Linksys Wireless-N USB Network Adapter WUSB300N Review

MaxInterceptor 25 september 2008, laatste update op 1 oktober 2008, 2.070 views

Linksys Wireless-N USB Network Adapter WUSB300N

Pluspunten

• Verbindingstechniek (802.11n)
  • Installatie(gemak)
  • Uiterlijk
  • Bruikbaar bij PC en laptop

Minpunten

Voor mijn verjaardag een Linksys WRT160N router gekregen zodat er vanaf heden geen netwerkkabels vanaf de meterkast door het huis meer hoefden te liggen, een groot irritatiepunt van vrouwlief. Echter daar ik niet beschik over een laptop met draadloze netwerkkaart maar een vaste PC moest er een draadloze netwerkkaart komen. De algehele indruk van de WRT160N was overtuigend (uiterlijk, installatie, gebruiksgemak) dus viel de keuze wederom op een product van Linksys, de WMP300N. Dit is een PCI kaartje met een flinke antenne, welke de indruk wekt dat het een positief resultaat op het ontvangstbereik heeft.

Toen begonnen de problemen: het bleek onmogelijk te zijn de WMP300N naar wens te installaren op Vista x64. De helpdesk van Linksys kon me nog wel aan een driver helpen, maar deze bood geen ondersteuning voor WPA(2). Ik heb weinig ervaring met draadloze netwerken, maar WEP beveiliging bood volgens verschillende bronnen niet voldoende veiligheid. Enigszins gefrustreerd door de verspilde uren rommelen het product teruggebracht naar Paradigit. Hier werd veel begrip getoond voor het probleem, uiteindelijk geruild tegen de USB variant, waarover ik op internet weinig/geen problemen kon vinden.

Bij Paradigit voor 35. Aan de hoge kant, daarom een voldoende.

Eerste indruk
Over de verpakking valt weinig schokkends te melden. De WUSB300N wordt vergezeld van een kartonnen mapje met een CD en wat documentatie. Daarnaast zit er een USB verlengkabel bij met een voet waarin de USB stick geplaatst kan worden op je bureau. Ikzelf had een formaat USB memory stick verwacht, maar het een redelijke plak. Op de verpakking zitten enkele stickers die er op attenderen eerst de CD te plaatsen.

Installatie
CD-plaatsen, de nogal voor de hand liggende aansluitingen maken en je wordt gefeliciteerd met een succesvolle installatie. Voor mij een zucht van verlichting. Na 3 min kon ik het internet al op. Zo hoort het.

Signaal
Het product heb ik slechts enkele dagen in bezit, geeft volledige signaalsterkte maar de meterkast is dan ook 3 meter verderop. In de toekomst hoop ik hiermee via een trapgat door een verdiepingsvloer te kunnen.

Snelheid
Aangegeven snelheid is ongeveer 130 Mbps op dit moment. Zoals gezegd is mijn ervaring niet erg breed op dit gebied, maar voor mij is het ruim voldoende.

• Asus M2NPV-VM
  • AMD Athlon X2 64 3200+
  • Linksys WRT160N
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Linksys Wireless-N USB Network Adapter WUSB300N?

Ik vond die prijs anders nog zeer redelijk.

Voor 20 heb je meer kwaliteit sweex :)
maargoed voor 30 een pro cisco router zou jij waarschijnlijk ook relijk vinden 8)7
30 euro voor een usb stick met 802.11N support vind ik inderdaad ook een zeer nette prijs..
Dit is voor een kwaliteitsstick inderdaad helemaal geen gekke prijs. 35 euro is al aan de lage kant!
Dikke prul die linksys producten, als ze nog niet eens een 64 bit driver kunnen ontwikkelen zijn ze voor mij amateurs en het geld in nog geen 1000 jaar waard.
Leve D-link zou ik dan zeggen!
Prijsbeoordeling staat op voldoende, misschien is mijn prijsverwachting wat te radicaal.

@Nazul: Het valt mij ook zeer tegen van Linksys/Cisco. Je maakt consumentenproducten of niet, bij een TV is het toch ook niet uit te leggen als de coax niet werkt maar de scart wel?