Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart Review

Crim 30 september 2013, laatste update op 30 september 2013, 7.051 views

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart

Pluspunten

• Naar mijn mening de beste Windows Phone en Cameraphone van dit moment
  • Mooi design
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Snelheid is goed
  • Nokia software zoals de gratis navigatie

Minpunten

• Redelijk duur
  • Aanbod apps voor Windows Phone blijft nog steeds achter
  • 3 verschillende apps om foto's te maken
  • Sluitervertraging, foto maken duurt 3 a 4 seconden

Dankzij Tweakers heb ik sinds een week de beschikking over een Nokia Lumia 1020 :-), naar aanleiding hiervan maak ik mijn eerste uitgebreide review.

Het eerste wat opvalt aan de Lumia 1020 is natuurlijk de 41 megapixel camera. Dit is veel meer dan de 8-12 megapixel van de directe concurrentie, daarbij komt nog eens de optische stabilisatie en zeer grote sensor. Dit alles zit in een veel compactere behuizing dan de Nokia Pureview 808. De Lumia 1020 is verkrijgbaar vanaf ongeveer ¤650 euro.

De Lumia 1020 wordt in een rechthoekig blauw doosje geleverd hierin zit onder andere:

- Het toestel
- Oplader
- Micro-USB kabel
- Simlade pinnetje
- Snelstart / handleiding
- In ear Headset

Hier valt niet veel over te zeggen, deze accessoires worden tegenwoordig standaard bij zo'n beetje elke telefoon geleverd.

http://img59.imageshack.us/img59/6665/uar0.pngOntwerp en uiterlijk

Het ontwerp van de Lumia 1020 deed me direct denken aan de Lumia 800 welke ik eerder heb gehad. Het toestel bestaat uit een polycarbonaat unibody net als de voorgaande Lumia's er zit echter een uitstulping op de plek van de camera. Op de uitstulping zit een dubbele flitser + lens. Verder zitten er op de achterkant 2 gouden puntjes voor de optionele oplaadcover of cameragrip. De gebruikelijke knoppen zijn ook aanwezig zoals de volumeknoppen, aan/uit knop en cameraknop. Bovenop zit ook nog een extra microfoon, koptelefoonaansluiting en een simlade. Onderop zit een Micro USB-aansluiting en speaker. Al met al voelt de telefoon zeer degelijk aan, er zit wel een klein rammeltje in maar dit heeft met de stabilisatie te maken.

De Lumia is verkrijgbaar in Zwart, Geel en Wit.

Het toestel is uitgerust met een Qualcomm MSM8960-chipset die draait op 1,5 GHz. Hierdoor voelt het al soepele Windows Phone 8 nog sneller aan. Apps starten snel op en games spelen zeer vloeiend dankzij de Adreno 225 GPU. Verder is het toestel uitgerust met 2GB werkgeheugen, ruim voldoende voor deze Lumia in mijn ervaringen. Er zijn vrijwel geen vertragingen merkbaar. Er zijn al Android toestellen met snellere hardware welke ook nog eens goedkoper zijn. Dit toestel voelt echter minstens net zo snel aan als de huidige Android toppers zoals de Samsung S4, HTC One en Xperia Z.

Er zit 32GB geheugen in het toestel waarvan ongeveer 24GB beschikbaar is, dit is verder niet uit te breiden. Nokia en Microsoft geven zelf Skydrive aan als extra opslag. Ik gebruik hier zelf Dropbox voor. Momenteel gebruik ik ongeveer 8GB met apps, Spotify en foto's. Voor mij lijkt het geheugen dus groot genoeg te zijn. Al kan ik me voorstellen dat het vrij snel vol kan zijn als je veel foto's of video's maakt.

Het Amoled scherm is uitgerust met Gorilla glass en heeft een resolutie van 1280x768 en een grootte van 4,5inch. Het is het mooiste scherm dat ik ooit gezien heb op een telefoon, het is zeer goed afleesbaar in zonlicht en de kleuren zijn zeer levendig. Verder is de kleurtemperatuur ook zelf in te stellen.

Weergave
Schermafmetingen: 4,5"
Weergavetechnologie: ClearBlack, AMOLED
Touchscreentechnologie: Hoge aanraakgevoeligheid

Fotografie
Sensor hoofdcamera: 41 MP, PureView
Cameraflitstype: Xenonflits

Draadloos laden: Ja, met accessoire-cover

Processor
Naam processor: Qualcomm Snapdragon™ S4
Processortype: Dual core 1,5 GHz

Bekijk hier de rest van de specificaties: http://www.nokia.com/nl-n.../lumia1020/specificaties/

En dan over naar het belangrijkste deel van de Lumia 1020. De camera, hier kan je ook vrij kort over zijn. Het is de beste die je zult vinden in een smartphone. De resolutie is maximaal 7728 x 4354 pixels (34MP) in 16:9 mode of 7152 x 5368 pixels (38MP) in 4:3 mode. Dit is echter alleen beschikbaar in de Nokia Pro Cam app. In de normale camera app maakt het toestel 5MP foto's.

In de Pro Cam App is vrijwel alles qua fotografie in te stellen: flitser, witbalans, focus, ISO, sluitertijd en belichtingscompensatie. Hierdoor is dit toestel bijna te gebruiken als vervanging voor een semi-pro compact camera. De bediening gaat vrij makkelijk via een soort ringen op het scherm, het is vrij makkelijk en tegelijkertijd uitgebreid. Het duurt helaas wel 3 a 4 seconden voor de foto ook daadwerkelijk genomen heb. Dit vind ik een zeer groot nadeel. Hierdoor maak ik alsnog liever foto's met mijn Nexus 4.

De camera heeft nog wat extra functies zoals 10 foto's snel achter elkaar maken waarna de beste gekozen kan worden en een motion blur functie. Hier maak ik verder geen gebruik van. Het werkt allemaal wel vrij goed en het is duidelijk te zien dat Nokia veel tijd heeft gestoken in het Pureview software deel.

Hier zijn een groot aantal voorbeeldfoto's te vinden van dpreview.com: http://connect.dpreview.c...edSampleGallery1612474854

Filmen kan in 720p en 1080p hierbij komt de optische beeldstabilisatie goed van pas, ook het geluid is zeer goed. Zelfs in het donker zijn de beelden nog zeer acceptabel zoals goed te zien is in deze video. http://www.youtube.com/watch?v=Z2cVeyGfDAU

http://img59.imageshack.us/img59/6665/uar0.pngSoftware en apps

De Nokia Lumia 1020 is zoals bijna elke andere Nokia voorzien van Windows Phone, versie 8 op precies te zijn. Wie hier meer over moet weten verwijs ik naar deze keurige review: http://tweakers.net/revie...de-maar-veel-sneller.html
Ik was in ieder geval blij om te zien dat Whatsapp een heel stuk verbeterd is sinds de versie van Whatsapp op mijn oude Lumia 800. Het start nu snel op en is een stuk vriendelijker voor de accu. Ook andere apps zijn een stuk verbeterd sinds de eerste versies op Windows Phone 7. Verder heeft Nokia een heel stel handige apps meegeleverd. Om te beginnen is er natuurlijk de Pro Cam App, maar ook de gratis offline navigatie is super handig. Ook Glance is een zeer leuke toepassing, dit is verwerkt in het instellingen menu en zorgt ervoor dat er altijd een digitale klok zichtbaar is op het scherm.

Al met al heeft Nokia weer een bijzondere smartphone afgeleverd met de Lumia 1020, de camera is ongeëvenaard. Het formaat is zeer beperkt gebleven voor de specificaties en de bouwkwaliteit is uitstekend. Als er Android op had gestaan was het zeker een absolute verkooptopper geweest. Misschien is dat ook wel direct het grootste nadeel van dit toestel. Windows Phone 8 zit prima in elkaar maar heeft vrijwel geen meerwaarde in vergelijking met Android of iOS. Ik zou dit toestel zelf dan ook alleen aan anderen aanraden als je de camera het belangrijkste deel van een telefoon vind of gewoon op zoek bent naar het beste Windows Phone 8 toestel.

PS: Ik ga deze review nog wat verder uitbreiden als ik het toestel wat langer in gebruik heb.

Heb jij ook een Nokia Lumia 1020 32GB Zwart?

Kan je 10 apps noemen die je mis? Ben jij wel onderzoekend ingesteld? ik krijg het idee dat je het heel moeilijk vindt je eigen ervaringen te monitoren en de consequenties van elke stap op een rijtje te zetten.
Bv, je zegt iets anders te gebruiken als de proapp, wat zijn de voordelen anders dan tijd, wat mis je als het niet gebruik?

Hoeveel sneller zijn die android toestellen? Heb je het over specificaties of heb je het over jou gebruikservaring. Het is alom bekent dat windowsphone met 1 core net zo soepel is als android met 2.
Lees jij ook even de andere reacties? Ik heb het over hardware, niet gevoelsmatige snelheid in het OS. Ik weet ook wel dat bijvoorbeeld een Lumia 800 sneller loopt dan menig ander Android toestel met dezelfde hardware.

Oke daar gaan we:

- Funda
- My Vodafone
- Wunderlist
- Ziggo TV

Dat zijn er meer dan 10 die ik zo even uit m'n hoofd opsom, en dat laat ik games nog buiten beschouwing.
Even onderzoek doen helpt denk ik wel.
Dropbox, pinterest, instagram, google maps, vodafone, zijn er gewoon.

Verder is het helder dat er nog apps zijn die ontbreken en er een forse achterstand is.

Gelukkig zijn de meest belangrijke apps voor mij wel ontwikkeld:
whatsapp, maps, transport, social media, parkmobile, voetbaluitslagen, mail werkt perfect, muziekspeler is goed.

[Reactie gewijzigd door liffey op 2 oktober 2013 18:45]

Ermmm,
Nee er is geen officiële dropbox, Pinterest, Instagram, googlemaps apps.
Zijn allen door iemand anders gemaakt.
Als het werkt dan werkt het😉
Nou, dat ben ik niet met je eens. Ik wil niet mijn Dropbox inloggegevens in een app invullen die door een vaak zeer vage derde partij is gemaakt. Je weet gewoonweg niet hoe veilig dat is; misschien verzamelt zo'n uitgever wel inloggegevens.

@Crim
Bedankt voor de review. Kleine correctie: volgens mij heeft deze Lumia 1020 inderdaad de Snapdragon S4 plus (MSM8960). De gpu die daarin zit is echter de Adreno 225, niet 320
Bedankt! Is aangepast, had het ergens op internet opgezocht maar klopt dus niet.
Ik vind dat persoonlijk de grote makke van het toestel: dat er niet een iets snellere en soc in zit. De interface in WP draait dan wel soepel (zelfs op nog mindere hardware), maar in de apps merk je het verschil. Vooral de lange opstarttijd en shot-to-shot tijd van de camera vind ik jammer voor een toestel dat zo op fotografie is gefocust. Misschien toch wachten op een versie met Snapdragon 800 die na de GDR3 update mogelijk wordt???

Ik kijk al een tijdje naar een Nokia-optie, maar helaas is de perfecte er nog niet:
Nokia N8: Cool qua camera, maar end of life OS
Pureview 808: Cool qua camera, maar end of life OS
Lumia 920: was erg duur voor de hardware (maar begint nu wel heel antrekkelijk te worden)
Lumia 925: mooi design, maar downgrade naar 16GB???
Lumia 1020: Cool qua camera, maar hardware komt net iets tekort.

Ondertussen heb ik dus al sinds 2011 verschillende Androids gehad. En dat terwijl ik zeer tevreden was over de E71 en N70 die ik daarvoor had. Ik ben het dus ook wel eens met je stelling dat als de Lumia 1020 op Android had gedraaid het waarschijnlijk veel beter zou verkopen. Deels ook omdat het op Android al mogelijk was geweest om er een Snapdragon 600/800 soc quadcore in te zetten en een full HD scherm, zodat de spec-junkies geen klagen hadden.

Maar ja, mijn contract loopt nog tot ergens in april, dus ik kijk wel wat er tegen die tijd beschikbaar is. Ondertussen koop ik nog wel de Jolla om mijn loyailteit aan Finse hardware te tonen...
En op Android en iOS zijn de officele applicaties aanwezig + 100 alternatieven. Denk dus niet dat je zo moet gaan vergelijken.
Je bent een smartphone aan reviewen. Je haalt daarbij de vergelijking naar voren dat hij niet zo snel is als Android toestellen qua specs. Daarmee suggereer je dat hij langzamer is. Het gekke is dat je het niet weet, maar je schrijft het wel op.
Als het een auto zou zijn dan wist je het gewicht van de auto en dus hoe hard de motor zou moeten werken. Je weet hier het gewicht niet dus je kunt er ook niks over schrijven.

Ja er zijn minder apps, dat is een gegeven, voor sommige toepassingen zoals ziggo heb je geen alternatief dus ja die mis je.
Gelukkig zijn er voor de meeste apps alternatieven, sommige door andere gemaakte apps. Maar ook met de webbrowser kan je het op een mooie manier opvangen, vooral als je inzoom op het logo van de betreffende website en dan pas pin naar het startscherm. Dan heb een mooie tile op je startscherm.

Qua games zijn er al zo veel dat ik ze nooit allemaal zou kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 2 oktober 2013 21:26]

Ik heb een stukje uit de review herschreven:

Klinkt al een stuk beter...
Specs zeggen me namelijk niets.

Laatst moesten we een product hebben uit een bouwmarkt.
met z'n vieren waren we aan het zoeken...
S3, Iphone5, een black berry, en m'n E7.
De rest was nog met de adressen aan het klungelen,
terwijl ik in de auto zat te wachten met de route in de E7,,, met z'n 640Mhz
Gebruik inplaats Flitsmeister is Flitsnav, vind ik zelf mooie goedwerkende app. Bij nieuwe diensten zoals Ziggo Tv loop je tot op heden altijd achter op IOS of Android.
Momenteel gebruik ik inderdaad zoveel mogelijk alternatieven. Flitsnav is hier een goed voorbeeld van.
Eerste punt, ga het MS ecosysteem gebruiken wanneer je een WP reviewt
Tweede punt, instagram, dropbox en pinterest zijn beschikbaar, optioneel via 3rd party apps

De paar andere specifieke apps zijn inderdaad niet beschikbaar en dat is jammer. Ik mis voor mijzelf bijvoorbeeld de delta tv app.
In Australië is er wel een My Vodafone app, net als in GB... Helaas niet in NL, terwijl het marktaandeel toch al bijna 10% is.

Het is idd jammer dat sommige apps nog niet beschikbaar zijn op WP, maar meestal kun je op de desbetreffende mobiele websites.
Kijk eens aan, er kan er al weer 1 van de lijst: http://www.allaboutphones...p-voor-windows-phone.html
"Het duurt helaas wel 3 a 4 seconden voor de foto ook daadwerkelijk genomen heb. Dit vind ik een zeer groot nadeel. Hierdoor maak ik alsnog liever foto's met mijn Nexus 4."

Ben ik helemaal met je eens, maar waarom staat dit niet bij de minpunten? Als de traagheid dusdanig storend is dat je liever gaat voor de Nexus 4 (die niet echt bijzonder is wat betreft z'n camera), dan valt dus één van de Lumia 1020's "unique selling points" in het water :-(

Echt jammer dat ze de dedicated image processor van de Nokia 808 weg bezuinigd hebben. De 808 was ondanks de enorme resolutie, een van de snelste camera telefoons op de markt. Dat voordeel is echt helemaal verdwenen.

Zou je nog wat vergelijkjes tussen de Nexus 4 en Lumia camera kunnen toevoegen? Niet zo zeer de absolute kwalitiet, maar vooral de alle-daagse resultaten.
Heb het inderdaad even aan de minpunten toegevoegd. Ga later nog wat meer vergelijkingen toevoegen ook wat betreft de fotokwaliteit en accuduur bij normaal gebruik etc.
Ik heb dit zelf als minder storend ervaren.. maar het is inderdaad wel aanwezig. Ik ben benieuwd in hoeverre Nokia / Microsoft dit nog kan verbetering d.m.v software of firmware updates.

Maar serieus een nexus 4 maakt toch écht wel een stuk mindere foto's , kan niet begrijpen dat je die nog steeds als alledaagse camera gebruikt . Als je bij de 1020 de 'normale' camera app gebruikt ( dus niet pro cam) zullen de plaatjes ongetwijfeld nog steeds vele malen mooier zijn.
Het toestel lijkt zo groot en wat aan de zware kant, hoe bevalt dit in de praktijk (als je vergelijkingsmateriaal hebt) bijvoorbeeld vergeleken met een iPhone 4?
Verder een zeer nette review!
Deze telefoon staat in mijn keuzelijstje naast de iPhone 5 en eventueel 5S (met extra bijbetaling).

[Reactie gewijzigd door ChUcKiE op 1 oktober 2013 15:02]

Vind het echt heel erg meevallen, de uitstulping op de achterkant is ook veel minder groot en storend dan het op de foto lijkt te zijn. Vooral bij de zwarte uitvoering valt het bijna niet op.

Het toestel is ongeveer even groot als een Nexus 4, dus iets groter dan een iPhone 4. Dit is natuurlijk ook geen eerlijke vergelijking gezien het schermformaat van een iPhone 4 (3,5").

Deze tool is ook wel handig om te vergelijken: http://www.phonearena.com...-4s/phones/7876,7531,5257

[Reactie gewijzigd door Crim op 1 oktober 2013 15:19]

Dank voor de site, perfect! Moet wel zeggen, dat ik een beetje schrik van de grootte ivm een iPhone 4, maar wat je zegt, dat is ook geen eerlijk vergelijk.
Hoe krijg je die plaatjes er zo mooi in? Ik loop tegen problemen aan als ik ze via skydrive / dropbox deel en vervolgens invoeg met [img] tags . Hoe heb jij dit gedaan?

goede review trouwens!
Ik gebruik imageshack.us en zet de directe links tussen [img]URL[/img]
Het is inmiddels gelukt, lag puur aan skydrive/dropbox. |:(
Ik vind dit niet een heel goed review. Veel informatie die algemeen bekend is en geen zelfgemaakte foto's en video''s. En zie wat bias in dit review richting Android.

'Er zijn echter al Android toestellen met snellere hardware welke ook nog eens goedkoper zijn.': is dit op basis van specs of op basis van daadwerkelijke snelheid? Specs interesseren me namelijk niet zo.

'Als er Android op had gestaan was het zeker een absolute verkooptopper geweest'. Waarom? Dit is echt een kwestie van smaak en voorkeur. Ik heb zelf een Nokia 808 (symbian), een Lumia 800 (WP 7,8) en een Galaxy S3 (Android). En ik geef absoluut de voorkeur aan Windows Phone vanwege de goede integratie met social media. Maar ook dat is een bias.

Je conclusie klopt wel. Dit is vooral een toestel voor mensen die een goede camera willen hebben. En wat dat betreft is het jammer dat je nauwelijks interesse toont voor de mogelijkheden van deze camera.

Ondanks bovenstaande, complimenten voor de tijd en moeite die je erin hebt gestoken.

Dit gaat alleen over hardware specs, er staat ook snellere hardware. Dus op basis van specs.

Er is gewoon meer vraag naar Android toestellen dan Windows Phone toestellen. Ook zijn er meer Android gebruikers die interesse hebben in een betere camera maar niet willen overstappen naar Windows Phone. Maar het blijft inderdaad een inschatting.

Verder bedankt voor je feedback, ik ga proberen het camera deel van de review wat uit te breiden.
Top. Ik denk dat het echt meerwaarde krijgt als je zelfgemaakte foto's plaatst.

En bedankt dat je mijn kritiek opbouwend opvat. De (geringe) vraag naar Windows Phone is volgens mij een 'kip en ei'-verhaal. Vandaar ook dat ik zo reageer. Verder - nogmaal- alle lof. Ik weet uit ervaring dat er veel tijd in een review gaat zitten.
Ik herken die langzame camera niet zo.
De pro-app start iets langzamer op, maar zodra die is opgestart maakt je binnen 1 seconde een foto, scherpstellen en afdrukken, dan eventjes een zwart scherm (verwerken van de 2 foto's) en je kunt dor.
3-4 seconden is zeker 2x overdreven.
Ik heb de tijd gemeten vanaf het indrukken van de fotoknop tot de foto zichtbaar is op het beeld. Denk dat de vertraging tussen scherpstellen en foto daadwerkelijk maken 1 seconde is onder ideale omstandigheden. Vind ik alsnog te lang.

Het is vooral irritant als je snel even een foto wilt maken, app opstarten, foto maken, foto zichtbaar bij elkaar opgeteld duurt erg lang in vergelijking met bijvoorbeeld een iPhone.
Kan je zonder procam app wel zover inzoomen? Of had je dan net een zo goed een 5 megapixelcamera kunnen hebben?
Maar is de foto die je neemt het beeld dat je lens binnenkwam toen je de knop indruk te, of is de foto het beeld dat je lens binnenkwam 3à4 sec nadat je de knop indruk te? Dit is wel een heel belangrijk punt. Daarnaast, wanneer de resolutie op 8 of 5 mp oud zet, is de camera dan nog steeds zo graag? Mijn Lumia 920 doet er namelijk ±1sec over.
Wederom een erg goede review, dit zet mij toch wel aan het denken. Is mijn iPhone 5 dan toch eens aan vervanging toe?
Thx :) Zeker het overwegen waard als je op zoek bent naar een groter scherm en een betere camera. Misschien wel slim om van te voren het aanbod apps te checken.
Erg matige review. Ik zie alleen een opsomming van de bekende specs, maar verder weinnig eigen ervaringen terugkomen. Jammer.
Waar zou je precies meer van willen weten? Dan kan ik dit toevoegen als ik het toestel wat langer in gebruik heb.
Ik stond op het punt om je een +2 te geven. Totdat ik dit las:
Wat is dat voor ongefundeerde conclusie? Een verkooptopper met Android? Wat een onzin. Windows Phone onderscheid zich namelijk behoorlijk van Android (en iOS for that matter) Al is het alleen al om de stabiliteit, veiligheid, ecosystem met Windows, SkyDrive, XBOX, Office en Social Media Integratie d.m.v. de hubs. Om nog maar te zwijgen van de software support en de toegevoegde apps die Nokia meelevert met de Lumia serie zoal Offline Navigatie, Maps, Citylens e.d.

Een Lumia met Android is als een vlag op een modderschip. Juist het design van de Lumia Windows Phones sluit naadloos aan bij de Modern UI van WP. Nee, je bent me kwijt en meer dan een 0 krijg je niet. Dit ook dankzij het feit dat specificaties de boventoon voeren van je review en niet je ervaringen met het toestel als geheel naar voren komt.

[Reactie gewijzigd door LCP op 2 oktober 2013 15:00]

Lees je ook de andere reacties onder mij review? Zoals aangegeven is het ook mijn eerste uitgebreide review, daar is vast wel wat op aan te merken inderdaad. In de laatste regel geef ik aan dat ik na wat langer gebruik de review ook verder ga uitbreiden nadat ik het toestel ook daadwerkelijk langer dan een week in gebruik heb.

Wie zegt dat ik Android beter vind dat Windows Phone? Dat zie ik niet in mijn review staan. Jij vindt duidelijk Windows Phone 8 beter dan Android. Helaas zie je aan het marktaandeel van Android dat het overgrote deel van de consumenten liever Android heeft. Zou dit dan geen effect hebben op de verkopen en populariteit van een toestel?

Het kan dat je het niet eens bent met mijn mening, als je daarom een 0 wilt geven moet je dat vooral doen. Als je echt objectieve en inhoudelijke verbeterpunten op mijn review hebt hoor ik dat graag.

[Reactie gewijzigd door Crim op 3 oktober 2013 11:03]

Inderdaad, als je de gewone camera app gebruik is hij vele malen sneller.
Dit omdat hij niet de grote foto hoeft te verwerken.

Ik gebruik die als snapshot, en de pro-cam voor het serieuze werk.