HTC One V Zwart Review

AtleX 26 september 2013, 715 views

HTC One V Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit van de behuizing
  • Formaat
  • Accuduur

Minpunten

• Onbruikbaar traag nadat het intern opslaggeheugen eens vol heeft gezeten
  • Enorme hoeveelheid bloatware meegeleverd
  • Zeer slechte GPS-module
  • Powerknop reageert na negen maanden gebruik al beroerd

Begin dit jaar zocht ik een nieuwe telefoon, met slechts een paar eisen. Android, goede accuduur, en maximaal 4". En niet te duur, ik heb geen zin om 600 euro in een jaar af te schrijven en met mijn gebruik doe ik zelden langer dan een jaar met een telefoon. Na wat zoeken kwam ik uit bij de HTC One V, een mooi klein toestel met een eenvoudig design. Geen poespas, geen fancy dure hardware maar wel een mooie prijs en vooral lekker klein. Performance was niet echt een issue, mijn smartphonegebruik is wat tegendraads. Ik heb niet 1001 apps erop staan en kom niet verder dan Whatsapp, Facebook, MyTracks en Chrome op een telefoon. Kan deze telefoon dat aan? In eerste instantie wel, maar toen kwamen er wat minpunten naar boven die de pluspunten wat overschaduwen.

Dit is puur een gebruiksreview. Ik heb geen benchmarks uitgevoerd en ook geen accuduurtest gedaan. Qua telefoons ben ik echt een eenvoudige domme gebruiker die niet geinteresseerd is in hippe afkortingen en de nieuwste technologie, en vanuit dat oogpunt is deze review ook geschreven.

Laat ik maar beginnen met het grootste minpunt. HTC Sense, de skin die HTC over Android legt, is in mijn optiek waardeloze rommel. Alles wat vanilla Android geweldig maakt wordt door HTC eruit gesloopt en vervangen door hun eigen inferieure rommel. Ik heb meerdere devices met vanilla Android (gehad) en dat heeft gewoon een complete, zeer duidelijke en betrouwbare interface. HTC Sense is niets van dat alles.

Als eerste: Het is traag, zeer traag. Niet alleen qua reactiesnelheid, maar ook qua gevoel. Je hebt zoveel handelingen nodig in bijvoorbeeld de settings dat ik het verademing vind om weer mijn Nexus 7 met een vanilla Android 4.3 te gebruiken. Alles zit daarop zo ontzettend logisch en gebruiksvriendelijk in elkaar dat HTC Sense daar heel schraal bij afsteekt. En het ergste? Het vergeet iconen van apps en namen, random worden dingen voorzien van een default Android icoontje en een lege string als naam. Da's erg, erg lastig. Vind zo je apps maar eens terug.

En dat rare lockscherm. HTC, wat dacht je?! Ik moet nu eerst een ring vanaf de onderkant van het scherm ergens naar een hoekje slepen zodat ik daarna mijn unlock pattern kan tekenen. WTF! Waarom? Ik wil dat uit hebben, maar dat kan dus niet. Wil ik een telefoon zonder unlock pattern of pin? Nee, zeker niet. HTC, hoe is dit ooit langs je usability experts en testers gekomen?

Dan, de enorme hoeveelheid bloatware die HTC meelevert en die je niet mag verwijderen. Een kleine greep uit de lijst: 7Digital, Adobe Reader, Dropbox, Flash Player, Polaris Office, Twitter, Facebook, SoundHound TuneIn Radio, etc. Lieve HTC, de gemiddelde gebruiker zit daar niet op te wachten. Die installeert zelf wel Twitter via de Play Store als hij of zij dat gebruikt en leuk dat je van Dropbox of 7Digital muntjes krijgt om die dingen aan mij op te dringen, maar ik zit er echt niet op te wachten. Maar het wordt nog erger, want natuurlijk krijg je ook een berg HTC software erbij. Show Me (geen idee wat het is, laad niets), Transfer (geen idee wat het is, wil niet starten), Friend Stream (crasht), HTC Hub (soort Play Store, kan niets installeren), Flashlight (gebruikt de camera led als zaklamp, crasht als je het wilt afsluiten waardoor de led blijft branden), etc. Serieus, is dat de kwaliteit die HTC wil en kan leveren? Om je voor te schamen.

De hardware an sich, dat was wel overwegend positief. Ik haal vrij eenvoudig twee dagen op de accu, met gemiddeld gebruik qua bellen en mobiel internet. Wifi en bluetooth staan altijd aan, en zijn ook opvallend stabiel en snel. Wat wel jammer is, is dat de telefoon gedurende een minuut of twee totaal niet reageert op input zodra deze na het starten van mijn auto verbind met mijn carkit. Ik vermoed dat het met het syncen van de telefoonboeken tussen mijn carkit en de telefoon te maken heeft, maar het geeft wel te denken.

Want ja, die snelheid. Die is niet best. Het ding is met zijn single-core CPU niet heel snel, maar dat was voor mij overkomelijk. Persoonlijk heb ik geen lichtsnelheid nodig om even een adresje op te zoeken of om een snapshot te schieten. De eerste maanden na aanschaf was er ook prima mee te leven. Het was wat traag maar zeer zeker bruikbaar. Het probleem is alleen dat als het nogal krappe interne opslaggeheugen een keer bijna vol heeft gezeten de telefoon bijna onbruikbaar traag wordt, en dat is zelfs met een factory reset niet op te lossen. Waar Whatsapp starten eerst maar een seconde of twee duurde mag ik nu soms 30 seconden wachten voor ik mijn chat list zie. Dat is onacceptabel in mijn ogen. Het is algemeen bekend dat flashgeheugen traag wordt als het bijna vol zit, maar dat het na een opruimactie en zelfs een reset niet weer sneller wordt duid denk ik op het gebruik van inferieur geheugen. Bij een fabrikant als HTC mag dat niet voorkomen.

Een ander puntje is de zeer beroerde prestaties van de GPS-module. Het krijgen van een fix duurt eeuwen, zeker als het bereik wat minder is. En na een paar minuten gebruik verliest het ding de fix en kan die dan ook niet meer krijgen. De oplossing? Restart van de telefoon. Dat is erg onhandig, ik gebruik GPS namelijk nogal veel. Ik track er autoritten, wandeltochten en mijn bewegingen op events mee en het is enorm vervelend als je na een uur erachter komt dat je GPS allang gestopt is met werken.

De bouwkwaliteit van de behuizing is wel in orde. Metalen achterkant, fatsoenlijk plastic.strakke naden, niets over te klagen. Ook na een een aantal onzachte en onvrijwillige botsingen met moeder aarde ziet het toestel er nog prima uit. Natuurlijk zijn er na 9 maanden gebruik wat butsen en deukjes ontstaan, maar daar kan ik me niet aan storen. Een telefoon is een gebruiksvoorwerp voor mij, ik doe niet aan hoesjes of cases en ik gebruik 'm altijd en overal. De telefoon houd zich daar prima onder, dus ik ben tevreden.

Wel zijn er twee dingen in de loop der tijd versleten of minder goed gaan werken. Het meest vervelende van die twee is een duidelijk verminderde aanraakgevoeligheid van een kwart van het scherm, namelijk de rechterbovenhoek. Bewegingen daar worden regelmatig niet, of slecht, gedetecteerd. Erg onhandig, aangezien ik rechts ben en scrollacties vaak uitvoer met mijn duim aan de rechterkant van het scherm. En waar begint die beweging? Juist, rechtsboven. Het tweede is een steeds slechter reagerende aan/uit-knop. Daar is nu nog mee te leven, maar ik denk dat het als het steeds erger wordt deze telefoon dus uiteindelijk niet eens een jaar meegaat. Meerdere keren op de powerknop moeten drukken voor ik kan unlocken via dat rare tweetrapssysteem wat ik eerder beschreef zorgt in toenemende mate voor AAAAARGH-momenten.

Mijn conclusie is dan ook vrij eenvoudig. De HTC One V symboliseert in mijn ogen waarom HTC geen topspeler meer is in de telefoonmarkt. Dit is, even snel geteld, mijn vierde toestel van deze fabrikant en over de eerdere toestellen was ik altijd zeer tevreden. De eerdere toestellen die ik heb gehad waren allemaal Windows Mobile toestellen, een OS dat door vrijwel iedereen verguist werd maar waar ik prima mee kon werken. Die toestellen waren van uitstekende kwaliteit, zonder uitzondering. Sterker nog, ik gebruik mijn oude HTC Diamond nog steeds weleens vanwege de meer dan uitstekende GPS die erin zit. Maar dit toestel, die zorgt ervoor dat ik na negen maanden gebruik HTC als fabrikant compleet heb afgeschreven. Mijn eisenlijst voor een volgend toestel is nu uitgebreid: Android, goede accuduur, maximaal 4" en *geen* HTC.

Heb jij ook een HTC One V Zwart?

Bedankt voor de handige review.
Ik heb inderdaad ook niet echt behoefte aan wetenschappelijk technologisch taal dat mij niet meer uitlegt dat een review zoals deze dat wel kan. Ook al; is het een subjectieve beleving, ik kon de frustratie begrijpen.
Ik zoek maar even verder dan deze htc.