Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Rad. HD7970 (1GHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R7970 TF 3GD5/OC BE Review

Bernhardnmgn 28 september 2013, 1.931 views

MSI R7970 TF 3GD5/OC BE

Pluspunten

• geweldige prijs/prestatie verhouding!
  • veel extra accessoires meegeleverd
  • probleemloze levering
  • kaart presteert boven verwachting (OC onder default vCore met nauwelijks hogere temp)

Minpunten

• (lichte) coilwhine
  • (lichte) screentearing

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Dit was een beetje een impuls aankoop voor mij, aangezien ik de kaart helemaal niet echt nodig heb (mijn oude Radeon HD 5850 voldeed eigenlijk prima). Toch heb ik m gelijk besteld toen ik de prijs zag en ik heb er zeker geen spijt van. De levering door Alternate ging vlekkeloos, heel netjes verpakt ook. De never settle gold voucher zat er ook gewoon netjes bij.
De kaart komt behoorlijk compleet. Meegeleverde accesoires zijn:
- VGA-DVI adapter
- CrossFire bridge
- miniDP-HDMI adapter
- 6pin PEG - 8pin PEG adapter
- 2x Peripheral - 6pin PEG adapter
- handleiding en driver-cd
Na deze spulletjes netjes opgeborgen te hebben, kon ik de kaart zonder problemen installeren. Daarna nieuwe drivers en MSI Afterburner ge´nstalleerd en een paar benchmarks gedraaid. Mijn eerste 3dMark Firestrike score kwam op ongeveer 6500 punten uit, met een max temp van 68 graden. Misschien wat laag voor een 7970, maar niet zo heel gek gezien de lage Physics score van mijn Phenom II X4. Na een lichte overclock (1150 Mhz Core, 1500 Mhz Memory) zit ik op 6971 punten. Maximum temperatuur hierbij volgens Afterburner was 69 graden, wat volgens mij prima is.
Wat ik wel opvallend vond is dat mijn default Vcore op 1200 mVolt staat, ipv de opgegeven 1256. Nu is dit natuurlijk alleen maar fijn, aangezien het me wat extra ruimte geeft om verder te overclocken. Jammer genoeg laat mijn voeding me niet heel veel meer toe (slechts 480 Watt op de 12V rail).
Helaas heeft mijn R7970 (zoals de meesten) ook last van coilwhine, maar gelukkig niet zo heel erg. In de lage 3dMark tests (met hoge FPS) is het heel duidelijk te horen. Zodra de FPS onder de 100 komt, niet tot nauwelijks meer. Het is daardoor gelukkig niet echt een probleem en sowieso wist ik van te voren dat dit waarschijnlijk ging gebeuren.
Een ander minpuntje waar ik wat meer last van heb is screentearing. Geen idee waar dit precies door veroorzaakt wordt. Ik dacht namelijk dat dat vooral een issue was met CrossFire/SLI opstelling. In 3dMark, maar ook in Fallout: New Vegas is dit toch met enige regelmaat te zien. Gelukkig ook weer niet tot het punt dat het echt hinderlijk wordt, maar het is er wel.
Hopelijk kan ik binnenkort (ik zit nog te twijfelen om een sterke PSU aan te schaffen) wat meer experimenteren met deze kaart. Tot nu toe ben ik echter dik tevreden, ondanks de kleine minpuntjes.

• AMD Phenom II X4 965BE (3.7 Ghz)
  • 8 GB Crucial Vengeance LP (1333 Mhz, CL9)
  • Crucial M4 128 GB SSD

Heb jij ook een MSI R7970 TF 3GD5/OC BE?

Reviews door de redactie

Is het niet verstandiger om even te wachten tot de R9 280X uitkomt dan snel deze te kopen omdat ie wat in prijs is gezakt? Zou goed kunnen dat prijs over 2 weken nog lager is, of dat de R9 280X en vele betere keuze is..
Of waarom heb je gekozen hem nu toch direct te bestellen? Ik ben zelf ook aan het twijfelen namelijk (ik heb namelijk net als jou en patshad een HD5850 die aan een upgrade toe is binnekort)
helemaal met met Martijn eens. Ik heb ook overwogen deze te halen maar ga eerst de R9 280X afwachten want die hoort uit te komen op 299 $. Dat is dus dezelfde prijs als de 7970 Ghz Edition nu is.

p.s. screen tearing kan mogelijk veroorzaakt worden door een hoge FPS gecombineerd met "maar" een 60 Hz monitor.

edit: toch leuk dat je ff een recentie plaatst :D

[Reactie gewijzigd door i4y op 30 september 2013 20:12]

De kans is enorm groot dat de 280X exact dezelfde chip is als de huidige 7970. En dat het enkel een nieuwe naam is, met misschien een kleine klok boot van chip en geheugen.

Probleem is dan echter wel dat de kaarten in eerste instantie waarschijnlijk alleen met de standaard AMD koeler worden geleverd. Dus het kan nog wel 5 maanden duren voordat er 280X's met een goede koeler, en tegen een leuke prijs, in de winkel liggen.

Alleen de toekomst zal het zeggen. Heb moeite om mezelf te beheersen, om mijn 2x5850 te vervangen door 2x7970 bij deze prijzen.
250 euri is idd niet duur. Heb zelf een 7950 van VT3 met accelero koeler erop. Misschien toch eens omruilen voor een 7970.
Ik zit zelf ook te denken aan een upgrade van mijn 5850, en deze 7970 is wel heel erg leuk geprijsd. Niet veel reviews van te vinden op het net (enkel op overclockers, die zijn best positief). Hoeveel last heb je van de coilwhine? Heb je hier ook last van tijdens browsen/idle?
Tijdens browsen of idle heb je er absoluut geen last van. Het is vooral in menu's / loading screens van spellen of de wat oudere spellen die 150-250 fps leveren. Ik heb zelf het gevoel dat de coilwhine wel steeds minder wordt, maar speel wel steeds verschillende spellen. Bij de ene spel heb je er meer last van dan bij de andere. Zal proberen om binnenkort ook een uitgebreide review over de kaart te schrijven, waarbij ik ook de coil whine uitvoerig test.
@patshad: Tijdens browsen/idle en (zwaar) gamen is er geen coil whine. Het treedt alleen op als je met hele hoge fps (>200) te maken hebt, zoals de Cloudgate/Icestorm tests in 3dMark en misschien met oudere/lichtere games zonder Vsync (nog niet getest). Eigenlijk kun je zeggen; hoe hoger je fps, hoe meer coilwhine.
Daardoor is het gelukkig dus eigenlijk geen enkel probleem in normaal gebruik.
Prijs/prestatie van deze kaart is natuurlijk op het moment subliem.
Mijn enige vraag bij deze kaart is de koeling.
Op het moment heb ik een HD 5770 Hawk editie, ook met een Twin Frozr koeler, en die is redelijk stil.
Is de koeler op deze kaart stil, en zo ja op welke snelheid draaien de fans onder full load?
gewoon je monitor overclocken!! Mijn monitor is ook van 60 fps naar 72 fps gegaan:D

En heb je veel screentearing kan j ook klooien met vsync.

Het is zeker een mooie kaart voor de prijs.. !
Welke kaart is beter? ik zit momenteel zelf te twijfelen tussen de NVIDIA Geforce 760 2GB Gaming Editie van MSI of uit deze... kwa prijs is het maar rond de 10 euro verschil, maar is deze daadwerkelijk beter dan de 760?

ook had ik nog de vraag, klopt het dat je betere prestaties krijgt als je een AMD Kaart zoals de 7970 samen met een AMD Processor? voorbeeld : AMD FX 8350 - Intel i5 4670k voor de NVIDIA.

Alvast bedankt!
Nee, dat hoort niks uit te maken, maar doordat de i5 4670k in de meeste games tegenwoordig wat hoger scoort, zullen de grafische prestaties van de gpu's ook (net) wat hoger liggen bij intel dan op amd.
Dit kan natuurlijk allemaal anders lopen, want de nieuwe consoles draaien ook op amd 8 cores, waardoor deze hiervoor meer geoptimaliseerd zullen worden. Maar hierover kan nog geen uitspraak worden gemaakt, we zullen het maar moeten afwachten!
De AMD 7970 haalt hogere benchmarks in bijna elke spel t.o.v. de 760, de 7970 benchmarks liggen zelfs tegen die van de 770 aan!
Hoe is je ervaring met het geluid dat de koeler maakt?