Specificaties Access Point, WiFi max. 108Mbps - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Express Basisstation Review

Tjebakka 30 juli 2009, laatste update op 3 oktober 2011, 24.070 views

Apple AirPort Express Basisstation

Pluspunten

• Snel (Wireless-N)
  • Mooi
  • Compact
  • Airtunes ondersteuning
  • Printer ondersteuning
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Prijs, maar dat moet je er maar voor over hebben

Beheerbaarheid Score: 5
Apple Airport Express

Een tijdje geleden verhuisde ik naar een andere kamer. Omdat mijn versterker nu verder van mijn laptop stond, moest ik een oplossing daar voor vinden. Een lelijke audiokabel + een meterslange UTP kabel over de vloer vond ik maar niks. Zo kwam ik bij de Apple Airport Express uit. Na even te hebben gekeken wat het apparaatje precies kon heb ik hem aangeschaft voor ¤89,-. Niet heel goedkoop als je het met andere Wireless Routers vergelijkt maar ik gebruikte al een MacBook Pro, en dit moest dan ook wel betrouwbaar zijn.

Tegenargumenten zouden kunnen zijn:
  • Geen ethernetpoorten
  • Te weinig bereik
Omdat ik maar een klein gebied hoef te dekken, en er maar 1 laptop hoeft te worden aangesloten heb ik hier geen last van. Zoals Apple zelf al aangeeft is dit een zeer geschikt apparaat voor een klein oppervlakte en weinig PC's (max 10 draadloos).

Uitpakparty!
Zoals we van Apple gewend zijn komt alles in een mooi doosje. Een compact doosje, want de AAE is niet veel groter dan de bekende Apple adapter voor je laptop. Wordt geleverd met DVD en instructieboekje. Heb geen van deze dingen nodig gehad.

Eerste indruk
Het apparaatje voelt stevig en solide aan. Mooi afgewerkt en een duidelijk indicatielampje voorop. Je kan trouwens instellen of je deze altijd aan wil hebben staan (continue groen) of alleen bij activiteit (veel geknipper).

Installatie
Installatie? Welke installatie? Het enige dat ik hoefde te doen:
  • Audiokabel aansluiten
  • Ethernetkabel inpluggen
  • Voeding aansluiten

Vervolgens hoefde ik alleen maar 2 wachtwoorden in te stellen, eventueel een netwerk naam en ik kon internetten en muziek luisteren via Airtunes! Werkelijk geweldig! De benodigde software stond vooraf al op mijn Mac geīnstalleerd. Nadat ik alles had ingesteld moest ik 20 seconden wachten. Dit moest omdat hij zichzelf opnieuw ging opstarten met de nieuwe instellingen.

Windows Vista
Ook onder Windows Vista werkt deze kleine router goed. Gewoon de wizard genomen voor het instellen van een nieuw draadloos netwerk. Heb de software wederom niet geīnstalleerd, omdat ik alleen game onder Windows Vista.

Bereik
Ik zit vaak achter mijn bureau. Toch wilde ik ook vanuit bed kunnen internetten. Ik pakte mijn MBP en liep naar m'n bed toe: verbinding is verbroken. Terwijl de afstand hetzelfde was! Hoe ik de Airport Express ook neerzette: geen verbinding te krijgen. Totdat ik in het Airport Configuratieprogramma dook. Daar bleek dat ik de AAE nog op Wireless-G had staan. Deze snel op Wireless-N (5Ghz) gezet en voilā! Het werkte! Kan nu zelfs vanuit de keuken de muziek regelen!

update - In september zijn er een iPhone en een iMac bijgekomen. Omdat de iPhone geen Wireless-N chip heeft, heb ik het netwerk ingesteld op Wireless-N (B/G compatible). Daarna heb ik even met de kanalen lopen stoeien, maar eindelijk werkte het! De Macs zijn Wireless-N verbonden, de iPhone Wireless-G. Lag dus blijkbaar aan de kanalen. :)

Snelheid
De snelheid van het apparaatje is erg goed! Online gamen via wireless levert geen problemen op, geen lag dus. Heb dit uitgebreid getest onder Windows. Ook in OS X merk ik geen verschil tussen draadloos en bedraad. Dit is dus meer dan prima! Ook hier geldt: kies wel het juiste kanaal!

Muziek
Dit werkt werkelijk fantastisch. Zonder kwaliteitsverlies (of in ieder geval zeer weinig) wordt de muziek naar je AAE gestreamt. Draadloos gemak FTW. Helaas is het niet zo dat je alle geluid naar de AAE kan streamen. Dit komt omdat bijvoorbeeld je game/film/whatever niet meer synchroon zou lopen. Gelukkig heb ik nog een setje leuke boxen op mijn bureau waardoor ik hiervan geen hinder ondervind.

Naar aanleiding van de comment hieronder: Mensen die dit wel willen, kunnen Airfoil kopen. Slechts $25 (omgerekend ¤0,50 ;))

Printen via USB
Helaas. Mijn printer wordt niet ondersteund door HP voor printen via een netwerk. Heel jammer maar dit valt verder niet aan te rekenen op de AAE. Misschien maar eens een andere printer kopen ;)

Overall/Conclusie
Een heel geschikt apparaatje voor een kleine ruimte (lees: studentenkamer). Scheelt een hoop kabels en levert een hoop gemak op! Kies wel voor de Wireless-N functie anders kan het zijn dat je bereik te slecht is. Of speel dus even een beetje met de kanalen - er zit altijd wel een goede tussen!

• 24" iMac early 2008
  • iPhone 3G 16GB
  • MacBook Pro 2,5Ghz Penryn
  • NAD 705 Reciever
  • MacBrook Pro 2,3Ghz i5
  • iPhone 4 32GB

Heb jij ook een Apple AirPort Express Basisstation?

Met AirFoil ($25) is het wel mogelijk om per applicatie geluid naar Airport Express te sturen, of als je een extensie installeert om al het geluid door te sturen. Er zit ook een speciale video player bij die het geluid wel in sync met het beeld afspeelt.
Klopt inderdaad. Heb het zelf niet nodig maar het is een zeer mooi programmaatje. :)
Leuke review. Ik heb de Express een kleine week uitgeprobeerd als vervanging voor mijn jaren oude Linksys WRT54G. Het bereik was stukken minder dan de Linksys (ook op N-signaal). Ook ging het sturen van bestanden van Mac naar Mac niet erg snel.
Na het inleveren ben ik voor de AirPort Extreme gegaan. Deze heeft erg goed bereik en ehaal hier snelheiden van meer dan 7MB/s intern mee (itt rond de 2MB/s met de Express).
de express heeft echter als voordeel het streamen van audio doordat het een audio uitgang heeft, die ontbeert de extreme.

overigens, je kunt de extreme wel icm met de express gebruiken, je plugt de express dan in een stopcontact in de buurt van je hifiset. de express configureer je vervolgens als wifi extender dwz draadloos aan de extreme koppelen.

finishing touch: iphone met remote app gebruiken om in je luie stoel vanuit de woonkamer itunes te bedienen!
Klopt, de Express is dan ook bedoeld voor in 1 kamer en de Extreme voor groter bereik :).
Goede review, mocht misschien wel wat wezen als ik op kamers ga ;) !
Maar dan twijfel ik toch over de snelheden aangezien ik nogal verwend ben met de snelheden in mijn huidige situatie 8-)
Na potatox zijn antwoord gelezen te hebben besluit ik ook nog een review te lezen van de AirPort Extreme :*)
Nogmaals goede review om een beeld te krijgen van wat dit apparaatje allemaal bied ;) !
Snelheden zijn echt geen probleem met de Express. Online gamen gaat prima, geen lag kunnen ondervinden. Zeker als je alleen voor Wireless-N bereik kiest gaat ie echt als een tiet.
Nette review. Heb inmiddels op het werk 4x de Airport Express en een Airport Extreme geīnstalleerd en dankzij WDS (makkelijk te configureren) heb ik overal internet en toch zie je maar 1 WiFi netwerk: zo kan men nu met gemak van verdieping wisselen zonder steeds opnieuw te hoeven verbinden.

Niet goedkoop: 4x 89 voor de Express plus 169 voor de Extreme maar het werkt altijd; kan alle WiFi AP's via de Airport Utility configureren en updaten en het WiFi is ERG stabiel.
en je kunt iphone icm met de remote app en airport express ook gebruiken als afstandsbediening voor itunes! :)
Yup, ik heb de Remote app ook in gebruik, heerlijk om vanuit bed of vanaf de bank een nummer op te kunnen zetten. VLC heeft een soortgelijke app voor video's.

Overigens, met de snelheid van het apparaatje zit het meer dan prima. Kan er onder windows gewoon online mee gamen zonder lag!