Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 245B+ Zwart Review

Ferdi Nando 23 september 2008, laatste update op 23 september 2008, 3.093 views

Samsung Syncmaster 245B+ Zwart

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• Geen kabelmanagement

Na deze hele zomervakantie uitgebreid nagedacht te hebben over mijn nieuwe pc en monitor ben ik op deze Samsung 245B plus uitgekomen. Ik zocht een goede monitor die vooral snel is en een goede kleurweergave heeft voor de games. Na wat reviews gelezen te hebben kwam ik dus op deze monitor uit. In deze review, wat overigens mijn eerste is, zal ik de kopjes behandelen zoals ze door tweakers.net voorgeschoteld worden.

De Review
Algemene Beoordeling
De monitor is erg snel, volgens de specificaties is deze 5 ms, dit zal altijd iets anders uitpakken, maar ik ben erg onder de indruk wat dit scherm laat zien. Ook de kleuren zijn erg mooi, helder, levendig en alles valt zeer goed in te stellen. De monitor heb ik nu pas een dag, dus over de betrouwbaarheid kan ik niks zeggen, behalve dat ik er tot nu toe nog geen enkel probleem mee heb gehad. Hij komt erg degelijk over, hij is zwaar, en erg stevig, wat een goede indruk geeft. Wat je meegeleverd krijgt is best standaard, enkele kabels, een handleiding en een installatie cd, geen poespas. De eerste indrukken zijn erg goed, daarom krijgt hij op dit vlak de hoogste score.

Featureset
Het is een 24" monitor, die 1920x1200 en alle onderliggende resoluties ondersteunt, de rest valt ook te lezen op de site van Samsung. Hij heeft een ruim aanbod aan in- en uitgangen en ook een aan- en uitknop voor de voeding. De monitor is linksom en rechtsom enkele graden te draaien, dit is erg handig voor mensen met een scheef bureau, waardoor de monitor altijd recht komt te staan. Ook is hij naar voren en naar achter te hellen en is hij in hoogte verstelbaar. Ook komt de voet stevig en solide over. Er is alleen geen kabelgeleider, waardoor eigenlijk alle kabels los in de ruimte achter de monitor zweven. Dit is het enige minpuntje, waardoor hij op dit vlak de op een na hoogste score krijgt.

Kleurweergave
Deze komt erg levendig over. Alles ziet er helder en sprankelend uit, alles is ook uitgebreid in te stellen via het intuitieve menu. Ook kan je voorgeinstalleerde profielen kiezen, zoals games, film, enz. Erg goed.

Contrast en Helderheid
Hij heeft een hoog contrast, deze is ook weer goed in te stellen via het menu. De helderheid is ook erg goed, bij een hoge lichtopbrengst is zwart nog steeds goed zwart, mits je er recht voor zit, wat natuurlijk ook vrij logisch is gezien de inkijkhoek van deze panels. Hier ben ik ook erg tevreden over, volle punten hiervoor.

Ghosting
In combinatie met mijn nieuwe GTX280 ben ik meteen enkele spellen gaan checken om te kijken hoe deze monitor het doet. Ik heb geen ghosting kunnen waarnemen. Daarom de volledige punten.

Pixeldefecten
Ik heb hem nu een dag binnen en aan het werk gezet. Ik heb meteen een dead-pixel-checker gedraaid om te kijken of er enige aanwezig waren, dit was niet het geval. Over prestaties op de lange termijn kan ik niets zeggen, daarom deze score.

Bouwkwaliteit en Afwerking
Zoals in mijn Algemene Beoordeling gezegd komt deze monitor zeer solide over. Hij weegt een slordige negen kilo, alles bij elkaar gehouden op een goede, stevige voet. De lijst is niet breed, maar ongeveer twee centimeter, maar hij is wel diep. Het plastic is stevig en voelt sterk aan. De knopjes en connectoren zitten goed op hun plek en blijven daar ook. De afwerking is erg goed, het loopt netjes in elkaar over en er is geen plek waar het zwak overkomt of zou kunnen breken. Waar ik ook zeer over ben te spreken is het feit dat de voeding is ingebouwd. Ik heb nog geen enkel geluid gehoord of overige activiteiten waargenomen. Een duim omhoog voor Bouwkwaliteit en Afwerking.

Vormgeving
De lijst is dun, maar twee centimeter, genoeg voor de knopjes rechtsonderaan, geen verdere poespas. De lijst is wel diep, maar het zorgt wel voor een stevige indruk, samen met de netjes afgewerkte voet. Veel scherm en weinig overig, naar mijn mening een mooi scherm.

Al met al een scherm met goede prestaties, een solide uiterlijk en een merk met een goede reputatie. Ik heb dit scherm ook voor 277 euro exclusief verzendkosten binnengehaald bij ElectronicaGigant. Wat zeg je? 277 euro?! Ja, 277 euro, een zeer concurerende prijs voor een monitor van dit kaliber.

Mijn Conlusie
Op alle fronten een aanrader, tezamen met de prijs een zeer mooi en aantrekkelijk aanbod. Jammer van de kabelgeleider, maar hier kan ik wel mee leven ;)
Satus: In gebruik en zeer tevreden.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245B+ Zwart?

Let niet op de troep in mijn kamer, het gaat om de monitor;)
Ik zat al te denken aan een keuze voor deze monitor, maar deze review heeft mij denk ik over de streep getrokken ;). Bedankt voor je ervaringen online zetten op Tweakers! :)
Hij is wel ongelofelijk dik...

Zijn de kleuren standaard 'goed'? Of heb je nog wat gekalibreerd, kan zeer belangrijk zijn. Ook is de helderheid bij deze schermpjes vaak onmenselijk hoog, ik draai nu de helderheid op zo'n 55-60% en dat is soms nog te fel (Samsung T220).

Jammer van de kabelmanagement, ik heb achterop een klep die de draadjes netjes naar één sluif leidt, zodat je een 'boom' van draden achter de monitor krijgt.
Ik heb dit schermpje 2 dagen geleden besteld. Vooral door zijn lage prijs, voor toch een 24". Na het lezen van je review ben ik benieuwd geworden hoe hij daadwerkelijk is.

Dat je het scherm dik noemt snap ik wel, maar ik zie hier niet echt een probleem in. De voet steekt er nog steeds voor uit, dus je verliest eigenlijk geen ruimte. Daarnaast heeft het als voordeel dat je, je box er boven op kan zetten. Ik heb precies hetzelfde setje, maar kan de box niet bovenop mijn huidige 940BW zetten, die is namelijk te dun daarvoor om lekker vast te blijven zitten.
@ Stidge:
De kleuren zijn standaard goed, je kan daarnaast ook zelf nog aan de slag of opties zoals: MagicColor aanzetten. Deze zorgen voor heldere, mooie en felle kleuren. Maar standaard zijn ze zeker niet slecht.

@PoisonouZ:
Ik noemde hem alleen dik, omdat hij vergeleken met andere schermen niet dun is. Ik vind het helemaal niet erg, integendeel, nu kan mijn speaker erbovenop en komt het scherm stevig en solide over.

Heey,

Je kan die pin aan de achterkant eruithalen! Dan kan je hem ook nog in hoogte verstellen! Een van de handigste features van dit scherm, en ook de reden waarom hij nu op mijn bureau staat.

Hij kan trouwens ook 90 graden kantelen(pivot) als je een schroefje los maakt (245b zonder +)

Gr UberTweaker
245b+ heeft dit niet? of weet je het alleen van je eigen scherm? :)

lijkt me best een grappige functie, al zou ik persoonlijk op de plaats waar hij nu staat geen ruimte hebben om de pivot functie te gebruiken
Ik heb ook een 245B+. Als je de voet van het scherm afschroeft kan je op de achterkant van de bevestigingsplaat (op de voet) het schroefje zien dat verwijderd dient te worden om de voet ook de pivot functionaliteit te geven.

Dezelfde voet kan ook teruggevonden worden op duurdere schermen met pivot. He grote verschil is de aanwezigheid van het schroefje dat deze functionaliteit blokkeert.
Na een zoektocht en veel twijfels over welk 24"scherm ik zou nemen heb ik toch besloten om voor de Syncmaster 245B+ te gaan. Komende van mijn Neovo F-215 - 15,0" zal het wel een compleet andere wereld zijn. Mijn Neovo is hard aan vervanging toe, hij verspringt soms spontaan van kleur (brakke kabel).

Deze review heeft bij mijn beslissing geholpen, bedankt daarvoor!

Er kunnen dan wel betere schermen zijn maar daar is de prijs dan ook naar. Ik ben geen gamer, draai met name office-applicaties, photoshop en autocad. Dit scherm is hier goed voor.

[Reactie gewijzigd door Underground75 op 25 oktober 2008 10:17]

Ik ben blij dat deze review je heeft geholpen :)
heeft iemand anders het ook wel es dat er een harde krak/knal uit het scherm komt?

ik heb sinds anderhalve maand ook dit scherm en het is echt heelrijk werken (wel 1 witte pixel), maar ik vind het aardig vreemd dat er zo nu en dan een best wel harde krak van het beeldscherm komt. ik dacht eerst dat het kwam doordat het schuine dak waar hij onder staat er teveel op leunt ofzo, maar het beeldscherm staat er toch vrij van....
Misschien toch eens een dakspecialist laten komen.
Er komen in ieder geval geen knallen uit mijn 245B+
ik hoorde geen harde 'krakken' ofzo toen ik dit beeldscherm niet had :Y)
Heel laat, maar ja. Hier ook wel eens. Als hij aan heeft gestaan ofzo. Alsof er iets idd 'even verzakt' ofzo. Echt een plastic 'krak'. Ik dacht zelf dat het plastic nadat het warm is geworden weer afkoelt en krimpt oid.