AMD FX-9590 Black Edition Review

Xanquezer 28 september 2013, laatste update op 7 februari 2015, 10.020 views

AMD FX-9590 Black Edition

Denk er 3 dubbel over na als je hem wilt kopen! Zie review voor wat details.

Pluspunten

• Snel, ZEER SNEL!
  • 8 cores
  • L3 cache
  • Stabiel op deze hoge snelheid!

Minpunten

• Heet. erg heet... je zou er een eitje op kunnen bakken...
  • Erg veel aanpassingen en tweaks nodig om het goed fris te houden.
  • Energie rekening...

Hoi :)

Sinds dat de proc uit is wilde ik hem hebben!
Dit is het neusje van de zalm van deze jaren :).
Het gene wat vele tegen zal vallen is de prijs (eerst en stante)
Daarnaast klink 220 watt aan CPU vermogen erg zwaar...
Een gemiddelde proc neemt namelijk maar 45-90 watt in beslag.

Kort nadat de prijzen wat meer gezakt zijn heb ik er toch maar 1 genomen.
Van mijn oude FX-8150 (opgeklokt naar 4,6 @ 205 watt) nam ik afscheid.
Toch een nieuwe uitdaging om een snellere proc eens te nemen.

Ik kreeg een mooi doosje binnen na het bestellen:

Geen proc cooler erbij...

Ik had een H100 in mn pc zitten die al mn FX-8150 goed koel kon houden op overklok.
Dus ik dacht, gewoon 1 op 1 over zetten.

Maar... Not...

Alles grondig schoongemaakt met speciale middellen om koelpasta weg te halen.
Nieuwe hoge kwaliteit koelpasta er tussen (Nocta).
2 de poging.
Pc viel na 25 min uit vanwege over verhitting.

Dus de H100 schoongemaakt (stof vrij).

4 nieuwe fans erop gezet.
2 boven op (pull) aangesloten op moederbord (temp geregeld)
2 onder (switch geregeld)

en spelen maar!

idle: (kamertemp 15 graden)

Extreme load: (prime 95) (Kamer temp 26 graden)

T werkt... maar ter nauwer nood...
Verdere cooling oplossingen ga ik in de toekomst nog aan pakken. (costum watercooling set)

Nog n leuk grafiekje

De Amd FX-9590 is (en blijft) de meest stroom slurpende proc altijd!
Ik denk dat hij te vroeg voor zn tijd is, als de 32 nm gehalveerd is, zal hij ik denk maar 120-150 watt nog slurpen onder max load.

Kleine update: (12-12-14)

Nu watercooling erop! :

Temps op 5,5 ghz zitten bij kamer temperatuur van 15 graden rond de 65 graden te wisselen onder full load.
Na n poosje is de kamer temperatuur 20-21 graden en stijgt de CPU temp naar 70 tot 80 graden onder full load.

Update 6-2-2015

Na lang denken en een FLINKE energie rekening (had hem erg vaak en lang aanstaan) toch maar besloten om de boel te verkopen.

Bij deze beeindig deze review.
Na een ruim jaar te hebben genoten van de processor wil ik toch de nieuwe eigenaar er veel plezier en succes mee wensen!
Het was voor mij een leuke ervaring en plezier! :D

Heb jij ook een AMD FX-9590 Black Edition?

Reviews door de redactie

Volgens mij is het eerste waar processorontwikkelaars over na horen te denken is de temperatuur van een processor. Hoe kan je een processor produceren die bij het minst geringste superheet wordt en daarmee het risico loopt dat ie kapot gaat? Lopen er idioten rond bij AMD? Ze horen er alles aan toe doen om een processor te maken die niet bij het minste beetje al begin te bakken.
Dat is het enige wat mij ervan weerhouden heeft om een AMD processor te kopen.
Zodra ze oplossingen hebben bedacht om hun processoren goed koel te houden koop ik zonder enige twijfel een AMD in plaats een processor van die arroganten van Intel.
Ik vind t wel wat hebben, dan kunnen mensen die graag zoiets willen er toch aan komen.
Als je iets koelers wil, dan koop je toch een koelere CPU?
Late reactie, maar de CPU was in de eerste instantie ook bedoeld voor system builders, soort kant en klare systemen only ipv losse verkoop. 220W valt prima te koelen alleen valt het ver buiten spec dan het gemiddelde. Wil je zo'n CPU lekker koelen dan moet je denken aan een custom loop met 2 of zelfs 3x 120mm rads.

Energierekening valt ansich ook wel mee. Merendeels van de tijd staat een PC Idle, en de keren dat je er wat mee doet is het iets hoger dan gemiddeld. PC's zijn ook gemaakt voor 8 uur per dag, hoewel mensen (en ik dus ook) die dingen 24/7 laten draaien.

Zou je de pc vaker uitzetten dan scheelt dat meer in je energierekening.
50 graden na 20 minuten prime95 op mijn 8350:

Boven de 70 wordt het toch wel wat te tricky voor mij. AMD gebruikt zo'n wazig algoritme om de temperatuur weer te geven, in plaats van keiharde sensorreadings. AMD garandeerd een goede werking tot 61-62 graden celcius max. Als je in de buurt van de 70 komt gaat je processor throttelen. Ik ben nog wel van plan om wat te klokken in de toekomst, maar dat laat ik samenvallen met het afronden van mijn casemod, dan Lap ik meteen de processor.

[Reactie gewijzigd door TStick op 30 augustus 2014 09:36]

Kamertemperatuur van 15 graden? Is dat niet wat koud voor jezelf?
Airco voor de pc neer gezet :Y) :Y) :Y) :Y)
Lekker de dikke jas aan, thermobroek, hatseflatse!

Ik dacht hetzelfde, haha.
Wat denk je dat die mensen in datacenters doen :Y)
Ja, die AMD procs worden ongelovelijk heet. Ik had een FX8350 met niet al te goede koeler. 90 graden bij een 3D spelletje.
Bad mount gehad?
bij de 2de pc zit nu de 8150 in.
Overgeklokt naar 4,4.
Draait lekket!
30-35 graden idle, 50-60 stress.
op een cooler master 212.
is toch de meest onzinnige cpu van amd.
liever iets meer geld neerleggen en een intel kopen
True,
Denk er 3 dubbel over na als je hem wilt kopen!
Voor de AMD liefhebbers is dit wel een ''must have''
Maar voor de gamer (amd/intel niet gerelateert) zou intel wat dat betreft ook een verstandige keus zijn of de AMD FX8350.
heb bijna heel mn leven amd gehad, ook nu nog een x4 640 met oc maar sta op t punt om over te stappen naar een i7 4790k
waarom? gewoon omdat het in alle opzichten beter is.
de 9590 is niets anders dan een flink opgevoerde 8350, vandaar ook het hoge verbruik en hitteprobleem.
Voor de performance hoef je zo'n FX-9590 toch echt niet meer te kopen hoor. In moderne games presteert ie op een gelijk niveau als een Intel Core i3-processor van 140 euro. In Assassin's Creed Unity is zo'n i3-processor zelfs sneller (je leest het goed, een i3-processor van 140 euro is sneller dan een FX-9590 van 240 euro).

Bei dem Kernskalierungstest (leider in 1080p) zeigt sich, dass Intel-Pendants deutlich flotter unterwegs sind als die AMD-Gegenstücke. Schon ein Core i3-2100 überholt den FX-8150 und ein i3-4330 den FX-9590..
En het ligt zeker niet aan de kwaliteit van de multithreading. AC: Unity staat bekend om z'n zeer goede multithreading. Bij mijn processor gebruik ie iedere thread bijna exact even zwaar. Als thread 1 voor zo'n 90% gebruikt wordt worden de overige threads allemaal voor 88-92% gebruikt.
De harde waarheid is dat Intel-processors een veel nieuwere en modernere architectuur hebben, met een enorme hoeveelheid aan optimalisaties voor moderne applicaties en games. Daarom zijn ze in de praktijk gewoon stukken sneller.
AMD doet het eigenlijk alleen goed in synthetische benchmarks die goed scalen met kloksnelheid en aantal cores. Daar maakt de FX-9590 met 8 cores op 5,0 GHz indruk. In de praktijk heb je hier niets aan en is je computer merkbaar trager dan met een goedkopere Intel-processor.

De AMD-FX reeks loopt op de volgende kernpunten hopeloos achter t.o.v. Intel:
- performance
- performance per watt
- performance per dollar

Dat valt ook wel te verwachten, aangezien het technologie uit 2011 is die op 32nm gebakken wordt. Intel verkoopt moderne technologie (met een enorme hoeveelheid optimalisaties) die op 14nm gebakken wordt.