D-Link DIR-868L Review

hylke94 30 september 2013, laatste update op 12 oktober 2013, 474 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Snelle en eenvoudige wizard.
  • Goed bereik.
  • Snel.

Minpunten

• Geen ledjes bij UTP-poorten.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Vorige week kreeg ik een mailtje van Tweakers. Ik had een router gewonnen! Ik was het alweer vergeten, maar ik had meegedaan aan deze actie: https://tweakers.net/plan...ers-weg-om-te-testen.html. Zodra ik de mail binnen kreeg heb ik mijn gegevens terug gestuurd en aan het eind van dezelfde week was de router binnen.

Instellen

Ik kon als echte Tweaker natuurlijk niet wachten om hem te proberen en heb hem daarom maar gelijk aangesloten. De meeste routers van tegenwoordig zijn Plug & Play. Zo ook deze. Er zit een stickertje op de router (vastgeplakt met een klein randje van de sticker, zodat je hem zelf ergens anders op kan plakken) met de standaard SSID's (2,4 GHz en 5 GHz) en bijbehorende wachtwoorden (beide hetzelfde). In de doos zit ook een "configuration card" waar je je eigen instellingen op kunt schrijven. Op deze kaart zit ook nog een tweede stickertje met de standaard instellingen geplakt.
Zodra je je bij je nieuwe netwerk aanmeld wordt je doorgestuurd naar een webpagina met een wizard. Met deze wizard wordt je router stap voor stap ingesteld met de door jouw opgegeven instellingen. Aan het eind van de wizard slaat hij alle instellingen definitief op en herstart de router.
Je router is klaar voor gebruik! Voor de geavanceerde/overige instellingen kun je altijd nog terecht op de webinterface van de router. Deze interface voelt wel een beetje oud aan dankzij de opbouw en opmaak. Maar in deze webinterface heb je wel heel veel instellingen.

Snelheid

Ik heb helaas niks om 802.11AC mee te kunnen testen. Dus ik heb alleen de 802.11b/g/n kunnen testen. Misschien dat ik dit later nog een keertje kan doen. Om de snelheid van de wifi te testen heb ik bestanden van mijn fileserver (oude pc met shared folders) een aantal bestanden naar mijn laptop gekopieerd. Op de wifi haalde ik hier snelheden van 12 tot 13 MB/s (ongeveer 100Mbit/s). Voor wifi vind ik dit prima snelheden. Over de kabel haalde de router met gemak een dikke 110 MB/s (dus bijna 1 Gbit/s). Over deze snelheid ben ik natuurlijk dik tevreden!

Overige opties

Op moment van schrijven is er nog geen DD-WRT firmware beschikbaar voor deze router, maar deze is al in de maak. Dus de liefhebbers van DD-WRT en snelheid hebben hier ook een goede router aan. Verder heeft deze router een USB-poort om een harde schijf op aan te sluiten (of een (active) USB-hub) waarna je via de router je bestanden niet alleen binnen, maar ook buiten je eigen netwerk kan delen (buiten eigen netwerk is beveiligd met wachtwoord). Om je bestanden weer op te vragen heeft D-Link zelf een app gemaakt om je eigen opslag te kunnen bereiken. Verder kun je de router ook op afstand instellen (staat standaard uit) en zijn er tal van andere opties/instellingen standaard al beschikbaar.

Na de eerste twee weken gebruik te hebben gemaakt van deze router ben ik dik tevreden. Deze router is snel, heeft een goed bereik en is eenvoudig in gebruik te nemen. Ik mis alleen de led-lampjes bij de UTP-poorten. Hier maak ik toch nog vrij vaak gebruik van merkte ik de afgelopen twee weken op. Maar voor de rest zou ik hem echt aanraden aan anderen!

Foto's

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties