8.1

Foto's
Lowlight foto van het Theater hotel in Almeloooooo

Herfst

Grote foto's:
hotel http://tweakers.net/ext/f/210GfPpT63epDDkPe7F5giMI/full.jpg
herst http://tweakers.net/ext/f/x5yz0ETocZHD7KFGI94QcRFx/full.jpg

Heb jij ook een Nokia Lumia 1020 32GB Zwart?

Mooi review. Ik heb op dit moment een Lumia 800 en een 808 Pureview. Ik wild de dat ik ze in de blender kon gooien en dat er dan een 1020 uitkwam... Er gaat nog wel een keer een WP8 toestel komen, maar twijfel nog tussen de 920/925 en 1020. Na dit review neigt het toch wel naar de 1020. Doorsparen maar...
Als je de camera uit de Lumia 800 goed genoeg vond, dan is de 920 een heel mooi toestel. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Buiten de veel betere camera, voegt de 1020 eigenlijk niet zo veel toe, ondanks dat ie veel duurder is. Beide zijn wel een stuk forser dan de Lumia 800.

De 808 heeft ook nog wel wat voordelen:
- snellere camera (want dedicated image processor)
- scherper (op 100% zijn de fotos van de 808 echt mooier)
- uitbreidbaar geheugen
- veel goedkoper
- verwisselbare accu

maar meer nadelen:
- waardeloos OS
- vrij lomp
- lage resolutie, maar verder wel een goed scherm
- geen stabilisatie
De camera van de Lumia 800 vond ik helemaal niet goed genoeg, laat staan de LED flits. Ik had de indruk dat de camera van de 920 een stuk beter was.

Verder las ik dat de camera van de 808 en de 1020 elkaar niet veel ontlopen, dus ik ben wel verrast dat je aangeeft dat de op 100% scherper zijn. Wat betreft de nadelen van de 808 ben ik het niet helemaal met je eens. Het OS is niet helemaal meer van deze tijd, maar 'waardeloos' kan ik het niet noemen. Ik kan er heel veel mee, inclusief gebruik social media, automatisch uploaden van full resolution afbeeldingen naar Skydrive, etc. Het toestel is dikker, maar niet lomp. Vind het juist wel lekker in de hand liggen.

Kostentechnisch denk ik dat het verstandig is om nog even bij de 808 te blijven. Heb er bovendien nog zakelijk een Galaxy S3 naast, maar ik heb niks met dat toestel.
De 808 en 1020 ontlopen elkaar zeker niet veel. Het is vooral de software die heel anders is. De 1020 foto's hebben veel meer sharpening en een veel warmere kleur. Als je die bewerking ook op de 808 fotos uitvoerd komen ze iets beter uit de bus. Maar nogmaals: de verschillen zijn niet groot.

(de flash van de 808 is een stuk sterker, maar hij mist stabilizatie)

Als je de Lumia 800 wat betreft camera helemaal niet goed vond, denk ik niet dat je tevreden gaat zijn met de 920, de 920 zit absoluut dichter bij de 800 dan bij de 1020 (zolang de stabilizatie niet helpt, bij weinig licht is de 920 best erg goed).

Wat betreft het OS... ik heb nu een jaar een Nokia 808, daarvoor vele jaren Windows Mobile. En ik moet zeggen dat ik Windows Mobile 6.5 verkies boven Symbian Belle. En ik vind Windows Mobile verre van perfect!
Hmmm. Smaken verschillen. Ik zou toch echt Symbian boven Windows Mobile kiezen. Maar Widows Phone boven beide.
@ Coenox
Ik weet niet wat het cameraverschil is tussen een 800 en een 920.
Zelf heb ik mijn 920 aan mijn dochter doorgesluist omdat zij meer met de 920 doet waar hij goed in is dan ikzelf.
Dus ik heb mijn E7 met zijn "afgepoeierde" OS weer opgepakt.

Ik heb het idee dat de 800 redelijk dezelfde camera heeft als de E7...
Maar het camera verschil tussen de E7 en de 920 is ENORM kan ik je vertellen en als je mooie plaatjes wil schieten, kom je echt een heel eind met een 920 kan ik beamen.

De E7 heb ik weer opgepakt vanwege het OS, het prettige toetsenbord en dat ik de waanzinnige OVI routeplanner kan opstarten vanuit het adresveld in de agenda, wat overigens met geen enkel ander OS kan en diverse keren per dag gebruik.
Maar absoluut niet omdat ik me stoorde aan Windows Phone OS, terwijl ik aanzienlijk minder geduld had met andere OSsen.

Ik ben wel serieus aan het denken om een 2e Lumia 920 aan te schaffen als weekend toestel en de E7 als werkpaard hou.

Met het prettig leesbare en uitgebreide revieuw van Dreameater kan ik me helemaal vinden t.a.v. mijn Lumia 920 ervaring.
Echter denk ik dat de meerwaarde van de camera t.a.v. de kosten niet aan mij besteed is.
Ook de 925 zal niet aan mij besteed zijn vanwege het gladde aluminium waar ik ook soms wat moeite mee heb met de E7 en het gemis van het kabelloos laden, ondanks het amoled scherm wat ik eveneens apprecieer aan de E7.

Dit is het mooie van Nokia, puur omdat er zoveel keuze's zijn en dat er een compleet toestel is voor ieders wens.... behalve de besturingssystemen en fysieke toetsenborden dan.

PS:
Dreameater,,, dank voor je mooie complete verslag.

[Reactie gewijzigd door kittop op 6 oktober 2013 12:37]

Bedankt voor je positieve feedback! :Y)
Het probleem van de 800 zit em in het licht en de beeldstabilisatie dit is opgelost met de 920 die op deze punten veel beter presteert.
Goede review, dreameater!

Het toestel dat ik in de Tweakers.net actie ter review kreeg was de gele versie. Ik dacht dat we allemaal een gele hadden meegekregen, maar blijkbaar zijn de drie beschikbare toestel kleuren (at random?) tussen ons verdeeld.

En ik moet ook zeggen dat de camera mij erg positief verrast heeft. Dit is met recht de beste camera op een smartphone ter wereld.
He bedankt Haay!

Haha écht? Ik had het jullie nog willen vragen in het forum, maar die kans is heel goed mogelijk.
Ik zag tijdens het launch event écht alleen maar gele dus met die reden had ik verwacht dat wij dezelfde kleur kregen. Naja wel leuk ben nieuwsgierig naar de overige reviews :)

Gebruik jij het toestel ook als primair toestel? of gebruik je er op dit moment nog wat bij naast? ( just asking :P)
Ik heb die woensdagavond direct m'n SIM-kaart over gezet en tot en met maandag (dus 5 dagen achter elkaar) de Lumia 1020 als enige toestel gebruikt. Daarna had ik voor een activiteit een app nodig die alleen onder Android draait, dus moest ik toch weer de SIM terug over zetten.

Voor het gemak loop ik nu weer even primair met m'n Android mobiel rond, maar zal in het weekend weer uitgebreid gaan fotograferen met de Lumia 1020. :)
Als je toch primair aan de slag gaat met een Android, pass die 1020 dan maar door... :*)

Maar serieus: Ik vind het echt een zeer interessant toestel. Toch heb ik ook mijn twijfels op een belangrijk punt. Volgens sommige reviews start de 1020 camera zeer traag op. Dat is toch wel jammer voor een toestel waarvan de camera de USP is. Merken jullie dit ook?

Liever had ik gezien dat de 1020 al met de Snapdragon 800 was uitgerust. Daarmee was de camera app waarschijnlijk een stuk sneller (net als andere apps) en is het toestel ook beter toekomstbestendig. Met een toestel van ¤650 wil je toch wel die twee jaar van een contract vol kunnen maken...

Maar wie weet hoe snel de prijzen gaan dalen. 920 kost nu nog maar ¤286 en dat is in ruim minder dan een jaar tijd. Dus ik zal die 1020 nog wel even in de gaten houden... Volgend jaar april kan ik mijn contract weer verlengen/wijzigen/opzeggen, dus ik heb nog even.

(ondertussen koop ik wel de Jolla als test-apparaat)
Dan ben ik wel heel benieuwd welke app je zo hard nodig had? Niet om jou te bekritiseren maar voor mezelf om te weten of ik het misschien ga missen wanneer ik over een maandje de 1020 aanschaf.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 5 oktober 2013 03:46]

Ik speel http://www.ingress.com wat alleen op Android beschikbaar is.
Bedankt voor jullie reacties, mooi om te horen dat ik je kan helpen met het maken van je keuze Coenox. Ik wens je alvast veel succes met het toestel!
Ik was ook op het Nokia event, op uitnodiging van Mobile Cowboys, en ik werd ter plekke al heel hebberig ;) (Ik stelde die vraag over hoe service en garantie zou gaan na de overname van Nokia door Microsoft.)

[Reactie gewijzigd door coenox op 2 oktober 2013 12:09]

Wat een een goed en duidelijk verhaal! Ben bijna overtuigd van dit toestel. Als 'smartphone-leek' lijkt deze Nokia het meest aan mijn wensen te gaan voldoen, met name door de camera. Tot op heden heb ik alleen maar ervaring met Blackberry en dan ook nog met een hele hoop restricties die door het bedrijf zijn opgelegd. Omdat bijna iedereen in mijn omgeving een Iphone heeft, weet ik daar natuurlijk ook het eea van, maar ben ik zelf nooit in bezit geweest van een Iphone. Doordat mijn omgeving allemaal met IOS werkt, lijkt het voor de hand te liggen om dat ook te doen, waar het niet dat ik zo'n hekel aan Itunes heb en het synchroniseren en uploaden van bestandn naar een Windows PC.
Mijn grootste vraag is nu of Wndows 8 voldoende werkt (in vergelijking met IOS en Android) en wat de verwachtingen hiervan zijn nu Nokia is overgenomen.
De andere vraag is hoe het gebruiksgemak is met synchroniseren, uploaden en overzetten van bestanden/filmpjes/foto's naar een windowsPC, maar ook naar een Ipad.

Ben benieuwd naar je reactie!
Mijn grootste vraag is nu of Windows phone 8 voldoende werkt (in vergelijking met IOS en Android) en wat de verwachtingen hiervan zijn nu Nokia is overgenomen.
De vraag is wat je van het toestel verwacht. Omdat je van een Blackberry device komt vermoed ik dat je niet tegen problemen aan gaat lopen met betrekking tot beschikbare applicaties. Ga je echter ineens het applicatie aanbod van een iPhone van een collega vergelijken dan is het verhaal natuurlijk anders. Ik heb proberen uit te leggen in de review dat WP8 voor bepaalde 'type gebruikers' minder geschikt is. Dit kun je alleen zelf bepalen ;) Tot zo ver het applicatie aanbod.

Windows phone 8 zelf werkt in het dagelijks gebruik erg prettig. Geheel volwassen zal ik het nog niet noemen. Maar Microsoft werkt hard aan verschillende updates GDR3 / 8.1 om het OS nog completer te maken.
Ik heb nog nooit een device gehad dat makkelijker media van zich af laat halen dan een Windows Phone 8 toestel. Gewoon net als een usb stick verschijnt hij tussen de iconen van 'deze computer' de rest spreekt voor zich. Er zijn applicaties aanwezig voor win7/win8 om muziek en foto's etc. te syncen. Deze werken naar mijn mening goed , ik gebruik ze alleen niet om dat ik zelden wat overzet naar mijn desktop. Vergeet niet dat je beschikking hebt over skydrive ( standaard gekoppeld aan je Microsoft account) Dit is werkelijk ideaal om snel foto's en bestanden over te zetten want de integratie op zowel wp8 & win8 is fenomenaal.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven. zo niet, trek maar aan de bel
Mooie review.
Ik mis wel 1 dingetje, en misschien wil je dat nog een keer toevoegen;
Hoe is het bellen met de 1020? Het is tenslotte een telefoon. Bij mijn sony/ericson bv. was het geluid echt bagger. Ik bel veel in een vrachtauto die veel herrie maakt van zichzelf en met het geluid op max. was iedereen nog steeds slecht hoorbaar. Met mijn huidige telefoon (motorola) is het nu prima voor elkaar, maar het is een eigenschap die je niet en de winkel kan testen en je dus uit reviews moet halen. Dus, Wat vind je ervan?
Bedankt voor je reactie. Zoals je weet kwam ik van een iPhone daar was ik ook niet helemaal tevreden betreft het bellen. Toen ik m'n eerste Lumia kocht was ik echt verrast, ZOVEEL luider. Bij de 925 was het duidelijk weer een stapje minder, vaak een soort brom erdoor heen.

Nou bij de 1020 is het weer feest hoor, echt kraakhelder geluid.. Zelfs al bij het volumeniveau 15/30
Ik heb net ook even een test belletje gedaan in een luidruchtige ruimte. Degene aan de andere kant zei me dat ik prettig te verstaan was. Ik zal dit ook even in de review verwerken.
Puike review! Ben het wel eens met een aantal zaken die je benoemt zoals het handmatig terug moeten zetten van je home-screen. Is weliswaar WP8 gerelateerd (en niet NOKIA), maar wel irritant.
Foutje

[Reactie gewijzigd door dreameater op 2 oktober 2013 21:01]

Goede review!! Weet jij toevallig wanneer gdr3 komt?
ty, geen idee eigenlijk! Ik hoor geruchten van eind okt. begin nov. .. is toch altijd afwachten.
Misschien laten ze wat los tijdens de presentatie van de nieuwe devices op 22 okt. in Abu Dhabi?
Goeie review,

Mijn NL1020 komt morgen binnen.

Hoe zijn jou/jullie ervaringen m.b.t. tot synchroniseren met een systeem/tablet waarop Win7/win8 of win 8 RT op staat?

Ik heb nu een NL800 maar zune probeer ik zoveel mogelijk links te laten liggen.
Maak een Microsoft account aan (indien je dit nog niet hebt) En zet daar je contacten en agenda in. Vervolgens gebruik je Skydrive om je foto's en gemaakte video's te syncen.

Muziek weet ik niet hoe je dit 'doet'. Maar extern gedownloade mp3's kun je het beste via verkenner modus copy / pasten naar je Lumia , werkt perfect.
Maar misschien gebruik je ook wel spotify ;)

Alvast veel plezier met je 1020 !
Dit is geen enkel probleem. Ik heb mijn lumia 920 (en de 520 van mijn moeder) op meerdere devices aangesloten en bestanden erop zetten en backups maken verloopt erg soepel.

Zo kan je het op iedere Windows 7/8 computer/laptop/tablet en Windows RT tablers d.m.v. de Windows Phone applicaties dit uitvoeren. Er wordt automatisch een melding weergegeven of je deze app wilt installeren en het mooie is dat je niet verplicht bent deze app te gebruiken. Zelf doe ik dit wel om bij het aansluiten automatisch de backup te laten draaien (fotos ect), maar muziek zet ik er liever handmatig op, gaat net wat makkelijker.
@dreameater en/ of een van de andere 5 NL1020 testers,

Zijn jullie ook in de gelegenheid met de NL1020 te pairen met een in de auto ingebouwde blauw tand. (handen vrij bellen) En jullie ervaringen hiervan te delen

Werkt dit, zo ja hoe is de geluids kwaliteit.

Na morgen kan ik jullie mijn ervaringen delen icm een Seat.
Een blauw tand? Bluetooth bedoel je ;)
Offtoppic Sorry 'ver' Nederlands graag. Harde waren / zachte waren, wortel ;)
Ik heb een renault met ingebouwde bluetooth radio, het pairen was geen enkel probleem en ik krijg ook geen klachten over de geluidskwaliteit.